Gå til innhold

Forkjølet baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Baby er 9 mnd nå og forkjølet. Han er så tett, sover dårlig både dag og natt. Vanskelig å smokken, vanskelig å amme, han får jo ikke puste skikkelig.

Hater å være forkjølet selv, så jeg synes jo så synd på han. 

Hvor lenge pleier en forkjølelse å vare? Noen tips til ting vi kan gjøre for å lette pusten/få bedre søvn? Har saltvannsdråper og nesesuger. Han blir illsint, men jeg bruker det uten at jeg synes det hjelper så veldig. 

Anonymkode: 267c7...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er veldig variabelt hvor lenge forkjølelse varer, men ca 1 uke er vanlig. Ved RS er dag 4/5 den verste som regel. 

Du kan spørre legen om du kan bruke rhinox på barnet og kjøpe det på apoteket (0,1 mg/ml). Ellers er morsmelk bedre enn saltvannsdråper. 

https://www.koble.info/legemiddel/8900/oksymetazolin

"1 måned til 2 år

[3] [6]

• 0,1 mg/ml (0,01 %), i hvert nesebor:
    1 
    dråpe(r)/dose, ved behov 1-3 ganger daglig.  Doseringsintervall: Minst 8 timer.
  • Behandlingsvarighet:

Maksimalt 5 dager.

• Det er begrenset vitenskapelig grunnlag for bruk av oksymetazolin i denne aldersgruppen, og bruk av avsvellende legemidler i denne aldersgruppen anbefales generelt ikke. Oksymetazolin skal kun brukes i spesielle tilfeller, for eksempel når tett nese i alvorlig grad hemmer barnets evne til å drikke."

Anonymkode: d356c...749

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Skal jammen spørre legen om det der, kanskje både han og jeg kan få litt søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes (pustende) kileformet pute var veldig nyttig når vi var forkjølet, så det har han fast i senga si nå (men bruker ikke så ofte da han sover mest i vår seng). Om det er mulig å legge noe under beina på senga for å heve hodeenden litt er det kanskje det aller beste. Og så er det lurt å telle hvor ofte han trekker pusten per min (feks ved en lett hånd på magen) og sjekke at det ikke er over 50, da bør lege kontaktes, fordi det ofte er tegn på at de ikke får nok oksygen. Synes ellers at saltvannsspray til baby fungerte bedre enn dråper (for å løse opp, særlig før bruk av nesesuger)

Anonymkode: 0a7cf...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dryppe nese med morsmelk. 

Anonymkode: 54df0...bfb

Nevnte ikke morsmelk, men bruker både det og saltvann. Synes ikke grunn det er samme (dårlige) resultat med begge deler. Kanskje jeg bare ikke får til, men resultatet er uansett en tett og sliten baby. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes (pustende) kileformet pute var veldig nyttig når vi var forkjølet, så det har han fast i senga si nå (men bruker ikke så ofte da han sover mest i vår seng). Om det er mulig å legge noe under beina på senga for å heve hodeenden litt er det kanskje det aller beste. Og så er det lurt å telle hvor ofte han trekker pusten per min (feks ved en lett hånd på magen) og sjekke at det ikke er over 50, da bør lege kontaktes, fordi det ofte er tegn på at de ikke får nok oksygen. Synes ellers at saltvannsspray til baby fungerte bedre enn dråper (for å løse opp, særlig før bruk av nesesuger)

Anonymkode: 0a7cf...3f5

Vi har hevet sengeenden ganske mye, og det hjelper nok en god del heldigvis. Takk for tips om å telle pust! Det skal jeg gjøre. Føler ikke at han puster raskt og er ikke slik bekymret for han egentlig. Da hadde jeg kontaktet legen. Bare at manglende søvn tærer på både liten og stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...