Gå til innhold

Hvorfor blir introverte sett ned på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi lenge har det ekstroverte oppførselen vært fasit på hvordan mennesker skal være. Det finnes dessuten flest ekstroverter i verden, og da er mindretallet nødt til å føye seg etter flertallet. Ekstroverte har derfor sjelden fått skikkelig innsikt inn i hva det betyr å være introvert, annet enn at de er annerledes og rar.

Anonymkode: 39e47...b1c

Man må også huske på at vi er et par generasjoner som har opplevd at introvert var idealet, i hvert fall i skolen. Vi var de snille og flinke som ikke snakket uten å rekke opp hånden, mens de bråkete fikk tilsnakk og ble sendt på gangen. I dagens skole hadde ikke jeg vært noen mønsterelev, der man skal være frempå i gruppearbeid, holde foredrag osv. Og være aktiv i timen for å få god karakter i muntlig. I min tid snakket man når man fikk ordet. Så det var mye lettere å være introvert i gamle dager, selv om jeg aldri hadde hørt ordet.

Anonymkode: 8e9dc...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må også huske på at vi er et par generasjoner som har opplevd at introvert var idealet, i hvert fall i skolen. Vi var de snille og flinke som ikke snakket uten å rekke opp hånden, mens de bråkete fikk tilsnakk og ble sendt på gangen. I dagens skole hadde ikke jeg vært noen mønsterelev, der man skal være frempå i gruppearbeid, holde foredrag osv. Og være aktiv i timen for å få god karakter i muntlig. I min tid snakket man når man fikk ordet. Så det var mye lettere å være introvert i gamle dager, selv om jeg aldri hadde hørt ordet.

Det å være stille og følge reglene er ikke det samme som å være introvert. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (1 minutt siden):

Det å være stille og følge reglene er ikke det samme som å være introvert. :) 

Det vet jeg, men som jeg skrev var det lettere å være introvert når dette var idealet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er fordommer begge veier. Denne tråden viser tydelig mange av fordommene mot ekstroverte: De prater mye tomprat, er selvopptatt, ikke så smarte, de gjør mer enn de tenker, de har lite forståelse for at andre er annerledes enn dem, de står mest ved kaffemaskina og jobber egentlig ikke. 

Men jeg har inntrykk av at introverte er mer opptatt av introvertheten sin enn ekstroverte er av ekstrovertheten sin. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje en følelse av manglende aksept, annerledeshet? 

Anonymkode: 0340f...432

Ekstroverte får utvilsomt gjort mindre, de skravler bort en del tid. Akkurat det er ikke en fordom. 

Anonymkode: dfc97...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ekstroverte får utvilsomt gjort mindre, de skravler bort en del tid. Akkurat det er ikke en fordom. 

Det er interessant at da jeg som introvert fikk hjemmekontor under pandemien, fikk jeg mye mer gjort. Ingen avbrytelser, ingen unødig prat. Mens de ekstroverte på jobben sa at de nesten ikke fikk gjort noe hjemme fordi det var så fælt å sitte alene. De kunne knapt vente med å komme "tilbake til kaffemaskinen". 😅

Men skal ikke generalisere, ekstroverte er ikke helt like de heller. Det er ikke alle som prater uavbrutt eller ber introverte bli mer som dem. Heldigvis mange som respekterer hverandre for den de er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kommer jo an på hva de skal gjøre :) 

Anonymkode: 0340f...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som barn og ungdom på 80- og 90-tallet vokste jeg opp med begrepet innadvent, som var negativt ladet. Begrepene introvert og ekstrovert, var jeg ikke særlig oppmerksom på før jeg ble voksen. 

Min opplevelse av det, er at det var noe galt med personligheten min da jeg var barn, jeg var for "innadvent". I virkeligheten scorer jeg relativt høyt på introversjon, jeg er litt sjenert og har litt dårlig sosial selvtillit (sistnevnte ble sikkert ikke bedre av at jeg som barn ofte hørte at jeg burde være mer utadvent). Samtidig er jeg veldig interessert i og glad i andre mennesker, og jeg jobber med folk. Jeg er lykkelig over at jeg torde å tro på at jeg kunne gjøre en god jobb her, jeg som "var så innadvent". I dag opplever jeg at det er greit å være introvert - og at folk flest er klar over at det er noe annet enn innadvent. 

Et viktig poeng tror jeg er at introvert er ikke en bås du kan plasseres i som sier noe særlig nøyaktig om hvem du er. Eller en diagnose som flere poengterer. Det er snarere en skala, man kan være litt eller veldig introvert eller ekstrovert eller omtrent midt på. Og så er det mange andre aspekter ved personligheten vår som spiller inn og virker sammen med graden av ekstroversjon. Hvordan vi fremstår blir også påvirket av livsfase, andre omstendigheter og interessene våre. 

F.eks den kaffemaskina på jobb. Jeg tiltrekkes veldig av smalltalken der, selv om man hører at introverte ikke liker smalltalk. Og så angrer jeg gjerne etterpå når jeg har brukt hele pausen min på å henge der og snakke med folk, og kommer tilbake til arbeidsoppgavene mine uten å ha tømt hodet og ladet opp. På fredager går jeg som regel en tur i pausen, for å ikke havne der og krasje helt. Det jeg syns er vanskelig, og virkelig ikke liker sosialt sett, er store sammenkomster og mingling. Jeg klarer ikke å forstå hvordan det kan være å kose seg med og få energi av å gå på en fest med mange ukjente etter jobb en fredag. Men samtidig så forstår jeg at for dem som liker det, er det gjerne like vanskelig å sette seg inn i hvordan jeg kunne kose meg alene hjemme en hel helg tidligere (nå har jeg mann og barn, og har det fint med det óg, men jeg drar ikke på fest).

Det irriterer meg også at så mange må rakke ned på de som er annerledes enn dem selv når det kommer til personlighet. Jeg syns det går igjen i flere tråder. Jeg er f.eks. sterkt uenig i at en kan si at introverte skulle være mer intelligente. Vis meg gjerne forskning, men jeg tror ikke det vil overbevise meg. Om noe så reflekterer kanskje tydelig introverte mennesker seg oftere fremt til noe når de er alene, mens tydelig ekstroverte i større grad snakker seg frem til poenger og svar. "At en snakker før en tenker" trenger da ikke bety at en ikke ender opp på noe like klokt som den som tenker før ordene kommer ut. Og at en som meg ofte må tenke meg om før jeg rekker opp hånda og sier noe fornuftig, betyr ikke at jeg er treig (i hvert fall ikke innen alle fagområder, men joda jeg er alltid treig når det kommer til matematiske problemstillinger, akkurat som mange mer ekstroverte personer vil være).

Anonymkode: 68e3c...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vet jeg, men som jeg skrev var det lettere å være introvert når dette var idealet.

Jeg skravla som en foss store deler av skolegangen, men jeg er fortsatt introvert ... Introvert har da ingenting med om man klarer å være stille i en skoletime eller ikke. 

Jeg var på et lederseminar med jobb der vi var rundt 20 nyansatte ledere i bedriften, og vi gjennomførte personlighetstest til en av samlingene. Det var ca. 60 % ekstroverte, og 40 % introverte, men ingen kunne gjette på hvem som var hvem utfra hvordan vi fremsto på denne samlingen. For det handler ikke om sosiale evner eller evnen til å snakke med folk, men som andre har sagt, hvordan man lader batteriene. Mens de ekstroverte var fulladet etter en todagerssamling, trengte jeg en dag på hjemmekontor etter å ha vært med folk i en 15-16 timer om dagen. 

Anonymkode: a9ad7...576

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...