Gå til innhold

Hvordan snu en trøtt 12 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en jente (fyller 13 år til høsten) som siden oppstart i 7.jl har hatt flere perioder med frustrasjon,  oppgitthet og sagt hun er veldig trøtt. Vi tok blodprøver for å sjekke jernlager, d vit og stoffskifte-alt var normalt.  Det er mye skolearbeid,  og mye som skjer om dagen (øving til nyttårsball denne uken(med taler og polonaise), det er prøve i naturfag,  innlevering i engelsk og norsk. Hun er på trening 2x pr uke(volleyball), og har kulturskole 25 min pr uke.

Hun sier hun er trøtt hver eneste morgen,  og sier selv hun sovner sent. Mobil og ipad legges igjen i stua ved legge tid, og brukes ikke siste timen før legging. Hun spiser godt,  så legger seg ikke sulten.  

Hun er i seng til senest2115, vi prater litt om dagen,  og sier god natt etter ca 10 min. Hun må stå opp 0630 for å rekke skolebuss som går 0745, skolen begynner 0815. Har 20 min å gå til bussen,  må smøre matpakke og spise frokost før hun går.  

Er det normalt at preteens er så trøtte. Trenger sårt tips til hva vi kan gjøre for å lette dagen hennes, da veldig få morgener er hyggelige for tiden. 

Anonymkode: 0ea8a...b3b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å kutte ned på noe fritidsaktiviteter?

Forstår at det er surt når det egentlig ikke er så mye, men jenta er sliten og trøtt, og da tilsier det jo at man ikke har energi til å gjøre alt.

Anonymkode: deda8...30e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje prøve at hun legger seg tidligere..sovner hun 2115 eller tar det lang tid før hun sovner?

Kansje prøve melatonin 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ helt normalt unga i den alderen trenger mere søvn. Dem kan være oppe lenge. Oppe tidlig alt om en annen men til slutt. Lat og masse søvn 

Anonymkode: 0ec64...696

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du smøre matpakken hennes og lage frokost klart til henne? At det er ferdig gir henne i hvert fall en lettere og raskere start på morgenen. 
Det var veldig langt å gå til bussen forresten, det må vel være flere kilometer?  Er det noe som kan gjøres der, kan hun sitte på med noen til/fra bussen? Spesielt nå på vinteren må det være energikrevende å gå så langt i vær og vind. 

Anonymkode: 44fd9...927

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (6 minutter siden):

Kansje prøve at hun legger seg tidligere..sovner hun 2115 eller tar det lang tid før hun sovner?

Kansje prøve melatonin 

Ungen har mer å gjøre enn en normal voksen person, og du tenker kunstige hormoner i pilleform er løsningen?

Anonymkode: 4fd83...c77

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med at du bidrar litt med f.eks matpakkesmøring, så  slipper hun hvertfall det om morningen?

Ellers så er det jo vanlig at de er trøtte i den alderen. Det er mye som skjer i kropp og topp. De skal følge med over alt, prestere på skole, på idrett etc - samtidig som det jo er viktig med skole og for mine har idretten betydd mye i ungdomsårene. 

Anonymkode: 68f0d...364

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungen har mer å gjøre enn en normal voksen person, og du tenker kunstige hormoner i pilleform er løsningen?

Det er det samme du har i kroppen. Noen trenger litt mer for å regulere søvn. Oh det er 1 dråpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har full jobb 8-16. Pendler, går 20 min til togstasjonen.  Har egen akt 3 x pr uke. Slipper lekser , men må ofte svare på mail på kvelden om jeg ikke ble ferdig med det på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Kansje prøve melatonin 

Vi har prøvd legging 2015/2030....da ee erfaringen at hun sovner enda senere, da hun ligger å tenker på alt mulig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du smøre matpakken hennes og lage frokost klart til henne? At det er ferdig gir henne i hvert fall en lettere og raskere start på morgenen. 
Det var veldig langt å gå til bussen forresten, det må vel være flere kilometer?  Er det noe som kan gjøres der, kan hun sitte på med noen til/fra bussen? Spesielt nå på vinteren må det være energikrevende å gå så langt i vær og vind. 

Anonymkode: 44fd9...927

Bor ikke sentralt, er ca 3 km til der skolebuss henter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en jente (fyller 13 år til høsten) som siden oppstart i 7.jl har hatt flere perioder med frustrasjon,  oppgitthet og sagt hun er veldig trøtt. Vi tok blodprøver for å sjekke jernlager, d vit og stoffskifte-alt var normalt.  Det er mye skolearbeid,  og mye som skjer om dagen (øving til nyttårsball denne uken(med taler og polonaise), det er prøve i naturfag,  innlevering i engelsk og norsk. Hun er på trening 2x pr uke(volleyball), og har kulturskole 25 min pr uke.

Hun sier hun er trøtt hver eneste morgen,  og sier selv hun sovner sent. Mobil og ipad legges igjen i stua ved legge tid, og brukes ikke siste timen før legging. Hun spiser godt,  så legger seg ikke sulten.  

Hun er i seng til senest2115, vi prater litt om dagen,  og sier god natt etter ca 10 min. Hun må stå opp 0630 for å rekke skolebuss som går 0745, skolen begynner 0815. Har 20 min å gå til bussen,  må smøre matpakke og spise frokost før hun går.  

Er det normalt at preteens er så trøtte. Trenger sårt tips til hva vi kan gjøre for å lette dagen hennes, da veldig få morgener er hyggelige for tiden. 

Finn frem tv programmet som gikk på tv2 i går mellom klokken 20 og 21. Husker ikke tittel, men der var noen ekstremt trette unge tenåringer.

Anonymkode: 5368a...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å legge seg litt senere? Hvis hun blir liggende oppe og surre er det kanskje like greit å legge seg halv ti eller ti? Sovner hun halv elleve har hun åtte timer søvn på natta. Smør matpakke på kvelden slik så hun kan konse om frokost. 
og hun er jo ikke helt preteen lenger. Ungdom er trøttere. Jeg merker det på min snart 12 åring at han synes det er tyngre med å stå opp og han sover lengre på helgene. 

Anonymkode: 69163...902

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har prøvd legging 2015/2030....da ee erfaringen at hun sovner enda senere, da hun ligger å tenker på alt mulig.....

Har hun angst,? Altså hun tenker, bekymrer og grubler over ting? Vet selv at dette kan være skikkelig slitsomt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (9 minutter siden):

Det er det samme du har i kroppen. Noen trenger litt mer for å regulere søvn. Oh det er 1 dråpe

Idioti. Dette får TS ta med legen, du har ingenting her å gjøre å foreslå sånt. 1 dråpe har da ingenting med saken å gjøre. Mye enkelttråper med greier du kan dø av, liksom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Idioti. Dette får TS ta med legen, du har ingenting her å gjøre å foreslå sånt. 1 dråpe har da ingenting med saken å gjøre. Mye enkelttråper med greier du kan dø av, liksom.

Slapp av ...det er mange som gir dette til barna for å hjelpe med innsovning. Det er ikke farlig p bruke. Da må du slutte å spise 

Melatonin er noe du har i kroppen...det er som å ta D vitamin da noen faktisk trenger mer

Velg mat som kan øke melatonin i kroppen.

Kirsebær, valnøtter, tomat og olivenolje, inneholder alle naturlig melatonin. Det samme gjør appelsin, ananas, banan, ingefær, havregryn, bygg, mais og ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Finn frem tv programmet som gikk på tv2 i går mellom klokken 20 og 21. Husker ikke tittel, men der var noen ekstremt trette unge tenåringer.

Mener du "uten synlige tegn"? Isåfall var det snakk om mer enn bare ekstremt trøtte unge tenåringer! De hadde jo flere problemer og smerter...

Anonymkode: 52468...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Slapp av ...det er mange som gir dette til barna for å hjelpe med innsovning. Det er ikke farlig p bruke. Da må du slutte å spise 

Melatonin er noe du har i kroppen...det er som å ta D vitamin da noen faktisk trenger mer

Velg mat som kan øke melatonin i kroppen.

Kirsebær, valnøtter, tomat og olivenolje, inneholder alle naturlig melatonin. Det samme gjør appelsin, ananas, banan, ingefær, havregryn, bygg, mais og ris.

Og da tenker jeg legen til ungen først kan sjekke om det her er noe som behøves. 

Har selv forsøkt driten, og de bivirkningene unner jeg ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Kansje prøve melatonin 

Man skal være ekstremt forsiktig med å gi melatonin til barn og ungdom, dette har med at noe forskning viser at det forstyrrer kroppens måte å lage det til naturlig. Så her må det rådføres med LEGE om trådstarter velger å utforske dette. 

https://www.nrk.no/nordland/sovnekspert-mener-kunstig-hormon-bor-vaere-siste-losning-for-dognville-barn-1.16983665

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/et-stort-medisinsk-eksperiment/16495998/

Anonymkode: deda8...30e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du "uten synlige tegn"? Isåfall var det snakk om mer enn bare ekstremt trøtte unge tenåringer! De hadde jo flere problemer og smerter...

Anonymkode: 52468...0d5

Den jeg mente ja. Symptomene da de kom/ble henvist var tretthet, hos flere, når så psykiateren avdekket og spurte kom det frem at trettheten hadde en bakenforliggende forklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...