AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Når jeg skal regne ut hvor mange kalorier jeg trenger så blir jeg ganske usikker på hvor jeg skal legge meg. Tenker på sånne skjema hvor en legger inn aktiviteten og den regner ut for en. Jeg snakker også en del med folk om hvor aktiv jeg er, og personlig føler jeg ikke jeg er ekstremt aktiv, men folk mener jeg er det. (Folk kommenterer en del.) Jeg er ikke i jobb, og hviler veldig mye, men jeg går normalt en del tur også. Minst 40 000 skritt om dagen. Hender jeg går mer, som igår var jeg på over 50 000 skritt. Helt unormalt om jeg er på under 30 000. Rett over 30 000 skritt er normalt 2 mil hos meg. Jeg legger ved tallene for å illustrere, og liker å følge med, men vet det ikke er 100%. Jeg bruker tur som en mestringsstrategi for C-PTSD, og det hjelper på smerter også. Jeg skjønner jeg er aktiv, men er dette ekstremt? Jeg løper jo ikke en maraton hver helg, som jeg kjenner til flere som gjør. Anonymkode: 844e7...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Det er veldig mange som overdriver, spesielt hard trening som jogging, styrketrening, aerobics og lignende. Det har ingen hensikt å trene mer enn en halvtimes tid noen ganger i uken (forutsatt at man er i rolig bevegelse som rusleturer, husarbeid, hagearbeid og annet lett kroppsarbeid i tillegg). Også er det veldig mange som overdriver og skryter når de forteller andre om hvor mye de trener. Anonymkode: c28b5...dd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden For meg er ett aktivt menneske noen som tar en bevist valg om å bevege seg, ikke noen som beveger seg kun fordi jobben krever det. Jeg har flere kolleger som går 15 -20 000 skritt på jobb, og ligger på sofaen resten av dagen, det vil ikke jeg definere som ett aktivt menneske selv om skrittelleren har noe høye tall. Å ta ett bevisst valg om å gå lange turer hver dag, og gjøre det til en del av livsstilen sin, det anser jeg som ett aktivt menneske. Naboen min derimot, han går tur med hunden 4-5 ganger om dagen... Det er rusletempo i slippers rundt kvartalet mens han trykker på telefonen, det anser jeg ikke som ett aktivt menneske selv om han "går ofte tur". Men hva som er ekstremt mye, det blir veldig etter hva man sammenligner med. I forhold til kaloriberegning så vil jeg si du ligger rundt "ganske aktiv"-sjiktet. Så kommer det an på hvordan du går tur, går du i mye motbakker, fjell, skog, og/eller med høyt tempo så du har god puls hele veien, så ville jeg sagt veldig aktiv. Roligere tempo på flatmark er kanskje litt under "ganske aktiv". Rett å slett fordi du forbrenner mindre hvis du rusler på flatmark, enn om du går i fjellet. De to beste måtene for å finne ut omtrent hva du trenger, er pulsklokke og målebånd. Pulsklokke gir en indikasjon på hvor mye du har behov for basert på aktiviteten din. Ett målbånd (eller en vekt) viser om kalorinivået ditt gir deg vektoppgang eller vektnedgang. Anonymkode: 7fdbc...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Dette er sinnsykt mye! jeg anser meg selv som aktiv og ligger mellom15.000-18.000 ca. du bør trene styrke også og spise nok Anonymkode: 905b4...bdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Det spørs jo hva du ønsker å prioritere. 30-50k skritt om dagen er kanskje det sunneste med tanke på din CPTSD... Men det er IKKE det sunneste for kroppen din. Kroppen vil oppleve slitasje mye raskere, og du vil gagnes veldig ved å halvere skrittene og heller legge inn 3 timer styrketrening i uka. All forskning viser at det er vår muskelmasse som er den beste indikatoren på en sunn kropp. Det gir bedre mobilitet og fleksibiliet også. Mindre slitasjeskader, holder oss yngre og lever lenger. Anonymkode: 45299...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Kan vel jamføres med de som har en jobb hvor de går og står mye, kanskje? Og som kommer hjem og skal løpe etter unger resten av dagen. Ofte er jo det en del av et sånt skjema, om man har en stillesittende kontorjobb eller en "gå-jobb". Det laveste nivået, er om du sitter mer eller mindre hel dagen, du sitter på jobb og kjører hjem til sofaen og setter deg der, og trener ikke i tillegg. Så er det jo litt mer middels, hvor man enten går masse på jobb eller er aktiv på fritid. Jeg vil nå si at 30-40 000 skritt er veldig mye. Jeg sliter med å få inn 10 000, da må jeg legge inn en times tid med gåing jeg ikke hadde gjort ellers. Jeg får 5-6000 skritt på en vanlig dag. Men jeg trener da. I forhold til kaloritelling, så har jeg flere apper etterhvert til både mat og trening og vekt og whatnot. Ene appen for mat/kaloritelling (chronometer) legger inn aktiviteten som kommer fra pulsklokke og treningsapp som kalorier jeg kan "bruke" for dagen på toppen av hvileforbrenning. Jeg forholder meg nesten uansett til hvileforbrenning om jeg skal ned noe, du forbrenner skuffende lite på trening altså. Anonymkode: 93e62...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Du går mer enn en halvmaraton i snitt per dag, noe som er ganske langt. Det er mer enn en "vanlig aktiv" som går 10-20000 skritt per dag. Men dersom det eneste du gjør er å gå i vanlig gangfart, har det ikke så veldig god treningseffekt. Det er aldri feil å gå turer, men kardiobelastningen er neppe særlig høy. Så skal du komne i bedre form må pulsen og belastningen opp. Anonymkode: b650e...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå