Gå til innhold

Hudpleie ved rosacea

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har rosacea: hvilke hudpleieprodukter er dere fornøyde med? Hvilken hudpleierutine har dere?

Anonymkode: 29cff...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosacea er en hudsykdom, så dersom du har mer enn en mild form, vil jeg anbefale at du kontakter en hudlege. Det er uansett viktig at du tar vare på og beroliger huden med milde ingredienser, så noen produkter du kan vurdere, er:

Isispharma Metoruborul A.Z. krem med 15% azelainsyre, som har vist seg å ha god effekt på rosacea. Andre ingredienser er niacinamide (antioksidant, vitamin B3), betaine (fuktgivende) og centella asiatica (beroligende og antibakteriell). 

Det finnes også renselotion/rensebalm og solkrem i samme merke/serie. Du trenger ikke nødvendigvis å bruke et renseprodukt om morgenen, det holder ofte med lunkent vann. Dersom du bruker sminke, og når du bruker solkrem, er det imidlertid viktig at du renser huden godt om kvelden før du påfører pleiende produkter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vann og fuktighetskrem om morgenen.

Om kvelden Rose Hip Oil, Soolantra (resept), fuktighetskrem. Nå på vinteren bruker jeg Cetaphil sin grønne for veldig tørr hud. Slugger med vaselin ved behov.

Har også brukt azelainsyre i perioder.

Jeg reagerer på hyaluronsyre, så det begrenser hvilke produkter jeg kan bruke.

Jeg sliter med dårlig barriere, derfor så mye fukt.

Anonymkode: 3745a...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mild form. Fikk anbefalt Elixir fra hudpleie: https://www.elixircosmeceuticals.no/hudtillstand/rosacea/

Benytter Sulfactil Cleanser i kombinasjion med Niactil Cleanser, og Acticlear gel ved behov., Niactil 4% i hverdagen. 

Benytter Dr. Schrammel Blemish balm i honey hvis jeg har utbrudd og vil skjule det:

https://hudprodukter.no/produkt/3089/dr-schrammek-blemish-balm-40ml

Jeg startet ut med krafitge utbrudd. Endring i kosthold avverget dette, jeg har nå mild form. Fant ut hva jeg reagerte mest på ved å ha streng diett tre mnd, så introdusere kroppen for ulike matvarer, og da ble det veldig tydelig hva som trigget mest. Alkohol, gjær, blåmuggost blant annet. 

Men dette kan være veldig individuelt, så jeg anbefaler å bestille en konsultasjon :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slår et slag for produkter med azealinsyre, Acticlear og den andre som Roci nevnte. Jeg bruker også SOS paste fra Elixir et par ganger i uken (eller mer intensivt ved utbrudd av rødhet og/eller kviser). Disse produktene hjelper meg masse. 

Så bruker jeg produkter som gir masse fukt og solkrem hver dag.

Anonymkode: 06a1a...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukar denne for min rosacea, Pharmaceris Lipo Rosalgin spf 30. Kjøpes på www.med24.no, eit nettapotek.

pharmaceris-r-lipo-rosalgin-ansiktskrem-rosacea-30-ml (1).webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (På 15.1.2025 den 13.44):

Isispharma Metoruborul A.Z. krem med 15% azelainsyre, som har vist seg å ha god effekt på rosacea. 

Jeg bruker denne og har en mild form for rosacea/perioral dermatitt. Tenker den er kjekk hvis du vil bare prøve om Azelainsyre er noe for deg. MEN denne er dyr sammenlignet med å skaffe seg en resept på Finacea 15% Azelainsyre gel eller Skinoren 20% Azelainsyre krem. Jeg bruker Finacea og synes den er lettere å smøre jevnt over hele ansiktet sammenlignet med den fra Isispharma. Har så og si dempet ned det meste av rødhet hos meg.

Hvis du vurderer Azelainsyre så anbefaler å søke opp «Dr Sam Buntin azelaic acid» på YouTube for å unngå de vanligste tabbene og vite hva man kan forvente 🙂

Vil fraråde The Ordinary Azelainsyre. Den sitter ikke bra under fuktighetskrem eller sminke, ruller bare sammen.

Ellers av hudpleie bruker jeg Cerave Hydrating Cleanser (stor grønn pumpeflaske) og Cerave Hydrating lotion (stor blå pumpeflaske). Samt diverse solkrem. Hender jeg smører med sinksalve eller cicaplast/cicaflate hvis huden er veldig irritert.

Anonymkode: 53e65...f86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker normalt enten Centella serum fra Skin1004 og Azelaic acid serum fra Paulas Choice på dagen. Samt Paulas Choice Skin restoring ansiktskrem med faktor 50 på dagen, på kvelden bruker Paulas Choice Resist Barrier repair krem. Jeg renser med Cerave Hydrating cleanser. Og jeg bruker normalt Paulas Choice Clinical 0.3% retinol med bakuchiol også på kvelden.

For tiden har jeg startet på Soolantra, så nå har jeg kuttet ut alt av serum.. Men er det nødvendig? Noen som vet om jeg kan bruke Centella eller Azelaic på dagen og svak retinol på kvelden mens jeg går på Soolantra?

Anonymkode: 7c5fc...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk anbefalt å bruke minst mulig utenom medisinen jeg fikk resept på. Har du vært hos hudlege eller funnet diagnosen selv?

Anonymkode: ed4a2...074

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fikk anbefalt å bruke minst mulig utenom medisinen jeg fikk resept på. Har du vært hos hudlege eller funnet diagnosen selv?

Anonymkode: ed4a2...074

Jeg er ikke ts, men jeg har vært hos dermatolog som ga meg diagnosen mild rosacea. Jeg er ikke veldig plaget, men tenkte å gi Soolantra et forsøk. Det eneste dermatologen sa var at jeg skulle bruke lett makeup og lette kremer. Så ikke mye hjelp fra den kanten.

Anonymkode: 7c5fc...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har rosacea type 2. Bruker denne -dyr men drøy og fungerer https://noonaesthetics.com/product/azelaic-forte-25/ 

Soolantra fungerte ikke til meg. Prøvde også en annen krem foreskrevet av hudlege som heller ikke fungerte. Det eneste som har fungert på resept er antibiotika, men det er jo ikke gunstig å bruke lenge. Virkningen gikk også raskt over etter kuren var over. 

Anonymkode: d9a17...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elixir Niactil!!

Anonymkode: 82b05...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Et lite tips fra meg (men kanskje ikke det du spør om): kutt ut ultraprossesert mat, alkohol og raffinert sukker. Jeg ble kjempe fin- og ble kvitt rosacea da jeg tok det grepet 😉 Min erfaring er at hudpleie hjelper litt, men uten endring at kostholdet blir det ikke bra 😅🌼

Anonymkode: 1ee1a...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...