AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Heisann! Har ei venninne i en veldig annerledes livssituasjon som meg. Hun har mann, barn, hus og bil, mens jeg er student, singel og eier ingenting. Mannen i forholdet er utrolig lat, så hun står nesten utelukkende for alt som har med barna og husarbeid å gjør, så hun er nok sliten vil jeg tro selv om hun ikke vil innrømme det selv. Slik har det egentlig vært i alle år, og hun vil ikke sette krav til han fordi hun er redd for at det skal bli krangling, dårlig stemning og at det kan ende i skilsmisse hvis hun «tvinger» han til å gjør ting han synes er kjedelig. Det er det siste hun vil. Hun opplevde sine foreldres skilsmisse som veldig traumatisk da hun var barn så hun vil holde sammen til enhver pris pga barna. Det har derfor endt med at jeg har hjulpet henne med VELDIG mye de siste årene. I fjor hjalp jeg henne for eksempel med å male dukkehuset i hagen. Og da sa hun «er så mye hyggeligere å gjør slike ting med deg, hadde det vært jeg og mannen og jeg hadde det bare vært dårlig stemning, han synes maling er så kjedlig», og sa at hun måtte male hus neste år og at det hadde vært så gøy om vi kunne gjør det i lag. Da skiftet jeg tema for det var jeg ikke så lyst til. Fikk melding av henne nå at hun må avtale lån av stilas til malingen i sommer og spurte om ikke jeg kunne komme å hjelpe med malingen så hun slapp å gjør alt alene og spurte når det passet for meg. Føler at fordi jeg er student og kan legge opp dagene mine mye selv, har lange ferier og ingen forpliktelser, så nesten forventer hun at jeg skal stille opp for henne hele tiden med ting som mannen egentlig burde ha gjort. Alt fra snømåking til barnepass. Og de få gangene jeg har spurt om hjelp tilbake til noe så er det bare en veldig kort periode hun har mulighet eller ikke i det hele tatt, fordi hun har jo barn så hun må vær hjemme (selv når mannen har fri og er hjemme). Er det frekt av meg å si nei til å hjelpe henne med å male hus i sommer? Anonymkode: dd0f1...7ba 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Herregud, nei. Selvfølgelig kan du si nei med god samvittighet. Ville aldri falt meg inn å be venner eller familie om hjelp til å male hus. Vi brukte firma sist gang, da vi heller ville bruke tid sammen med ungene enn å bruke hele sommerferien i stillaset. Anonymkode: d6d34...05b 11 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Klart du kan si nei. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Det hadde jeg glatt sagt nei til. Men kunne godt ha hjulpet til med å kjøre denne venninna til en eller annen parterapeut eller psykolog. Anonymkode: 61cd5...193 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Hadde uten tvil sagt nei. Er jo en stor jobb å male hus. Tar liksom litt mer enn et par timer. Si hun må piske mannen eller leie et firma. Anonymkode: 058d5...2ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Bestill deg en lang ferie eller skaff deg en sommerjobb hvor du faktisk tjener penger? Så klart du sier nei hvis du ikke ønsker å bruke ferien din på å male hus Anonymkode: 72a9b...0e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natu Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Heisann! Har ei venninne i en veldig annerledes livssituasjon som meg. Hun har mann, barn, hus og bil, mens jeg er student, singel og eier ingenting. Mannen i forholdet er utrolig lat, så hun står nesten utelukkende for alt som har med barna og husarbeid å gjør, så hun er nok sliten vil jeg tro selv om hun ikke vil innrømme det selv. Slik har det egentlig vært i alle år, og hun vil ikke sette krav til han fordi hun er redd for at det skal bli krangling, dårlig stemning og at det kan ende i skilsmisse hvis hun «tvinger» han til å gjør ting han synes er kjedelig. Det er det siste hun vil. Hun opplevde sine foreldres skilsmisse som veldig traumatisk da hun var barn så hun vil holde sammen til enhver pris pga barna. Det har derfor endt med at jeg har hjulpet henne med VELDIG mye de siste årene. I fjor hjalp jeg henne for eksempel med å male dukkehuset i hagen. Og da sa hun «er så mye hyggeligere å gjør slike ting med deg, hadde det vært jeg og mannen og jeg hadde det bare vært dårlig stemning, han synes maling er så kjedlig», og sa at hun måtte male hus neste år og at det hadde vært så gøy om vi kunne gjør det i lag. Da skiftet jeg tema for det var jeg ikke så lyst til. Fikk melding av henne nå at hun må avtale lån av stilas til malingen i sommer og spurte om ikke jeg kunne komme å hjelpe med malingen så hun slapp å gjør alt alene og spurte når det passet for meg. Føler at fordi jeg er student og kan legge opp dagene mine mye selv, har lange ferier og ingen forpliktelser, så nesten forventer hun at jeg skal stille opp for henne hele tiden med ting som mannen egentlig burde ha gjort. Alt fra snømåking til barnepass. Og de få gangene jeg har spurt om hjelp tilbake til noe så er det bare en veldig kort periode hun har mulighet eller ikke i det hele tatt, fordi hun har jo barn så hun må vær hjemme (selv når mannen har fri og er hjemme). Er det frekt av meg å si nei til å hjelpe henne med å male hus i sommer? Anonymkode: dd0f1...7ba Absolutt ikke, det er hun som er frekk her. Hadde vært anderledes om hun hadde tilbydd deg god betaling men hun forventer tydeligvis at du skal slite deg ut så hun kan bevare husfreden. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Er dette samme TS som har opprettet flere tråder om samme tema som går på venninne, hennes barn, udugelige mann og TS som hjelper til med alt mulig? Uansett, si nei. Anonymkode: 12a47...85a 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Si nei! Den latsabben av en man kan leie noen til å male huset. Hun bør også kaste gubben ut av soverommet Anonymkode: 8dc3e...0fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Hva skjer med alle som gjengir "am I the asshole?" historier fra Tik Tok? Anonymkode: fcdea...fcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Om hun har tenkt å betale deg godt, så kan du alltids gjøre det. Med kontrakt, selvfølgelig. Hvis ikke - ikke gjør det! Slik hun holder på tar heller ikke hun ansvar for eget forhold, og det hun "gir" barna, det er ikke bedre enn en skillsmisse. For hun lærer ungene sine at kvinner må være tjenere for menn, at kvinner skal finne seg i å bli behandlet dårlig og utnyttet av sin mann. Hun lærer ungene at et forhold ikke skal være likestilt, kvinner skal ikke få respekt og omtanke av sin mann, og en mann kan bare gjør hva f han vil. Jeg hadde sagt det rett ut til henne, at jeg ikke lenger vil være medavhengig i hennes svært så usunne forhold. At jeg står klar for å hjelpe henne om hun vil gå fra mannen og sørge for at barna får bedre forbilder og forutsetninger i livet enn hva de nå får. Jeg ville sagt at jeg er inderlig glad i henne, men at jeg ikke lenger kunne bidra til at hun ikke tar tak i livet og forholdet sitt. Men at jeg er her som venninne på alle andre måter. Anonymkode: 8430a...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladgutten79 Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Hadde venninna di vært min kone hadde jeg røket på hodet å rævva ut for lenge siden, om han bryr seg så fint lite om eiendom og familie så fortjener han ikke å ha det heller 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Her hadde jeg sagt at jeg umulig kunne avtale noe fot sommeren enda. Hvis du er student så kanskje du vill jobbe litt og ha litt ferie/reise litt selv og. Hadde sagt det, at jeg ikke hadde landet jobb og feriepenger enda. At hun fikk bare organisere så kunne du se an når det nærmer seg om du kan hjelpe en dag eller noen timer. Av erfaring, male hus i Norge, med mye forskjellig vær, som ikke er malevennlig så tar det ofte lenger tid enn planlagt. Så ikke bind deg til en avtale. Anonymkode: c0957...8a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden Si nei med god samvittighet du! Eventuelt kan du si at hun får bare finne en dato og så kan du se om det passer dine planer Anonymkode: 3b140...842 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Absoutt ikke! venninna di er frekkere som faktisk spør deg om dette! Endret 6 timer siden av Fjugur 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Synes jeg har lest om denne late mannen i åresvis nå... Du sier selvsagt nei til å male huset til venner. Du er med på å opprettholde dette syke opplegget til venninnen. Medavhengig, look it up Anonymkode: 369e7...be4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden Foreslå at mannen reiser vekk med barna, og at dere to tar en venninne-/dugnadskveld med grilling, vin og maling. Anonymkode: 46e13...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Foreslå at mannen reiser vekk med barna, og at dere to tar en venninne-/dugnadskveld med grilling, vin og maling. Anonymkode: 46e13...8ca Nei. Ikke TS' ansvar, uansett hvor mye grilling og vin man legger til. Og du får uansett ikke malt et hus på en kveld. Anonymkode: c00dc...d8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Foreslå at mannen reiser vekk med barna, og at dere to tar en venninne-/dugnadskveld med grilling, vin og maling. Anonymkode: 46e13...8ca Om noen skal reise vekk er det heller mor med barna, og så kan far få en kompis eller to til å hjelpe ham med maling! Anonymkode: 3b140...842 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden Nei, nei, nei! Dette er jo en skikkelig stor jobb! Ikke noe man gjør på dugnad dersom det ikke er avtalt en gjengjeldelse av samme størrelse! Kunne skjønt det om mannen var elektriker og du fikk han til p skifte sikringsskap hos deg liksom. Ellers, NEI. Skikkelig, skikkelig frekt! Vi har mange barn og kjempe travelt liv. Kunne virkelig trengt både noen som kunne hjelpe å pusse opp, male, skifte tak, kjøre tilhenger, passe barn. You name it. Men kunne ikke falt meg inn å be andre om slike ting. Vi har selv satt oss i denne situasjonen. Dessuten har vi aldri tid til å gi skikkelig tilbake siden vi har så travelt liv med unger, jobb og hus. Og da mener jeg vi må spare penger og heller sette bort jobben til noen som faktisk jobber med slikt. Anonymkode: 417a1...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå