Gå til innhold

Til fastlege for å få henvisning til BUP - tar dere med barnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vår 6-åring (snart 7) trenger å bli henvist til BUP for utredning. Skal til fastlegen for å be om å bli henvist, men jeg lurer på om det er vanlig å ta barnet med på den timen hos fastlegen? Jeg må jo forklare til fastlegen hvorfor vi ønsker henvisning, og da fortelle om problemene vi har mens barnet selv hører på. Er redd dette vil bli vanskelig for henne, og at hun skal få enda dårligere selvfølelse av å høre slik omtale av seg selv…

Anonymkode: 64e12...392

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har brukt å dra alene, også setter legen opp en time litt senere, hvor barnet er med. Ofte må det måles blodtrykk og taes høyde og vekt og sånn, iallfall her. 
Jeg har tenkt at barnet skal slippe å høre på det jeg forteller.

Anonymkode: 6a77f...d90

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en time alene og 1 time der jeg tok med barnet når det kom til henvisning. Dette avklart jeg på forhånd med fastlegen fordi det er ikke alt man trenger å prate med om foran barnet. 

Anonymkode: a7d38...c82

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår 6-åring (snart 7) trenger å bli henvist til BUP for utredning. Skal til fastlegen for å be om å bli henvist, men jeg lurer på om det er vanlig å ta barnet med på den timen hos fastlegen? Jeg må jo forklare til fastlegen hvorfor vi ønsker henvisning, og da fortelle om problemene vi har mens barnet selv hører på. Er redd dette vil bli vanskelig for henne, og at hun skal få enda dårligere selvfølelse av å høre slik omtale av seg selv…

Anonymkode: 64e12...392

Du går alene , så tar du med barnet neste gang.

Anonymkode: ae60f...f5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde time uten barnet først, deretter hadde vi en rask time med barnet, hvor det ble gjort noen tester og tatt blodprøver.

Anonymkode: cf865...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde med barnet, og ba barnet sitte utenfor kontoret først mens jeg snakket med legen, og så var barnet inne resten av timen der legen snakket til barnet om utfordringene osv. (For legen snakker med barnet også om hva som er vanskelig, for å få en idé om hvor skoen trykker) 

Anonymkode: 89014...67d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde med barnet. Vi hadde med eget skriv + fra skolen og PPT. Legen sa at hans oppgave var å sjekke at det ikke var fysiske årsaker til utfordringene. 

Anonymkode: e6ae6...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var alene, uten barnet. Veldig belastende for barnet å høre på dere snakke om hennes dårlige fungering. 

Anonymkode: dd1ba...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde med barnet. Vi hadde med eget skriv + fra skolen og PPT. Legen sa at hans oppgave var å sjekke at det ikke var fysiske årsaker til utfordringene. 

Anonymkode: e6ae6...a5b

Må man ha skriv fra PPT eller kan barnet henvises kun på foreldrenes initiativ?

Anonymkode: 583b8...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet var ikke med. (Barnet har den dag i dag knapt hilst på fastlegen sin i løpet av sitt 16-årige liv.) blodprøver etc ble tatt av Bup-lege under utredningen. Helsesøster på barneskolen hadde skrevet et brev til fastlegen om hvorfor hun støttet en utredning. Var ikke nødvendig å ha med barnet.

Anonymkode: c668a...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må man ha skriv fra PPT eller kan barnet henvises kun på foreldrenes initiativ?

Anonymkode: 583b8...7ad

Kan henvises på foreldres initiativ. Vi har hatt to barn til utredning, på vårt initiativ begge ganger. Første gang hadde vi med eget skriv. Andre gangen sa jeg bare at dette barnet trenger utredning, og det hørte legen på. 

Anonymkode: 89014...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt med barnet. Han har også fått fortelle selv om hva som er vanskelig. Nå har han alltid vært veldig ordfør da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her fikk jeg fastlegen til å ringe meg først, der jeg luftet alle bekymringer/utfordinger, før barnet ble med på legetimen en uke senere.

Anonymkode: 0f50b...d7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor spør du ikke fastlege-kontoret om det? Er jo kun de som vet hva som foretrekkes der..

Anonymkode: 90f8a...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde planlagt å ta første time uten barnet, men situasjonen eskalerte fort og legen hadde lang ventetid på time. Legen vil se barnet, og danne seg et inntrykk av om problemene må forsøkes løst i førstelinjetjenesten først. Andre aktuelle instanser kan være PPT, helsesykepleier på skolen, ressurssenter for barn og familier i kommunen mm. BUP vil ofte avvise henvisning hvis ikke førstelinjetiltak er forsøkt.

Fordi barnet var med, og legen ikke var kjent med barnet eller historikken før, måtte jeg ta mye hensyn i ordlegging. Barnet vet jo at det ikke har det godt og at vi ønsker hjelp. Legen leste litt mellom linjene i timen, og jeg skrev en veldig grundig firfoting. Firfotingsskjema kan du også levere noen dager før, så legen har mer informasjon i forkant. Ventetiden til BUP ble flere mnd, så få ekstra uker hadde ikke gjort noen stor forskjell i praksis. De har ikke prioritert alvorlighetsgraden i barnets funksjonssvikt i henvisningen, kun fulgt prioriteringsveileder for ventetid for tilstand som er bedt utredet. 

Anonymkode: f4915...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...