Gå til innhold

Når begynte dere med barnebursdag for barnehagebarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

4 eller 5 er mest vanlig her.

Anonymkode: 2390d...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De to siste årene i barnehagen.

Anonymkode: 6cd20...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dro når han ble invitert. Tror kanskje det var når de ble 4 år. Vi ventet selv med å feire bursdag til han begynte på skolen. Synes det er ett sabla pes hele greia derfor ventet vi i det lengste. Forbaska tull hele opplegget.

Anonymkode: 82075...ea0

Jeg synes det kan bli litt mye bursdager, men veldig fornøyd med opplegget fra barnehagen. Her hadde de gruppa fra barnehagen, og var ca 6-7 stykker, noe som var overkommelig. Det var en fin anledning til å bli kjent med foreldrene, noe som var veldig positivt i overgang til skolen.

Anonymkode: 6cd20...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi spurte i barnehagen og de sa de anbefalte å ikke starte før 5 år. 

Vi har invitert venner utenfor barnehagen før dette.

Anonymkode: 41444...104

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min på 2,5 går på storebarnsavdeling og der blir barnet stadig invitert i bursdager til de andre på avdelingen, de har en regle om å invitere alle eller kun de på sin egen alder, men siden de er så spredt i alder invitere de alle.

Jeg synes det er litt vel tidlig å begynne med dette bursdagskjøret når barnet er 2,5 år, har heller ikke sluttet med dagskurs, så det krasjer. 

Får dårlig samvittighet av å ikke dra, men nei, det blir bare for mye alt for tidlig.

Når begynte deres barn å dra i barnebursdager til de i barnehagen?

Anonymkode: f3af4...16a

Forskjellig men stort sett 4 år, elsket bh jeg hadde til de eldste for der var bursdagene stort sett i bhg tiden så bhg tok barna med hjem til den som skulle feires

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi spurte i barnehagen og de sa de anbefalte å ikke starte før 5 år. 

Vi har invitert venner utenfor barnehagen før dette.

Hv var argumentet deres for det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hv var argumentet deres for det?

Så foreldre ikke skulle føle på press om å feire tidligere og tidligere. Ble avtalt i foreldremøte og med FAU.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min på 2,5 går på storebarnsavdeling og der blir barnet stadig invitert i bursdager til de andre på avdelingen, de har en regle om å invitere alle eller kun de på sin egen alder, men siden de er så spredt i alder invitere de alle.

Jeg synes det er litt vel tidlig å begynne med dette bursdagskjøret når barnet er 2,5 år, har heller ikke sluttet med dagskurs, så det krasjer. 

Får dårlig samvittighet av å ikke dra, men nei, det blir bare for mye alt for tidlig.

Når begynte deres barn å dra i barnebursdager til de i barnehagen?

Her har de ikke barnebursdag før 1 klasse. Syns det er helt topp! Syns barnehagen er for tidlig. 

Anonymkode: 8b1ad...eb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt eldste barn ble invitert til ei i bhg som ble 5. Hun selv inviterte da hun ble 6 og gikk på skolen.

Min yngste inviterte nå når hun ble 4, bare 4 gjester som går på ulike avdelinger som hun henger litt med på fritida for jeg kjenner mødrene.

Mest for å spise kake med andre barn og leke litt. Det ble ikke masse planlagte aktiviteter og leker som når det blir barnebursdag med alle jentene i klassen om et par år. Gjorde det sånn i år så det ikke kun blir gamle tanter og andre voksne på kaffe og kaker 😊

Anonymkode: c4f55...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår barnehage har det vært vanlig å invitere til bursdag når de fyller 4. 

Anonymkode: 38dd4...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 20.25):

3 år er vanlig her, skolestart hørtes veldig sent ut…

Anonymkode: da0ab...335

3 år er tidlig. Min var knapt nok interessert i sin egen bursdag en gang når hun var så liten. 

Anonymkode: 22716...de2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 12.52):

Her har de ikke barnebursdag før 1 klasse. Syns det er helt topp! Syns barnehagen er for tidlig. 

Det er virkelig bare på KG jeg har hørt noen si de starter så sent. Merkelig fenomen…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 12.52):

Det var litt tidlig for enkelte, for det var noen som hadde med en forelder når avdelingen  begynte med bursdag siste året i bhg. Jeg måtte også være med min, for hun er ganske forsiktig selv om hun jo kjente barna. Her feiret alle enten i barnehagen, eller på barnehagens uteområde, så det gikk jo greit å ha med seg en forelder for de som trengte det. Men helt greit å vente til første klasse ja. De modnes mye innen skolestart.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

3 år er tidlig. Min var knapt nok interessert i sin egen bursdag en gang når hun var så liten. 

Og min som blir 3 har snakket om at det snart er bursdagen hennes siden hun var 2,5. Og fortalt at da skal alle komme til henne og snakket om hva slags kake hun vil ha og at hun skal få presanger og at hun vil ha selskap med barn. Barn er forskjellige og jeg synes også det er rart å si at en 3-åring ikke forstår eller bryr seg om bursdager, 3-åringer er ikke babyer.

Anonymkode: f1fa2...bc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er virkelig bare på KG jeg har hørt noen si de starter så sent. Merkelig fenomen…

Du kjenner foreldre med barn i barnehager over hele landet ja? 

Jeg kjenner ingen som begynner med barnebursdag for treåringer. Men det kommer jo av at jeg kun har bodd i to kommuner og de aller fleste barna i klassen kommer fra lokalmiljøet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten brannfakkel fra meg, men synes så mange av dagens foreldre lager så mye merarbeid for seg selv 😵‍💫 Klager på at det er så slitsomt med småbarn, men barnebursdag for 2 åringen med hele avdelingen det skal man ha - og det er gjerne de samme foreldrene som melder små barnehagebarn på fritidsaktiviteter og er på badeland/leos lekeland annen hver helg. Det er jo ikke rart at ungene er overstimulert og at man selv er utslitt?? 

Jeg synes barnebursdag er passende å starte med når barna er så stor at de kan tåle å være i selskap i ett par timer uten at foreldrene er der, så typisk fra 5-6 årsalderen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min ble invitert i 2 års dag til en i barnehagen. Da var han ca. 19 mnd gammel og storkoste seg. Synes det var kjempestas jeg også. Fikk sett hvem som er vennene og hvor kjekt de har det i lag.

Tydeligvis er vi en av de foreldrene som lager mye "merarbeid" for oss selv. Men jeg gjør det mer en gjerne for barnet mitt fordi jeg ser hvor mye glede han får ut av å være med vennene sine. Vi drar gjerne på lekeland, badeland, barnebesøk, reiser etc hvor jeg som er hans mor ser at han har det kjekt.  Jeg har også full forståelse og viten om at barn er ulik og at ikke alle har like stor glede av det samme. Jeg inviterer derfor gjerne til bursdags besøk og de barna som ønsker å dra (som gjerne snakker om det i dagevis)kan komme, mens de som ikke får noe glede ut av det behøver da ikke å være med.  En behøver da ikke dårlig samvittighet for noe så lenge man ikke sier at man skal komme og ikke gjør det.

Anonymkode: a21ef...6ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kjenner foreldre med barn i barnehager over hele landet ja? 

Jeg kjenner ingen som begynner med barnebursdag for treåringer. Men det kommer jo av at jeg kun har bodd i to kommuner og de aller fleste barna i klassen kommer fra lokalmiljøet. 

Jeg kjenner mange småbarnsforeldre, ikke hele landet selvsagt, men mange. Jeg stusser over at det skal være geografiske forskjeller…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snurk skrev (10 timer siden):

Liten brannfakkel fra meg, men synes så mange av dagens foreldre lager så mye merarbeid for seg selv 😵‍💫 Klager på at det er så slitsomt med småbarn, men barnebursdag for 2 åringen med hele avdelingen det skal man ha - og det er gjerne de samme foreldrene som melder små barnehagebarn på fritidsaktiviteter og er på badeland/leos lekeland annen hver helg. Det er jo ikke rart at ungene er overstimulert og at man selv er utslitt?? 

Jeg synes barnebursdag er passende å starte med når barna er så stor at de kan tåle å være i selskap i ett par timer uten at foreldrene er der, så typisk fra 5-6 årsalderen. 

Både jeg og barnet storkoser oss med slike aktiviteter, det er virkelig ikke «badeland» som gjør at småbarnslivet er slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...