AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har nok vært heldig med eldstemann. Han var det eneste barnebarnet til mine foreldre. De satt barnevakt en kveld i måneden, fra barnet var rundt 2år. De pleide å hente i barnehagen på fredag og han var hos dem til lørdag formiddag. Dette var en ordning de selv «maste» seg til, de var helt frelst da vi fikk vårt første barn, som også var deres første barnebarn. 5 år senere fikk vi ett barn til, mine foreldre har nå 2 barnebarn. Nå sitter de aldri barnevakt mer. Hvis vi spør så tar de kun eldste, vil ikke passe yngste som er 2,5 år nå. Både yngste og eldste er helt normale unger. Og foreldrene mine er relativt unge, altså 59-62 år. Er det normalt at foreldre og andre sitter mindre barnevakt jo flere unger man får? Må legge til at jeg ikke krever eller ber om barnevakt. Har spurt 2-3 ganger de siste 2 årene. Jeg har ett godt forhold til mine foreldre og de besøker oss ukentlig, da kommer de innom for å være med barnebarna og ta en kaffe. Anonymkode: 695de...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Her har besteforeldre hatt alle 3 på overnatting om vi skal noe spesielt, feks julebord eller bryllup. Ellers har de hatt ett og ett barn på overnatting for kosens skyld. Da vi bare hadde ett barn, hadde vi da også barnefri den natta. Anonymkode: 58872...e81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Kort sagt: Ja. Anonymkode: 8064f...907 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Vårt barn ble født når yngste besteforeldrepar var ca 61/62. De har aldri hatt overnatting med barnet. Alle besteforeldrene har deltatt veldig mye mer med tidligere barnebarn, også med pass mens foreldre har vært utenlands, men på begge sider har helse og energi blitt begrensende de siste årene. Mange vil oppleve at det tar tid å hente seg inn igjen etter pass når de nærmer seg pensjonsalder. Anonymkode: 31129...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Dine foreldre blir jo eldre, så kanskje overskuddet/ energien har gått ned. Anonymkode: e5741...d32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Vi har passet på at ungene ikke blir pakke med barnevakt eller være hos besteforeldre så de var gjerne der bare en av gangen. Påfallende nok så når svigers skulle passe barnas fetter og kusine så ba de våre komme også for de trengte hjelp til å underholde de to andre, mens mine unger fikk 1-1 tid med besteforeldre. Så det ble litt rart når våre ble etterspurt om å komme. Selv om man har passet et barn og fått kontakt så er barn ulike og det kan være trekk med barn som gjør besteforeldre usikre. Dess eldre besteforeldre blir dess lettere er det med eldre barn. Anonymkode: 47a1e...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Selvsagt, det er jo mye mer slitsomt å passe to barn enn ett. Mine foreldre har heller aldri begge to på overnattig bare pga kosen. Da har de ett og ett. De har begge om vi skal noe og spør om det, men ikke på eget initiativ. Det kan jeg jo forstå egentlig. Anonymkode: 6c954...c3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Ja, det får man. Jeg var "ødelagt" av overgangsalder, og hadde en syk, gammel mor jeg tok meg av en time hver dag. Pluss full jobb. Absolutt ikke så mye overskudd som da jeg var 40. Så da må de unge og friske klare hverdagene selv 🙂. Men inviterer gjerne på søndagsmiddag, og passer selvfølgelig om det oppstår akutte kriser. Fine hytteturer og ferier er vi også på sammen. Så god og nær kontakt med barn og barnebarn. Anonymkode: c9b2d...d84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden Vi har to barn og foreldrene våre/svigers er flinke til å passe på dem, de overnatter 1-2 ganger i måneden og da har de tatt begge. Hender også at vi sender dem med på hytta en helg men da sender vi en av gangen og annenhver gang, både for å ikke slite ut besteforeldre og for at barna skal få litt «enebarnfølelse» og ekstra oppmerksomhet🥰 vi venter nummer tre og jeg tror ikke de kommer til å nøle med å passe denne heller, men jeg tror kanskje ikke vi kommer til å sende alle tre på en gang med mindre vi skal noe spesielt, bryllup etc.😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #10 Del Skrevet 47 minutter siden Ut fra det jeg ser i egen familie og rundt meg er det ikke antall barn som avgjør hvor mye barnevakt de får. Om noe vil jeg kanskje si at de med flest barn har mest barnevakt, men da kan man jo spørre hva som kom først av høna eller egget? Det er sikkert lettere å få flere barn hvis man har et godt nettverk av familie som stiller opp framfor om man er mer alene. Vi har like mye barnevakt nå med tre barn som vi hadde da vi bare hadde ett. Anonymkode: bf48a...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 42 minutter siden #11 Del Skrevet 42 minutter siden Tror svaret er todelt; besteforeldres egen interesse og antall barn. Vi har to barn, og har ikke noengang hatt de på overnatting hos besteforeldre på hverken den ene eller andre siden. Anonymkode: 1a42f...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden #12 Del Skrevet 40 minutter siden Min mor har 4 barnebarn. All mine barn. Hun liker å passe på de eldste fordi det er enklest for henne. Og det skjønner jeg. Anonymkode: 7e6f4...c68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 36 minutter siden #13 Del Skrevet 36 minutter siden Jeg ser at det er mange besteforeldre som får lavere kapasitet med årene. Samtidig så ER det mer slitsomt å passe 2 barn enn 1 barn. Og enda mer slitsomt å passe 3 barn enn 2 barn. Særlig når de minste er ganske små. Jeg tror nok også mange besteforeldre synes det er "tryggere" å passe eldstebarnet enn yngstebarnet, fordi de kjenner dette barnet bedre. Men det varierer jo også. Mine foreldre er veldig glade i å ha barnebarna. Men vi har likevel forsøkt å begrense antall ganger vi ber om barnepass. Mye fordi vi ønsker at de skal ha overskudd til å svare "ja" når vi spør. Og fordi vi ønsker at de skal ha overskudd til å ville passe. Da barna var små og gikk i barnehagen, hentet de tidlig en gang i uka, og hadde barna hos seg på ettermiddagen. Men det var mest etter eget ønske. Når barna ble større, hadde ikke barna lenger tid til dette. Så da ble det mer helgebesøk og mindre samvær i hverdagen. De passer mine søskens barn like mye som de passet mine. Men jeg ser at de nå begynner å bli eldre, og ofte foretrekker å ha ett stort barn av gangen. Så da passer de helst en og en. Særlig om de skal ha overnatting. Anonymkode: d5426...846 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #14 Del Skrevet 34 minutter siden Her har farmor som bor i nærheten blitt 8 år eldre i den perioden vi har fått barn. Nå har hun bikket 80 og orker så vidt å sitte her og se på TV. Hun har aldri vært veldig engasjert på eget initiativ, men nå er det absolutt 0. Tror dessverre koronaperioden har hatt den samme effektne på mange. De ble sittende i leiligheten sin fremfor å komme seg ut blant folk, og da er det det som er den nye virkeligheten, Tror forævrig jeg hadde droppet å sende eldste barnet mitt om det var sånn at yngste aldri fikk komme på besøk. Det er favorisering og skikkelig urettferdig. Anonymkode: 8ca4a...617 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28 minutter siden #15 Del Skrevet 28 minutter siden Av praktiske årsaker, så kort sagt ja. Har man 1 eller 2 barnebarn, så er jo det anderledes enn dersom man har 10 barnebarn. Anonymkode: 8216f...999 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 minutter siden #16 Del Skrevet 23 minutter siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dine foreldre blir jo eldre, så kanskje overskuddet/ energien har gått ned. Anonymkode: e5741...d32 100% riktig. Selv om de er "unge" besteforeldre, så er det jo rundt 60 år da. Ting skjer plutselig med helsa. Ikke sikkert de orker å fyke rundt med en 2,5-åring. Det er krevende, selv for folk i 30-årene. Kanskje de som tar det i 20-årene ikke merker så mye. Mine foreldre er 70 og 73, barnebarna er snart 7 og 9. De kan jo sove hos dem i helger ved behov, men besteforeldrene orker jo gjøre nada med dem. Så da ligger de der og ser på skjerm heller enn hjemme. Helt OK løsning et par ganger i året for å få gjort noe sammen bare jeg og mannen, men ikke mer enn det. De har røkt hele livet, tar ikke vare på seg selv, dessverre. Men hva får man gjort. Ingenting. Vi aksepterer bare at det ikke blir så mye dates. Anonymkode: c756e...167 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 minutter siden #17 Del Skrevet 16 minutter siden Eldstebarnet mitt startet å være på overnatting hos besteforeldre da hun var rundt 2 år gammel, og har siden vært det 5-10 netter i året. Mellomste har blitt 7 år, og overnattet der 3-4 ganger totalt. Yngste er 5 år og har aldri overnattet der. Skjønner jo at det er lettere å ha større barn på besøk, og at hvis de først skal ha besøk så har de allerede en rutine med eldste, mens de ikke helt hvordan kvelds-/leggerutinene til yngste er... Anonymkode: 38f32...e1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå