AnonymBruker Skrevet 16. januar #101 Del Skrevet 16. januar Jeg fjerner også, og vet om mange som gjør det samme. Bruker bare en skje når jeg fjerner det. Men jeg spiser alt mulig av produkter med egg når jeg er borte, da lar jeg bare være å tenke på den biten. Vet da utmerket godt at bakerier osv. ikke fjerner, og at det overhodet ikke er farlig å spise "guffen". Jeg skjærer også nøye bort slintrer og fjerner blod osv. fra feks kyllingfilet og annet. Vet at noen ikke er nøye på det heller. Kan spise blandingsprodukter som feks pølser av og til, men er ikke spesielt glad i det da jeg vet alt de putter inni disse produktene. Anonymkode: badf2...65e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #102 Del Skrevet 16. januar Jeg fjerner den. Og dersom jeg koker egget skjærer jeg bort området den ligger i. Den blir jo som en liten larve inni der 😂 Anonymkode: 3d4ba...442 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #103 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du spiser noe som kommer ut av baken til en høne, som egentlig er ment som næring til et foster (eggeplomme), og fostervann (eggehvite). Og har bestemt deg for at proteinstrukturen som holder plommen sentrert i egget er ekkelt. Mennesker, altså... Anonymkode: 2854d...761 Spiser noe som kommer ut av baken - vi spiser da ikke egget med skallet på... Den klumpen med proteinstruktur er enkel å fjerne med en skje, kan ikke se at noen skal ta anstøt av det... Høyst frivillig hva man gjør på sitt eget kjøkken. Anonymkode: badf2...65e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #104 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 9.59): Vi bruker endel egg, i tillegg til omelett, speilegg ol, bruker vi også egg til baking og sånt. Det sier seg selv at det blir endel navlestrenger å fjerne, er nesten et eget prosjekt😅 Men jeg har funnet en teknikk og nå går det egentlig ganske kjapt🤞 Mannen derimot syns det er tullete, og om det er han som skal lage mat, så gidder han ikke å styre med det😏🤔 Er det han eller jeg som er ute å kjøre her? Jeg er vel ikke alene om å fjerne dem, de fleste tar dem vel bort? For noe annet er jo ekkelt🤷♀️ Anonymkode: eefe4...ed0 Liker heller ikke den navlestrenger og gjør det og 😂 Anonymkode: 95f70...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #105 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spiser noe som kommer ut av baken - vi spiser da ikke egget med skallet på... Den klumpen med proteinstruktur er enkel å fjerne med en skje, kan ikke se at noen skal ta anstøt av det... Høyst frivillig hva man gjør på sitt eget kjøkken. Anonymkode: badf2...65e Poenget gikk rett over hodet ditt. Det er eklere å tenke på hvor egget kommer fra, og hva det egentlig er (næringsstoff, og fostervann for et foster), enn en liten proteinstruktur. Anonymkode: 2854d...761 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #106 Del Skrevet 16. januar Av alle problemer jeg ikke ante fantes… Anonymkode: a725c...69d 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #107 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Poenget gikk rett over hodet ditt. Det er eklere å tenke på hvor egget kommer fra, og hva det egentlig er (næringsstoff, og fostervann for et foster), enn en liten proteinstruktur. Anonymkode: 2854d...761 Det er din oppfatning. De fleste sier det handler om konsistensen og ikke hva ett egg er. Det er helt vanlig å ha preferanser for konsistenser og i ett egg skiller den seige, og faste proteinstrukturen seg ut. Anonymkode: f9d45...a4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #108 Del Skrevet 16. januar Altså, dette er jo rene definisjonen på et i-landsproblem! Anonymkode: d1891...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #109 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jepp. Og hele egget er mensen til høna. Som kommer ut gjennom kloakken. Jeg spiser masse egg selv men får meg ikke til å skjønne hvorfor en liten uanselig struktur i egget er ekkel, mens resten av egget er nam. Kun fordi influencere selger noen pinner til å pirke bort... Anonymkode: 228fe...cc8 Jeg har fjernet den "strengen" i minst 25 år, tror ikke engang begrepet influenser var oppfunnet da. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg håper da virkelig det. Er glad i å lage mat, har ofte gjester. Her serveres quiche og pai, gratenger i alle former, eggmuffins og eggs benedict til frokost, eggerøre, fritatta og omelett. Shakshuka til lunsj. Som bindemiddel i kjøttboller og kjøttkaker, og andre farseprodukter. I bakst, selvfølgelig, både for å gi volum, eller glans. Jeg lager majones og remulade fra bunnen. Lager også all panert mat selv. Pasta i alle varianter. Og selvfølgelig i en lang rekke desserter - creme brulle, iskrem, pavlova.... Hvordan klarer disse menneskene å omgås andre i sosiale settinger der mat er en del av det? Er det bare når man selv står på eget kjøkken og ser på egget dette er ekkelt? Eller alle gangene man er på besøk, på hotell, på arrangement, i lunsjen på jobb, kakefredag, på reise, restauranter, og alt mulig annet? Anonymkode: 2854d...761 Som sagt, jeg fjerner den bare når egget ikke skal varmebehandles, for å unngå klumper i aioli eller råkrem eller hva det måtte være. Har null problemer med det i tilberedte retter, dét skal jeg være enig i er litt sært. Anonymkode: 176d7...c5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #110 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, det er akkurat samme følelse, vi reagerer bare på forskjellige deler av egget. Man kan fint spise eggeskall, som jo også er en kilde til kalsium, men jeg har ikke noe problem med å respektere at vi alle er forskjellige og en persons æsj er en annens nam (selv om både eggeskall og eggestreng antageligvis er veldig få menneskers direkte nam ). Hvorfor det? Hvis jeg misliker pak choy så må jeg automatisk mislike kinakål også? Hvis jeg hater den grønne delen av purre så får jeg ikke lov til å like den hvite delen? Ikke lov å like resten av ribba for dem som skjærer vekk fett eller svor? Jeg liker egg. Jeg liker ikke den hvite strengen i egget, derfor fjerner jeg den. For all del - hviten kan sikkert minne om snørr hvis man bruker fantasien, men det å mislike én bestemt ting sier jo ingenting om hva slags forhold man ellers har til mat. Alle jeg kjenner har et eller annet de ikke liker. Noen av dem hater f.eks smør på brødskiva, men elsker å steke eller bake med smør, og kan fint spise béarnaisesaus. Noen liker syltetøy, men takler ikke at det er klumper i det, selv om klumpene bare er bær som syltetøyet er laget av. Jeg har fjernet strengen siden tidlig på 90-tallet, og har ikke tiktok, så jeg aner ikke hva slags pinner det er snakk om. Bruker gaffel, sil eller fingre for å fjerne strengen, avhengig av hva jeg skal lage og tilberedningsmetode. Anonymkode: 97a67...2df Vanlige voksne gjør ikke noe nummer av det ved å fjerne disse tingene daglig, "mislike en del av purre", ikke "takle" syltetøy med "klumper", hvis de gjør det, må de tåle å få høre at det er tullete- når de spør. Som ts spør om her. Og svaret til mange er: Nei, vi fjerner ikke den delen av egget (og har aldri sett eller hørt om noen som gjør det før nå), og ja, jeg er enig med mannen i at det er tullete. Jeg spiser også alle delene av purre, syltetøy med klumper, og fjerner ikke smør fra en brødskive som er smurt, og kjenner ingen som holder på slik. Jeg spiser svor fra et ribbestykke jeg får servert, jeg ville ikke lagd meg ribbe med svor for så å skjære vekk svoren ukentlig. Jeg har vært borti barn som tar vekk "ytterste ringen rundt jubelsalamien", vanlige voksne holder ikke på slik. Jeg tror det kun er sild og ansjos jeg "ikke liker", men jeg lager da heller ikke mat med det, og kan spise det i selskap hvis jeg må. Anonymkode: e68aa...b6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #111 Del Skrevet 16. januar At det var? Haha! Alt man lærer på internett🤭 Jeg visste ikke at dette var en greie, og har aldri i mitt liv tenkt over at noe sånt finnes en gang. Anonymkode: 86bb1...49c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #112 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vanlige voksne gjør ikke noe nummer av det ved å fjerne disse tingene daglig, "mislike en del av purre", ikke "takle" syltetøy med "klumper", hvis de gjør det, må de tåle å få høre at det er tullete- når de spør. Som ts spør om her. Og svaret til mange er: Nei, vi fjerner ikke den delen av egget (og har aldri sett eller hørt om noen som gjør det før nå), og ja, jeg er enig med mannen i at det er tullete. Jeg spiser også alle delene av purre, syltetøy med klumper, og fjerner ikke smør fra en brødskive som er smurt, og kjenner ingen som holder på slik. Jeg spiser svor fra et ribbestykke jeg får servert, jeg ville ikke lagd meg ribbe med svor for så å skjære vekk svoren ukentlig. Jeg har vært borti barn som tar vekk "ytterste ringen rundt jubelsalamien", vanlige voksne holder ikke på slik. Jeg tror det kun er sild og ansjos jeg "ikke liker", men jeg lager da heller ikke mat med det, og kan spise det i selskap hvis jeg må. Anonymkode: e68aa...b6b Hm. Føler du lager en hel argumentasjonrekke her for å så snuble med å si at jeg er ikke så barnslig, men «liker ikke» sild og ansjos, men kan oppføre meg i selskap. Som er akkurat det samme som de som «ikke liker» eggestreng men kan spise det i selskap. 🙄 Anonymkode: f9d45...a4f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enel9 Skrevet 16. januar #113 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 9.59): Vi bruker endel egg, i tillegg til omelett, speilegg ol, bruker vi også egg til baking og sånt. Det sier seg selv at det blir endel navlestrenger å fjerne, er nesten et eget prosjekt😅 Men jeg har funnet en teknikk og nå går det egentlig ganske kjapt🤞 Mannen derimot syns det er tullete, og om det er han som skal lage mat, så gidder han ikke å styre med det😏🤔 Er det han eller jeg som er ute å kjøre her? Jeg er vel ikke alene om å fjerne dem, de fleste tar dem vel bort? For noe annet er jo ekkelt🤷♀️ Anonymkode: eefe4...ed0 Det er litt ekkelt, men du er litt ute å kjøre allikevel 😅 Hadde jeg aldri giddi å styre med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larissa 2 Skrevet 16. januar #114 Del Skrevet 16. januar Skjønner ikke hvilken streng/tråd dere snakker om her jeg 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #115 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Poenget gikk rett over hodet ditt. Det er eklere å tenke på hvor egget kommer fra, og hva det egentlig er (næringsstoff, og fostervann for et foster), enn en liten proteinstruktur. Anonymkode: 2854d...761 Nei, det gikk ikke over hodet mitt. Jeg er bare ikke enig med deg. Spiller ingen rolle hvordan egget kommer ut, skal likevel ikke spise det kompakte skallet som er i berøring med høna, men av innholdet i egget fjerner jeg den klumpen med proteinstruktur, så slipper jeg og spise den. Anonymkode: badf2...65e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #116 Del Skrevet 18. januar Aldri sett eller hørt... ja, du er sær. Anonymkode: 2b0d2...3a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #117 Del Skrevet 18. januar Dette har jeg aldri tenkt over engang. Spiser egget som det er. Syns egentlig ikke at noe mat er "ekkelt" så lenge jeg syns det smaker godt. Anonymkode: 1ee8f...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 18. januar #118 Del Skrevet 18. januar Ikke så lenge egget skal kokes eller stekes, da synes jeg den blir helt borte i resten av egget. Men, skal egget brukes rått eller til baking forsøker jeg å plukke den ut, da synes jeg den lettere kan bli værende i røra etc. Men er ikke helt manisk, går det ikke lett og enkelt, lar jeg den være. Noen ganger får jeg liksom ikke tak i den, særlig med helt ferske egg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 18. januar #119 Del Skrevet 18. januar Det er en plommestreng. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 18. januar #120 Del Skrevet 18. januar Jeg fjerner den hvis jeg blir bevisst den. Synes det er ekkelt med den strikk-aktige følelsen. Har snakket med en annen som heller ikke liker det. Det vil si - jeg lærte det kanskje av henne 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå