Gå til innhold

Bo i gokk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Føler jeg bor i gokk. Men bor bare 20 min fra Elverum sentrum og 50 min fra Sverige. 
Det er stille og rolig her. Har stor tomt og dyrker en hel mat selv. Bor billig. Ingen naboer som plager meg, og ingen naboer for som plages av meg. 

Ulempe: for min del så er jeg vant med å se vann/sjø. Så å være tilnærmet i skogen føles rart. Ungene må kjøres overalt pga dårlig kollektiv. I dag kom ungene sent hjem pga forsinkelse med bussene da de måtte vente på strøbilen (aldri skjedd før). 

Litt knotete når vi skal på ferie, men får det til. 

Det går buss til skolen. Skolen starter senere enn vanlig, så de må ikke ekstra tidlig opp. 

Anonymkode: ee422...c36

Høres ut som drømmen. Har tenkt å flytte slik selv om ikke så lenge. Er singel, har jobb som kan gjøres hjemmefra og rundt 1,6 mill i EK til å kjøpe meg noe. Blir fint.

Anonymkode: 434d1...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor er det best å bo i gokk? Hvor bor dere? Fordeler? Ulemper? Der du bor. Ønsker å bo i meget rimelig enebolig i gokk og landlig på Østlandet. 

Anonymkode: 52c7c...32b

Er det noe jeg har lært kort oppsummert må det være dette: omtaler du det som "å bo i gokk" er det antakeligvis ikke rett for deg. Bare slå det i fra deg. Dem som fungerer og trives "i gokk" som du så fint skriver har helt spesielle egenskaper som gjør at dem trives med å bo avsidesliggende. 

Å bo på slike steder betyr at det er ofte et lite, sammensveiset samfunn der du vil være oppfattet som inntrenger. Tilflytting vil stort sett være andrerangs, det skal mye til for å overbevise dem om annet. Du skal inneha evnene til å klare deg selv, men stille opp der det trengs og vise at du ikke er "på gjennomtrekk" men virkelig bevise at du hører til der. Å omtale det som "å bo i gokk" ja da blir du arkivert nederst på rangstigen sammen med hyttefolk og andre pissemaur.

Anonymkode: 6421c...d54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noe jeg har lært kort oppsummert må det være dette: omtaler du det som "å bo i gokk" er det antakeligvis ikke rett for deg. Bare slå det i fra deg. Dem som fungerer og trives "i gokk" som du så fint skriver har helt spesielle egenskaper som gjør at dem trives med å bo avsidesliggende. 

Å omtale det som "å bo i gokk" ja da blir du arkivert nederst på rangstigen sammen med hyttefolk og andre pissemaur.

Ikke min erfaring, de jeg kjenner som bor i gokk både trives i gokk og kaller det gokk. Og heller ingen som ser ned på hyttefolk som du gjør. 

Anonymkode: 65cf2...623

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Høres ut som drømmen. Har tenkt å flytte slik selv om ikke så lenge. Er singel, har jobb som kan gjøres hjemmefra og rundt 1,6 mill i EK til å kjøpe meg noe. Blir fint.

Anonymkode: 434d1...313

Du finner deg nok noe bra med det som utgangspunkt. Jeg må snart selge (ungen skal på vgs ett par timer unna) og da blir nok bolig lagt ut for under 2 mill. Her er det fiber og gode muligheter å jobbe hjemmefra :)

Anonymkode: ee422...c36

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tror du må lenger vekk enn Østlandet, tror ikke østlendinger mener de bor i gokk.

Anonymkode: 41468...ac8

nja, har etpar bekjente som bor i området ytre enebakk og det er ganske "gokk" og veldig landlig med få naboer det er lang mellom.. Du føler du forlater sivilisasjonen bare på grusveien utover :D

Anonymkode: 91694...c79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å bo på slike steder betyr at det er ofte et lite, sammensveiset samfunn der du vil være oppfattet som inntrenger. Tilflytting vil stort sett være andrerangs, det skal mye til for å overbevise dem om annet. Du skal inneha evnene til å klare deg selv, men stille opp der det trengs og vise at du ikke er "på gjennomtrekk" men virkelig bevise at du hører til der. Å omtale det som "å bo i gokk" ja da blir du arkivert nederst på rangstigen sammen med hyttefolk og andre pissemaur.

Akkurat et sånt bygdemenneske jeg ikke vil treffe på. Heldigvis er ikke alle som deg, og man treffer også innflyttere på små steder, som kanskje er litt mindre fiendtlig innstilt enn det du og ditt nærmiljø er..?

Anonymkode: 7c42a...0fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bor i gokk. Måtte velge å bo i gokk for å få hus i vår prisklasse som hadde alt på ett plan. Det andre kriteriet var offentlig vann og kloakk. Så vi endte i opp på Tangen i Stange. Nedlagt småbruk. Vi har strøm, fiber, 5G. 

Naboer passe langt unna. Passe langt unna E6, tog, Gardemoen, Sverige, Oslo, Hamar og Elverum

Anonymkode: 81016...f98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tror du må lenger vekk enn Østlandet, tror ikke østlendinger mener de bor i gokk.

Er steder som er "gokk" på Østlandet også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i gokk på Østlandet. Liten bygd i øvre Buskerud. Nærmeste litt større sted er en liten halvtimes kjøring unna. 

Jeg er innflytter, har bodd her i ca 20 år nå. Kommer opprinnelig fra tettbygd strøk nær Oslo.

Her får man en anstendig enebolig for 1-1,5 million, fri tilgang til natur og fred og ro enten man vil eller ei. 

Prisen for å bo her er at man MÅ ha bil. Det er vanskelig å klare seg uten to biler i husholdningen om man er to voksne.
Uten bil kommer man seg ikke til lege, barnehage, får hentet syke barn på skolen eller foreldremøter. Sjansen for å få jobb man ikke må kjøre til er heller ikke stor. 

Barna må ta skolebuss fra 1. klasse og på videregående må de enten ta buss 1,5 time hver vei eller bo på hybel/internat. Ingen bor hjemme 2. året på videregående.

Jeg stortrives her, men det er klart det er pluss og minus med alt. Mine beste venner har jeg mest kontakt med på telefon og andre medier. Har omgangskrets her, men ingen nære. Har en hobby som gjør at det er fint å bo et slikt sted. Hadde neppe trivdes om jeg var veldig urbant anlagt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Østlandet er alt fra Asker til Rena til Ål. Joda, man kan bo i GOKK på Østlandet. 

Anonymkode: 5ab6c...7e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bo i "gokk"er det beste som finns. Nær naturen og langt fra naboene. Spiller høy musikk hele døgnet,støvsuge kl to om natta eller gå å hente posten i undertøy eller naken på verandaen. Det er mer luksus enn å bo nær kino, restaurant og konsertlokale. Jeg hadde aldri bytta! 

Anonymkode: 394bb...530

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler om å gi og ta. Er du så lettkrenka så vil du ikke trives. Du har sannsynligvis bestemt deg for at slik er det, før du har prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uh oh, samisk opprinnelse? Kanskje vi ikke har lov å bruke det med mindre vi har minst en samisk oldeforelder? 

Hva østlendinger angår så hadde jeg en slektning som bodde i indre Østfold, og hadde hytte på Sjusjøen. Hun kalte boligen og hytta for henholdsvis Sør-gokk og Nord-gokk 😅

Anonymkode: 65cf2...623

Fascinerende. Jeg er samisk men gokk brukes jo bare på norsk. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det handler om å gi og ta. Er du så lettkrenka så vil du ikke trives. Du har sannsynligvis bestemt deg for at slik er det, før du har prøvd. 

Jeg bor på bygda jeg, jeg flyttet hit for 20år siden før det bodde jeg i en liten sørlandsby, og før det bodde jeg i utlandet. Jeg trives greit her men jeg vil alltid være "tilflytter" og det er jeg klar over. Plager meg ikke så veldig her nede, men da jeg bodde og jobbet lengre "oppidalen" var det mer tydelig "vi" og "dem". Jeg jobbet på butikken der oppe og gikk under radaren for det meste, men du verden hva jeg fikk med meg av meninger og sladder. Tro du meg at holdningene jeg skriver om hyttefolk og pissemaur kommer ikke fra meg, men dem. Poenget mitt er ikke å skrive stygt om bygdefolket, men de er en egen klan og det bør møtes med respekt. Reiser du oppidalen og kaller hjemstedet deres for "oppigokk" vil de sannsynligvis arkivere deg sammen med hyttefolk og pissemaur. Ha litt respekt og kjen din plass.. min plass er ihvertfall IKKE oppidalen, det kan jeg fortelle deg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å bo i "gokk"er det beste som finns. Nær naturen og langt fra naboene. Spiller høy musikk hele døgnet,støvsuge kl to om natta eller gå å hente posten i undertøy eller naken på verandaen. Det er mer luksus enn å bo nær kino, restaurant og konsertlokale. Jeg hadde aldri bytta! 

Høres ut som et sunt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i gokk i landlige omgivelser i Nordland. Her er utsikt til en vakker skjærgård og fjell, frisk luft og greit kystklima som ikke er for kaldt om vinteren og med fine forhold sommerhalvåret. Været i nord er ikke så fælt som mange søringer tror og jeg kjenner ingen som har noe i mot tilflyttere. De finner venner om de bare selv tar litt intivitiav. 

En halvtimes kjøretur unna ligger det en liten by med 7000 innbyggere, industri, kjøpesenter, de skolene man trenger og sykehus. Her er en havn med ferge, hurtigbåtanløp og hurtigruteanløp. Vi har også en flyplass. I tillegg har vi kulturhus hvor der skjer mye. Der er mange fine hytteområder på øyene rundt, muligheter for fjellturer og mye natur og entusiaster har laget badstu i havna hvor du kan ta en dukkert i sjøen året rundt. 

Anonymkode: 02c27...372

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Høres ut som et sunt liv. 

Ja,jeg koser meg med den friheten 😀 Jeg gjør jo driver ikke med høy musikk og nattestøvsuging hele tida,men tanken på at jeg KAN,er god. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i gokk; i Finnmark, i en liten by. Huset jeg bor i er verdt 6 millioner og er et helt vanlig hus, med naboer tett på. En borettslagsleilighet her koster  tett opp under 3 millioner, så får du husleie/felleskostnader i tillegg. Jeg kjenner på at jeg kanskje heller ville bodd i gokk på Østlandet..

Anonymkode: 2e8d9...e42

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i den beste gokk på jord. Jessheim. Her har vi kjøpesenter, NAV, ViMenn-piker og like ved flyplassen. 

Anonymkode: a15ae...668

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

nja, har etpar bekjente som bor i området ytre enebakk og det er ganske "gokk" og veldig landlig med få naboer det er lang mellom.. Du føler du forlater sivilisasjonen bare på grusveien utover :D

Anonymkode: 91694...c79

Jeg gikk også inn her for å nominere ytre Enebakk 🤭

Anonymkode: 67d4d...46d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...