AnonymBruker Skrevet i går, 06:42 #1 Del Skrevet i går, 06:42 Leserinnlegg svar på et ànnlegg her, der en blant annet ikke har noe å snakke med mannen sin om, at det er grunnleggende at man har den gode samtalen i bunn. Slik jeg forstår det, en samtale som man kommer tilbake til jevnlig. Ja handler den om? Er det om forholdet? Min samboer og jeg snakket mye sammen, både om helt trivielle ting og om mer filosofiske og politiske og om fremtid og (våre voksne) barn. Vi snakker sjelden dypt om forholdet oss to imellom. Mangler vi da den GODE samtalen? Anonymkode: ae692...b5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:49 #2 Del Skrevet i går, 06:49 For meg er gode samtaler at vi kan prate om absolutt alt. Både mht forholdet vårt, innerste tanker og følelser til politikk, verdensbilde, aliens, sex, gaming og overfladisk pjatt. En bestevenn som er min mest fortrolige. Anonymkode: 7fdf0...998 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:52 #3 Del Skrevet i går, 06:52 Leste også det at man tenker på at folk i par sitter oppe hele natta og prater. Mulig det kan skje, måtte for min del vært i en ferie i så fall, med litt vin i glasset. Tror mange har nok med å få hverdagene til å gå rundt. Men klart det hjelper å kunne kommunisere og bli tatt på alvor om man har noe på hjertet😊 Anonymkode: 8d4a3...d12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:58 #4 Del Skrevet i går, 06:58 Vi kan snakke om alt, og er alltid opptatt av å forstå den andre. Vi prater generelt mye, elsker å sitte ved bordet etter middag og snakke i helgene. (men ikke slik at det ødelegger nattesøvnen, etter 20 år sammen). Tar også ofte en kaffekopp sammen før vi starter arbeidsdagen de gangene begge har hjemmekontor. Men hva du mener med "dypt om forholdet" forstår jeg ikke helt. Vi er trygge på hverandre, så har ikke så stort behov for å snakke om den delen. Det må i så tilfelle om man føler den ene er litt distansert/avkoblet og tydeligvis tenker på noe. men da går jo temaet raskt over til det denne grubler på - som utfordringer på jobb, eller sykdom blant nære. Anonymkode: ac8fd...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:01 #5 Del Skrevet i går, 07:01 Trenger ikke alltid vært en lang, eller "dyp" samtale, men den må handle om hva som skjer i livet og hodene til de som prater. Feks mannen og jeg holder begge på å bytte jobb nå (han fordi han ikke vil ha de nye jobbtidene, jeg fordi vikariatet mitt går ut), og da prater vi om det. Andre ganger kan det være et "dypt" tema, eller om forholdet/ framtida. Andre ganger bare, "jeg et sliten, kan jeg få sove inntil deg". Det som passer der og da og som kjennes ekte. Anonymkode: f038a...5f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:05 #6 Del Skrevet i går, 07:05 Den gode samtalen er at man gidder å snakke med hverandre. Mer mystisk er det ikke. Anonymkode: 25c05...90a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet i går, 08:51 #7 Del Skrevet i går, 08:51 Den gode samtalen forbinder jeg med at man lytter aktivt, og er genuint interessert i det den andre forteller. Det trenger ikke å handle om en lang dyp samtale for min del. Kan være alt i fra et par ord til setninger. Det kommer an på temaet for samtalen, og hvor godt man kjenner hverandre. Hva som har blitt snakket om tidligere, og hva som ligger i bunn. En følelse av at den andre er tilstede. Det er mange som prater sammen, uten å snakke sammen. Slik kan jeg oppleve det noen ganger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:29 #8 Del Skrevet i går, 09:29 Selv om man sier "den gode samtalen" betyr ikke det at det er en spesifikk samtale man stadig har om et visst tema, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg forbinder dette med en samtale der begge to (eller flere) er tilstede, lytter til hverandre, er åpne og ærlige på en respektfull måte både når det gjelder sine egne tanker og for det den andre sier, og der begge føler at man hadde en fin eller nyttig samtale. Temaet kan være hva som helst, men det handler vel mest om hvordan man tilnærmer seg samtalen. Den trenger ikke være typisk hyggelig en gang, kanskje man snakker om noe som er litt vanskelig men hvis man opplever at det var en bra samtale å ha og gikk bedre enn man var redd for pga forståelse og trygghet hos den andre, er det en god samtale. Du kan for eksempel prøve å ha en god samtale til du er blå i fjeset, men hvis mannen din bare sier "ja" og "ha" mens han egentlig ser på TV-en eller mobilen, er ikke det den gode samtalen. Alle som tar del må være fokusert på hverandre og samtalen man har. Anonymkode: 494a1...228 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Leserinnlegg svar på et ànnlegg her, der en blant annet ikke har noe å snakke med mannen sin om, at det er grunnleggende at man har den gode samtalen i bunn. Slik jeg forstår det, en samtale som man kommer tilbake til jevnlig. Ja handler den om? Er det om forholdet? Min samboer og jeg snakket mye sammen, både om helt trivielle ting og om mer filosofiske og politiske og om fremtid og (våre voksne) barn. Vi snakker sjelden dypt om forholdet oss to imellom. Mangler vi da den GODE samtalen? Anonymkode: ae692...b5d For meg er den gode samtalen at man kan snakke med hverandre om hvordan man har det, kanskje dele sårbare og vanskelige tanker og følelser, usikkerheter, behov, hva man trenger mer/mindre av i forholdet, at man kan snakke om noe man dypt brenner for, eller de tankene og følelsene man vanligvis skjuler for alle andre. At man kan snakke om felles mål for fremtiden, f.eks. alt som er personlig viktig for en. Anonymkode: af843...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden Mulig det er et innlegg av meg du sikter til, jeg brukte begrepet i en sånn tråd her. "Den gode samtalen" er jo ikke en spesifikk samtale, om ett spesielt tema da 😂 Det er ikke sånn jeg bruker det i all fall. Det er jo bare et uttrykk for at man snakker godt sammen. Kan være om løst og fast, det. Det pleier jo å være om løst og fast, å bare ha EN samtale som liksom er god, er jo litt rart! Å bare snakke godt om et tema er jo det motsatte av å ha "den gode samtalen" spør du meg, om det bare er en samtale dere har som er god, og resten av samtalene er dårlige 😂 Jeg kunne like gjerne skrevet at det er viktig at vi kan snakke sammen om alt, at man liker å snakke med hverandre, at man har god kommunikasjon, at man er på bølgelengde, at vi aldri blir lei av å snakke med hverandre osv. Man er åpne og nysgjerrige på hverandre og synes den andre er rasende festlig, superklok, eller verdens mest interessante eller forståelsesfulle person omtrent. Får ikke nok av å bare bable, vil alltid høre hva den andre har å si. Anonymkode: 36add...a05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden Om alt og ingenting. Alt fra om hverdagslige ting, til samfunn, religion og politikk, og sånn.. Alt mellom himmel og jord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden Kan være de 10 minuttene vi sitter ekstra til bords da vi har spist, hvor vi snakker om noe uten å stresse, bruke mobilen osv. Anonymkode: 25c01...684 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden Den gode samtalen kan være om hva som helst, men helst noe av betydning. Noe man har gått og tenkt på, noe som rører seg i samfunnet, politikk, verdier, eller egne minner man plutselig kommer på. Egentlig kan det handle om hva som helst. Cluet er at det er godt møtepunkt, at man er interessert i hva den andre har å si, og det går begge veier. Hvis den gode samtalen ikke finner sted i forholdet er det over for min del. Det er et premiss for et levedyktig forhold. Den gode samtalen er vel egentlig rett og slett å snakke sammen på en fin måte. Jeg gleder meg alltid til å snakke med mannen min etter en lang dag, han er en god samtalepartner og den gode samtalen tar aldri slutt, selv etter 20 år. Noen ganger snakker vi i 2 minutter, noen ganger 2 timer. Anonymkode: 8c879...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden For meg er den gode samtalen at vi kan snakke om alt som måtte falle oss inn, og at den andre hører og responderer. At vi kan sitte og snakke og kose oss med det. Om det er om følelser, ting som har skjedd, ønsker og drømmer eller nyhetsbildet, det er akkurat det samme. Men at vi kan snakke sammen. Det hadde jeg dessverre ikke i mitt forrige forhold, han ønsket ikke det😔 Så jeg skal aldri gå inn i et forhold igjen med en som ikke evner å samtale med noen, for det er så utrolig viktig akkurat det å kunne snakke sammen. Anonymkode: 7ab9e...da0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå