AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Har vært på 2 ulike intervjuer til relevante stillinger for meg. Og dette med lønn synes jeg er vanskelig, men samtidig viktig for når jeg velger arbeid. Når du får spørsmålet fra intervjuer «har du noen forventninger til lønn?» - HVA svarer du da? Jeg har svart to ulike svar for hvert intervju. 1. «forventer at lønnen skal matche mitt utdanningsnivå og arbeidserfaring i relevant bransje» 2. «i dag har jeg lønn på xx, så forventer hvert fall at dette matcher hos dere for at det skal være aktuelt for meg om jeg blir tilbudt stillingen hos dere» Nå sier ikke jeg at noen av disse svarene er korrekt, jeg er bare ute etter hva andre svarer på sånne spørsmål. Føler at jeg ikke vet hva man bør si/ikke lenger.. Anonymkode: 349f0...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg svarer at jeg ser for meg en lønn på ca XX. Beløpet jeg sier er høyere enn lønnen jeg har i dag. Anonymkode: 37fa4...289 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har vært på 2 ulike intervjuer til relevante stillinger for meg. Og dette med lønn synes jeg er vanskelig, men samtidig viktig for når jeg velger arbeid. Når du får spørsmålet fra intervjuer «har du noen forventninger til lønn?» - HVA svarer du da? Jeg har svart to ulike svar for hvert intervju. 1. «forventer at lønnen skal matche mitt utdanningsnivå og arbeidserfaring i relevant bransje» 2. «i dag har jeg lønn på xx, så forventer hvert fall at dette matcher hos dere for at det skal være aktuelt for meg om jeg blir tilbudt stillingen hos dere» Nå sier ikke jeg at noen av disse svarene er korrekt, jeg er bare ute etter hva andre svarer på sånne spørsmål. Føler at jeg ikke vet hva man bør si/ikke lenger.. Anonymkode: 349f0...84f Dersom medlem av fagforening, så kan du få de til å gi deg noen tall på gjennomsnittslønn i din bransje med den utdanningen og erfaringen du har. Så må du selv argumentere for hvorfor du bør få lønn utover det. Anonymkode: 46a51...fd6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Har ikke vært på jobbintervju på snart 30 år, men hvis jeg skulle på intervju, ville jeg vel sagt at jeg måtte hatt omtrent det samme som jeg har nå. Er bonde og inntekten varierer fra 500 000 til 1,4 mill i året, avhengig av hvordan vår-, sommer- og høstværet blir, så et sted i det området ville jeg vel si at lønnsforventningen skulle ligge.... Anonymkode: 7d66c...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Jeg sier hva jeg har i dag og at jeg forventer å gå opp i lønn. Anonymkode: 3b296...158 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Jeg forteller min egen lønn og forventer å få et tilbud på 50-100 tusen mer enn det. Anonymkode: c6b8a...835 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg er leder og rekrutterer ganske mye. Spørsmålet er viktig; vi må vite at det er match på forventninger til lønn. Jeg har et budsjett og en lønnsramme jeg må holde meg innenfor, og forventer kandidaten langt over det så svarer jeg det på intervjuet. Ingen er tjent med å bruke masse tid dersom vi vet at vi ikke kommer til å bli enige. Da er det bedre at vi prater om det med en gang på intervjuet. Er det drømmekandidaten og det er noe over, så sier jeg ikke noe, ser hva jeg kan gjøre for å strekke meg, og så kan jeg ringe og formidle om vi ikke kan strekke oss, og spørre om vi skal gå videre eller avslutte. Det er ikke for å dytte folk ned i lønn vi gjør det sånn, jeg regner med at folk har sjekket litt "markedspris" når de søker jobb, og jeg vil ha så likt lønnsnivå på mine ansatte ihft erfaring og "nivå" som mulig, for at det skal være rettferdig lønn. Endret 6 timer siden av Summeer 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Summeer skrev (2 minutter siden): Jeg er leder og rekrutterer ganske mye. Spørsmålet er viktig; vi må vite at det er match på forventninger til lønn. Jeg har et budsjett og en lønnsramme jeg må holde meg innenfor, og forventer kandidaten langt over det så svarer jeg det på intervjuet. Ingen er tjent med å bruke masse tid dersom vi vet at vi ikke kommer til å bli enige. Da er det bedre at vi prater om det med en gang på intervjuet. Er det drømmekandidaten og det er noe over, så sier jeg ikke noe, ser hva jeg kan gjøre for å strekke meg, og så kan jeg ringe og formidle om vi ikke kan strekke oss, og spørre om vi skal gå videre eller avslutte. Det er ikke for å dytte folk ned i lønn vi gjør det sånn, jeg regner med at folk har sjekket litt "markedspris" når de søker jobb, og jeg vil ha så likt lønnsnivå på mine ansatte ihft erfaring og "nivå" som mulig, for at det skal være rettferdig lønn. Det vil om ikke menge innføres EU regler på at lønn opplyses om i stillingsannonsene. Da vil dette problemet løses. Anonymkode: 673f1...e27 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Tariff Anonymkode: 90187...b8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vil om ikke menge innføres EU regler på at lønn opplyses om i stillingsannonsene. Da vil dette problemet løses. Anonymkode: 673f1...e27 Og vi opplyser om lønnsramme i annonsen, allikevel er det overraskende ofte mismatch! Både fordi man vil over spennet og fordi spennet er stort fordi vi tar høyde for 2-20 års erfaring. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Problemet med å opplyse om egen lønn er at mange arbeidsgivere regner med at folk lyver om dette på intervju. Og dermed gir et tilbud ut fra denne forutsetningen. Jeg ser ingen grunn til å opplyse om hva man har i nåværende stilling. Anonymkode: 11f83...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden jeg svarer med et spørsmål om hvor tilsvarende stilling ligger i bedriften i dag og er tydelig på at jeg har forventninger om å ikke ligge i nederste del av området men jeg kommer aldri med en sum. Anonymkode: 8a939...e20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Det er også viktig å få frem hva lønna innebærer. Om du sammenligner lønn må du sammenligne grunnlønn, da det er som regel den du får oppgitt. Om du har feks 200 timer overtid+ kveldstillegg i jobben du har I dag og dette gir deg 700.000 i årslønn, så kan fort et tilbud fra en annen plass på 650.000 i grunnlønn for 08-16 faktisk være en god del bedre betalt. Husk også på pensjon, dette utgjør også store forskjeller om de gir lovens minimum eller har gode avtaler. Ting som fri telefon, Internett hjemme, treningsavgift etc kan også fort utgjøre mange tusen kroner i året. Anonymkode: 926e4...778 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden Jeg vet jo at folk tar i litt når de svarer på lønn. Og jeg har benchmarks på lønn ifht utdanning og ansiennitet som er grunnlaget for spennet jeg har. Hvis noen ikke vil si en sum så sier jeg hvilken fagforening vi har tallene våre fra, spør om kandidaten kjenner til de tallene, og så gjør vi ikke noe mer ut av det. Man risikerer jo da å være drømmekandidaten og få lavere lønnstilbud enn om man var åpen om forventningen tidligere, fordi man ikke har gitt rekrutterende leder nok tid til å justere stilling og lønnsramme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Jeg ville ikke oppgitt eksakt lønn, men ca hvilket lønnsspenn jeg befinner meg i (og selvsagt lagt på bittelitt), så ville jeg sagt at jeg forventet noe mer for å bytte jobb Anonymkode: f7fa4...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Svaret jeg gir er egentlig en playback til arbeidsgiver, i de fleste aktuelle jobber jeg har søkt de siste 10 årene så har det vært opplyst et lønnsspenn - da er det jo ganske greit å vite hvor du treffer i spenne i forhold til utdanning/erfaring og jeg gir en kort redegjørelse for hvorfor jeg ser for meg at jeg skal plasseres der og der. Hvis det ikke er oppgitt så er det åpenbare svaret å få avklart hva rammen er samt hva den defineres av - dette er jo kjempe viktig for meg som arbeidsøker. Ingen trenger å kaste bort tid om lønnsrammen er satt 100 000 under mitt nivå. Anonymkode: 01a3f...c39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden Jeg sier jeg ønsker lønnen reflekterer min utdanning, kompetanse og erfaring. Tør aldri komme med et tall muntlig, men forhandler heller når jeg har fått skriftlig tilbud. Anonymkode: 72c29...f9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden Forrige gang jeg byttet jobb gikk jeg opp 33 %, så tilbudet var altså langt over det jeg ville be om. Så har egentlig ingen råd å gi. Anonymkode: e637c...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden Dersom omtrentlig lønn ikke er oppgitt i stillingsbeskrivelsen svarer jeg alltid «hva er lønnsrammene for denne stillingen og hvor ville en med min kompetanse og erfaring havne?». Og så kan man diskutere videre utifra hva de svarer. Anonymkode: aa80e...58e 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dersom omtrentlig lønn ikke er oppgitt i stillingsbeskrivelsen svarer jeg alltid «hva er lønnsrammene for denne stillingen og hvor ville en med min kompetanse og erfaring havne?». Og så kan man diskutere videre utifra hva de svarer. Anonymkode: aa80e...58e Oi, den var fin! Skal huske på den til en ny runde! Anonymkode: 72c29...f9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå