AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Vet at jeg kan kontakte advokat, men jeg vil høre her først om noen vet. Jeg er klar over at "barn" over 18 år kan bli adoptert hvis de selv ønsker så sånn sett er det ikke et problem. Det jeg lurer på er om det er mulig for stefar og "ta" mor sin plass som forelder dersom mor dør, selv om barnet allerede har en far som er i bildet. Jeg tenker på at da vil barnet fortsatt ha 2 foreldre, selv om de er av samme kjønn. Har dette noe å si? For hvis en mor hadde dødd så hadde det vært helt uproblematisk at en eventuell stemor hadde adoptert. Anonymkode: bce47...899 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanfranord Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Å hvorfor skal en person adoptere en voksen person. Om det gjelder arv så har man testamente. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden Det går ikke, vi har sjekket. Stefar valgte å skrive testamente i stede. Anonymkode: 0b8aa...510 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden jeg tror da adoptivfar tar fars plass, ikke død mors. Anonymkode: 71b76...23b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden Barnet er voksent, så behøver ikke påfyll av forelder? Anonymkode: 8dcee...778 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden Takk for svar. Ja, det handler om arv. Men, uavhengi av testament så kan jo det gjøres om på senere av den som opprettet det. Sett at stefar møter en ny etter noen år og hun har barn han knytter seg til. Eller at han plutselig får barn med henne, da blir jo de livsarvinger, og da faller rettighetene til stebarn bort. Anonymkode: bce47...899 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): jeg tror da adoptivfar tar fars plass, ikke død mors. Anonymkode: 71b76...23b Ja, dette tror jeg og. Men, det er fryktelig diskriminerende isåfall. Det finnes jo barn med to foreldre av samme kjønn Anonymkode: bce47...899 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden Jeg ser at du ikke vil ha råd om advokat. Men er det en ting jeg mener alle bør ta en runde på innimellom, så er det alt juridisk, med en familieadvokat. Selv når man er i et stabilt forhold. Testamente, fremtidsfullmakt, ektepakt.. Vi har fått utrolig god hjelp, og innspill. Og vet at alt er vanntett, og lagret riktig. Selv om det er dokumenter vi håper vi aldri trenger. Anonymkode: 7592b...2c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden Kan vel adoptere mens mor lever. Kjenner en som ble adoptert av stefar som 30+. Det var mye papirarbeid. Både «barn», stefar og biologisk barn måtte skrive søknad. Biologisk far måtte si at det var ok for han. Det måtte legges frem bevis på at barn og stefar hadde hatt samme adresse i mange år. Anonymkode: 78398...79d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden Man kan ikke adoptere folk over 18 Anonymkode: 67af1...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man kan ikke adoptere folk over 18 Anonymkode: 67af1...c95 Jo, det kan man. Anonymkode: bce47...899 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Man kan ikke adoptere folk over 18 Anonymkode: 67af1...c95 Joda. Mannen til søsteren min ble adoptert av stefaren sin da han var 18. De ventet til han ble 18 fordi de ikke trengte å involvere den biologiske faren da. Anonymkode: baf1a...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 11 timer siden #13 Del Skrevet 11 timer siden Voksenadopsjon er selvsagt frivillig for alle parter. Men barna bør uansett kreve morsarven sin ved mors død, som de har lovmessig krav på. Stefar kan ikke sitte i uskifte uten særkullsbarnas godkjennelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 11 timer siden #14 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja, dette tror jeg og. Men, det er fryktelig diskriminerende isåfall. Det finnes jo barn med to foreldre av samme kjønn Anonymkode: bce47...899 Usaklig svar. Det finnes ingen som har tre juridiske foreldre i Norge uavhengig av kjønn. Det er ikke dette tråden handler om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet at jeg kan kontakte advokat, men jeg vil høre her først om noen vet. Jeg er klar over at "barn" over 18 år kan bli adoptert hvis de selv ønsker så sånn sett er det ikke et problem. Det jeg lurer på er om det er mulig for stefar og "ta" mor sin plass som forelder dersom mor dør, selv om barnet allerede har en far som er i bildet. Jeg tenker på at da vil barnet fortsatt ha 2 foreldre, selv om de er av samme kjønn. Har dette noe å si? For hvis en mor hadde dødd så hadde det vært helt uproblematisk at en eventuell stemor hadde adoptert. Anonymkode: bce47...899 Voksne barn kan adopteres, men der er noen kriterier som må være oppfylt. Fosterbarn kan noen ganger vokse opp fra de er få dager gamle og til de er voksne hos fosterforeldre. De biologiske foreldre kan motsette seg adopsjon, selv om de aldri ser barna. I disse tilfellene så er rådene å vente til barna er 18. og så adoptere dem, fordi barna da bestemmer selv. Dette er spørsmål som sorterer under Statsforvalter. Der har de, lovpålagt informasjonsplikt etter forvaltningsloven. Så en telefon dit, der du ber om råd og veiledning anbefales. hanfranord skrev (1 time siden): Å hvorfor skal en person adoptere en voksen person. Om det gjelder arv så har man testamente. Fordi noen barn ønsker å ha foreldre og fordi der er rettigheter i relasjon til arv og andre ting som et testament ikke kan ordne i alle tilfeller. Anonymkode: a2de9...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Ja, det handler om arv. Men, uavhengi av testament så kan jo det gjøres om på senere av den som opprettet det. Sett at stefar møter en ny etter noen år og hun har barn han knytter seg til. Eller at han plutselig får barn med henne, da blir jo de livsarvinger, og da faller rettighetene til stebarn bort. Anonymkode: bce47...899 Men det er da greit at stefar om mange år prioriterer å arve bort sitt til biologiske barn han senere har fått? Handler det om uskifte, eller at du fra det hinsidige skal sikre dine barn mest mulig arv? Anonymkode: 8dcee...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Del Skrevet 10 timer siden https://www.bufdir.no/adopsjon/voksen/ Gå til sikker info fremfor å sitte å mene og tro, når dere ikke har peiling på hva lovverket sier om ulike spørsmål. Anonymkode: a2de9...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar. Ja, det handler om arv. Men, uavhengi av testament så kan jo det gjøres om på senere av den som opprettet det. Sett at stefar møter en ny etter noen år og hun har barn han knytter seg til. Eller at han plutselig får barn med henne, da blir jo de livsarvinger, og da faller rettighetene til stebarn bort. Anonymkode: bce47...899 Stebarn har ikke rett til arv fra steforelder. De kan tilses arv via testamente, men har ikke noe krav, og har da ikke rettigheter som kan falle bort. Stebarn har rett til arv fra biologiske foreldre, og steforeldre har ikke rett til å ikke skifte med særkullsbarn ved bioforelders dødsfall. Det er da ganske naturlig at steforelder beholder råderett over egne verdier, og at det ved død kanskje mange tiår etter at de hadde en foreldrelignende rolle i stebarnas liv, kan ha noen i livet sitt som er høyere prioritert for arv. Anonymkode: bfe10...c77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar. Ja, det handler om arv. Men, uavhengi av testament så kan jo det gjøres om på senere av den som opprettet det. Sett at stefar møter en ny etter noen år og hun har barn han knytter seg til. Eller at han plutselig får barn med henne, da blir jo de livsarvinger, og da faller rettighetene til stebarn bort. Anonymkode: bce47...899 Ja, men det er jo stefar i sin fulle rett til. Anonymkode: da14f...635 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå