AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er over halvveis i svangerskapet, og har vært redd for fødselen hele veien. Nå innser jeg mer og mer på at jeg faktisk skal føde ut en baby 😱 og jeg gruer meg noe helt vanvittig. Hvor vondt er det egentlig, sånn helt ærlig? Anonymkode: 39b35...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Det går helt fint! Vondt, men det er du skapt for å takle. Puste deg igjennom. Ta kurs om fødsel så lærer du og blir trygg. Kunnskap er makt!! Snakk med jordmor også Anonymkode: 3a832...258 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er over halvveis i svangerskapet, og har vært redd for fødselen hele veien. Nå innser jeg mer og mer på at jeg faktisk skal føde ut en baby 😱 og jeg gruer meg noe helt vanvittig. Hvor vondt er det egentlig, sånn helt ærlig? Anonymkode: 39b35...3ff Det er helt sinnsykt vondt, en smerte man ikke kan sammenligne med noe annet .. men likevel, når du er i situasjonen så greier du det likevel! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Vet du, jeg var også livredd, men da det først skjedde var fokuset kun på prosessen og babyen og jeg hadde ikke kapasitet til å være redd i tillegg. Det er klart det kan være smertefullt, men du kan jo velge god smertelindring. Og smertene er glemt i samme sekund som babyen er der. Stol på prosessen og ikke fokuser på det du nå syns er skummelt, dette kommer til å gå fint! Anonymkode: 40d5c...37f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Fødsel er vondt for de fleste, men ikke uoverkommelig. Det finnes god og effektiv smertelindring, både medikamentell og ikke-medikamentell, om du ønsker og trenger det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Jeg ville helt klart fått hjelp til å håndtere de tankene. Tankene dine spiller faktisk en stor rolle, frykt i fødsel gjør det verre. Jeg har født helt naturlig 3 ganger (hjemme), og synes ikke det gjør vondt. Det er heftig og intenst, masse krefter, men det er ikke vondt. Fascinerende! Kjempekult og helt rått. En positiv innstilling har noe å si. Jeg har hatt folk rundt meg hver gang som har vært positive og entusiastiske rundt fødsel. Anonymkode: a51fc...f66 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Vondt. For meg hjalp ikke epidural, det forsinket hele prosessen. Badekar hjalp. Lystgass hjelper ved pressrier. Anonymkode: 6e6de...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Født to ganger. Helt ærlig? Smerteterskelen min erhøy men fødsel er min kryptonitt. Men, så har jeg venninner som har hatt null stress uten smertelindring. Det er så veldig individuelt at ingen kan si hva det blir for deg. «Fødselen blir som den blir», det var hvertfall det jeg måtte fortelle meg selv. Du aner ikke hvordan det føles for ingen kan beskrive det med ord, på godt og vondt. Jeg var også redd andre gangen pga første. Basert på mine opplevelser så vil jeg anta at når du er midt i det så tenker du ikke slik som du gjør nå, vil jeg tro. Da er du så i nuet og det er sykt hvordan kroppen og hodet er instinktivt kapabel til å gå inn i det moduset. Jeg hadde ikke tid til å være redd eller bruke energi på å stritte i mot eller ønske jeg slapp. Jeg bare «var». Det er kanskje to opplevelser i livet hvor jeg virkelig følte jeg levde. Til tross for smertene. Hadde stormrier men epidural hjalp masse. Uansett da, jeg tror at når du føder så er du også temmelig drittlei og vil bare ha det overstått- det var hvertfall jeg. Om jeg skal beskrive konkrete smerter, for min egen del, så er det vondt i magen, rygg og bekken. Men igjen så er det aldri likt for alle. Det eneste jeg vet er at jeg følte meg trygg på at sykehuset kunne det de drev med og de var så rutinerte og flinke på å prate meg gjennom ting. «This too shall pass» og tanken om at man bare må gjennomføre er ganske sterk. Den var hvertfall det for meg. Kanskje du kan snakke med jordmor om dette? Anonymkode: efa34...364 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tekjerringa Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Mitt råd er; prøv å ikke bruke energi på å være redd. Les deg opp. Babyverden har en fin bok om fødsler. Ulike stillinger man kan føde i etc. Snakk med jordmoren din. Jeg personlig har alltid tenkt at jeg skal føde på et sykehus. De som jobber der har veiledet mange igjennom fødsel, så dette kan de. Det eneste jeg husker som vanskelig i første fødsel var når de sa jeg ikke skulle presse, jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle klare å holde igjen. Heldigvis gikk det bra, men trikset, som jeg gjorde i fødsel to og tre var å fokusere på pusten. Jeg elsket å se på serien 'call the midwife' den ligger på tv2. Der assisterer de i hjemmefødsler i London fra 40-tallet og til 70-tallet. Joda, noen av fødslene går ikke som planlagt, men poenget er jo å se hvordan jordmødrene veileder den fødende igjennom fødselen. Eller vet jeg at mange har hatt godt utbytte av kurset positiv fødsel, du kan jo se om det er noe for deg. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Be om keisersnitt. Hvorfor pine seg gjennom et rent helvette fysisk under fødsel, og emosjonellt før fødsel ved å grue seg. Jada, operasjonssåret må lese og vil være ømt. Men vaginal fødsel er ikke bare vondt, men kan gi deg underlivsskader resten av livet. Heller et arr på magen enn ødelagt kjønnsorgan, sexliv og plager med lekkasjer. Anonymkode: 2f6bc...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Be om keisersnitt. Hvorfor pine seg gjennom et rent helvette fysisk under fødsel, og emosjonellt før fødsel ved å grue seg. Jada, operasjonssåret må lese og vil være ømt. Men vaginal fødsel er ikke bare vondt, men kan gi deg underlivsskader resten av livet. Heller et arr på magen enn ødelagt kjønnsorgan, sexliv og plager med lekkasjer. Anonymkode: 2f6bc...0be Tull og tøys! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Lorieen skrev (3 minutter siden): Tull og tøys! Tull og tøys? Det er faktisk ganske mange som får skader i underlivet pga vaginal fødsel. Anonymkode: ee626...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Be om keisersnitt. Hvorfor pine seg gjennom et rent helvette fysisk under fødsel, og emosjonellt før fødsel ved å grue seg. Jada, operasjonssåret må lese og vil være ømt. Men vaginal fødsel er ikke bare vondt, men kan gi deg underlivsskader resten av livet. Heller et arr på magen enn ødelagt kjønnsorgan, sexliv og plager med lekkasjer. Anonymkode: 2f6bc...0be Ja for det der var sikkert hjelpsomt for redselen til ts 🙄 Anonymkode: f3f6f...adc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er over halvveis i svangerskapet, og har vært redd for fødselen hele veien. Nå innser jeg mer og mer på at jeg faktisk skal føde ut en baby 😱 og jeg gruer meg noe helt vanvittig. Hvor vondt er det egentlig, sånn helt ærlig? Anonymkode: 39b35...3ff Det er ikke så vondt som å være hos tannlegen. Smerten bygger seg opp gradvis. Det gjør at man tåler gradvis mer. Kvinner har gjort dette i tusenvis av år. Du har ingenting å frykte. Gjør litt yoga og øvelser for gravide. Øv på å slappe av. Snakk med en jordmor om redselen din. Faktum er at mange kvinner som har født faktisk blir litt hekta på fødsel. De ønsker å gjøre det igjen og igjen, fordi de følte på mestring. Kan godt hende du blir en av dem når du det er gjennomført. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Be om keisersnitt. Hvorfor pine seg gjennom et rent helvette fysisk under fødsel, og emosjonellt før fødsel ved å grue seg. Jada, operasjonssåret må lese og vil være ømt. Men vaginal fødsel er ikke bare vondt, men kan gi deg underlivsskader resten av livet. Heller et arr på magen enn ødelagt kjønnsorgan, sexliv og plager med lekkasjer. Anonymkode: 2f6bc...0be Keisersnitt gies ikke på bestilling pga noen er redd. Det er ikke sånn det funker 😅 Å føde er vondt ja, men det er overkommelig mtp premien. Vi er laget for det og der og da er det helt forferdelig men det er helt sykt hvor raskt man glemmer det verste og bare tenker tilbake på de fine øyeblikkene under fødsel. Vi har også mange flotte hjelpemidler som kan taes i bruk. Epidural, lystgass, spinalbedøvelse og sikkert mer jeg ikke kommer på. Snakk med jordmor om at du er redd, skriv ett fødebrev der du poengterer følelsene dine rundt dette så jordmor vet hvordan de skal snakke med deg om fødsel når du er der også plutselig er du ferdig og sitter der med den søteste lille premien du kan tenke deg. jeg er selv gravid for andre gang, hadde ikke en veldig fin fødsel og gruer meg litt til neste runde men jeg er innforstått med at fødsel er en del av greien. Vil mye heller gå igjennom det enn å bli skjært opp også forventes det at man skal ta vare på det bittelille mennesket, lære seg å amme og dekke den lilles behov døgnet rundt. Anonymkode: d22ca...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har født begge våre uten noen form for smertelindring, gikk helt fint. Kunne glatt gjort det igjen, det er vondt men ikke sånn at du ikke tror du overlever. Hatt veldig raske fødsler, så det er jo en stor fordel Anonymkode: 99d1b...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Be om keisersnitt. Hvorfor pine seg gjennom et rent helvette fysisk under fødsel, og emosjonellt før fødsel ved å grue seg. Jada, operasjonssåret må lese og vil være ømt. Men vaginal fødsel er ikke bare vondt, men kan gi deg underlivsskader resten av livet. Heller et arr på magen enn ødelagt kjønnsorgan, sexliv og plager med lekkasjer. Anonymkode: 2f6bc...0be Risikoen for blødninger og komplikasjoner er større ved ks. Man har også mye mer smerter etter fødsel, og kan ikke løfte tungt lenge etter fødsel. Nervene som blir kuttet over ved ks gir nedsatt følelse og ømhet på magen som ikke går over. Ks er siste utvei, og alt annet enn en smertefri utvei. Vaginal fødsel er det beste for mor og barn så lenge det går. Anonymkode: 8ea15...1a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Risikoen for blødninger og komplikasjoner er større ved ks. Man har også mye mer smerter etter fødsel, og kan ikke løfte tungt lenge etter fødsel. Nervene som blir kuttet over ved ks gir nedsatt følelse og ømhet på magen som ikke går over. Ks er siste utvei, og alt annet enn en smertefri utvei. Vaginal fødsel er det beste for mor og barn så lenge det går. Anonymkode: 8ea15...1a0 Glemte å skrive at lekkasjer kommer etter ks også. Hilsen hun som har hatt 3 ks å har lekkasjer hver dag.. Anonymkode: 8ea15...1a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Det er meget smertefullt. Jeg fødte også uten smertelindring. Det jeg prøvde fokusere på er det som jordmor sa; det er ikke en farlig smerte. Men jeg trodde jeg kanskje skulle dø på slutten der, og har ikke lyst å gjøre det igjen. Det er for såvidt sant som det sies, man glemmer så å si med engang ungen er ute. Anonymkode: ca8e8...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden Første fødsel null stress, til tross for rier uten pause og intenst forløp. andre fødsel var helt jævlig(komplikasjoner). men hadde glatt gjort det igjen. Anonymkode: 65da4...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå