AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #41 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi mange introvert er stille og sjenerte, sier minimalt og kan derfor ikke fungerer i alle yrker Anonymkode: a4b82...39f Har ikke statistikk men vil tippe at det ikke gjelder særlig mange. Anonymkode: 9d1d3...0b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #42 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fordi de er ofte slitsomme og energisugere og de drar ned stemningen i rommet. Anonymkode: 7200a...0f9 Hvordan drar det ned stemningen din at jeg trenger tid for meg selv, og da gjerne litt forumscrolling, etter å ha vært med mennesker hele arbeidsdagen? Du merker jo ikke noe på meg når jeg er på jobb? Jeg er positiv og snakker med alle jeg. Anonymkode: 9d1d3...0b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #43 Del Skrevet 11 timer siden Veldig mange har ikke peiling på hva introvert betyr. Eller ikke peiling på hva folk som bruker begrepet mener med det. På norsk så skilles det ikke mellom introvert og inadvent. Og de to tingene er ikke det samme slik man lærer om personlighet og dette med å være introvert på engelsk. Slik jeg har lært om det, og slik det stemmer med alle jeg treffer på som identifiserer som en introvert: Det handler om energi og har ikke noe å gjøre med hvor sosial og snakkesalig en person er. Jeg kjenner noen som virkelig snakker hull i hodet på en, men de er introvert og foretrekker å tilbringe helgen alene, etter å ha jobbet med masse folk hele uken. Den norske ordboken: Introvert, introversjon, er et begrep i dagligtalen som brukes for å beskrive mennesker som har en tydelig innadvent personlighet. En person som har en mer utadvendt personlighet kalles ekstrovert. 16 personlighets typer:First, and probably foremost, there is often confusion between Introversion and shyness. Introversion is about individuals finding energy and strength when they turn inward. They like the quiet, controlled world inside their thoughts. Introverts lose energy when they deal with the outward world. They are drained by outside stimuli. They are usually happiest when they are alone or with a small, quiet group of like-minded people. It has little to do with fear of others. It has everything to do with emotional energy. Det står veldig mye mer i linken: https://www.16personalities.com/articles/the-mystery-of-the-talkative-introvert/amp På norsk så misforstås begrepet litt, eller det betyr ikke det samme som mange som bruker ordene kanskje mener. Siden mange tror introvert = sjenert: De som er sjenert har alltid fått høre det. Det har alltid vært «feil», og man må snakke høyere og ta mer plass. Og ikke minst mange mener at «introver/ekstrovert» ordene er woke, og er derfor negative bare pga. ordbruken. Anonymkode: 79ba9...d4d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #44 Del Skrevet 11 timer siden Ikke èn av mine kolleger hadde trodd jeg var introvert, de hadde nok ledd høyt hadde jeg sagt det. Men det er jeg! Jeg er sosial og pratsom på jobb, og oppleves nok som veldig utadvendt. Privat blir jeg sliten av folk og er gjerne alene en helg om jeg får mulighet. Jeg liker ikke å ha besøk, for jeg synes folk ofte blir alt for lenge. Jeg blir sliten av for mye sosial kontakt og har måtte kutte ut flere venner. Nettopp fordi de ikke forstår at jeg ikke orker å treffe dem like ofte som de vil. Ikke vil jeg prate i telefonen heller. 😅 Ikke så lett dette her, men en introvert person kan altså være utadvendt. Selv om de fleste ikke tror det. Anonymkode: 65728...65a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #45 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi mange introvert er stille og sjenerte, sier minimalt og kan derfor ikke fungerer i alle yrker Anonymkode: a4b82...39f Sjenert og introvert er ikke det samme. Anonymkode: 62918...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #46 Del Skrevet 10 timer siden Introverte lader opp energi når de er alene. Ekstroverte lader opp energi i sosiale lag. Man kan være introvert og utadvendt på samme tid. Inadvent er ikke det samme som introvert. Anonymkode: 62918...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #47 Del Skrevet 9 timer siden Den kjipe komboen er introvert og innadvendt samtidig. Slitsomt for andre å måtte gjette humør, bære samtalen, underholde i festlige lag, ønske folk velkommen, ta seg av all smalltalk og hale ting ut for å få svar på viktige ting de har i sitt eget hode, ta hensyn til at de må ha space, ikke takler matbutikken i rushen eller andre steder med mange mennesker som flyplasser osv, Anonymkode: dde4e...508 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #48 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den kjipe komboen er introvert og innadvendt samtidig. Slitsomt for andre å måtte gjette humør, bære samtalen, underholde i festlige lag, ønske folk velkommen, ta seg av all smalltalk og hale ting ut for å få svar på viktige ting de har i sitt eget hode, ta hensyn til at de må ha space, ikke takler matbutikken i rushen eller andre steder med mange mennesker som flyplasser osv, Anonymkode: dde4e...508 Fordommene oser her. Jeg er både introvert og innadvendt, du trenger ikke gjette mitt humør. Introverte smiler også, tro det eller ei. Og vi kan også holde en samtale i gang, ønske velkommen, vi prater faktisk. Og de fleste av oss takler fint matbutikken og flyplassen. Anonymkode: 8e9dc...ece 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #49 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den kjipe komboen er introvert og innadvendt samtidig. Slitsomt for andre å måtte gjette humør, bære samtalen, underholde i festlige lag, ønske folk velkommen, ta seg av all smalltalk og hale ting ut for å få svar på viktige ting de har i sitt eget hode, ta hensyn til at de må ha space, ikke takler matbutikken i rushen eller andre steder med mange mennesker som flyplasser osv, Anonymkode: dde4e...508 Introvert er ikke det samme som sosial angst. Anonymkode: 95c03...64b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #50 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere er ikke akkurat så aksepterende av disse mennesketypene da, men dere forventer aksept selv. Anonymkode: ed164...2b7 Jeg er introvert, men synes stereotypiene er dekkende for mange prøver jo ikke engang, bare kjører egotripp og null vilje til tilpasning og kompromiss. Ja, jeg blir sliten av folk rundt meg hele tiden, men jeg blir ikke dur, stenger døra. Sosial keitete er riktig for det blir lite sosial trening av å trekke seg unna. Mange introverte ER vanskelige å forholde seg til på arbeidsplassen, en jobb er ikke kun for en selv, man må bidra, kan ikke alt selv og kunne lært bort noe. Hvis jobbitlysningen krever ekstrovert og man velger jobben som introvert har man jo valgt feil, ikke jobben som skal tilpasse seg deg som introvert. Anonymkode: bcf3b...c87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 7 timer siden #51 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mange, ja de fleste tror introverte er menneskesky, sure, usosiale og sjenerte. Hvorfor er det sånn? Man blir bedt om å ta mer plass, prate mer osv. Anonymkode: 95c03...64b Jeg er introvert og jeg har hørt det der mange ganger,men jeg har aldri vært redd for å si ifra. Ber de som regel passe sine egne saker og holde kjeft. Jeg har ikke samme behov for å være sammen med mennesker som mange andre har. Mitt sosiale batteri varer ikke i evigheter. Da må jeg være alene for å lade det opp igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #52 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke èn av mine kolleger hadde trodd jeg var introvert, de hadde nok ledd høyt hadde jeg sagt det. Men det er jeg! Jeg er sosial og pratsom på jobb, og oppleves nok som veldig utadvendt. Privat blir jeg sliten av folk og er gjerne alene en helg om jeg får mulighet. Jeg liker ikke å ha besøk, for jeg synes folk ofte blir alt for lenge. Jeg blir sliten av for mye sosial kontakt og har måtte kutte ut flere venner. Nettopp fordi de ikke forstår at jeg ikke orker å treffe dem like ofte som de vil. Ikke vil jeg prate i telefonen heller. 😅 Ikke så lett dette her, men en introvert person kan altså være utadvendt. Selv om de fleste ikke tror det. Anonymkode: 65728...65a Sånn er jeg også. Anonymkode: bcf3b...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #53 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, det har du faktisk rett i. Hvorfor på død og liv understreke at man er introvert? Anonymkode: 7d609...e4b Fordi man føler at man må ha en «unnskyldning» for å gjøre noe så «sært» som å glede seg til å være alene. Fordi man vet at da hever 80% øyenbrynene og lurer på om du er riktig vel bevart. Fordi man føler at man må forklare seg fordi man går en tur alene i lunsjen fremfor å snakke utmattende «tomprat» med andre. Anonymkode: 25e4c...b31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #54 Del Skrevet 7 timer siden Jo mer tid jeg bruker på dette forumet, jo mer ubrukelig føler jeg meg. Bare søppel. Anonymkode: edfff...0ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 6 timer siden #55 Del Skrevet 6 timer siden Jeg er «åpent introvert», og opplever lite motgang og dritt fra folk på grunn av det. De fleste forstår, de som ikke gjør det fases naturlig ut helt uten drama. Alle passer ikke med alle, og det er helt greit. Jeg kan ikke omgås folk som blir usikre av at jeg ikke er «på» hele tiden. AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi man føler at man må ha en «unnskyldning» for å gjøre noe så «sært» som å glede seg til å være alene. Fordi man vet at da hever 80% øyenbrynene og lurer på om du er riktig vel bevart. Fordi man føler at man må forklare seg fordi man går en tur alene i lunsjen fremfor å snakke utmattende «tomprat» med andre. Anonymkode: 25e4c...b31 Slutt med det. Lev livet ditt uten å be om unnskyldning for å være deg, det er utrolig befriende, og folk kommer til å respektere deg mer for det, fordi de vet hvor de har deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #56 Del Skrevet 6 timer siden Er både introvert og b-menneske, så jeg er virkelig 2.rangs..... Er ikke sjenert, men snakker når jeg har noe å si. Er flink til å lytte, og du verden så mye enkelte folk kan snakke uten at det er noe som helst innhold i det de sier. Anonymkode: f3864...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #57 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er sikkert på alder med din svigermor. Det er så vanvittig mange diagnoser og merkelapper på folk nå, at det nesten er vanskelig å følge med på alt. Og disse influencerne fronter dessverre alt, slik at det smitter over og sprer seg som ild i tørt gress. (Ikke bra, sier spesialister). Men jeg bryr meg ikke om det. Du og alle andre kan få være akkurat som dere er for min del 🙂. Jeg, og andre, trekkes vanligvis mot folk som er like oss selv, så det er null problem. Hadde jeg fått en introvert kollega, så hadde jeg bare latt ham være i fred. Om jeg fikk en introvert svigerdatter, så hadde det også sikkert gått fint. Vi måtte bare ha tatt en prat tidlig for å unngå misforståelser. Det hadde vært fort gjort å tro at hun ikke likte meg. Jeg tror på god og tydelig kommunikasjon. Anonymkode: f466f...314 Om du er på alder med min svigermor, så er du også på alder med mine foreldre. De er 70. Og jeg husker godt hvor lettet mamma ble da jeg for femten'ish år siden forklarte henne dette med introvert og ekstrovert. Som om et lys ble tent og hun endelig satte sammen noen puslespillbrikker. I alle år hadde hun trodd at hun og pappa var sære mennesker fordi de begge trengte å lade batteriene sine i fred og ro. Jeg husker faktisk fra barndommen at mamma slet litt med dette; hun ga uttrykk for at hun var sær og annerledes enn andre fordi hun aller helst ville sitte alene et par timer med strikking, bok eller kryssord. Da jeg forklarte begrepene for henne fikk hun seg en selvtillitsboost, og det er kanskje ikke så rart? Hun hadde alltid trodd hun var sær og annerledes fra folk flest, men så viste det seg at hun er som omtrent halvparten av befolkningen. Og når det gjelder min svigermor: hun er gift med en introvert mann og har to introverte barn. Men det nekter hun for. For mannen og barna har tross alt venner. Denne "diagnosen" er det kun jeg som har, i hennes øyne. Hun har sagt at jeg sikkert burde gå til en terapeut for å "løse det". Min egen introverte mann rister bare på hodet og sier til meg: "Ser du hva jeg har vokst opp med? Ikke rart jeg følte meg mindreverdig når mamma så ned på meg dersom jeg ikke hadde nok venner." Hvorfor sliter ekstroverte mennesker så inderlig mye med å forstå at introverte bare er satt sammen på en annen måte? Anonymkode: 9a89b...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #58 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor sliter ekstroverte mennesker så inderlig mye med å forstå at introverte bare er satt sammen på en annen måte? Anonymkode: 9a89b...a81 Fordi lenge har det ekstroverte oppførselen vært fasit på hvordan mennesker skal være. Det finnes dessuten flest ekstroverter i verden, og da er mindretallet nødt til å føye seg etter flertallet. Ekstroverte har derfor sjelden fått skikkelig innsikt inn i hva det betyr å være introvert, annet enn at de er annerledes og rar. Introverte er dessuten "tenkere" i større grad enn ekstroverte som er flinkere til å bare "gjøre". Sistnevnte har derfor kanskje vanskelig for å sette seg inn i og klare forstå hvorfor vi er annerledes? Kanskje har de ikke tid til å gidde fordype seg i det heller. Anonymkode: 39e47...b1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå