AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #21 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange, ja de fleste tror introverte er menneskesky, sure, usosiale og sjenerte. Hvorfor er det sånn? Man blir bedt om å ta mer plass, prate mer osv. Anonymkode: 95c03...64b For min del opplevdes det ofte som at folk trodde jeg var ensom eller sjenert, og pushet på for å prøve å være snille og inkluderende. Hadde en som ville at jeg skulle bidra mer i fellesskap fordi det jeg kom med alltid ble så godt mottatt. (Hyggelig det, men skulle jeg fylle på med GPP bare så folk fikk høre stemmen min mer, liksom?) Jeg var vel mer den som observerte, lyttet og tenkte, for så å komme med en ferdigkokt mening/forslag i stedet for å tenke høyt slik som mange andre gjør. Anonymkode: d1ee1...9b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #22 Del Skrevet 22 timer siden Jeg er sikkert på alder med din svigermor. Det er så vanvittig mange diagnoser og merkelapper på folk nå, at det nesten er vanskelig å følge med på alt. Og disse influencerne fronter dessverre alt, slik at det smitter over og sprer seg som ild i tørt gress. (Ikke bra, sier spesialister). Men jeg bryr meg ikke om det. Du og alle andre kan få være akkurat som dere er for min del 🙂. Jeg, og andre, trekkes vanligvis mot folk som er like oss selv, så det er null problem. Hadde jeg fått en introvert kollega, så hadde jeg bare latt ham være i fred. Om jeg fikk en introvert svigerdatter, så hadde det også sikkert gått fint. Vi måtte bare ha tatt en prat tidlig for å unngå misforståelser. Det hadde vært fort gjort å tro at hun ikke likte meg. Jeg tror på god og tydelig kommunikasjon. Anonymkode: f466f...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milla29 Skrevet 22 timer siden #23 Del Skrevet 22 timer siden Jeg er introvert, men kan også være sosial på jobb - i arbeidstiden vel og merke, når jeg er fysisk til stede på kontoret - jeg jobber delvis på hjemmekontor, noe jeg elsker - som å være en som liker felles lunsjer, prater i gruppemøter, syns den kaffepausen med en liten prat er veldig koselig og givende - men jeg er definitivt ikke den som blir med på noe sosialt etter jobb, verken lønningspils, bedriftslag i en eller annen sport, julebord, sommerfest el, det er det mest slitsomme jeg kan forestille meg (følte jeg "måtte" være med på sånt som nyutdannet i ny jobb, så erfaringen har jeg), det tapper meg totalt for krefter og gjør meg helt mentalt utslitt, så sånne ting har jeg lært meg å si nei til - uten å nødvendigvis utbrodere hvorfor i større grad enn at jeg ikke har overskudd til sånt. Noen har jo litt problemer med å skjønne det, siden jeg nok kan oppfattes som sosial og utadvendt ellers på jobb - og at de selv selvsagt syns sånne ting er veldig kjekt og givende å være med på - mens andre ikke gjør noen greie ut av det og heldigvis skjønner at folk er forskjellige. Det samme gjelder på privaten, hvor jeg setter pris på å være sammen med familie og venner, opp til en viss grad. Jeg er mentalt utstill når julen er over for eks, med alle sosiale settinger det fremtvinger, men har heldigvis etter hvert blitt flinkere å si nei takk, og å gå tidligere hjem hvis jeg er med - før det bikker over i at det blir for mye. Samme med påske for eks. Da sender jeg mann og barn til fjells med svigers/svigerinne med familie, så kan de kose seg på ski og sammen med besteforeldre, tante, onkel og søskenbarn i en tettpakket hytte i en liten uke, mens jeg nyter dagene alene hjemme og lader batteriene - er min favoritthøytid nettopp på grunn av dette. Da ungene var små følte jeg at jeg måtte være med, selvsagt, siden det tross alt er litt styr å reise alene med barn - men fra de ble 10-11 år gamle er vi heldigvis enige om å gjøre det sånn - min mann er av den ekstroverte typen - så han elsker sånt - men skjønner heldigvis at jeg har andre behov. Etter hvert har familie og venner heldigvis skjønt litt mer av hva det vil si å være introvert, og at det har med meg å gjøre og ikke betyr at jeg ikke liker å tilbringe tid med dem spesifikt eller noe, men at jeg rett og slett må ha litt mindre doser og at jeg faktisk både koser meg i, og får overskudd av å være alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
