Gå til innhold

Hvitløk i krydderolje på glass - forslag?

Hatsumomo

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et slikt glass med hvitløk.

Men hva jeg kan bruke de til?

Kan jeg bruke de direkte og frese de på pannen til noe?

Er helt blank, har dere noen gode tips?

d0c6f925-918f-0b48-89d5-032baaf036d1?w=8

Endret av Hatsumomo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bruker det akkurat som du ellers bruker fersk hvitløk.

Anonymkode: a20e2...a28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bruker det akkurat som du ellers bruker fersk hvitløk.

Ja, var det jeg tenkte i utgangspunktet. 

Men er det ellers noen områder man kan bruke de på? Tenker hva er forskjellen i tørr form kontra at de allerede ligger i olje, er de ment å brukes til noe spesielt?

Anonymkode: b8a00...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den ble anonym av en eller annen grunn, men det er altså jeg som skrev innlegget ovenfor.:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det ellers noen områder man kan bruke de på? Tenker hva er forskjellen i tørr form kontra at de allerede ligger i olje, er de ment å brukes til noe spesielt?

Nei. Men oljen er god i salater osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker marinert hvitløk som snack. Sammen med to-tre andre ting. En god manchego, cornichons, krydrede mandler, mulig en god skinke. Eller på tapasbordet, gjerne blandet med marinerte tomater. 

Hakker de også opp, sper med litt av oljen, og bruker de som topping på bruchetta. Eller tilsvarende i en pastasaus, eller pizzasaus. Oljen gir en ekstra smak, i stedet for å bruke nøytral olje, i disse rettene.

De er også veldig gode sammen med ovnsbakte grønnsaker

Med forbehold om at jeg ikke kjenner kvaliteten på akkurat denne varianten.

Anonymkode: 2bc56...034

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. At oljen har ekstra god smak, og komplimenterer hvitløken, og retten ellers.

Derfor det passer i en lang rekke retter der man ellers ville hatt rå hvitløk, og nøytral olje. Som jeg nevner eksempler på i mitt innlegg. 

Om du bruker hvitløken alene som snack eller på tapasbord, slik jeg også nevner, pleier jeg å spare oljen, og bruke den i marinader, dressinger, og ikke minst til ovnsbakte grønnsaker. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. At oljen har ekstra god smak, og komplimenterer hvitløken, og retten ellers.

Derfor det passer i en lang rekke retter der man ellers ville hatt rå hvitløk, og nøytral olje. Som jeg nevner eksempler på i mitt innlegg. 

Om du bruker hvitløken alene som snack eller på tapasbord, slik jeg også nevner, pleier jeg å spare oljen, og bruke den i marinader, dressinger, og ikke minst til ovnsbakte grønnsaker. 

Takk for gode tips, når du skriver du bruker den i tapas - spiser du den rett slik som den er da eller gjør du noe med den først? (ja, jeg er ganske grønn på akkurat hvitløk, :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hatsumomo skrev (1 minutt siden):

Takk for gode tips, når du skriver du bruker den i tapas - spiser du den rett slik som den er da eller gjør du noe med den først? (ja, jeg er ganske grønn på akkurat hvitløk, :fnise:)

Ikke når jeg bruker de som egen rett. Har de bare i en liten skål, mange som liker å knaske på disse. Du kan blande med grønne oliven og litt olje. Eller finhakke, og blande med marinerte cherrytomater. 

Det er også veldig godt å lage confisert hvitløk. Lar det da trekke i oljen, til hvitløken er myk. Moser. (spe med oljen, ikke ha alt oppi, rester av oljen du confiserte med kan du bruke til marinader, dressinger og ovnsbakte grønnsaker) Fantastisk godt på alt av brød. 

Om jeg bruker oljen til scampi eller grillede grønnsaker, hakker jeg gjerne opp noen hvitløk, og varmebehandler sammen med retten. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et glass med chillihvitløk fra rema og har enda til gode å finne noe som de "fungerer i". Prøvde å bruke oljen i salat, men det ble faktisk bare ekkelt. Prøvde å ha litt på pytt i panne med egg, men det fungerte heller ikke. Så jeg melder meg her for å få tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (8 minutter siden):

Jeg kjøpte et glass med chillihvitløk fra rema og har enda til gode å finne noe som de "fungerer i". Prøvde å bruke oljen i salat, men det ble faktisk bare ekkelt. Prøvde å ha litt på pytt i panne med egg, men det fungerte heller ikke. Så jeg melder meg her for å få tips :)

Det synes jeg faktisk er veldig godt til hvit fisk med asiatiske smaker. Men man må være forsiktig med mengden. Bruke litt av oljen som del av marinaden, sammen med ingefær, hakkede hvitløk, soya og litt sødme. Som fisken også stekes i. 

Det fungerer også fint i pasta, spagetti aglio e oilo, men også en rekke andre oppskrifter.  Eller i wok - litt olje, og litt hakket hvitløk. 

Det vil nok også fungere godt som confisert og most hvitløk, som jeg beskriver over. 

Eller som marinade til scampi. 

Er imidlertid litt skeptisk til disse rema-glassene. Kvalitet på olje har mye å si for at slike retter skal bli gode. Men med et stort forbehold om at jeg ikke har erfaring med akkurat disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...