Gå til innhold

Sår, sviende hudutslett under mageheng- nødhjelp på reise? (Bilde til info)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! setter stor pris på hjelp, får ikke svart alle, men virkelig tusen takk!

Jeg skal prøve å få kjøpt inn så jeg holder det tørt. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du kan og bruke nettlegevakt.no eller andre tjenester og få hjelp av lege med en gang.

Anonymkode: 070cc...ca1

Deler rom med kolleger, har ikke noe sted å snakke uten at alle hører det. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hydrokortison skal ikke brukes i det som allerede er sår. Her må man bruke sink eller barrierekrem for å hindre fukt. Og talkum vil lindre når det blir fuktig. 

Anonymkode: be247...9b8

Kan det være derfor betnovat (sterkere enn hydrokortison) ikke fungerer?  At det er sår alt? Svir veldig å smøre på, men har trodd kortison var viktig.

Beliis skrev (42 minutter siden):

Tusen takk for tips, ser lovende ut!

Anonymkode: 55bc6...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tusen takk for alle svar! setter stor pris på hjelp, får ikke svart alle, men virkelig tusen takk!

Jeg skal prøve å få kjøpt inn så jeg holder det tørt. 

Deler rom med kolleger, har ikke noe sted å snakke uten at alle hører det. 

Kan det være derfor betnovat (sterkere enn hydrokortison) ikke fungerer?  At det er sår alt? Svir veldig å smøre på, men har trodd kortison var viktig.

Tusen takk for tips, ser lovende ut!

Det foregår i nettleser og med bilder, altså skriftlig. 

Men uansett så har du vel mulighet til å ta en telefonsamtale for deg selv i 3 minutter, hvis det skulle vært det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannsynligvis sopp. Ville prøvd soppkrem, og evt potetmel eller talkum for å holde det tørt. Daktakort er en kombinasjonskrem som jeg har brukt for tilsvarende under puppene.

Anonymkode: 1b4e8...dd4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser ut som sopp. Bruk pevaryl pudder eller prøv med canesten og legg en kompress i hudfolden. 

Anonymkode: 03d2e...aa5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får til tider det samme i forskjellige hudfolder på kroppen min, er også veldig overvektig. Det som funker for meg er å legge en sånn engangsstelleklut for baby i mellom, og tape den litt fast, og bruke det der i noen dager. Da pleier det å gå over fort, pluss at det lindrer at ikke huden ligger og gnisser mot hverandre. Bytter den morgen og kveld. Det virker til at huden får tid til å puste med dette liggende i mellom.

Har prøvd diverse pudder, salver og kremer, men synes kun det å faktisk få luftet såret over noen dager er det som funker. Inotyol er det eneste andre jeg eventuelt kan bruke, da det avviser fukt.

Anonymkode: 553ed...b11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brett en tørr kompress og legg under magevalken slik at området holder seg tørt. Blir ofte svett under der som kan skape sår/tilløp til sopp 

Anonymkode: cab00...441

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I tillegg til at du prøver ut det som er nevnt her, legg på rene og tørre kompresser i folden slik at den holder seg tørr.
Jeg ville vasket området morgen og kveld med bare vann, klapptørket med håndkle, og smurt på én av følgende: soppkrem, sinksalve (ren salve slik som Inotyol, og ikke babysink tilsatt masse greier), eller barrieresalve/krem som feks Bepanthen. IKKE bruk kortisonsalve på allerede sår hud!! Det ødelegger bare hudbarrieren enda mer og gjør den sårbar for ytterligere sårdannelse. 

Anonymkode: 02d3b...a4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg til at du prøver ut det som er nevnt her, legg på rene og tørre kompresser i folden slik at den holder seg tørr.
Jeg ville vasket området morgen og kveld med bare vann, klapptørket med håndkle, og smurt på én av følgende: soppkrem, sinksalve (ren salve slik som Inotyol, og ikke babysink tilsatt masse greier), eller barrieresalve/krem som feks Bepanthen. IKKE bruk kortisonsalve på allerede sår hud!! Det ødelegger bare hudbarrieren enda mer og gjør den sårbar for ytterligere sårdannelse. 

Glemte å tilføye:

la krem/salve lufttørke og deretter legger du på kompresser. Bytt til rene kompresser hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det foregår i nettleser og med bilder, altså skriftlig. 

Men uansett så har du vel mulighet til å ta en telefonsamtale for deg selv i 3 minutter, hvis det skulle vært det?

Det visste jeg ikke. Men nei, når jeg skriver at jeg ikke har mulighet til å ta en samtale uten at mine kolleger hører det, kan jeg heller ikke ta en 3 min samtale uten at de hører det. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tips. Jeg har inotyol så prøver det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glemte å tilføye:

la krem/salve lufttørke og deretter legger du på kompresser. Bytt til rene kompresser hver gang.

Takk! Hvordan blir det med inotyol? Den er så fet og klissete at jeg tror ikke den tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk! Hvordan blir det med inotyol? Den er så fet og klissete at jeg tror ikke den tørker.

Tørk av det som virker for mye og prøv å holde veldig tynt lag? Men jeg slår et slag for potetmelk, funker til alt sånt. Er det en matbutikk der en plass så hadde jeg gått og kjøpt det, vaska folden, tørka godt, ha på potetmel i natt og se i morgen. 

Anonymkode: 63d20...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tørk av det som virker for mye og prøv å holde veldig tynt lag? Men jeg slår et slag for potetmelk, funker til alt sånt. Er det en matbutikk der en plass så hadde jeg gått og kjøpt det, vaska folden, tørka godt, ha på potetmel i natt og se i morgen. 

Takk, kan prøve potetmel 😊 på inotyol står det at man skal smøre tykt lag, derfor jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk, kan prøve potetmel 😊 på inotyol står det at man skal smøre tykt lag, derfor jeg er usikker.

Jeg er enig ang inotyol, kan bli vanskelig da ja. Katten min utviklet våtsår pga ble smurt med sinksalve, bak en oppblåsbar plastkrage slik at fukten ble innestengt. Ikke å anbefale. Men tenker hygiene i området er veldig viktig så uavhengig av hva du tar på så ville jeg passet nøye på det og å holde det tørt. Og hvis såret ikke forsvinner / lite bedring på 3-4 dager, ville jeg prøvd soppkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinksalve og et tøystykke i mellom der.  Ikke la det være hud mot hud. Evt talkum og pudder, som foreslått - men få inn et tøystykke der. Kompress eller annen tekstil av bomull. Snakker av erfaring, dette går over  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er svært overvektig og har mageheng. Har fått et vondt sår innerst i hudfolden. Det er en tynn stripe med rød, sprukken hud og et lite rødt felt på midten. Det svir og gjør veldig vondt.  Jeg er på jobbreise og prøver å finne noe som kan hjelpe frem til jeg kommer hjem og evt kan få hjelp av fastlegen. (Hvis det ikke blir bedre)

noen som har råd jeg kan prøve? Hvordan holde det tørt når det er helt innerst i hudfolden? Kan jeg vaske det med noe, eller er det bare vann som er lurt? Finnes det noe pulver jeg kan drysse på som gjør det mindre fuktig?

jeg har eksem andre steder og har derfor kortisonsalver som Betnovat og Elocon som jeg har prøvd. Stoppet å bli verre av det, men blir ikke bedre. Har og prøvd inotyol krem siden jeg har fått den anbefalt av gynekolog tidligere. 
 Det gjør fortsatt veldig vondt. Jeg har vasket av all krem nå med vann og prøver å holde det tørt og gi det luft. Noen som har råd?

IMG_8014.thumb.png.f046c981a39656924e433ab621f5def9.png

Kjøp tørre engangskluter og legg under. Dette vil trekke fukt i fra og vil hindre det i å bli verre. Prøv med babypudder også om du ikke får tak i engangskluter, men er de man bruker til baby. Selges i både dagligvarehandel og på alle apotek. Har samme problemet selv.

Anonymkode: d5bb2...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Håper noe hjelper deg ts, er så ekkelt å være hjemmefra og oppå andre og så skjer dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde slik for ikke lenge siden. Brukte manukahonning og smurte på. Det hjalp men er klissete så klart. Hadde vært syk og ikke dusjet på et par dager så var svett der og tørket med papir,  noe som gjorde at det vart skikkelig sårt og blødde litt. 

Anonymkode: 35f5e...e57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inotyol + en myk kompress inn mot sårsprekken.  

Anonymkode: ff0a1...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...