Gå til innhold

Forliksrådet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis en sak har blitt sendt til forliksrådet, hvor mye mer kommer det til å koste enn å bare betale det opprinnelige kravet fra motpart?

Kravet er på ca 30 000kr, og saken er sendt til forliksrådet. Kan jeg bare betale kravet uten å måtte gå gjennom forliksrådet? 

(Advokaten vår opplyste oss ikke om kravet før fristen var gått ut, derfor ble det sendt forliksklage)

Er livredd for at det som først var et krav på rundt 30, nå kommer til å vokse fordi forliksrådet skal ta det. Leser kun at den som bli dømt til å betale kan bli ansvarlig for kostnader for reise, utlegg osv for motparten.

Vill heller bare betale de 30 tusen og si meg ferdig med saken.

Anonymkode: 117cc...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I rettsgebyrlova § 7 står dette:

"For behandling av en sak ved forliksrådet betales 1,54 ganger rettsgebyret selv om forliksklagen senere blir trukket tilbake eller avvist. Dersom samme sak bringes inn for forliksrådet på ny etter å ha vært behandlet i utenrettslig tvistenemnd som omhandlet i tvisteloven § 6-2 annet ledd bokstav c, betales ikke nytt gebyr.

Trekkes en forliksklage før pålegg om tilsvar eller innkalling er sendt innklagede, påløper ikke gebyr. Betalt gebyr tilbakebetales.

Blir en forliksklage avvist på grunn av manglende gebyrbetaling, påløper ikke gebyr.

For behandling av begjæring om oppfriskning etter tvisteloven § 6-14 fjerde ledd betales et halvt rettsgebyr."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1982-12-17-86/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 

Rettsgebyret er i år kr 1.314, så gebyret for behandling av en sak ved forliksrådet er 1,54 x kr 1 314 = kr 2.023,56, men hvis forliksklagen trekkes tilbake før pålegg om tilsvar eller innkalling er sendt til den innklagede, så koster det ingenting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 9.10):

Hvis en sak har blitt sendt til forliksrådet, hvor mye mer kommer det til å koste enn å bare betale det opprinnelige kravet fra motpart?

Kravet er på ca 30 000kr, og saken er sendt til forliksrådet. Kan jeg bare betale kravet uten å måtte gå gjennom forliksrådet? 

(Advokaten vår opplyste oss ikke om kravet før fristen var gått ut, derfor ble det sendt forliksklage)

Er livredd for at det som først var et krav på rundt 30, nå kommer til å vokse fordi forliksrådet skal ta det. Leser kun at den som bli dømt til å betale kan bli ansvarlig for kostnader for reise, utlegg osv for motparten.

I og med at dere har advokat, råder jeg dere til å stille dette spørsmålet til advokaten deres, da det er vedkommende som har fullstendig oversikt over deres sak og kan (og skal) vurdere prosessrisiko. 

Gebyr for behandling i forliksrådet er som CAPS LOCK viser til. Dette er det klager som i utgangspunktet må betale, men ved dom i forliksrådet i klagers favør kan omkostningene legges på dere. Det samme gjelder klagers omkostninger til prosessfullmektig, hvor det for forliksrådet kun kan kreves fire ganger rettsgebyret (kr. 4 R a kr. 1.277,- tillagt merverdiavgift, totalt kr. 6.385,-) ved forliksklage eller tilsvar og saksforberedelse ellers, jf. tvisteloven § 6-13 (1) d). Klager/motparten kan altså kreve omkostninger med totalt kr. 8351,- skal dekkes av dere dersom de får medhold ved dom i forliksrådet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løper renter, hver dag. I tillegg er der gebyrer. 
De ansatte i Forliksrådet «biter ikker» så ring dem og forhør deg om muligheter for en minnelig løsning. 

Du vil få pålegg om tilsvar, fra Forliksrådet. Det må du svare på. Du må og følge opp slik at du ikke får en uteblivelsesdom. Det er det verste du kan få. 

Anonymkode: cd659...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hilarious2016 skrev (9 timer siden):

I og med at dere har advokat, råder jeg dere til å stille dette spørsmålet til advokaten deres, da det er vedkommende som har fullstendig oversikt over deres sak og kan (og skal) vurdere prosessrisiko. 

Gebyr for behandling i forliksrådet er som CAPS LOCK viser til. Dette er det klager som i utgangspunktet må betale, men ved dom i forliksrådet i klagers favør kan omkostningene legges på dere. Det samme gjelder klagers omkostninger til prosessfullmektig, hvor det for forliksrådet kun kan kreves fire ganger rettsgebyret (kr. 4 R a kr. 1.277,- tillagt merverdiavgift, totalt kr. 6.385,-) ved forliksklage eller tilsvar og saksforberedelse ellers, jf. tvisteloven § 6-13 (1) d). Klager/motparten kan altså kreve omkostninger med totalt kr. 8351,- skal dekkes av dere dersom de får medhold ved dom i forliksrådet.

Jeg oppfatter her at det er advokaten som har sent kravet til rettslig innkrevjing? 

Anonymkode: cd659...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk advokaten. Denne gang bør han gjøre jobben gratis.

Anonymkode: 21385...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...