godfisk Skrevet 21 timer siden #24 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange, ja de fleste tror introverte er menneskesky, sure, usosiale og sjenerte. Hvorfor er det sånn? Man blir bedt om å ta mer plass, prate mer osv. Anonymkode: 95c03...64b Jeg tror det bare bunner i at man forstår folk ut fra sitt eget perspektiv, og mange ekstroverte kan ikke skjønne at noen kan ønske å ha tid for seg selv, for selv ville de gått på veggene. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #25 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er sikkert på alder med din svigermor. Det er så vanvittig mange diagnoser og merkelapper på folk nå, at det nesten er vanskelig å følge med på alt. Og disse influencerne fronter dessverre alt, slik at det smitter over og sprer seg som ild i tørt gress. (Ikke bra, sier spesialister). Men jeg bryr meg ikke om det. Du og alle andre kan få være akkurat som dere er for min del 🙂. Jeg, og andre, trekkes vanligvis mot folk som er like oss selv, så det er null problem. Hadde jeg fått en introvert kollega, så hadde jeg bare latt ham være i fred. Om jeg fikk en introvert svigerdatter, så hadde det også sikkert gått fint. Vi måtte bare ha tatt en prat tidlig for å unngå misforståelser. Det hadde vært fort gjort å tro at hun ikke likte meg. Jeg tror på god og tydelig kommunikasjon. Anonymkode: f466f...314 Introvert er ingen diagnose, det er en personlighetstype. Anonymkode: 95c03...64b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #26 Del Skrevet 21 timer siden godfisk skrev (3 minutter siden): Jeg tror det bare bunner i at man forstår folk ut fra sitt eget perspektiv, og mange ekstroverte kan ikke skjønne at noen kan ønske å ha tid for seg selv, for selv ville de gått på veggene. Det er så sant, blir som å snakke til en vegg. Anonymkode: 95c03...64b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #27 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Introvert er ingen diagnose, det er en personlighetstype. Anonymkode: 95c03...64b Vet det, derfor jeg skrev diagnoser og merkelapper 🙂. Beklager om jeg ikke brukte riktig ord for deg. Det jeg mente, er at så veldig mange under 40 har en eller annen diagnose eller problem. Anonymkode: f466f...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #28 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange, ja de fleste tror introverte er menneskesky, sure, usosiale og sjenerte. Hvorfor er det sånn? Man blir bedt om å ta mer plass, prate mer osv. Anonymkode: 95c03...64b Jeg kjenner flere introverte. Jeg er introvert selv. Jeg var gift med en som var såpass introvert at det ble uholdbart. Kom hjem fra jobb og var totalt overstimulert, så kunne ikke snakke med meg. En hel dag med familien min og han var nesten sengeliggende. Alt var for mye. Ville bare game og holde på med sitt. Anonymkode: dde4e...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #29 Del Skrevet 21 timer siden Phoenix Heart skrev (1 time siden): Jeg er introvert, men er allikevel med å bidrar sosialt på jobb. Jeg å. Ingen som trur jeg er introvert. Jeg gir alt på jobb. Så trekker jeg meg unna når jeg kommer hjem. Eller hvis jeg er med på noe en hel helg. Da klarer jeg ikke å skjule det. Jeg prater mye. Kan å snakke med mange forskjellige folk. Kan kunsten med å starte samtaler. Men det betyr ikke at jeg elsker det. Jeg gjør det fordi samfunnet mener jeg skal det. Min familie forstår ikke dette. Jeg har fått noen dårlige kommentarer fra søster og mor. Og jeg prøver å forklare hvordan jeg fungerer. Jeg har gitt opp. Heldigvis så vet mannen min hvordan jeg er. Han er ekstrem ekstrovert. Så han elsker mere opptatt han er desto bedre er livet. Mens jeg blir sliten og trekker meg unna. Anonymkode: 3a557...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #30 Del Skrevet 21 timer siden Jeg er også både introvert og utadvent. Liker godt å være sammen med folk, men fordi det tapper meg såpass mye er jeg ganske restriktiv med hvem jeg bruker tid på. Da jeg var yngre var jeg mindre restriktiv, og gikk på smell etter smell (ikke utbrendt, bare utslitt) fordi jeg så gjerne ville være med på alt. Folk som bare kjenner meg overfladisk ville nok aldri gjettet at jeg er introvert, nettopp fordi mange tror at introvert er usosial og kjip enstøing. Tenk om det var omvent, at vi stemplet ekstroverte som slitsomme (som noen av dem faktisk er) og maste om at de må være mer alene fordi nå har de vært altfor sosiale den siste tiden. 😆 Anonymkode: c43b2...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 21 timer siden #31 Del Skrevet 21 timer siden Jeg er introvert selv, og aldri opplevd noen negative kommentarer på det. Introvert betyr ikke nødvendigvis at man er sjenert og usosial heller, de fleste oppegående mennesker vet det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #32 Del Skrevet 20 timer siden Jeg er veldig utadvendt, men introvert. Syns det er veldig gøy å være sosial. Har ikke problemer med å lede samtaler, eller snakke med fremmede. Jeg trenger dog tid alene for å lade opp til neste sosiale begivenhet. Jeg har aldri kunnet feste 2 dager på rad, eller reise på ferier med andre, hvor det ikke er rom for pauser. Jeg må kunne ha mulighet for å trekke meg tilbake. Enkelte syns synd på meg når jeg har vært hjemme hele helgen, uten å gjøre noen ting. Jeg syns synd i dem som er hvhengig av å ha andre mennesker rundt seg hele ttiden.Det må være helt forferdelig å være avhengig av konstant stimuli utenfra. Tenk å ikke kunne kose seg og slappe av i eget selskap? Jeg har aldri kjedet meg. Jeg har et rikt indre liv. Kan fint kose meg vel og lenge på et venterom med hvite vegger. Jeg har ikke behov for konstant stimuli fra andre. Jeg ser på det som en gave. Anonymkode: 62918...f68 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 18 timer siden #33 Del Skrevet 18 timer siden Mennesker er utviklet som sosiale vesener fordi samarbeid var avgjørende for å overleve i grupper. Derfor kan introverte bli sett på til å bidra mindre i slike situasjoner. Menneskets hjerne er programmert slik, selv om det i dag ikke er nødvendig å være ekstrovert for å overleve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #34 Del Skrevet 17 timer siden Bare tull dette jeg samt mangen andre ser ned på dem som snakker mye dem tenker ikke før dem snakker. Ser på dem som oppmerksomhetsyk og slitsom. Anonymkode: c39d5...775 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #35 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig, med tanke på at introverte mennesker ofte har høyere intelligens enn ekstroverte. Det finnes en drøss av artikler om temaet, skulle tro at arbeidsgivere ville hatt interesse av slik informasjon. Anonymkode: e7ea9...684 Det er sant det dem tenker mer og tenker før dem snakker. Folk som prater formye tomt snakk ødelegger for seg selv og andre hele tiden. . Anonymkode: c39d5...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #36 Del Skrevet 17 timer siden Fordi de er ofte slitsomme og energisugere og de drar ned stemningen i rommet. Anonymkode: 7200a...0f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #37 Del Skrevet 16 timer siden Jeg ser ikke ned på introverte, jeg antar at folk har vært introvert og ekstrovert til alle tider selv om det ikke har vært noe tema før siste tiår. Men jeg har problemer med folk som skylder på at de er introverte for å slippe å delta på ting som er drevet på grunnlag av blant annet frivillighet i Norge. Som f.eks dugnad i idrettslaget/fritidsaktivitet til barna, dugnad skole/barnehage/borettslag. Jeg vil også anbefale å spise lunsj med kollegaer ihvertfall innimellom. Skader ikke å delta på en og annen jobbhappening, du trenger ikke delta på alt. Ikke et must, men ikke så dumt heller… 😉 Anonymkode: 782d9...942 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #38 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mange, ja de fleste tror introverte er menneskesky, sure, usosiale og sjenerte. Hvorfor er det sånn? Man blir bedt om å ta mer plass, prate mer osv. Anonymkode: 95c03...64b godfisk skrev (5 timer siden): Jeg tror det bare bunner i at man forstår folk ut fra sitt eget perspektiv, og mange ekstroverte kan ikke skjønne at noen kan ønske å ha tid for seg selv, for selv ville de gått på veggene. Men jeg føler ikke det går begge veier, jeg har ikke noe problem med å forstå at andre er ekstroverte og ønsker å være det, selv om jeg er introvert. Men virker som mange ekstroverte oppriktig tror at de er malen og at vi ønsker å bli sånn. Vi bare tør ikke. "Må komme ut av skallet" osv. Anonymkode: 8e9dc...ece 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #39 Del Skrevet 16 timer siden Fordi mange introvert er stille og sjenerte, sier minimalt og kan derfor ikke fungerer i alle yrker Anonymkode: a4b82...39f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #40 Del Skrevet 16 timer siden Synes det går greit jeg. Det eneste negative, er at jeg følte meg diskriminert i søknadsprosessen til Norgesgruppen for en del år siden. Der fikk jeg spm om jeg er midtpunkt i vennegruppen, og om jeg har mange venner. Latterlig tanke at man må være sosial sommerfugl med venner i fleng for å fungere godt i en butikkjobb. Jeg har jobbet i andre kjeder i en årrekke og har gode referanser. Jeg anser meg selv som sosialt oppegående og som en smilende person. Jeg har selvinnnsikt nok til å innse at jeg egner meg ikke til pågående salg, men liker godt å sitte i kassa. Introvert er ikke lik mutt og lite serviceeinnstilt. Anonymkode: 9d1d3...0b7 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå