Gå til innhold

Barnehagen virket brydd over at jeg sto klar kl. 07.30.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er privat så absolutt ikke kommunen som får skylden 

Anonymkode: 1c1de...ece

Hvor tror du midlene til private barnehager kommer fra?, men ja de gjør jo sine egne avgjørelser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Selvfølgelig kan jeg rette min oppgitthet til sure foreldre som klager på alt, det er jo de som klager. Det er de som kanskje må begynne å klage til kommunen og ikke til oss? Vi får ikke gjort noe annerledes med de forutsetningene vi har og det blir ikke bedre at at vi stadig får kjeft fordi vi ikke gjør akkurat slik disse sure foreldrene vil at vi skal gjøre jobben vår. Vi gjør så godt vi kan og de sure foreldrene får stemme annerledes ved valget hvis de vil ha den luksusen de forventer av oss som deres personlige tjenere som skal gjøre alt slik de ønsker at vi skal gjøre det. 

Anonymkode: ad0b2...ee8

A) Det er styrers jobb å snakke med vrange foreldre

B) Du må sette deg inn i hvordan forvaltning og premissene på din arbeidsplass fungerer. I dette tilfellet: fagforeninger og politisk ledelse har påvirkningskraft. 

Jeg skjønner frustrasjonen, men ingenting endrer seg av å hive meninger tilfeldig uti lufta til noen uten beslutningsmakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det funker faktisk bedre om foreldre sier ifra, enn om vi selv sier ifra. Så om det ønskes endring, ta det opp i fau :)

Anonymkode: 19578...4e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er der utenkelig for folk å møte noen minutter før åpningstid selv om man ikke får betalt..? Det er da mange som gjør dette, har selv gjort det i flere jobber, også da jeg jobbet i barnehagen. Først og fremst for min egen del. Feks om jeg har hatt ansvar for sentralbord som åpner kl 8, så har jeg vært klar i stolen og med PCen pålogget til det. Det er heller ikke slik at jeg nødvendigvis har gått fra jobb på slaget 15.30. Jeg hadde ihvertfall foretrukket å komme noen minutter før på jobb fremfor å komme samtidig med foreldre som skal levere i barnehagen, virker bare stressende. 

Anonymkode: 47f14...c22

Det kan vel ha noe med at barnehagefolk har strekt seg altfor mye i altfor mange år. Jobbet gratis, litt her og der. Dårlig lønn. Krevende yrke som er dårlig anerkjent. Det er forventet at vi skal være så snille, forstå at det er dårlig økonomi så vi må ikke kreve noe. Mens ansatte i andre sektorer får betalt, skal vi jobbe gratis. Gjerne komme 15 minutter før arbeidsdagen, gjerne strekke oss 15 minutter etter. 

Jeg ble pålagt å være med på et kurs av min styrer. 5 timers reisevei på min fridag, så 4 timer kurs når vi kom frem. Tre lange dager med kurs, der siste dagen var full dag med kurs pluss 5 timers reisevei. Spurte om hva jeg skulle skrive avspasering og hva jeg skulle skrive timer for. Fikk til svar at det måtte da være godt for ei småbarnsmor med noen netter på hotell. Totalt timer jeg skulle jobbe gratis for å være med på et pålagt kurs (når jeg trekker fra min ordinær arbeidstid) ble 16 timer. Og jeg skulle bare være takknemlig for at jeg fikk sove på hotell. 
Vi skal bare gi og gi, men så fort vi krever noe tilbake er vi vanskelige. Jeg tror det er mange barnehagefolk som er lei, skikkelig lei. 

Dere som sier vi bare kan flytte litt på vakter, ha personalet der når barna er der; hos oss er det ingenting å gå på. Å la en tidligvakt komme 15 minutter før kan skape store problemer på senere på dagen. Barna hos oss har lange dager. De fleste kommer tidlig og bli hentet sent.

Anonymkode: b48e2...6e7

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av et svar. Jobbet mange år i barnehage og foresatte har da aldri vært med på å gjøre i stand for dagen. Er jo en del av arbeidsoppgavene du har på tidligvakt

Her kunne hun bare sagt at hun går inn på avd for å ta ned stoler osv og dere bare kan komme inn når dere er klar

Der jeg jobber nå kan vi om vi ønsker det komme 15 minutter tidligere, for å få tid til dette og da går vi også 15 min før. Ellers har man jo mulighet å gjøre det mens noen få barn er kommet. Her handler det jo om å finne gode løsninger, noe man hele tiden gjør i en barnehage

Endret av Filifjonkamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner BHG kl 0730, så åpner den da. Du har ikke gjort noe feil. Den ansatte hadde kanskje hatt en dårlig start på dagen🤷🏼‍♀️ ikke noe å tenke på. Unødvendig kommentar fra BHG sin side. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan vel ha noe med at barnehagefolk har strekt seg altfor mye i altfor mange år. Jobbet gratis, litt her og der. Dårlig lønn. Krevende yrke som er dårlig anerkjent. Det er forventet at vi skal være så snille, forstå at det er dårlig økonomi så vi må ikke kreve noe. Mens ansatte i andre sektorer får betalt, skal vi jobbe gratis. Gjerne komme 15 minutter før arbeidsdagen, gjerne strekke oss 15 minutter etter. 

Jeg ble pålagt å være med på et kurs av min styrer. 5 timers reisevei på min fridag, så 4 timer kurs når vi kom frem. Tre lange dager med kurs, der siste dagen var full dag med kurs pluss 5 timers reisevei. Spurte om hva jeg skulle skrive avspasering og hva jeg skulle skrive timer for. Fikk til svar at det måtte da være godt for ei småbarnsmor med noen netter på hotell. Totalt timer jeg skulle jobbe gratis for å være med på et pålagt kurs (når jeg trekker fra min ordinær arbeidstid) ble 16 timer. Og jeg skulle bare være takknemlig for at jeg fikk sove på hotell. 
Vi skal bare gi og gi, men så fort vi krever noe tilbake er vi vanskelige. Jeg tror det er mange barnehagefolk som er lei, skikkelig lei. 

Dere som sier vi bare kan flytte litt på vakter, ha personalet der når barna er der; hos oss er det ingenting å gå på. Å la en tidligvakt komme 15 minutter før kan skape store problemer på senere på dagen. Barna hos oss har lange dager. De fleste kommer tidlig og bli hentet sent.

Som sagt så er det ikke bare barnehageansatte som kommer litt tidligere og/eller drar litt senere uten å få betalt, det er ikke spesielt uvanlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men er det ikke mulighet for å føre overtid i barnehagen da? At dere tjener opp ekstra betalt eller avspasering? Kan da ikke være tillatt å pålegge dere kurs uten betalt. 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 9.57):

Ikke sammenlignbart, men jeg kjenner ei som jobber på bensinstasjon. Hun åpner omtrent samtidig som hun kommer på jobb, og da må hun betjene de få kundene som er der så tidlig, mens hun smører baguetter, ordner på plass ting, får pølsene på grillen osv. Dette er hun klar over, og hun håndterer begge deler helt fint. Det blie klart til rushet. 

Merkelig. Da jeg jobbet i en normal størrelse Kiwi-butikk, så var førstemann på plass en time før åpningstid for å ordne kasser, brød og frukt. Høres ut som elendig planlegging å komme når stasjonen åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som sagt så er det ikke bare barnehageansatte som kommer litt tidligere og/eller drar litt senere uten å få betalt, det er ikke spesielt uvanlig. 

Uvanlig eller ei, det er uansett ikke greit. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Men er det ikke mulighet for å føre overtid i barnehagen da? At dere tjener opp ekstra betalt eller avspasering? Kan da ikke være tillatt å pålegge dere kurs uten betalt. 

Jeg kontaktet lederen i den lokale Utdanningsforbundet-klubben, som ga meg medhold. Styreren skulle spare penger. 

Vi kan føre overtid, men det har vært en sjeldenhet. Nå har det vært mer fokus på det, så vi har blitt litt flinkere. Men det er fortsatt mye 5 - 10 minutter her og der. Når seinvakta står igjen med full barnegruppe, ingen er henta enda, så får ikke den som går nest sist noe om den går lenger. Så er vi mange som ikke har hjerte til å la kollegaen være igjen alene med 12 ett- og toåringer, så da er vi der litt lenger.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kontaktet lederen i den lokale Utdanningsforbundet-klubben, som ga meg medhold. Styreren skulle spare penger. 

Vi kan føre overtid, men det har vært en sjeldenhet. Nå har det vært mer fokus på det, så vi har blitt litt flinkere. Men det er fortsatt mye 5 - 10 minutter her og der. Når seinvakta står igjen med full barnegruppe, ingen er henta enda, så får ikke den som går nest sist noe om den går lenger. Så er vi mange som ikke har hjerte til å la kollegaen være igjen alene med 12 ett- og toåringer, så da er vi der litt lenger.

Høres veldig likt ut som helsevesenet det der men jeg tenker det er viktig å føre overtid hver gang så ledelsen faktisk ser hvor mye dere har å gjøre 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldre må være med å åpne barnehagen og gjøre klart, har jeg aldri hørt om før. Mulig det har vært en greie i sånne familiebarnehager eller barneparker? Men ikke i vanlige barnehager. Merkelig svar fra den ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi sto alltid klar 06:44 og 06:45 kasta jeg inn ungen og løp for å rekke jobb. Tror ingen reagerte på det. 

Anonymkode: c4885...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 22.44):

Men da kan dere gjøre interne avtaler der en kan begynne 15 min før og gå hjem 15 min før. Ingen jobber gratis da. 
Har en et godt arbeidsmiljø så det mulig. 
Må ordføreren gi tommel opp for en slik ordning ? 

Anonymkode: afa5c...8a3

Hvorfor skal vi ta 15 minutter av den mest sårbare tiden på dagen for å gjøre en jobb vi kan gjøre alene med tilpasninger? Igjen, dette vet du ingenting om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (På 16.1.2025 den 9.05):

En kjapp "Er ikke du litt for seint på jobb i dag?" får å bidra til effektivitet

Sånn snakker man ikke til andre mennesker. Man blir ikke effektiv av å bli behandlet som dritt, når har du fått det inntrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal vi ta 15 minutter av den mest sårbare tiden på dagen for å gjøre en jobb vi kan gjøre alene med tilpasninger? Igjen, dette vet du ingenting om.

Hva er det jeg vet ingenting om ?? 🤣🤣 Jeg har for min egen del i alle år møtt opp ca15 min før arbeidstid for å slippe noe stress, ta meg en kaffekopp og skifte til arbeidsklær. 
Noen velger å møte opp på minuttet, mens andre gjør som meg. 
Jeg tar også jobbet noen minutter over tiden for å bli ferdig med noen oppdrag uten at jeg føler meg utnyttet. 
Vi får det igjen i form av en leder som gir oss fordeler på annen måte fordi vi er en bedrift som scorer best i konsernet med å være gode på omstilling og samarbeid. 
Jeg vet meget godt hvordan en jobber i team , og det er også lov å komme med forslag og ideer om økt effektivitet og bedre løsninger som gagner alle. 
Derfor så rister jeg på hodet ang innstilling og evne til problemløsning til enkelte av de som har kommentert her. 
Er det bransjen som er vrien eller miljøet ? 

Anonymkode: afa5c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (På 16.1.2025 den 9.05):

Tidligvakten er vel normalt fra 0715, så ja de burde være klar til 0730 når første "kunde" kommer.

Jeg leverer mange ganger 0730ish og har aldri opplevd at ansatte kom samtidig med meg der for å åpne døra.

En kjapp "Er ikke du litt for seint på jobb i dag?" får å bidra til effektivitet

Jeg må bare spørre… Tror du alle tidligvaktene i alle barnehagene i norge begynner 7.15? 🤔

Anonymkode: 6111d...61c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi sto alltid klar 06:44 og 06:45 kasta jeg inn ungen og løp for å rekke jobb. Tror ingen reagerte på det. 

Hjelper du ikke til med avkledning eller vasking av hendene? Eller er det bare jeg som gjør det? Det tar ofte 5minutter..

Anonymkode: 88b6b...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selvsagt gjorde de dr når du gikk inn før 

Anonymkode: 1c1de...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...