Gå til innhold

ADHD. Hvorfor opplever ikke vi «som natt og dag» effekt etter medisinering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har barnet vårt gått på medisin i snart en uke.

Vi merker ingen effekt, heller ingen bivirkninger.

Jeg har hørt om folk som gråter av lykke en time etter de tar første dose for aller første gang, fordi de føler en slik ro og at hodet ble stille.

Andre snakker om natt og dag effekt.

Er vår erfaring unormal, eller er det mer unormalt å få så god effekt etter første tablett?

Anonymkode: 09d9b...31e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje det er feil medisin. Har hørt at det er vanlig å måtte prøve forskjellige medisiner for å finne ut en medisin som funker 

Anonymkode: d1957...b86

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig vanlig å merke stor forskjell med en gang. Man starter tross alt på laveste dose. Og man må ofte prøve forskjellige typer. 

Vi måtte opp på 50mg Ritalin, men da ble bivirkningene ganske ille, så måtte begynne på nytt å teste ut en annen. Endte opp på 40mg Elvanse, som ikke gir bivirkninger, og enda bedre virkning enn 50mg Ritalin. 

Endret av Meowmere
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høre nok til unntaket å oppleve markant bedring i løpet av noen timer med medisin. 

Anonymkode: f40f5...c10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medisinering og tilpassing av den kan ta lang tid med mye utprøving, og som andre påpeker begynner man på laveste dose. I tillegg er folk forskjellige og ikke alle vil ha den "åherregud jeg ser livet med nye øyne"-greia som snakkes om (med gråting og hele pakka).

Jeg har ADHD og medisinutprøvingen varte i flere måneder med ulik dosering og ulike medisiner (og noen av dem gjorde meg værre, så vit at det også kan skje). Selv hadde jeg aldri den natt/dag-effekten du nevner i HI men har likevel landa på en type medisin og en dosering som virkelig har forbedret livet mitt.

Anonymkode: 7bbd8...27a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har barnet vårt gått på medisin i snart en uke.

Vi merker ingen effekt, heller ingen bivirkninger.

Jeg har hørt om folk som gråter av lykke en time etter de tar første dose for aller første gang, fordi de føler en slik ro og at hodet ble stille.

Andre snakker om natt og dag effekt.

Er vår erfaring unormal, eller er det mer unormalt å få så god effekt etter første tablett?

Nå er det jo virkningen som barnet opplever selv som har betydning. Var dere rundt merker er jo revnende likegyldig, men med det sagt virker medisiner ulikt fra person til person, fra dose til dose, medikament til medikament osv. men uansett har det gått knapt en uke så det er begrenset hvor mye endringer man vil kunne merke det man starter på veldig liten dose.

Anonymkode: a79fb...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen. 

Dere som lurte på hvordan barnet selv opplever det:

Han har spurt mange ganger selv om når han vil merke at medisinen virker. I følge han selv kjenner han ingenting. 
Sett fra utsiden er vi foreldre enige i den opplevelsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det høre nok til unntaket å oppleve markant bedring i løpet av noen timer med medisin. 

Anonymkode: f40f5...c10

Enig i dette. De fleste jeg kjenner har det tatt tid med utprøving av flere typer medisiner og forskjellige doser. 

Anonymkode: 28801...e88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. 

Dere som lurte på hvordan barnet selv opplever det:

Han har spurt mange ganger selv om når han vil merke at medisinen virker. I følge han selv kjenner han ingenting. 
Sett fra utsiden er vi foreldre enige i den opplevelsen.

Det er helt vanlig å øke dose etterhvert. Eller prøvde ut nye. Man ønsker å starte forsiktig fordi man vet ikke hvordan man vil reagere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En begynner gjerne på en litt lav dose og trapper opp etterhvert. 
Fikk ikke dere beskjed om det av legen? 

Anonymkode: c8dbb...410

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stemmer som de andre sier. Grunnen til at de starter på laveste dose er både pga bivirkninger og fordi man på forhånd ikke kan vite hvilken dose som passer. Det er ikke slik at de som er rammet hardt av ADHD-symptomer trenger mer medisin enn de som har lette ADHD-symptomer. Det er helt individuelt. Samme gjelder for vekt. En som veier lite kan trenge mer medisiner enn en som veier mye. 

Noe som kompliserer dette enda mer er at medisinene kan virke en dag, men ikke neste. Vanligvis så vil dosen som virker en dag også virke neste. Men søvn, stress, kosthold, hormoner, osv kan påvirke hvor godt medisinene fungerer.  Dette burde egentlig legen snakke om. Men vet at min lege ikke gjorde det, så mulig din lege heller ikke snakket om det. 

Om man får riktig dose så vil man merke effekten i løpet av en time.  Bivirkninger vil man også merke raskt. Fordelen med at Ritalin går raskt ut av kroppen er at om det skulle være bivirkninger så stopper de i løpet av timer. 

Når det kommer til "natt og dag". Ulike mennesker merker ulik effekt. Noen merker ekstrem effekt, noe mye mindre effekt. Rundt 10 prosent merker ingen effekt.  Men om man er heldig så vil også "lav effekt" kunne hjelpe en med å gjøre egne tiltak slik at man ender med å kunne få enda større effekt. 

Tror noe som er greit å huske på er at ADHD-diagnosen settes etter symptomer og ikke årsak. Det er nok deler av grunnen til at ulike pasienter trenger ulik dose og medisiner og at noen pasienter får mer effekt enn andre. Hjernen til to ADHD-pasienter trenger ikke være like selv om de har de samme symptomene. 

Anonymkode: 64cfb...e45

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også være relevant at en høy andel av de med ADHD også har asperger. Det kan påvirke hvordan medisinene fungerer. 

En del av de med både ADHD og asperger skjønner heller ikke at de har begge diagnosene før de prøver medisinene siden det er stort overlapp av symptomer og at enkelte symptomer først blir synlige når man tar ADHD-medisinene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte merker man ikke noe "wow" effekt fordi man ikke selv er bevist på hvordan man er annerledes i situasjoner man før håndterte annerledes. For barn er det enda vanskeligere siden de er enda mindre selvbevisste. Beste man kan gjøre er å identifisere spesifikke situasjoner og settinger hvor det er uønsket adferd eller reaksjon og etterpå se om de tilfellene er annerledes. Slik som for meg så hadde jeg en jobb som satt meg i jevnlige situasjoner som ADHD´en gjorde det vanskelig å være tilstede eller ikke bli distrahert. Så når jeg medisinerte så merket jeg ikke forskjell før jeg plutselig innså etterpå at de situasjonene gikk mye bedre og jeg ikke hadde ADHD´plagene i de settingene. Men hadde jeg f. eks. hatt jobben jeg har i dag så hadde jeg trolig ikke merket noe særlig forskjell fordi jeg ikke hadde hatt de situasjonene hvor det er mest synlig. Da hadde jeg bare merket de andre mindre endringene som ikke er like viktige. Tror det kan være grunnen til at mange blir skuffet, spesielt de som er utenfor arbeidsliv eller skole, siden de da ikke har noen veldig tydelige situasjoner eller problemer som effekten blir veldig synlig på. Beste med barn er vel uansett ofte å få tilbakemeldinger fra menneskene rundt barnet som har lettere for å merke forbedring eller endringer i adferd, da blir det mer objektivt og ofte er de mer beviste på det de skal se etter.

Medisinering er selvfølgelig en prosess å gå gjennom, gradvis opptrapping hvis behov, eventuelt videre prøving med de andre alternativene. Jeg f. eks. gikk gjennom utprøving av alle de tilgjengelige, noen reagerte jeg ikke i det hele tatt på uansett dose, andre slo ut negativt, mens den jeg endte på fungerer med lav dose, høyere dose mister jeg effekten av den, så ble 2 lave doser fordelt på morgen og ettermiddag.

Forøvrig har jeg aldri opplevd at jeg "kjenner" på kroppen at jeg har tatt ADHD´medisiner, effekten opplever jeg når jeg ser eller kjenner jeg reagerer annerledes. Men det der å kjenne jeg har tatt noe er mer en effekt for de uten eller med veldig svak ADHD slik de får en mer "rus" lignende reaksjon fremfor ADHD reaksjon som er den motsatte effekten av det de uten ADHD får av samme medikamenter. Ut fra alt jeg har lest og lært så er det nok mer bivirkninger de fleste kan oppleve umiddelbart enn effekt. Så anbefaler alle å ikke forvente en reaksjon direkte av medisinering men kognitiv endring og endrede reaksjoner og handlinger.

Endret av 8ilver8nake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan også være relevant at en høy andel av de med ADHD også har asperger. Det kan påvirke hvordan medisinene fungerer. 

En del av de med både ADHD og asperger skjønner heller ikke at de har begge diagnosene før de prøver medisinene siden det er stort overlapp av symptomer og at enkelte symptomer først blir synlige når man tar ADHD-medisinene. 

Fungerer medisinene dårligere hvis man har asperger i tillegg, eller er det konkrete medisiner som fungerer bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fungerer medisinene dårligere hvis man har asperger i tillegg, eller er det konkrete medisiner som fungerer bedre?

ADHD medisiner fungerer dårligere når man har ADHD.  Jeg tror ikke det er noen konkrete medisiner som fungerer bedre. Jeg tror man bare må prøve seg frem. 

8ilver8nake skrev (42 minutter siden):

Forøvrig har jeg aldri opplevd at jeg "kjenner" på kroppen at jeg har tatt ADHD´medisiner, effekten opplever jeg når jeg ser eller kjenner jeg reagerer annerledes. Men det der å kjenne jeg har tatt noe er mer en effekt for de uten eller med veldig svak ADHD slik de får en mer "rus" lignende reaksjon fremfor ADHD reaksjon som er den motsatte effekten av det de uten ADHD får av samme medikamenter. Ut fra alt jeg har lest og lært så er det nok mer bivirkninger de fleste kan oppleve umiddelbart enn effekt. Så anbefaler alle å ikke forvente en reaksjon direkte av medisinering men kognitiv endring og endrede reaksjoner og handlinger.

Jeg er enig i at den ønskede effekten av ADHD-medisiner er å redusere ADHD-symptomene. En bivirkning kan som du sier være en slags rus. Men denne rusen kan komme samtidig som man får lindret ADHD-symptomene. Så det er ikke slik at de med ADHD ikke kjenner noen rus, mens de uten ADHD kjenner en rus. Det at rusen ofte skjer samtidig som man får lindret ADHD-symptomene kan for pasienten få det til å virke som at disse to effektene alltid hører sammen. Men som du sier så er det to ulike effekter. Man kan få redusert ADHD-symptomene uten å få en rus og man kan få rus uten å få redusert ADHD-symptomene. 

Slik jeg har forstått det så er det også pga dette at mange føler ADHD-medisinene mister effekt over tid. Kroppen bygger opp en toleranse slik at den ikke lenger føler rusen. Men selv om rusen forsvinner så kan man fortsatt få reduserte ADHD-symptomer.  Så er helt enig med deg i at det man må se på er symptomene og ikke om man kjenner rusen. Man må se om man har bedre impulskontroll. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her fikk jeg og sønnen på 10 år diagnosen med noen måneders mellomrom. Jeg fikk det først.

Da jeg startet på medisin fikk jeg wow-effekten. Jeg var da på bedringens vei etter flere år som utbrent, og medisinen ble det lille ekstra som skulle til på veien tilbake. Tror ikke jeg hadde hatt den samme effekten hvis ting var bedre da jeg startet.

Med 10 åringen så vi ikke den samme effekten, men etter at han hadde gått på medisin i noen uker glemte vi den en dag. Da så vi virkelig hvilken effekt medisinen har. Han har nå gått på medisin i ca 6 måneder, og merker selv stor forskjell de dagene han glemmer medisin.

Anonymkode: bc676...519

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ADHD medisiner fungerer dårligere når man har ADHD.  Jeg tror ikke det er noen konkrete medisiner som fungerer bedre. Jeg tror man bare må prøve seg frem. 

Jeg er enig i at den ønskede effekten av ADHD-medisiner er å redusere ADHD-symptomene. En bivirkning kan som du sier være en slags rus. Men denne rusen kan komme samtidig som man får lindret ADHD-symptomene. Så det er ikke slik at de med ADHD ikke kjenner noen rus, mens de uten ADHD kjenner en rus. Det at rusen ofte skjer samtidig som man får lindret ADHD-symptomene kan for pasienten få det til å virke som at disse to effektene alltid hører sammen. Men som du sier så er det to ulike effekter. Man kan få redusert ADHD-symptomene uten å få en rus og man kan få rus uten å få redusert ADHD-symptomene. 

Slik jeg har forstått det så er det også pga dette at mange føler ADHD-medisinene mister effekt over tid. Kroppen bygger opp en toleranse slik at den ikke lenger føler rusen. Men selv om rusen forsvinner så kan man fortsatt få reduserte ADHD-symptomer.  Så er helt enig med deg i at det man må se på er symptomene og ikke om man kjenner rusen. Man må se om man har bedre impulskontroll. 

Sentralstimulerende bygger man ikke opp en toleranse for så er ikke avtagende effekt fysiologisk. Man kan over tid bli kvitt plager, vende seg av med mønster eller få endret adferd slik det blir mindre behov for medisinering. Men Sentralstimulerende vil ikke ha avtagende effekt som medikament, andre typer medikamenter har det, sentralstimulerende har ikke. Derfor man kan bruke samme ADHD medikamenter et helt liv uten noe redusert effekt eller konsekvens av dette.

Generelt hvis man opplever ADHD medisiner som en rus så skal det endres eller finnes alternativer som ikke gir det, da medisineringen ikke skal gi rus eller større bivirkninger hvis man skal bruke de som medisinering av ADHD.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (1 minutt siden):

Sentralstimulerende bygger man ikke opp en toleranse for så er ikke avtagende effekt fysiologisk. Man kan over tid bli kvitt plager, vende seg av med mønster eller få endret adferd slik det blir mindre behov for medisinering. Men Sentralstimulerende vil ikke ha avtagende effekt som medikament, andre typer medikamenter har det, sentralstimulerende har ikke. Derfor man kan bruke samme ADHD medikamenter et helt liv uten noe redusert effekt eller konsekvens av dette.

Generelt hvis man opplever ADHD medisiner som en rus så skal det endres eller finnes alternativer som ikke gir det, da medisineringen ikke skal gi rus eller større bivirkninger hvis man skal bruke de som medisinering av ADHD.

Nå skrev jeg at det er rusen man bygger toleranse mot, ikke impulskontrollen. Så det følger ikke at man kan bruke ADHD medisiner et helt liv uten noe redusert effekt.  Det er 100 prosent sant at man kan og som regel over tid bygger opp toleranse mot rusen ADHD-medisiner kan gi. Det er jo derfor folk som er rusmisbrukere må øke dosen over tid for å oppnå den samme rusen. En som har drevet md dop et helt liv har en helt annen toleranse for sentralstimulerende enn en som tar det for første gang. 

I tillegg så har man ikke alltid luksusen at man kan velge medisinen som er helt uten bivirkninger. Ofte så må man velge medisinen som gir minst bivirkninger om man skal bruke medisiner og lette bivirkninger kan være bedre enn ingen  medisiner som øker impulskontrollen.  Den rusen man føler er også den trolig den letteste bivirkningen å akseptere. Fordi man faktisk kan like denne rusen. Ting som angst, hodepine, osv er selvsagt langt mer ubehagelig. Noen godtar 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå skrev jeg at det er rusen man bygger toleranse mot, ikke impulskontrollen. Så det følger ikke at man kan bruke ADHD medisiner et helt liv uten noe redusert effekt.  Det er 100 prosent sant at man kan og som regel over tid bygger opp toleranse mot rusen ADHD-medisiner kan gi. Det er jo derfor folk som er rusmisbrukere må øke dosen over tid for å oppnå den samme rusen. En som har drevet md dop et helt liv har en helt annen toleranse for sentralstimulerende enn en som tar det for første gang. 

I tillegg så har man ikke alltid luksusen at man kan velge medisinen som er helt uten bivirkninger. Ofte så må man velge medisinen som gir minst bivirkninger om man skal bruke medisiner og lette bivirkninger kan være bedre enn ingen  medisiner som øker impulskontrollen.  Den rusen man føler er også den trolig den letteste bivirkningen å akseptere. Fordi man faktisk kan like denne rusen. Ting som angst, hodepine, osv er selvsagt langt mer ubehagelig. Noen godtar 

Edit: Til de som ikke har prøvd ADHD-medisiner. Noe som er viktig å få med seg her er at det er snakk om en svært mild rus.  Det er ikke en rus som gjør at en ikke klarer å få gjort oppgavene man skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...