Gå til innhold

Hadde den ubehagelige kvinnemoten fra 1800 tallet en hensikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Korsetter, ubehagelige sko osv...Det har vel vært moderne lenge før 1800 tallet også og en stund etterpå. Var hensikten med denne moten at kvinnene ikke skulle gjøre så mye, men bare sitte og se pene ut og behage mannen sin? Var det rett og slett for at de ikke skulle komme seg så mye ut?

Anonymkode: e27ed...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Korsetter far jo for at titsa skulle se fastere og større ut.

Skoene var for at de skulle få søtt ganglag.

Mye rar mote ute og går. Vi kommer til å le av dagens klær om noen år også 😅

Anonymkode: 435da...d99

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Korsetter far jo for at titsa skulle se fastere og større ut

Pluss at midjen skulle bli smalere. Det glømte jeg å si.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ut? Man kunne jo ikke få sol på huden og bli brun. For da kunne man tru at man var fattig. Tja. Hva skal man si om moten da. Jeg synes den er utrolig fin. Men korset har jeg ikke villa brukt. Men selve snitten og stoffet elsker jeg. 

Anonymkode: 22aa8...3c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ut? Man kunne jo ikke få sol på huden og bli brun. For da kunne man tru at man var fattig. Tja. Hva skal man si om moten da. Jeg synes den er utrolig fin. Men korset har jeg ikke villa brukt. Men selve snitten og stoffet elsker jeg. 

Anonymkode: 22aa8...3c7

Jo, man kom seg vel ut, men ikke så langt kanskje. Ja, mye fint. Korsett ville ikke jeg brukt heller. Tror ikke det var helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Korsetter, ubehagelige sko osv...Det har vel vært moderne lenge før 1800 tallet også og en stund etterpå. Var hensikten med denne moten at kvinnene ikke skulle gjøre så mye, men bare sitte og se pene ut og behage mannen sin? Var det rett og slett for at de ikke skulle komme seg så mye ut?

Hvor har du fra at de var «ubehagelige», ts?

Korsetter var rett og slett førstegenerasjon BH. Du må huske t dette var før nylon, elastan etc. Enhver kvinne med større bryster vil fortelle deg at å styre en husholdning med en bh i strikket ull ikke gir mening. Man behøver støtte - struktur. De fleste som har benyttet et ekte korsett sier det er mer komfortabelt enn en spile-bh, omtrent som en sports-bh, muligens.

Og så har vi skoene. Har du bruke gamle sko? De er ikke som «moderne» småsko. Selv småsko fra 1980-tallet var ikke som lave sko av 2020-tallet. Kvaliteten vi produserer med nå er så elendig at de gnager i alle retninger. Sko gjorde ikke det den gang de var ordentlig produsert.

Som en liten fun-fact: myten om at korsettet var «skadelig» var et rent mote-oppspinn. Det var markedsføring for den nye moten, som da selvsagt var uten korsett. Omtrent slik de som selger sportsbh nå sier at «gamle» spile-BH-er gir deg all verdens ryggvondter.

Anonymkode: 9b550...7e1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Korsetter var rett og slett førstegenerasjon BH. Du må huske t dette var før nylon, elastan etc. Enhver kvinne med større bryster vil fortelle deg at å styre en husholdning med en bh i strikket ull ikke gir mening. Man behøver støtte - struktur. De fleste som har benyttet et ekte korsett sier det er mer komfortabelt enn en spile-bh, omtrent som en sports-bh, muligens.

Og så har vi skoene. Har du bruke gamle sko? De er ikke som «moderne» småsko. Selv småsko fra 1980-tallet var ikke som lave sko av 2020-tallet. Kvaliteten vi produserer med nå er så elendig at de gnager i alle retninger. Sko gjorde ikke det den gang de var ordentlig produsert.

Som en liten fun-fact: myten om at korsettet var «skadelig» var et rent mote-oppspinn. Det var markedsføring for den nye moten, som da selvsagt var uten korsett. Omtrent slik de som selger sportsbh nå sier at «gamle» spile-BH-er gir deg all verdens ryggvondter.

Tenkte kanskje det var litt ubehagelig å snøre inn livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Male gaze sier alt. Sånn er det jo mye i dag og. 

Anonymkode: 57601...ae7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bruke korsett innsnevret hva man kunne gjøre. Når man ble såpass immobile som kvinner i korsett ble, ble det et statussymbol i den grad at det viste de var rike. For rike folk har råd til tjenere. Hvordan skulle de ellers klare seg?

Det samme kan man kanskje si angående høyhælte sko. Visste dere forresten at høyhælte sko var mote hos menn før det ble vanlig hos kvinner?

Anonymkode: e2c66...123

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, og lenge før 1800-tallet. Og da først blant menn.

Rart hvordan feministiske myter som dette får fotfeste....

Selvfølgelig var ikke dette for å kontrollere kvinner.

Anonymkode: 27343...34c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Male gaze sier alt. Sånn er det jo mye i dag og. 

Anonymkode: 57601...ae7

Hæ?

Anonymkode: 27343...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hallo har du ikke lest historie? Om det ikke var dronning Victoria som fjerna de nederste ribbeina for p kunne få til å stramme korsettet mer. Og de stramma så ille at mange damer besvimte ofte. Da ble det sagt at de var svakelige fordi de var kvinner. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Hallo har du ikke lest historie? Om det ikke var dronning Victoria som fjerna de nederste ribbeina for p kunne få til å stramme korsettet mer. Og de stramma så ille at mange damer besvimte ofte. Da ble det sagt at de var svakelige fordi de var kvinner. 

Hvor har du denne informasjonen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

De kunne jo ikke fjerne ribbein på den tiden. Den historien er fra nyere dager.

Anonymkode: 135c3...20d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mange som ikke har peiling!

Korsett er bare en gammaldags BH. Så godt som alle kvinner brukte det, sånn som de aller fleste av oss bruker BH i dag, og et skikkelig korsett er mye mer behagelig enn en BH, særlig for de som har store bryster. Noen få snørte de strammere for å få tynnere midje. NOEN FÅ. Akkurat som at noen få tar ekstreme plastiske operasjoer i dag.

Og skoene? De var konstruert på en helt annen måte og av andre materialer enn i dag. Hælen var bygd annerledes og skinnet formet seg etter foten. Det du påstår gjelder i mye større grad moderne sko.

Anonymkode: 52fdb...1d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde på meg sko fra 60 tallet en gang i forbindelse med en statistrolle. Så ut som brune skinnsko med snøring, men tror ikke det var ekte skinn, de var jævlig stive og vonde, og jeg hadde i tillegg nylonstrømper og var ute i kulda da de filmet ute på vinteren. Værste jeg har hatt på meg noen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jordbær86 skrev (4 minutter siden):

Hadde på meg sko fra 60 tallet en gang i forbindelse med en statistrolle. Så ut som brune skinnsko med snøring, men tror ikke det var ekte skinn, de var jævlig stive og vonde, og jeg hadde i tillegg nylonstrømper og var ute i kulda da de filmet ute på vinteren. Værste jeg har hatt på meg noen gang. 

Skinn blir stivt og hardt med tiden, særlig om det ikke blir brukt. Ikke rart de var vonde om de har stått i et skap i 60 år.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo på en måte en fremheving eller nærmest parodiering av kvinnekroppens proporsjoner. I tillegg er man rik, når man har råd til masse mengder med stoff i forskjellige farger og ikke minst må man jo ha tjenere til å kle av og på en. 

Jeg leste en liten morsom notis et eller annet sted om at historien sjelden forteller om hvor forjævlig folk i England STINKET på den tiden. De vasket seg ikke, brukte ikke parfyme, dreit i gatene.. da sto det litt at disse store kjolene nærmest var en liten beskyttelse mot å få stinkende mannfolk for nær nesen 😂

Men at det finnes mote som gjør kvinner hjelpesløse og at menn synes det er noe sexy med akkurat det, det er jo og har alltid vært en liten del av mote. Det mest ekstreme er jo fotbinding-tradisjonen som gjør kvinner direkte handicappet. Men vi løper ikke akkurat så sinnsykt fort fra voldtekstmenn i stilletthæler heller. 

Anonymkode: bb1e0...f44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var det mange som ikke har peiling!

Korsett er bare en gammaldags BH. Så godt som alle kvinner brukte det, sånn som de aller fleste av oss bruker BH i dag, og et skikkelig korsett er mye mer behagelig enn en BH, særlig for de som har store bryster. Noen få snørte de strammere for å få tynnere midje. NOEN FÅ. Akkurat som at noen få tar ekstreme plastiske operasjoer i dag.

Og skoene? De var konstruert på en helt annen måte og av andre materialer enn i dag. Hælen var bygd annerledes og skinnet formet seg etter foten. Det du påstår gjelder i mye større grad moderne sko.

Anonymkode: 52fdb...1d7

Nettopp😊 I Nederland brukte de for eksempel ofte både underkorsett og overkorsett for å støtte store bryster. 

Jeg har selv fått sydd noen tradisjonelle korsetter fra England, og de korsettene er tilpasset min kroppsform. Er utrolig behagelige å ha på, selv når man strammer dem så hardt man kan. De gir god støtte og retter opp slentrete kroppsholdning. Jeg hadde hatt null problemer med å bruke det til hverdags, om det var dét som var moten😊

Anonymkode: 47c73...295

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Korsetter far jo for at titsa skulle se fastere og større ut.

Skoene var for at de skulle få søtt ganglag.

Mye rar mote ute og går. Vi kommer til å le av dagens klær om noen år også 😅

Noen ganger ler man jo underveis også.

Som scrunge tights. Husker jeg holdt på å dø av latter da de sa det var en greie. Jeg hadde nemlig innledet samtalen med spørsmål om man skulle si ifra hvis man så at mennesker hadde buksa inni rumpa, fordi jeg hadde sett det jeg trodde var en uheldig kvinne på treningssenteret 😄

Anonymkode: defd9...a26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...