Gå til innhold

Hjelp, livredd for fødselen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde også veldig angst for fødselen og fikk samtale og omvisning på føden. Det hjalp veldig å se rundt og få snakket om det jeg var redd for (smerter). De har heldigvis mange gode alternativer til smertelindring. Jeg sa veldig tydelig at jeg ville ha alt som kunne tilbys, og det ble notert, sånn at da fødselen var i gang, var de behjelpelige med en gang og bestilte epidural.

Fødsel er vondt, jeg skal ikke lyve, men herregud så fantastisk det var å få epidural! Den hjalp meg i mange timer, der jeg hadde helt overkommelige smerter. For meg var selve riene det verste, mens jeg derimot ikke kjente det at ungen ble presset ned og ut, merkelig nok. Fikk også pudendal (lokalbedøvelse i selve skjeden), så opplevde ikke "ring of fire", og steriltvannsinjeksjoner. 

Selv når de verste riene stod på, så fikk jeg heldigvis pauser innimellom, og det er veldig viktig å huske på. Riene varer bare i rundt 1 minutt, og så får du en liten pause. 

Mitt beste råd er å være dønn ærlig med jordmor og sykehuset om frykten din, da tar de mye bedre vare på deg og de er mer mottakelige for å bestille epidural (har hørt nok historier om jordmødre som utsetter epidural fordi de mener det forlenger fødselen). 

Lykke til, dette klarer du!

Anonymkode: f20d1...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varierer for alle men for meg var det sånn her:

smerteskala med førstefødte uten epidural=10/10

smerteskala med andrefødte med epidural=3/10, var som en kraftig mensensmerte til jeg fikk epidural på 4 cm, samt litt smerter som epiduralen ikke tok akkurat da hun ploppet ut men det gikk veldig fort :) 

Skal ha epidural med nummer tre, for å si det sånn (såfremt jeg rekker det!). Jeg er også halvveis i svangerskapet og gruer meg ikke til smertene denne gangen, fordi jeg hadde så fin fødsel forrige gang🥰 men jeg er ikke glad i sprøyter og sykehus så jeg gruer meg litt til alt rundt, det å sette epidural (som ikke er vondt but still…), få veneflon, sprøyte i låret, se blod, sy etter fødselen…

Men min erfaring er også at når du står i det er det lettere, da går ting av seg selv og du kommer helt inn i fødeverdenen. Er verst i tiden før😅 når fødselen kommer i gang er du så nær målstreken og vil sannsynligvis være klar til å bare møte babyen🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er  utroligt vondt men man naturligt disasosierer noe som hjelper. Jeg kunne født igjenn uten epidural. Vi er lagd for det. Da jeg tok epidural greide jeg ikke å presse så da ble situasjonen akutt farligt for barnet og dem tvang han ut med sugekopp  og revnet meg opp verste grad og sugekoppen skadet hodet hans pågrunn av trykket. Jeg velger uten epidural igjenn!

Anonymkode: adbd2...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sykt vondt! MEN, det er også det beste jeg har opplevd. Euforien etter fødslene kan ikke måles med noe! Jeg hadde epidural ene gangen, og den fødselen var ingenting sammenlignet med de andre tre fødslene uten. Ble likevel like euforisk og følte jeg fikk med meg mer av hva som skjedde. Ville derfor virkelig anbefale epidural dersom du er redd. Den tar bort mye av smertene. Tror jeg ville prøvd å ikke tenke så mye på fødselen for det virker jo helt vannvittig å skulle få ut en hel baby, men det går jo så bra for de aller, aller fleste! Og det er ingenting å gjøre med den fødselen nå uansett. Jeg skjøv det foran meg helt til jeg sto med vonde rier, og da er det jo bare en ting du vil og det er å få babyen ut. Og det klarer du!

Anonymkode: 20500...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spør så jeg svarer ærlig:

Jeg hadde også ekstrem fødselsangst, var redd for å dø eller at baby skulle dø i tillegg til smertene. Jeg sliter men magesmerter, etter å hatt rier vil jeg beskrive disse smertene (som er grusom) som en 8-9 om rier er en 10. Men smertene var ingenting i forhold til riene, jeg kunne aldri sett for meg at det skulle være så vondt. Jeg hylgråt og skreik, men var også veldig redd

Vil også legge til at jeg var satt igang + styrt fødsel som begge deler kan være vondere enn normalt. Jeg ble lovet epidural men rakk det aldri. På slutten måtte jeg bare gi opp å gjøre som kroppen ba om da det var eneste måte å få slutt på smertene innså jeg 

Anonymkode: b6390...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville helt klart fått hjelp til å håndtere de tankene. Tankene dine spiller faktisk en stor rolle, frykt i fødsel gjør det verre. 
Jeg har født helt naturlig 3 ganger (hjemme), og synes ikke det gjør vondt. Det er heftig og intenst, masse krefter, men det er ikke vondt. Fascinerende! Kjempekult og helt rått. En positiv innstilling har noe å si. Jeg har hatt folk rundt meg hver gang som har vært positive og entusiastiske rundt fødsel. 

Anonymkode: a51fc...f66

Jo, det gjør vondt. Det er fysisk umulig at en naturlig fødsel ikke innebærer smerte. 

Anonymkode: 036de...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...