Gå til innhold

Samekofte, er det ok for en ikke same?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samene hadde garantert blitt krenka over det, ettersom de krenkes av alt

Anonymkode: dd199...311

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingenting er som når koloniherrer benytter seg av kulturell appropriasjon. 

Anonymkode: 34dba...7d2

Ingen er kolonisert, slutt med historie forfalskning. Når samen ankom Norge for ca 2000 år siden var det 8000 år etter andre folkeslag.

https://inyheter.no/17/03/2023/professor-det-er-norsk-etniske-som-er-urfolk-i-norge-samene-kom-mye-senere/

Helleristninger i Alta var det ikke samene som laget. 

Jeg er etterkommer av samisk, norsk og kvensk herkomst. Vi er etterkommere av alle folkeslag.

Anonymkode: 74763...a31

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (1 time siden):

Fornorskingen og heksejakten på samene har jeg ikke skrevet om. Du blander sammen helt forskjellige ting.

Ehm....nei, for en samisk kofte er selvsagt en del av den samiske kulturen, og den ble forbudt å gå med, på samme måte som det var forbudt å snakke samisk og å joike. Så dette har alt med fornorskingen å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (46 minutter siden):

Ehm....nei, for en samisk kofte er selvsagt en del av den samiske kulturen, og den ble forbudt å gå med, på samme måte som det var forbudt å snakke samisk og å joike. Så dette har alt med fornorskingen å gjøre.

Igjen blander du sammen ting; dette er bare mer av det samme. Det er mange triste historier og erfaringer hos de fleste mennesker og grupper av mennesker. Det jeg refererte til, er at det er vanlig menneskelig praksis å dele kunnskaper og oppfinnelser osv, og at å holde slike vekk fra andre er unaturlig og inhumant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ok.

Det blir som når hvite mennesker ifører seg den amerikanske urbefolkningens regalia. Det blir helt feil med mindre man er spesielt invitert til å gjøre det.

Anonymkode: c6caf...06d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du som søring går på fylla i den tjuvlånte samekofta så ville du nok blitt populær oppe i Alta. 

Anonymkode: 8ef0b...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS spør ikke om noen blir krenka, men om det er innafor. Og det du mener om at samer blir krenka av alt, viser at du forstår lite eller ingenting om samenes kultur.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre kan fint gå i kofte. Tror ikke noen blir krenket av det. Men det ville føles veldig rart. Litt som at jeg tok et bilde av deg og din familie fra et fotoalbum og sa "se, her er den flotte familien min".

Altså litt merkelig om du ikke har bodd i samisk område, giftet deg samisk eller er av samisk slekt. 

Anonymkode: 889f0...5d9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit for meg.

For andre kan det ikke være greit.

Det valget må du ta selv.

Anonymkode: 707d5...56b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg syntes at det er lite hyggelig at du prøver å latterliggjøre meg. 

Anonymkode: 052a0...31b

prøvde jeg? - hmm, du gjorde det helt selv.. 

Anonymkode: 1f26c...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du å ikle deg en uniform som tilhører separatister som har som langtidsperspektiv å karre til seg et område på størrelse med Danmark, under dekke av å være et "urfolk" ?
Det er kun Norge som har latt det skli så langt at de er definert som urfolk med et eget parlament og flagg.
Det gjøres ikke i Sverige eller Finland og ikke i Russland.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaulAngelsk skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ønsker du å ikle deg en uniform som tilhører separatister som har som langtidsperspektiv å karre til seg et område på størrelse med Danmark, under dekke av å være et "urfolk" ?
Det er kun Norge som har latt det skli så langt at de er definert som urfolk med et eget parlament og flagg.
Det gjøres ikke i Sverige eller Finland og ikke i Russland.

Kofte er ikke en uniform. Separatister vet du ikke hva betyr tror jeg. Samer er urfolk etter norsk definisjon, selv om du kanskje er uenig i definisjonen. 

Det er sameting i både Finland og Sverige og Russland. Alle har kopiert den norske modellen. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kofte er ikke en uniform. Separatister vet du ikke hva betyr tror jeg. Samer er urfolk etter norsk definisjon, selv om du kanskje er uenig i definisjonen. 

Det er sameting i både Finland og Sverige og Russland. Alle har kopiert den norske modellen. 

Dette er selvfølgelig bare tull og tøys.

"Sweden recognised the existence of the "Sámi nation" in 1989, but the ILO Indigenous and Tribal Peoples Convention, C169 has not been adopted"

"Finland recognized the Sámi as a "people" in 1995, but has yet to ratify ILO Convention 169 Concerning Indigenous and Tribal Peoples. "

Samene tar sikte på å få kontroll over området som strekker seg fra Russergrensa og til Tromsø. Dersom de hadde fått helt frie tøyler, ville de påstått at de hadde "ur-rett" på alt, helt ned til Trondheim og østover, inkludert Dovre.

Samene er ikke noe urfolk _her_ , de kom vandrende inn ETTER at isen hadde trukket seg tilbake fra Sibir og da var det allerede folk her.
Samene kan pakke seg tilbake til taigaen i indre Russland der de hører hjemme og legge beslag på det isteden.

Endret av RaulAngelsk
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke.

Mange bruker bunader fra steder de ikke har noen tilknytning til, og jeg tenker det samme om ei samekofte.

Likevel er jeg mer bekymret for hva omgivelsene dine vil tenke, for ei samekofte er vel ikke så vanlig der du kommer fra. Mulig de vil tro du er same eller har aner derfra. 

Anonymkode: 44a37...74c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Legger denne på sosiale relasjoner, da jeg føler at det ikke er et motespørsmål.

Jeg er en søring og kjenner ikke mye til samekultur, men syntes at samekofter er fantastisk fine.

Hva tenker samer om jeg skaffet meg en? Er det innafor? Ser også at trenden som bunader har fått, med å bruke utradisjonelle farger og materiell har spredt seg til kofter. Er det innafor?

Anonymkode: 052a0...31b

Ikke bry deg om disse dønn konservative samene som bestemmer alt i samepolitikken, og tror de eier merkevaren ''same''.

De fleste av oss samer anser den gjengen som helt ute av takt med virkeligheten, og det er derfor Nordkalottfolket, som mener det er plass til alle typer samer, og de som vil nærme seg den samiske kulturen,  er sånn i framgang. 

Anonymkode: 11f68...294

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det er ikke det samme med en norsk bunad. Undertrykkingen av samene kan ikke akkurat sammenlignes med unionstiden. 

Anonymkode: 93200...7fd

Jeg har heller ikke direkte sammenliknet det, jeg svarte på et innlegg der noen kommenterte både kofter og bunad - også de som to adskilte ting.  Mener du at dersom samene ikke hadde vært undertrykt, så hadde det vært fritt frem å bruke kofte for alle? Det synes ikke jeg. 

Anonymkode: 8d5f4...2d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor utvannet kan sameblodet være før man ikke kan ha kofte?

Min morfar var halvt samisk og jeg har alltid fått høre at jeg har mye same i meg fra han. Han døde dessverre tidlig så jeg har aldri hadde noe relasjon til han.

Føler likevel sterk tilknytning til røttene jeg har på den siden, men tør ikke flagge så høyt med det for er redd jeg ikke er «verdig».

Anonymkode: 10da6...9e2

Jeg har samme mengde samisk i meg, og jeg er for langt ut til å stå i samemanntallet. En generasjon for langt, mener jeg. Men man kan jo være glad for og stolt av det samiske i sin bakgrunn, uten å gå i kofte? Jeg vet ikke hvor jeg skulle begynt isåfall, familiemønstre og slikt. De fleste sluttet med kofte i forrige århundre da det var veldig utskjelt. Fornorsking. 

Anonymkode: 48ec3...631

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns personlig ikke noe om det. Det gjør noe med identiteten til folk. 

Jeg elsker samekofter. De er utrolig mye finere enn bunaden syns jeg, men jeg hadde aldri gått med en uansett, ved mindre jeg hadde giftet meg inn i en familie med samer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaulAngelsk skrev (1 time siden):

Dette er selvfølgelig bare tull og tøys.

"Sweden recognised the existence of the "Sámi nation" in 1989, but the ILO Indigenous and Tribal Peoples Convention, C169 has not been adopted"

"Finland recognized the Sámi as a "people" in 1995, but has yet to ratify ILO Convention 169 Concerning Indigenous and Tribal Peoples. "

Samene tar sikte på å få kontroll over området som strekker seg fra Russergrensa og til Tromsø. Dersom de hadde fått helt frie tøyler, ville de påstått at de hadde "ur-rett" på alt, helt ned til Trondheim og østover, inkludert Dovre.

Samene er ikke noe urfolk _her_ , de kom vandrende inn ETTER at isen hadde trukket seg tilbake fra Sibir og da var det allerede folk her.
Samene kan pakke seg tilbake til taigaen i indre Russland der de hører hjemme og legge beslag på det isteden.

Forsamlingen ble etablert i Murmansk 12. desember 2010, og består av 9 representanter, som velges av 73 delegater for de ulike samiske gruppene. Sametingets første leder er Valentina Sovkina fra Lovozero. Sametinget er etablert som et direktevalgt organ etter mønster av sametingene i Norge, Sverige og Finland.

https://www.sametinget.se/

Sametinget i Finland (finsk: saamelaiskäräjät, nordsamisk: sámediggi, enaresamisk: sämitigge, skoltesamisk: sää´mte´ğğ) er en representativ folkevalgt forsamling for samer i Finland. Det er et selvstendig besluttende organ innenfor justisministeriets forvaltningsområde.

anbefaler å lese seg opp før en uttaler seg. Samehatet og samehetsen din sier nok om din kunnskap.  Den er ikke eksisterende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...