Gå til innhold

Samekofte, er det ok for en ikke same?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forsamlingen ble etablert i Murmansk 12. desember 2010, og består av 9 representanter, som velges av 73 delegater for de ulike samiske gruppene. Sametingets første leder er Valentina Sovkina fra Lovozero. Sametinget er etablert som et direktevalgt organ etter mønster av sametingene i Norge, Sverige og Finland.

https://www.sametinget.se/

Sametinget i Finland (finsk: saamelaiskäräjät, nordsamisk: sámediggi, enaresamisk: sämitigge, skoltesamisk: sää´mte´ğğ) er en representativ folkevalgt forsamling for samer i Finland. Det er et selvstendig besluttende organ innenfor justisministeriets forvaltningsområde.

anbefaler å lese seg opp før en uttaler seg. Samehatet og samehetsen din sier nok om din kunnskap.  Den er ikke eksisterende. 

Anonymkode: 889f0...5d9

"Hat" og "hets" kan du spare deg for, det er ikke "hat" eller "hets" å oppgi faktainformasjon men det er jo klassisk hersketeknikk å gripe til halmstrå som dette, samt helst legge til "rasisme", når man ikke har noe fornuftig å komme med.

Å gjemme seg bak en anonym post gjør ikke saken stort bedre, det er bare feigt.

Fakta er at samer faktisk ikke er urfolk her, de kom etter at landene allerede var bebodd, det er et ubestridelig faktum, uansett om venstrevridde regjeringer har klart å kåle det hele til. Det, gjerne etter å ha bli pushet av FN og truet med at de ikke får jobb der etter endt tid på stortinget.

Vi får opprette et "Osloting" der vi, på grunn av vår evige tilknytning til landet, samt at vi var de første som kom hit, herved legger beslag på alle ressurser og kommer til å nekte alle andre tilgang pga at vi er det rette urfolket her. 

Tullball, samer får definere seg som Norske med spesialinteresser innenfor Reinhold, de fleste "samer" er heller ikke 100% same heller, flesteparten er utvannet mellom samisk, norsk, finsk, svensk etc.

Endret av RaulAngelsk
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er same og føler ikke at andre skal bære samedrakten egentlig.. Fin tanke, de er flotte, men for meg blir det bare litt feil. Man bør iallefall ha sameblod om enn litt lenger bak.. 

Anonymkode: fdacf...b6b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaulAngelsk skrev (1 time siden):

Dette er selvfølgelig bare tull og tøys.

"Sweden recognised the existence of the "Sámi nation" in 1989, but the ILO Indigenous and Tribal Peoples Convention, C169 has not been adopted"

"Finland recognized the Sámi as a "people" in 1995, but has yet to ratify ILO Convention 169 Concerning Indigenous and Tribal Peoples. "

Samene tar sikte på å få kontroll over området som strekker seg fra Russergrensa og til Tromsø. Dersom de hadde fått helt frie tøyler, ville de påstått at de hadde "ur-rett" på alt, helt ned til Trondheim og østover, inkludert Dovre.

Samene er ikke noe urfolk _her_ , de kom vandrende inn ETTER at isen hadde trukket seg tilbake fra Sibir og da var det allerede folk her.
Samene kan pakke seg tilbake til taigaen i indre Russland der de hører hjemme og legge beslag på det isteden.

Du høres bitter og veldig bastant ut. Egentlig ganske trist at du må argumentere på denne måten for å rakke ned på samene. De er urfolk, men det er også skandinavene. Du mener det bodde mennesker, altså skandinaver, i nordområdene før samene? 

TS, det kalles kulturell appropriasjon hvis man bruker kulturuttrykk man ikke har tilknytning til, og dette er ikke positivt med tanke på samenes historie. 

Anonymkode: c56ab...f5d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du høres bitter og veldig bastant ut. Egentlig ganske trist at du må argumentere på denne måten for å rakke ned på samene. De er urfolk, men det er også skandinavene. Du mener det bodde mennesker, altså skandinaver, i nordområdene før samene? 

TS, det kalles kulturell appropriasjon hvis man bruker kulturuttrykk man ikke har tilknytning til, og dette er ikke positivt med tanke på samenes historie. 

Anonymkode: c56ab...f5d

Personkarakteristikker, utidig stråmannsargumentasjon, anonym post.
Kan glatt ignoreres.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (17 timer siden):

Men da er du jo same, jeg syns absolutt du har rett til å bruke kofte, og at det at du bruker den blir en slags oppreisning for kulturen at flere bruker den.
Jeg har en venninne som er same, men som er bortadoptert og vokste opp hos norske samehatere, helt tragisk. Om  jeg hadde sett henne i kofte tror jeg jeg hadde grått.

Samme her, står i same manntallet og skal kjøpe meg kofte ( få den sydd) fordi jeg er stolt av det. Min bestemor var same. Men syns ikke man skal bruke det dersom man ikke har noe som helst tilknytning til samene da. Min mann ønsker seg den mannlige koften, men han og jeg er enige om at det ikke er riktig. Men står man i manntallet så er man same og kan bære koften 🥰

Anonymkode: fdacf...b6b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaulAngelsk skrev (31 minutter siden):

"Hat" og "hets" kan du spare deg for, det er ikke "hat" eller "hets" å oppgi faktainformasjon men det er jo klassisk hersketeknikk å gripe til halmstrå som dette, samt helst legge til "rasisme", når man ikke har noe fornuftig å komme med.

Fakta er at samer faktisk ikke er urfolk her, de kom etter at landene allerede var bebodd, det er et ubestridelig faktum, uansett om venstrevridde regjeringer har klart å kåle det hele til. Det, gjerne etter å ha bli pushet av FN og truet med at de ikke får jobb der etter endt tid på stortinget.

Vi får opprette et "Osloting" der vi, på grunn av vår evige tilknytning til landet, samt at vi var de første som kom hit, herved legger beslag på alle ressurser og kommer til å nekte alle andre tilgang pga at vi er det rette urfolket her. 

Tullball, samer får definere seg som Norske med spesialinteresser innenfor Reinhold, de fleste "samer" er heller ikke 100% same heller, flesteparten er utvannet mellom samisk, norsk, finsk, svensk etc.

"Samene kan pakke seg tilbake til taigaen i indre Russland der de hører hjemme og legge beslag på det isteden."

Direkte sitat fra deg over. 

Dette er samehets. Samer hører like mye til i Norge som nordmenn. 

Jeg kommer ikke til å svare flere av dine innlegg for det er bare tull og tøys uansett. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RaulAngelsk skrev (35 minutter siden):

De fleste samer har ikke rein, og er ikke reindriftsamer,  men sjøsamer.  

Så vet du det. 

Du generaliserer og tar en liten gruppe du tydelig har noe i mot for å gjelde alle samer. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og de som ble kolonisert er vel for det meste dødd ut, så dagens samer har det vel på en litt annen måte tenker jeg. 

Anonymkode: 785e6...d7a

Besteforeldergenerasjonen ble nektet å bruke språket, ble tvangssterilisert og vokste opp I barnehjem/fosterhjem. Vi snakker om folk som er født etter 2. Verdenskrig. Det er ikke lenger tilbake enn det...

Anonymkode: 9fa2f...6d1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samekofta er en del av identiteten. Den skal vise historien og bakgrunnen din og at du er stolt av hvor du kommer ifra. 

For en som har null tilknytting og kun går med sen fordi den er fin synes jeg blir helt feil. Fantastikk at du synes den er så fin, men det kan du gjøre uten å løpe rundt i den selv. Bruk heller den interessen til å sette deg inn i historien til samene og koftene.

Anonymkode: 18ed4...6c8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Samene kan pakke seg tilbake til taigaen i indre Russland der de hører hjemme og legge beslag på det isteden."

Direkte sitat fra deg over. 

Dette er samehets. Samer hører like mye til i Norge som nordmenn. 

Jeg kommer ikke til å svare flere av dine innlegg for det er bare tull og tøys uansett. 

Nei, det er ikke hets i det hele tatt, de hører jo hjemme der, de er ikke urfolk her. Her er et kjempebra innlegg som omhandler dette, samt enkelte grupperingers mål her i landet og grunnen til at jeg setter på dem merkelappen "separatister":
https://www.itromso.no/nyheter/i/EwOGJa/samer-er-ikke-norges-urfolk

Endret av RaulAngelsk
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Legger denne på sosiale relasjoner, da jeg føler at det ikke er et motespørsmål.

Jeg er en søring og kjenner ikke mye til samekultur, men syntes at samekofter er fantastisk fine.

Hva tenker samer om jeg skaffet meg en? Er det innafor? Ser også at trenden som bunader har fått, med å bruke utradisjonelle farger og materiell har spredt seg til kofter. Er det innafor?

Anonymkode: 052a0...31b

Nei, det er ikke ok. Jeg mener også imidlertid at ikke innvandrere skal gå i bunad. 

Anonymkode: 1eb19...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er OK.

Er det ikke også slik at koftens utforming viser til geografisk tilhørighet eller familietilknytning? Virker bare veldig rart og malplassert om en fra Sør-Norge skal gå rundt i et slikt plagg bare fordi h*n synes det ser fint ut.

Hilsen søring

Anonymkode: 71bff...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at om noen spør, så er det bare å juge å si du er same.

Anonymkode: 707d5...56b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (10 timer siden):

Igjen blander du sammen ting; dette er bare mer av det samme. Det er mange triste historier og erfaringer hos de fleste mennesker og grupper av mennesker. Det jeg refererte til, er at det er vanlig menneskelig praksis å dele kunnskaper og oppfinnelser osv, og at å holde slike vekk fra andre er unaturlig og inhumant.

Men tradisjonsdrakter er ikke kunnskaper og oppfinnelser nå i dag, det er kultur, og det å ikke utvanne samedrakter er en måte å vise respekt for kulturen på, en respekt som har manglet sårt tidligere og også mangler i dag.
Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Husk at om noen spør, så er det bare å juge å si du er same.

Anonymkode: 707d5...56b

Da må du også lyve om hvem du er i slekt med. For det spørsmålet stiller de fleste hverandre når noen går i kofte. 

Kan fort bli kleint 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri iført meg det, for det tilhører ikke meg og mitt liv. Jeg syns det er uhøflig å "leke" med andres spesialklær. 

Anonymkode: 1e1b3...e02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaulAngelsk skrev (På 16.1.2025 den 12.55):

Nei, det er ikke hets i det hele tatt, de hører jo hjemme der, de er ikke urfolk her. Her er et kjempebra innlegg som omhandler dette, samt enkelte grupperingers mål her i landet og grunnen til at jeg setter på dem merkelappen "separatister":
https://www.itromso.no/nyheter/i/EwOGJa/samer-er-ikke-norges-urfolk

Samene hører til i Russland like mye som du hører til i Afrika. Hvor vi alke egentlig kommer fra. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man trenger å være same selv, men jeg tenker at det er litt rart å gå med samedrakt om man ikke har noen som helst tilknytning til det samiske. Tilknytninga må jo ikke være i blodet, det kan f.eks. være at man er gift med en same eller bor i et samisk område. Jeg synes man har mer tilknytning til det samiske om man er gift med en same enn om man plutselig finner ut i voksen alder at man har samiske forfedre, for å si det sånn.

Samtidig finnes det jo ingen lover omkring dette, så det blir jo uansett en vurderingssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei, det er ikke ok hvis du ikke er same. Blir det samme med bunader: man skal bruke bunad fra et sted du har tilknytning til, ikke bare velge en du synes er fin.

Anonymkode: 56467...145

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...