AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Del Skrevet 14. januar Når jeg skal regne ut hvor mange kalorier jeg trenger så blir jeg ganske usikker på hvor jeg skal legge meg. Tenker på sånne skjema hvor en legger inn aktiviteten og den regner ut for en. Jeg snakker også en del med folk om hvor aktiv jeg er, og personlig føler jeg ikke jeg er ekstremt aktiv, men folk mener jeg er det. (Folk kommenterer en del.) Jeg er ikke i jobb, og hviler veldig mye, men jeg går normalt en del tur også. Minst 40 000 skritt om dagen. Hender jeg går mer, som igår var jeg på over 50 000 skritt. Helt unormalt om jeg er på under 30 000. Rett over 30 000 skritt er normalt 2 mil hos meg. Jeg legger ved tallene for å illustrere, og liker å følge med, men vet det ikke er 100%. Jeg bruker tur som en mestringsstrategi for C-PTSD, og det hjelper på smerter også. Jeg skjønner jeg er aktiv, men er dette ekstremt? Jeg løper jo ikke en maraton hver helg, som jeg kjenner til flere som gjør. Anonymkode: 844e7...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Del Skrevet 14. januar Det er veldig mange som overdriver, spesielt hard trening som jogging, styrketrening, aerobics og lignende. Det har ingen hensikt å trene mer enn en halvtimes tid noen ganger i uken (forutsatt at man er i rolig bevegelse som rusleturer, husarbeid, hagearbeid og annet lett kroppsarbeid i tillegg). Også er det veldig mange som overdriver og skryter når de forteller andre om hvor mye de trener. Anonymkode: c28b5...dd9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #3 Del Skrevet 15. januar For meg er ett aktivt menneske noen som tar en bevist valg om å bevege seg, ikke noen som beveger seg kun fordi jobben krever det. Jeg har flere kolleger som går 15 -20 000 skritt på jobb, og ligger på sofaen resten av dagen, det vil ikke jeg definere som ett aktivt menneske selv om skrittelleren har noe høye tall. Å ta ett bevisst valg om å gå lange turer hver dag, og gjøre det til en del av livsstilen sin, det anser jeg som ett aktivt menneske. Naboen min derimot, han går tur med hunden 4-5 ganger om dagen... Det er rusletempo i slippers rundt kvartalet mens han trykker på telefonen, det anser jeg ikke som ett aktivt menneske selv om han "går ofte tur". Men hva som er ekstremt mye, det blir veldig etter hva man sammenligner med. I forhold til kaloriberegning så vil jeg si du ligger rundt "ganske aktiv"-sjiktet. Så kommer det an på hvordan du går tur, går du i mye motbakker, fjell, skog, og/eller med høyt tempo så du har god puls hele veien, så ville jeg sagt veldig aktiv. Roligere tempo på flatmark er kanskje litt under "ganske aktiv". Rett å slett fordi du forbrenner mindre hvis du rusler på flatmark, enn om du går i fjellet. De to beste måtene for å finne ut omtrent hva du trenger, er pulsklokke og målebånd. Pulsklokke gir en indikasjon på hvor mye du har behov for basert på aktiviteten din. Ett målbånd (eller en vekt) viser om kalorinivået ditt gir deg vektoppgang eller vektnedgang. Anonymkode: 7fdbc...39b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #4 Del Skrevet 15. januar Dette er sinnsykt mye! jeg anser meg selv som aktiv og ligger mellom15.000-18.000 ca. du bør trene styrke også og spise nok Anonymkode: 905b4...bdb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #5 Del Skrevet 15. januar Det spørs jo hva du ønsker å prioritere. 30-50k skritt om dagen er kanskje det sunneste med tanke på din CPTSD... Men det er IKKE det sunneste for kroppen din. Kroppen vil oppleve slitasje mye raskere, og du vil gagnes veldig ved å halvere skrittene og heller legge inn 3 timer styrketrening i uka. All forskning viser at det er vår muskelmasse som er den beste indikatoren på en sunn kropp. Det gir bedre mobilitet og fleksibiliet også. Mindre slitasjeskader, holder oss yngre og lever lenger. Anonymkode: 45299...55e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #6 Del Skrevet 15. januar Kan vel jamføres med de som har en jobb hvor de går og står mye, kanskje? Og som kommer hjem og skal løpe etter unger resten av dagen. Ofte er jo det en del av et sånt skjema, om man har en stillesittende kontorjobb eller en "gå-jobb". Det laveste nivået, er om du sitter mer eller mindre hel dagen, du sitter på jobb og kjører hjem til sofaen og setter deg der, og trener ikke i tillegg. Så er det jo litt mer middels, hvor man enten går masse på jobb eller er aktiv på fritid. Jeg vil nå si at 30-40 000 skritt er veldig mye. Jeg sliter med å få inn 10 000, da må jeg legge inn en times tid med gåing jeg ikke hadde gjort ellers. Jeg får 5-6000 skritt på en vanlig dag. Men jeg trener da. I forhold til kaloritelling, så har jeg flere apper etterhvert til både mat og trening og vekt og whatnot. Ene appen for mat/kaloritelling (chronometer) legger inn aktiviteten som kommer fra pulsklokke og treningsapp som kalorier jeg kan "bruke" for dagen på toppen av hvileforbrenning. Jeg forholder meg nesten uansett til hvileforbrenning om jeg skal ned noe, du forbrenner skuffende lite på trening altså. Anonymkode: 93e62...24a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #7 Del Skrevet 15. januar Du går mer enn en halvmaraton i snitt per dag, noe som er ganske langt. Det er mer enn en "vanlig aktiv" som går 10-20000 skritt per dag. Men dersom det eneste du gjør er å gå i vanlig gangfart, har det ikke så veldig god treningseffekt. Det er aldri feil å gå turer, men kardiobelastningen er neppe særlig høy. Så skal du komne i bedre form må pulsen og belastningen opp. Anonymkode: b650e...0a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #8 Del Skrevet 15. januar Takker for svar. Jeg får en del kardio inn med at jeg går mye i motbakker, siden jeg bor et sted med veldig mye bakker, samt jeg går på for å hjelpe på tingene i hodet. Får også inn litt styrke, men kunne helt klart trent mer styrke. Jeg har en gruppe av tverrfaglig helsepersonell rundt meg som mener jeg er fryktelig aktiv, men mener det er bedre av alle onder. Appen til aktivitetsklokken min blir jevnlig sjekket av helsepersonell (går helt fint for meg). Naboer og andre kommenterer en del også. Jeg er mest interessert i kaloriene fordi jeg blir usikker på hvor mye jeg skal spise for aktiviteten. Går i perioder litt ned, og må da få litt hjelp med å gå opp igjen. Jeg ser her at de fleste mener det er en del, eller i hvert fall midt på tre. Jeg synes selv det er vanskelig å vurdere, for for meg er det helt normalt. Jeg startet dagen med to timer tur idag. Så gikk jeg en halvtime før en timeavtale, før jeg gikk en liten halvtime etter avtalen, samt handling, før bussen hjem. Nå skal jeg straks gå tre timer tur. Turene midt på dagen var lav intensitet da. For meg er bare dette her veldig normalt, og det hjelper så godt på hodet. Jeg er for syk til traumebehandling, og tur både flytter litt fokuset, men er heller ikke for krevende for hjernen å få til. Jeg har det også best på tur. Elsker å være aktiv og ute 🤩 Takk igjen, ble litt klokere i hvert fall 💚 Anonymkode: 844e7...6fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #9 Del Skrevet 15. januar Den eneste gangen jeg har gått 30.000 skritt er da jeg var i dyreparken for noen år siden🙄🤣 Så dine tall er syke! Jeg ser på klokka mi, og i dag har jeg gått hele 2066 skritt. (Jeg har kontorjobb). Ikke noe å rope hurra for, men flere enn i går på hjemmekontor🤣 Jeg kan jo legge til at jeg trener 3-4 ganger i uka (kardio og styrke), men jeg har tenåringer som jeg slipper å løpe etter. En har bil og en gamer, så derfor er det lite farting på meg sånn ellers. Jeg må OPP i skritt, men målet mitt er beskjedne 8000. Anonymkode: 57ad7...61c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #10 Del Skrevet 15. januar Nå er vel styrketrening essensielt for en god alderdom. Jo, du er aktiv. Men du bygger ikke akkurat muskler. Snarere tvert om dersom du går mer og forbrenner mer enn du inntar, energimessig. Bruker du klokke? Vil ikke den gi deg en pekepinn på kcalforbruk når du går? Ettersom du greier å logge skritt, liksom? Anonymkode: b6c7c...f90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #11 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er vel styrketrening essensielt for en god alderdom. Jo, du er aktiv. Men du bygger ikke akkurat muskler. Snarere tvert om dersom du går mer og forbrenner mer enn du inntar, energimessig. Bruker du klokke? Vil ikke den gi deg en pekepinn på kcalforbruk når du går? Ettersom du greier å logge skritt, liksom? Anonymkode: b6c7c...f90 Jeg har lest at disse klokkene ofte overestimerer hvor mye en forbrenner, men vet ikke om det stemmer. Ser det selvsagt på vekten om det blir for lite inn i forhold til ut, men fint å være litt på forskudd også. Jeg har Fitbit Charge, så midt på tre klokke. Veldig fornøyd for mitt behov, men hørt den feilregner litt. Er ofte på 2500+ i kalorier forbrent der, og gjerne over 3000 enkelte dager også. For meg som er så liten av vekst, så høres det mye ut. Er under 160cm høy. Vet jeg burde trene mer styrke enn jeg gjør, og får se om det blir noe å få inn. Regner ikke med å bli gammel på grunn av underliggende diagnose fra fødsel, men uansett lurt med mer styrke. Anonymkode: 844e7...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #12 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er veldig mange som overdriver, spesielt hard trening som jogging, styrketrening, aerobics og lignende. Det har ingen hensikt å trene mer enn en halvtimes tid noen ganger i uken (forutsatt at man er i rolig bevegelse som rusleturer, husarbeid, hagearbeid og annet lett kroppsarbeid i tillegg). Også er det veldig mange som overdriver og skryter når de forteller andre om hvor mye de trener. Anonymkode: c28b5...dd9 Selvfølgelig har det noe for seg å trene mer enn noen usle halvtimer i uken! Anonymkode: 1c3aa...891 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #13 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den eneste gangen jeg har gått 30.000 skritt er da jeg var i dyreparken for noen år siden🙄🤣 Så dine tall er syke! Jeg ser på klokka mi, og i dag har jeg gått hele 2066 skritt. (Jeg har kontorjobb). Ikke noe å rope hurra for, men flere enn i går på hjemmekontor🤣 Jeg kan jo legge til at jeg trener 3-4 ganger i uka (kardio og styrke), men jeg har tenåringer som jeg slipper å løpe etter. En har bil og en gamer, så derfor er det lite farting på meg sånn ellers. Jeg må OPP i skritt, men målet mitt er beskjedne 8000. Anonymkode: 57ad7...61c Jeg har lest at gjennomsnittet i Norge er 6000 skritt. Aner ikke om det stemmer, men da er 8000 skritt et mål høyere enn gjennomsnittet og veldig bra Ja jeg er en sånn en som heier på alle som vil bevege seg mer, og for meg er det personlig ingen konkurranse med noen andre, det viktigste er en selv. Du trener jo også en god del, med 3-4 ganger i uken, med både styrke og kondisjon som er veldig bra 💪🏻 Ene i helsegruppen min pleier å vise meg hver gang vedkommende går 30 000 skritt, og være så fornøyd med seg selv, og samtidig lure på hvordan i alle dager jeg er skrudd sammen 🤣 Jeg savner veldig å kunne konsentrere meg og fordype meg i en god bok, det går ikke nå på grunn av traumer. Så det er pluss og minus med alt. Anonymkode: 844e7...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #14 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig har det noe for seg å trene mer enn noen usle halvtimer i uken! Anonymkode: 1c3aa...891 Takk, hilsen TS 🫣 Jeg syntes det var ganske så lavt, særlig med så mange som har stillesittende jobb og fritid idag. Anonymkode: 844e7...6fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katsho Skrevet 15. januar #15 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takker for svar. Jeg får en del kardio inn med at jeg går mye i motbakker, siden jeg bor et sted med veldig mye bakker, samt jeg går på for å hjelpe på tingene i hodet. Får også inn litt styrke, men kunne helt klart trent mer styrke. Jeg har en gruppe av tverrfaglig helsepersonell rundt meg som mener jeg er fryktelig aktiv, men mener det er bedre av alle onder. Appen til aktivitetsklokken min blir jevnlig sjekket av helsepersonell (går helt fint for meg). Naboer og andre kommenterer en del også. Jeg er mest interessert i kaloriene fordi jeg blir usikker på hvor mye jeg skal spise for aktiviteten. Går i perioder litt ned, og må da få litt hjelp med å gå opp igjen. Jeg ser her at de fleste mener det er en del, eller i hvert fall midt på tre. Jeg synes selv det er vanskelig å vurdere, for for meg er det helt normalt. Jeg startet dagen med to timer tur idag. Så gikk jeg en halvtime før en timeavtale, før jeg gikk en liten halvtime etter avtalen, samt handling, før bussen hjem. Nå skal jeg straks gå tre timer tur. Turene midt på dagen var lav intensitet da. For meg er bare dette her veldig normalt, og det hjelper så godt på hodet. Jeg er for syk til traumebehandling, og tur både flytter litt fokuset, men er heller ikke for krevende for hjernen å få til. Jeg har det også best på tur. Elsker å være aktiv og ute 🤩 Takk igjen, ble litt klokere i hvert fall 💚 Anonymkode: 844e7...6fb 5 timer med tur hver dag er ikke noe folk flest har nok timer i døgnet til -så du er nok godt over gjennomsnittet på aktivitet! Om du har høy puls eller ikke har jo også betydning, men det er så og si umulig å måle eksakt hvor mange kalorier som trengs. Min erfaring fra da jeg brukte fitbit og telte kalorier var at det stemte sånn ok. Men man fåt jo aldri talt 100% riktig på kalorier inn heller så det kan også være litt tilfeldig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #16 Del Skrevet 15. januar Katsho skrev (7 minutter siden): 5 timer med tur hver dag er ikke noe folk flest har nok timer i døgnet til -så du er nok godt over gjennomsnittet på aktivitet! Om du har høy puls eller ikke har jo også betydning, men det er så og si umulig å måle eksakt hvor mange kalorier som trengs. Min erfaring fra da jeg brukte fitbit og telte kalorier var at det stemte sånn ok. Men man fåt jo aldri talt 100% riktig på kalorier inn heller så det kan også være litt tilfeldig Takk! Det trenger ikke å være eksakt her, og jeg logger heller ikke kalorier fast. Legger inn i Cronometer innimellom, gjort det i nærmere 20år for å sjekke i dan og vann. Slenger skål eller tallerken på vekten regelmessig for å sjekke volumet, og enkelte ingredienser i tillegg, så jeg for eksempel ser at jeg får nok protein og fett. Jeg tror typisk alltid at jeg har tatt mer enn jeg har, så selv om jeg ikke loggfører det i noen app fast, så må jeg følge med. Jeg vet at de fleste i full jobb, og med familie ikke har tid til det samme. Den ser jeg, så sånn sett så går jeg nok en del mer enn særlig de med stillesittende arbeid 😊 Takk igjen, fint med andre med erfaring med Fitbit 😊 Anonymkode: 844e7...