Gå til innhold

Hvilket fordelskort bør jeg gå for? Høyt forbruk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har et relativt høyt forbruk, som jeg selvfølgelig har mulighet til å håndtere økonomisk, men jeg er ikke særlig flink når det kommer til fordelskort og hvordan jeg kan dra nytte av slike programmer. Jeg har heller ikke vokst opp med noe særlig fokus på dette, da familien min alltid har vært vant til en strammere økonomi, og slikt har aldri vært et tema for oss.

Nå som jeg har muligheten til å bruke mer, ønsker jeg gjerne tips til hvilke fordelskort som kan være nyttige for meg. Jeg vil gjerne lære mer om hvilke kort dere anbefaler, og hvordan jeg kan få mest mulig ut av dem. Dette innlegget er på ingen måte ment som skryt, men kun et ønske om råd og veiledning.

For å gi litt kontekst kan jeg nevne at jeg har kjøp som varierer mellom 100.000 og 900.000 kroner. Så langt i år har jeg for eksempel kjøpt en klokke til 400.000 kroner, en veske til 500.000 kroner, og jeg venter på levering av en ny klokke til 900.000 kroner.

Hvilke kort eller fordelsprogrammer mener dere at jeg bør vurdere? Takk på forhånd for hjelpen!

Anonymkode: 1e67d...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med Visa kredittkort fra trumf eller bank Norwegian? Usikker på om de har høye nok kredittgrenser til ditt forbruk. 

Anonymkode: ad354...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva med Visa kredittkort fra trumf eller bank Norwegian? Usikker på om de har høye nok kredittgrenser til ditt forbruk. 

Anonymkode: ad354...584

Trumf Visa gir ingen fordeler her, med mindre klokken er kjøpt på apoteket eller Kiwi (enkelt sagt).

Jeg søkte for en tid tilbake på ulike fordeler på kredittkort, og kom raskt over en side som ramset opp ulike fordeler med ulike kort. Jeg anbefaler TS å gjøre det samme, google er din venn.

Anonymkode: b2604...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med en slik inntekt/formue og så begrensede evner til å sette deg inn i økonomiske forhold antar jeg at du har gode nok økonomiske rådgivere til at de greier gi deg råd angående dette også.

Anonymkode: 2cd67...27b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du uansett instisterer på å vedlikeholde et høyt forbruk, så er min soleklare anbefaling basert på egen erfaring å tegne deg opp for et SAS American Express Elite, knytte Trumf til SAS EuroBonus for automatiske overføringer av bonuspoeng til en god vekslingskurs, og handle gjennom netthandelsportalen "Via Trumf".

Det var min tidligere hovedoppskrift. Her kan du også smelle til med DNB SAGA eller Private Banking som også gir opptjening av EuroBonus-poeng ved bruk av kort osv.

Hvis du har betalt for en klokke til 900k med debetkort har du gått glipp av mye poeng og fordeler 🫣

Etter at SAS gikk ut av Star Alliance er det blitt et litt annet kart og terreng. Kortene tilbys som før, men det er slutt på å kose seg på First Class, ettersom Air France ikke slipper sine seter for partnere. Business er den nye hverdagen for bonusjegerne der. Jeg har kuttet drastisk ned på forbruket og tenkt nytt om hva jeg vil i livet. Når det gjelder sanking av bonuspoeng har jeg gått over til Finnair og mikser litt med British Airways, men det er på ingen måte den aktiviteten som før. Bonuspoengene heter "Avios" og kan overføres 1-1 mellom BAEC og Finnair Plus. Amex (ikke SAS Amex) gir opptjening av poeng som du kan overføre til British Airways, og evt. deretter til Finnair. Overnatter du på Scandic er det mulig å tjene både poeng i Scandic Friends og Finnair, såkalt double-dip. Det har ikke vært mulig med SAS, men det kan endre seg as we speek.

Så har du også Amex Centurion, som hvis du kvalifiserer koster det hvite ut av øyet, men høy spending er høy spending. Da gjelder det å få maks opplevelser og goder.

En litt mer avansert utgave av dette er å søke om overføring til American Express i USA. Sign-up bonusene er svært generøse og det kan kanskje gi noen andre, internasjonale muligheter for flere fordeler. Det er imidlertid ikke rett frem, så her må du lese deg opp og forhøre deg med andre som har erfaring med dette.

Anonymkode: ec546...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når jeg kommer på det: kjøp aksjer i selskaper som du likevel har mye økonomisk samkvem med som forbruker. Noen børsnoterte selskaper har egne aksjonærklubber og fordeler (shareholder benefits). LVMH er et slikt eksempel (klokker, vesker, kofferter, parfyme, smykker og champagne). Accor og Meliá er et par eksempler på hotellkonsern med fordeler for aksjonærene.

Anonymkode: ec546...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg har et relativt høyt forbruk, som jeg selvfølgelig har mulighet til å håndtere økonomisk, men jeg er ikke særlig flink når det kommer til fordelskort og hvordan jeg kan dra nytte av slike programmer. Jeg har heller ikke vokst opp med noe særlig fokus på dette, da familien min alltid har vært vant til en strammere økonomi, og slikt har aldri vært et tema for oss.

Nå som jeg har muligheten til å bruke mer, ønsker jeg gjerne tips til hvilke fordelskort som kan være nyttige for meg. Jeg vil gjerne lære mer om hvilke kort dere anbefaler, og hvordan jeg kan få mest mulig ut av dem. Dette innlegget er på ingen måte ment som skryt, men kun et ønske om råd og veiledning.

For å gi litt kontekst kan jeg nevne at jeg har kjøp som varierer mellom 100.000 og 900.000 kroner. Så langt i år har jeg for eksempel kjøpt en klokke til 400.000 kroner, en veske til 500.000 kroner, og jeg venter på levering av en ny klokke til 900.000 kroner.

Hvilke kort eller fordelsprogrammer mener dere at jeg bør vurdere? Takk på forhånd for hjelpen!

Anonymkode: 1e67d...daa

Har du et så høyt forbruk av luksusvarer, så har du vel og en rekke rådgivere rundt deg slik at du ikke har behov for å spørre på kvinneguiden etter råd og hjelp på området økonomi? 

Anonymkode: ed6c5...9d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å be om tips til fordelskort på Kvinneguiden.

Da har du misforstått. 

Invester halve summen du tenker å handle for. Bygg opp til minst 3-4 mill. diskresjonært. Se på avkastningen som fordelen din. Bruk PB i banken du bruker, få kortet via kundeprogrammet. Hvilket som helst er bra nok. Bygg en sunn relasjon med investeringsrådgiver og banksjef.

Det er slik du får fordeler. Det er ikke bestemt kort.

Anonymkode: 3511d...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...