Gå til innhold

Legevakt som tar 420kr i betaling for hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ok går det på frikort? 

Anonymkode: 73450...028

Ja, men du må bruke 4000  3278 helsekroner et kalenderår før du får frikort.

Endret av I Grosny
Rettet feil, se innlegg nedenfor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
I Grosny skrev (3 minutter siden):

Ja, men du må bruke 4000 helsekroner et kalenderår før du får frikort.

Det er feil. Frikortbeløpet for 2025 er 3278kr. 

Anonymkode: 334c0...263

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Om man er syk ja. Om man ikke er det, så er det en ganske så dyr forsikring. Sier ikke at jeg ikke er enige i ordningen, men å si at vi har så og si gratis helsehjelp i landet er å ta den litt langt. 

Anonymkode: e56d0...d20

Hvis du sammenligner med hva helseforsikring koster i USA, så er trygdeavgiften (som ikke dekker kun helseutgifter!) ikke høy. 
Behovet for helsehjelp vil alltid variere fra person til person, og ingen vet om de vil bli utsatt for en alvorlig ulykke eller få kreft i morgen. Men de fleste opplever at helsa er dårlig mot slutten av livet, det er da de fleste innleggelsene kommer. Og slutten kommer for oss alle. Du er kanskje frisk nå, men vil neppe være det for evig. 

Anonymkode: 4f009...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sist jeg var på legevakta, så ble det 1000 kr, da jeg måtte ta røntgen. Og 350 kr for å stå parkert. Jeg er ufør på minstesats og alene. Så neste gang så tror jeg at jeg ikke drar på legevakten.

Anonymkode: 51ade...948

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dummeste jeg ser er når man alltid skal sammenligne med USA. Og du må aldri, aldri finne på å klage på noen som helst i norsk helsevesen. Gud forby! Fordi det kunne vært verre. Det kunne vært USA, eller du kunne bodd i Afrika hvor du måtte gå ti timer til nærmeste lege! 

KG fornekter seg ikke. 

Anonymkode: 0bf7a...548

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sist jeg var på legevakta, så ble det 1000 kr, da jeg måtte ta røntgen. Og 350 kr for å stå parkert. Jeg er ufør på minstesats og alene. Så neste gang så tror jeg at jeg ikke drar på legevakten.

Anonymkode: 51ade...948

Dette er det mange som ikke tenker over. Hvor stort er slik innhogg er i økonomien for mange med lite. Det skulle dessuten vært gratis, i alle fall svært billig å stå parkert utenfor legevakt og sykehus. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her jeg bor nå håver de gjerne inn 2-4 egenandeler pr tilfelle.

Sist jeg var der var det en egenandel på legevakten, en egenandel på røntgen, og en egenandel på spesialist som de påstod hadde sett på meg på sykehuset. Både på legevakten og på sykehuset var det kun turnuser som kikket på meg. Den ene skulle riktignok få en spesialist til å se på meg, men denne kunne ikke komme. Men jeg måtte altså betale for at denne spesialisten sa han var for opptatt til å se på meg til en turnuslege. Det ble over 1000,- - og til alt overmål tok de ikke en gang riktige røntgenbilder, noe jeg informerte dem om på forhånd (ja, jeg er i faget selv), men de insisterte på at de ikke skulle tenke selv, kun følge det som turnusen på legevakten hadde forordret.

Det at de tar tre egenandeler for ett tilfelle, som dette, det er en trussel mot helsen til de som er fattige eller veldig dårlig råd. Mange vegrer seg her for å dra til legevakten. Nå får man dessuten mye lenger vei å reise også, så de som ikke har bil selv vil på toppen får skyhøye drosjeutgifter som nok vil overstige egenandeler i flertall.

Dette er oppskriften på å sørge for at flere får mer langvarige helseproblemer, og flere faller ut av jobb på sikt.

Anonymkode: 1ba34...479

Dette er da helt legitimt, du betalte for 3 ulike tjenester. Var ut for det samme en gang når jeg tok røntgen og måtte til spesialist. Det koster å ta røntgen og det koster å bli tilsett av spesialist. 

Egenandelen i året er maks 3000 kr, så har du allerede betalt 1000 kr på en tur til sykehuset så har du bare 2000 kr igjen før du får så godt som gratis helsetjenester resten av året. 

Dette er svært lite mot det man får senere. Har tatt flere MRer, operasjon, timer hos spesialist, fysio, legetimer, svært dyre medisiner (6000 kr per behandling) på et 1 år. 3000 kr ER lite sammenlignet med hva man slipper å eventuelt betale senere.

Alle vet at egenandelen er 3000 kr, det jeg gjør er å sette av 3000 kr i starten av året, så vet jeg at jeg har dekket inn helsetjenestene jeg trenger resten av året. Om jeg formodning bare ender opp med å brukt 1500 kr i løpet av år, da vil jeg si jeg har det godt. Dette bør de som har dårlig råd også gjøre, og sette av penger til egenandelen i starten av året. Står det så dårlig til at man ikke har råd til dette, er NAV riktig sted å henvende seg for hjelp. Det må man kunne få dekket. Alle automatene ved sykehus har også mulighet for å skrive ut faktura på kvittering, slik at man har ekstra tid på å betale. 

Å dra inn fattige her, da tenker jeg du bommer med tanke på hvor billig det er å få helsehjelp her sammenlignet med USA. Der kan man virkelig snakke om angst for å oppsøke helsevesenet for der kan selv den med ok inntekt bli gjeldsslave av medisinske utgifter og forsikringen ikke dekker det.

Anonymkode: 200bd...4cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir dyrere og dyrere i helse dessverre, det er nok mange som ikke ringer for hjelp ved behov. 
Flott å se kg forsvarer høyere egenandeler år for år, tydelig at de ikke ønsker et helsevesen for alle. 

Anonymkode: 5d938...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er det mange som ikke tenker over. Hvor stort er slik innhogg er i økonomien for mange med lite. Det skulle dessuten vært gratis, i alle fall svært billig å stå parkert utenfor legevakt og sykehus. 

Jeg er selv uføretrygdet og har full forståelse for at utgifter til medisinsk behandling kan gjøre et stort innhogg i økonomien, men jeg forstår jo at helsetjenester koster penger som alt annet enn samfunnet. Og jeg lurer jo på hvordan du tenker at samfunnsøkonomien skulle gått rundt hvis alle helsetjenester var gratis samtidig som at de ansatte innenfor helsevesenet skal få lønn?

Anonymkode: 2a894...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men all skatten man betaler går jo ikke utelukkende til "helseforsikring", den går jo til alt annet også som staten tilbyr samfunnet. Det er absolutt ikke en dyr forsikring. 

Anonymkode: 334c0...263

Som sagt så er jeg ikke uenig i ordningen, men flere sier at det er gratis helsehjelp i Norge, ikke her inne, men det er det jo ikke. Egenandel også. Ja, man får frikort på rundt 3000, men fortsatt ikke gratis. Vårt naboland, som ingen liker, der betaler man ikke en eneste krone. Null egenandel, og betydelig mindre i skatt. Alle nevner USA, men hva betaler dem som har skaffet seg forsikring der? 

Anonymkode: e56d0...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostet 420,- hos fastlegen også for timen og en ekstra, det var ikke dag. Etterpå var det rett på akutten for ultralyd og en spesiell blodprøve. Klager ikke.

Anonymkode: e413d...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...