Gå til innhold

Hvorfor blir introverte sett ned på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange, ja de fleste tror introverte er menneskesky, sure, usosiale og sjenerte. Hvorfor er det sånn? Man blir bedt om å ta mer plass, prate mer osv.

Anonymkode: 95c03...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Inntrykket mitt er at noen (gjerne eldre folk?) ikke har peiling på hva "introvert" er for noe. Hadde akkurat en samtale med svigermor som viser at hun tror introverte er folkesky og sjenerte tapere som fungerer dårlig i samfunnet - og ja, hun vet at jeg er introvert. "Heldigvis er ikke barna dine introverte" sa hun, "for de har jo venner". Barna mine ER introverte, ser jo hvordan de gjerne trekker seg inn i sine egne pusterom etter å ha vært sosiale. Og jeg ser hvilke valg de tar når de trenger å lade de sosiale batteriene sine. 

Jeg måtte gå til det steget og forklare svigermor at jeg selv har vært del av flere store vennekretser opp i gjennom, selv om jeg alltid har vært introvert, men hun klarte ikke å forstå greia. Det kom liksom som et sjokk at jeg har hatt flust med venner rundt meg. Rart hun ikke husker alle venninnene som var i bryllupet mitt. Bare fordi jeg velger meg mye alenetid nå, betyr ikke at jeg er sosialt keitete. Jeg bare setter alenetid veldig høyt (er jo ellers sammen med mann og barn dag ut og dag inn). Det er et valg jeg har tatt, ikke noe jeg tilfeldigvis bare havnet i.

Anonymkode: 9a89b...a81

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den erfaringen at det er en del som ikke helt vet hva introvert vil si, kanskje mer av den godt voksne garde.

Fikk høre fra en tidligere sjef at han ikke kunne forstå at jeg var introvert fordi jeg "var jo så hyggelig og pratsom på jobb". 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det motsatte inntrykket. At det å være introvert blir sett på  som litt kult. Da er man selvstendig og ikke avhengig av andre, liksom.

Anonymkode: 60d0e...147

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har det motsatte inntrykket. At det å være introvert blir sett på  som litt kult. Da er man selvstendig og ikke avhengig av andre, liksom.

Anonymkode: 60d0e...147

Da ser du ikke jobbannonser, hvor det i annenhver annonse spør etter en ekstrovert person. Med mindre du er selger av et eller annet slag, så er det helt pussig at ekstrovert personlighet etterspørres. Det betyr jo stort sett en person som bruker mesteparten av energi på andre ting enn arbeidsoppgavene.

Anonymkode: f1964...a8d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da ser du ikke jobbannonser, hvor det i annenhver annonse spør etter en ekstrovert person. Med mindre du er selger av et eller annet slag, så er det helt pussig at ekstrovert personlighet etterspørres. Det betyr jo stort sett en person som bruker mesteparten av energi på andre ting enn arbeidsoppgavene.

Enig, med tanke på at introverte mennesker ofte har høyere intelligens enn ekstroverte. 
Det finnes en drøss av artikler om temaet, skulle tro at arbeidsgivere ville hatt interesse av slik informasjon. 

Anonymkode: e7ea9...684

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Samhold og teamfølelse har veldig mye å si på de fleste arbeidsplasser. Ikke en som bare går rett til egen pult, og gjør sitt. Hos oss er vi i alle fall opptatt av at alle bidrar sosialt ved kaffemaskinen, blir med til lunsj, og slikt. 

Anonymkode: 44fab...60d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samhold og teamfølelse har veldig mye å si på de fleste arbeidsplasser. Ikke en som bare går rett til egen pult, og gjør sitt. Hos oss er vi i alle fall opptatt av at alle bidrar sosialt ved kaffemaskinen, blir med til lunsj, og slikt. 

Jeg er introvert, men er allikevel  med å bidrar sosialt på jobb. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

menneskesky, sure, usosiale og sjenerte

Anonymkode: 95c03...64b

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

folkesky og sjenerte tapere som fungerer dårlig i samfunnet  

sosialt keitete

Dere er ikke akkurat så aksepterende av disse mennesketypene da, men dere forventer aksept selv.  :klo:

Anonymkode: ed164...2b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høres slitsomt ut. La folk få velge tenker jeg. 

Anonymkode: 7d609...e4b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere er ikke akkurat så aksepterende av disse mennesketypene da, men dere forventer aksept selv.  :klo:

Anonymkode: ed164...2b7

Misforsto du innleggene? De skriver at andre oppfatter introverte slik.

Anonymkode: 70816...b23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje en årsak er at introverte er veldig opptatt av å bruke «jeg er introvert» framfor å bare være seg selv og leve som de ønsker? Det høres jo ut som en diagnose når det blir framlagt. 

«Jeg vil ikke møte folk i helga, for jeg er introvert»

vs. «I helga skal jeg kose meg helt alene, gleder meg!»

Anonymkode: cbebd...af7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje en årsak er at introverte er veldig opptatt av å bruke «jeg er introvert» framfor å bare være seg selv og leve som de ønsker? Det høres jo ut som en diagnose når det blir framlagt. 

Ja, det har du faktisk rett i. Hvorfor på død og liv understreke at man er introvert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er introvert og opplever igrunn oftere at folk ikke forstår enn at de ser ned på meg. Når man selv alt i alt får energi av sosialt samvær, og ikke kjenner på det store behovet for alenetid, er det vel vanskelig å skjønne at mitt ønske om litt fred fra alt og alle faktisk bare er et grunnleggende behov jeg har. Det er ingen indikasjon på at jeg ikke liker deg, det er ingen indikasjon på at noe er spesielt galt, det er ingen indikasjon på noe som helst annet enn at det er sånn her jeg er skrudd sammen. Det tror jeg oppriktig at mange mer ekstroverte personer har vanskelig med å forstå.

Mange av dem tror tilsynelatende at min introversjon egentlig er et uttrykk for at jeg ikke liker folk godt nok til å ville gå på akkord med hele min måte å fungere på. Det kommer aldri til å skje. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg ikke kan anstrenge meg, og stille opp selv når jeg helst vil være alene, og da er det også mitt ansvar å ikke forsure stemningen for andre. 

Men jeg tror altså det handler mest om manglende forståelse, ikke om at de ser ned på det. Det bare finnes ingen annen god forklaring, i hvert fall for de aller mest ekstroverte som nær aldri kjenner på dette behovet for å vende seg litt innover og gjøre noe solo, enn at jeg ikke liker dem. For det ville vært forklaringen hvis de selv stod over.

Det går nå greit, i hvert fall nå som jeg er trygg og tøff nok til å stå i det. Og det er ikke vondt ment, hverken fra meg eller dem.

Anonymkode: 0290a...f6c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det har du faktisk rett i. Hvorfor på død og liv understreke at man er introvert?

Tror aldri jeg har hørt noen unnskylde seg med at de er introvert? Eller bruke det som om det var en diagnose. Er vel mer dersom man er i samtale med noen, og det er naturlig å si at man henter energien sin her eller der fordi man er introvert eller ekstrovert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man gjør ikke noe "på død og liv" bare fordi om man sier at man er introvert.

Jeg sier det ikke hver gang, fordi mine venner vet nå at jeg er introvert. Men jeg har pratet med dem om at jeg er introvert og hvordan det fungerer for meg, fordi jeg ville gi dem en forklaring på hvorfor jeg ikke er så sosial som de er. Slik at de ikke skulle tro at  det at jeg takket nei til ting hadde noe med dem å gjøre, at jeg var deprimert eller noe annet. 

Jeg liker å spille med åpne kort og være ærlig med mine venner. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man kan fint være introvert og samtidig sosial. Som AB#2 var inne på, handler det om hvordan man lader batteriene sine, eller får energi. En ekstrovert person vil gjerne få energi ved å være sammen med og omgitt av andre mennesker, mens en introvert person trenger alenetid for å hente seg inn igjen. Jeg omgås mennesker på jobb hele dagen og er absolutt kjent for å være sosial, men når jeg kommer hjem, trenger jeg ro rundt meg. Jeg har derfor ikke så mange sosiale fritidsinteresser, da jeg får dekket det sosiale behovet og vel så det i løpet av arbeidsdagen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg jobbet mange år i et yrke som i utgangspunktet var veldig sosialt og hadde kontinuerlige interaksjoner med andre mennesker, og jeg foretrakk definitivt å trekke meg tilbake for å spise lunsjen i ensomhet fremfor å være "sosial" i nærhet av kaffemaskinen. Når sjefen begynte å pushe på at alle skulle samles på et sted i lunsjen forsvant den ene muligheten til å klarne hodet og bygge opp litt energi for resen av dagen.

I neste jobb, der jeg jobbet mer for meg selv ved egen pult, var det å ta lunsjen i fellesskap mye lettere. Da så jeg det som en mer hyggelig, men fortsatt energitappende affære. Men så kunne jeg trekke meg tilbake med mine egne oppgaver etterpå, og det ble en fin balanse.

Anonymkode: d1ee1...9b3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri på peket at jeg er introvert, det er ikke noe jeg går rundt å forkynner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ingen motsetning mellom samhold, teamfølelse og introversjon. 

Introverte ledere gjør det faktisk bedre enn ekstroverte da de er flinkere til å lytte til sine ansatte. De beste teamene har en mix av introverte og ekstroverte.

Det er mange misforståleser om introversjon. Det betyr ikke at en ikke liker folk. Det er mer slik at en ikke henter energi hos andre under sosialisering som ekstroverte gjør, men at sosialisering heller tar energi.

https://www.goodreads.com/book/show/8520610-quiet

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...