Gå til innhold

Noen mindre monogame en andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alltid når jeg er i forhold etter 1år +, så føler jeg et savn etter å ha sex og intimitet med andre damer, til tross for at forholdet er bra og jeg er glad i dama. Tanken på at jeg skal ha sex med samme dame resten av livet er bare deprimerende, men andre ord.

Er det bare jeg som er litt mindre monogam, eller er dette relativt normalt? Eller har jeg bare enda ikke truffet den "rette" dama for meg?

Anonymkode: 74d02...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alltid når jeg er i forhold etter 1år +, så føler jeg et savn etter å ha sex og intimitet med andre damer, til tross for at forholdet er bra og jeg er glad i dama. Tanken på at jeg skal ha sex med samme dame resten av livet er bare deprimerende, men andre ord.

Er det bare jeg som er litt mindre monogam, eller er dette relativt normalt? Eller har jeg bare enda ikke truffet den "rette" dama for meg?

Det er ganske normalt. I det kapitalistiske samfunnet som vi bokser opp i og blir indoktrinerte i lærer vi at alt bestandig kan bli litt bedre hvis vi endrer tingene vi omgir oss med. Dette gjelder også kjærester og seksualpartnere hvis vi ser litt kynisk på det.

Anonymkode: 3f200...fb0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er monogam nei, etisk ikke monogami er en ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det kommer vel litt an på tror jeg. Undertrykker du deg selv, eller føler du at du får oppfylt dine behov? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (6 minutter siden):

Det kommer vel litt an på tror jeg. Undertrykker du deg selv, eller føler du at du får oppfylt dine behov? 

Får vel kanskje ikke oppfylt mine behov 100% seksuelt. Har aldri lykkes å finne ei dame hvor både det mentale og fysiske er 100% match og tror jeg aldri lykkes der heller. Så blir vel et slags kompromiss, eller så risikerer jeg å ende opp alene og det er ikke noe jeg ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært 100% monogam hele livet. Har ingen forventing eller behov for at en kvinne er 100% perfekt.

Anonymkode: c42ea...7b4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får vel kanskje ikke oppfylt mine behov 100% seksuelt. Har aldri lykkes å finne ei dame hvor både det mentale og fysiske er 100% match og tror jeg aldri lykkes der heller. Så blir vel et slags kompromiss, eller så risikerer jeg å ende opp alene og det er ikke noe jeg ønsker!

Kjærlighet er alltid kompromiss tror jeg. Man velger monogami, og det er ikke alltid enkelt, men slik jeg ser det er monogamien bare en liten del av det store bildet. Det er så mange andre fordeler med å finne en langvarig partner at det lett overskygge det faktum at jeg ikke kan ha sex med andre enn han.

Anonymkode: de662...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Monogame i snart 46 år. Graset er ikke grønnere på den andre siden. Bare kua som tror det.

Anonymkode: dfb72...d38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Monogame i snart 46 år. Graset er ikke grønnere på den andre siden. Bare kua som tror det.

Anonymkode: dfb72...d38

Spørs hva du mener med graset. Er i et forhold som har vart i mange år. Elsker han, vi har ett barn sammen og mye og hyppig god sex. Vil overhode ikke ut av forholdet, men jeg er ikke monogam. Dette er avtalt med min mann. Har to ff som jeg møter med jevne mellomrom. Det gir meg variasjon på det seksuelle området og er noe som holder meg i forholdet. 

Anonymkode: b4b8a...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om du finner ei dame som har høyere sexlyst enn deg selv, og som matcher deg mentalt så gjør du det. Så er det noe som heter godt nok eller bra nok. Om vi hadde vært 💯 monogame så hadde vi ikke fantasert om andre tror jeg. Noe jeg tror er sunt så lenge man også kan klare å slippe dem og variere. Det tror jeg er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bli både forelsket og betatt er menneskelig. Det er hva du gjør med det som viser hvem du er. Jeg gikk selv på en smell i mine unge dager (slutten av 20-årene). Jeg kunne da sagt at slik er jeg, men lærte meg i stedet å ta mine forhåndsregler. En ting er å bli betatt av noen, enn annen ting er å gi det næring i form av kontakt og treffpunkter. Gir man ikke slike forelskelser næring, så dør de ut av seg selv. Det stopper meg ikke fra å fortsette å bli betatt av andre, men det stopper der, jeg holder meg unna.

Anonymkode: 429d0...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror rett og slett det har noe med personlighet å gjøre. Det ville forundre meg om du, som lite monogam, er helt stabil og 100% fornøyd med alle andre aspekter i livet, uten ønske om å endre noe som helst. De som "flyr fra blomst til blomst" er ofte litt rotløse i tilværelsen ellers. Vanskelig å slå seg helt til ro med at det er denne utdanningen/jobben jeg skal ha og at det er her jeg skal bo, hjernen utforsker liksom nye muligheter over alt. Det er ikke nødvendigvis slik at man flytter mye rundt eller bytter studieretning flere ganger og denslags, men tankene, de flyr liksom.

Anonymkode: 27382...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror rett og slett det har noe med personlighet å gjøre. Det ville forundre meg om du, som lite monogam, er helt stabil og 100% fornøyd med alle andre aspekter i livet, uten ønske om å endre noe som helst. De som "flyr fra blomst til blomst" er ofte litt rotløse i tilværelsen ellers. Vanskelig å slå seg helt til ro med at det er denne utdanningen/jobben jeg skal ha og at det er her jeg skal bo, hjernen utforsker liksom nye muligheter over alt. Det er ikke nødvendigvis slik at man flytter mye rundt eller bytter studieretning flere ganger og denslags, men tankene, de flyr liksom.

Anonymkode: 27382...ccd

Om tankene flyr og flakker til stadighet så har man ikke rotfeste. Det er ikke bra. 

Å undersøke muligheter er bra tenker jeg. Vi er jo nysgjerrige som mennesker håper jeg. Jeg er ihvertfall det. Nysgjerrig, søkende og utforskende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er helt normalt. Seksuell variasjon i partner er både tilfredstillende og nødvendig for et godt seksualliv. Jo mer tilgjengelig andre sexpartnere er for deg jo viktigere blir dette. De som oftest forsvarer monogamiet er jo de som ikke har så mye valg, og legger all sin selvverdi i at noen skal være seksuelt eksklusive med dem. Det er litt trist egentlig. 

Anonymkode: 8aea9...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De forskjellige meningene det er rundt monogamiet tror jeg skyldes i hovedsak valg og personlighet. Ikke at noen er mindre eller mer monogame i seg selv. Men at noen blir mindre eller mer monogame alt etter hvor viktig fordelene ved monogamiet er for denne personen, målt opp mot fordelene ved å ikke være monogam.

I monogamiet er en av de største verdiene en unik trygghet. Hvor viktig denne tryggheten er for deg vil være avgjørende for hvordan du velger å leve. Og om i hvilken grad du er i stand til å etablere samme trygghet innenfor en annen samlivsform enn monogamiet. Deretter kommer miljøet du lever i inn som en faktor som påvirker ditt valg. Hvilken partner du har, og partnerens ønsker og behov. Og ikke minst seksualitetens betydning for deg. Hvor viktig del den er av deg og din personlighet. Det er et stort samspill mellom miljø, hormoner, oppdragelse, erfaring og kunnskap, etikk, genetikk og biologi.

Det typiske hvor han avfeier monogamiet fordi han trenger mer, og hun tviholder på monogamiet fordi hun er overbevist om at hun ikke kan ha sex med andre, det er ytterpunkter. For meg er dette standpunkter som baseres på lite kunnskap om hvorfor du velger som du gjør. Det er ikke uvanlig, det er greie valg, og selvfølgelig ikke feil, bare feil begrunnet. Jeg tror det er få menn som må ha mer enn en partner for å trives, og mange kvinner kan ha glede av flere partnere. 

Anonymkode: 28847...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er deg. Jeg har det ikke sånn.

M45

Anonymkode: 9c93f...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er helt normalt. Seksuell variasjon i partner er både tilfredstillende og nødvendig for et godt seksualliv. Jo mer tilgjengelig andre sexpartnere er for deg jo viktigere blir dette. De som oftest forsvarer monogamiet er jo de som ikke har så mye valg, og legger all sin selvverdi i at noen skal være seksuelt eksklusive med dem. Det er litt trist egentlig. 

Anonymkode: 8aea9...b41

Det er det dere ikke monogame velger å tro. For meg som monogam handler det om at jeg bare kan gi alt til EN partner. Skulle jeg delt oppmerksomheten min ville det blitt dårlig. Ræva kommunikasjon og lite oppmerksomhet på hver person.

Data en player en gang, han blanda helt åpenbart hva han hadde snakket med de ulike damene om, tragisk….

Anonymkode: c5c9b...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...