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #17 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 18.53): Jeg har lest at disse klokkene ofte overestimerer hvor mye en forbrenner, men vet ikke om det stemmer. Ser det selvsagt på vekten om det blir for lite inn i forhold til ut, men fint å være litt på forskudd også. Jeg har Fitbit Charge, så midt på tre klokke. Veldig fornøyd for mitt behov, men hørt den feilregner litt. Er ofte på 2500+ i kalorier forbrent der, og gjerne over 3000 enkelte dager også. For meg som er så liten av vekst, så høres det mye ut. Er under 160cm høy. Vet jeg burde trene mer styrke enn jeg gjør, og får se om det blir noe å få inn. Regner ikke med å bli gammel på grunn av underliggende diagnose fra fødsel, men uansett lurt med mer styrke. Anonymkode: 844e7...6fb Det hørtes utrolig mye ut Min Garmin har vært over 2500 kalorier pr dag under 5 ganger det siste året, og jeg går i snitt 10 000 skritt pr dag, ( over hodet ikke på linje med TS) og trener styrke 1-3 ganger pr uke i tillegg. Men mine hvilekalorier ligger på ca 1450, så for å komme over 2500 skal jeg ha 1000 kalorier i forbruk, og det er MYE. En vanlig uke ligger mitt snitt på 1770-1800 kalorier pr dag inkl hvileforbrenning. Om jeg da tar høyde for at min klokke overrapporterer så ligger jeg på 1650-1700 kalorier hver dag. Anonymkode: 5d999...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #18 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det hørtes utrolig mye ut Min Garmin har vært over 2500 kalorier pr dag under 5 ganger det siste året, og jeg går i snitt 10 000 skritt pr dag, ( over hodet ikke på linje med TS) og trener styrke 1-3 ganger pr uke i tillegg. Men mine hvilekalorier ligger på ca 1450, så for å komme over 2500 skal jeg ha 1000 kalorier i forbruk, og det er MYE. En vanlig uke ligger mitt snitt på 1770-1800 kalorier pr dag inkl hvileforbrenning. Om jeg da tar høyde for at min klokke overrapporterer så ligger jeg på 1650-1700 kalorier hver dag. Anonymkode: 5d999...57d Takk, da skjønner du hva jeg mener. I følge min klokke her så er jeg nå før kl 16 på 1800 kalorier forbrent. Gått 4 timer tur da, og er på vel 26 000 skritt, men likevel. Jeg synes det er mye. Jeg skal snart ut å gå en ettermiddagstur, og regner med jeg er på over 2500 kalorier i dag også. Har trent litt bakketrening inni de 4 timene tur, så har litt minutter i kardio. Fitbit mener jeg forbrente 1000 kalorier på den turen. Da er det ca 250 kalorier timen, og noen vil si det er mye, andre lite. Jeg vet ikke selv. For meg er det ikke så viktig at det nøyaktig, men det er jo stor forskjell på 1700 vs nærmere 3000 kalorier. Er en del ekstra mat som kreves på sistnevnte. Takk for tilbakemelding. Fint at det ikke bare er jeg som stusser på det. Anonymkode: 844e7...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #19 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk, da skjønner du hva jeg mener. I følge min klokke her så er jeg nå før kl 16 på 1800 kalorier forbrent. Gått 4 timer tur da, og er på vel 26 000 skritt, men likevel. Jeg synes det er mye. Jeg skal snart ut å gå en ettermiddagstur, og regner med jeg er på over 2500 kalorier i dag også. Har trent litt bakketrening inni de 4 timene tur, så har litt minutter i kardio. Fitbit mener jeg forbrente 1000 kalorier på den turen. Da er det ca 250 kalorier timen, og noen vil si det er mye, andre lite. Jeg vet ikke selv. For meg er det ikke så viktig at det nøyaktig, men det er jo stor forskjell på 1700 vs nærmere 3000 kalorier. Er en del ekstra mat som kreves på sistnevnte. Takk for tilbakemelding. Fint at det ikke bare er jeg som stusser på det. Anonymkode: 844e7...6fb Jeg bruker ikke klikke, men pleier å regne 30 min gange i ca 5,5 km/t som 100 kcal. Synes det er greit å forholde meg til uten å bli altfor opphengt i kalorier. Er 167 og 55 kg. Anonymkode: 71f87...96b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #20 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bruker ikke klikke, men pleier å regne 30 min gange i ca 5,5 km/t som 100 kcal. Synes det er greit å forholde meg til uten å bli altfor opphengt i kalorier. Er 167 og 55 kg. Anonymkode: 71f87...96b *klokke Anonymkode: 71f87...96b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå