Gå til innhold

Tenåring som ikke gjør som han får beskjed om

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Krangling om å sitte med bordet til alle er ferdige, ikke etterligne søsken og foreldre når de spiser, ikke leke med hunden når vi ser tv, legger ikke frem brukt matboks. I det hele tatt: helt basic regler som han driter i å følge, og det ender med at jeg klikker hver dag. Noen som har tips? Han er 13.

Anonymkode: 73825...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan var han når han var yngre?

Anonymkode: d39a8...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri opplevd foreldre som "klikket". 

Da jeg var yngre var det en god prat, og refleksjoner.

Så kom det jo noen utspill i tenårene. Men da ble det brukt enda mer tid på prat, og refleksjoner. 

Anonymkode: 28ca0...127

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har aldri opplevd foreldre som "klikket". 

Da jeg var yngre var det en god prat, og refleksjoner.

Så kom det jo noen utspill i tenårene. Men da ble det brukt enda mer tid på prat, og refleksjoner. 

Herregud, prat og refleksjoner:laugh: Flott for dere.

TS, tenåringer er stort sett som kattenes hårballer. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Krangling om å sitte med bordet til alle er ferdige, ikke etterligne søsken og foreldre når de spiser, ikke leke med hunden når vi ser tv, legger ikke frem brukt matboks. I det hele tatt: helt basic regler som han driter i å følge, og det ender med at jeg klikker hver dag. Noen som har tips? Han er 13.

Gratulerer, du har en helt normal tenåring 🤣

Du kan da ikke som forelder klikke på tenåringen din "hver gang"??

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor må han leke med hunden når han ser tv????? La nå gutten være i fred. 

Anonymkode: 2c921...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor ser dere heller på tv enn å leke med hunden? 
Kanskje tenåringen synes du har noen regler som er altfor rigide? Det kan fort føre til at de ikke følges… 

Anonymkode: f2130...47a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ser dere heller på tv enn å leke med hunden? 
Kanskje tenåringen synes du har noen regler som er altfor rigide? Det kan fort føre til at de ikke følges… 

Anonymkode: f2130...47a

Når vi setter oss ned på kvelden for å sammen se et TV-program skal det ikke lekes med hunden i sofaen. Det sier seg selv. Slike kommentarer er unødvendige, og fullstendig irrelevante for det jeg spør om. 
ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er problemet da? 

det å klikke kan du bare legge fra deg med en gang. Det synes jo tenåringen er helt greit. 

Ta en rolig og fin prat med han. som om du ville gjort med en voksen. 

Så kan du enkelt uten å peke finger eller være nedlatende, at dere må innføre noen husregler. 

et par eksempler er at han ikke får tilgang til internett før det og det er gjort

eller at han på tirsdag er uten internett hvis han ikke gjorde som han skulle mandag. 

får han ukepenger? bare å ta en samtale på dem. 

Leggetid ? forhandle der begge veier ? 

Det er så mye man kan gjøre på en enkel måte, som ikke handler om å klikke. 

Ved å gjøre det slik føler tenåringen at han har noe han skulle ha sagt, selv om han skjønner fort at det er de voksne som har siste ordet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde klikka om jeg som tenåring måtte se tv med foreldrene mine hver kveld 😱

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (21 minutter siden):

Herregud, prat og refleksjoner:laugh: Flott for dere.

TS, tenåringer er stort sett som kattenes hårballer. 

Ja. 

Men forstår jeg debatterer mot "livets harde skole". 

Stakkars tenåringer.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (9 minutter siden):

jeg hadde klikka om jeg som tenåring måtte se tv med foreldrene mine hver kveld 😱

Herregud jeg og. 

Be gutten leke med bikkja i andre enden av stua, eller ute. Ett problem mindre.

Anonymkode: f611f...853

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ta det med ro ts. Han høres ut som en helt fullstendig normal tenåring. Ha noen regler som skal følges, men prøv å ikke ha for mange. De er tenåringer. De er programmert sånn, det er en fase i livet. Velg dine kamper. La han få leke med hunden. Det er sånne ting du kommer til å savne om et blunk når han plutselig har flyttet ut🥺 Ikke ta alt så alvorlig. Kos deg, finn din indre ro i kaoset. Livet er nå🍃 

Nå ble jeg poetisk. Men jeg mener det. Senk kravene litt, og tål litt fra tenåringene. Hvertfall når det gjelder sånne småting. De vokser antakeligvis opp til å bli skikkelige folk før eller siden.

Anonymkode: 43994...1a4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja. 

Men forstår jeg debatterer mot "livets harde skole". 

Stakkars tenåringer.. 

Er det jeg som er «livets harde skole»? Og er vi i en debatt? Jeg spurte om grep for å håndtere en tenåring som gjør sitt ytterste for å provosere. Som gang på gang ødelegger måltider. Som gang på gang får rolige beskjeder om å stoppe med uønsket oppførsel. Som etter mange «rolige og reflekterte» samtaler når vi ikke er i situasjonen, gjør akkurat som han vil neste dag. 
ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her heier jeg på tenåringen. Lek med hunden om den vil det, drit i om morra di vil se noe laimt på TV. Etterligne søsken og foreldre når de spiser er jo morsomt, og her har man en morsom gutt. La nå gutten leve ut livet, og vokse seg morsom og lykkelig. Han har jo mer empati som tilfredsstiller hundens behov, enn dere tørrpinner i familien ellers.  

Anonymkode: d0b15...70c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stopp med alle disse reglene og slutt med å klikke! Ikke rart at gutten er opprørsk når du klikker daglig. Det fører bare til hat og en ødelagt relasjon mellom dere. Det er du som er den voksne her, så det er ditt ansvar å skape en trygg og god atmosfære for gutten din. Det gjør du ikke akkurat nå.

Istedenfor å forsøke å endre hans oppførsel, så start med å endre din egen. Fortell ham at fra nå av skal du ikke klikke mer og ikke ha alle disse reglene. Be om unnskyldning for din oppførsel og spør ham om dere kan prøve å være gode venner som samarbeider fra nå av. Forhåpentligvis er han ikke altfor rasende og hatefull etter å ha blitt utsatt for daglig klikking.

Anonymkode: 33dd6...7d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tja, vil påstå gutter er litt fjern fra 9 og oppover🤭

Er bonusmor til en på 7 og 9 og hjernekapasiteten deres er på halv åtte til tider😂 Forventer ikke akkurat bedring når de blir tenåringer 🫣

Men om jeg skulle bli irritert hver gang de spacer ut hadde det vært dårlig stemning konstant og det er det lite vits i.

Så det blir med å innføre gode rutiner og forutsigbarhet i hverdagen sånn at vaner blir noenlunde innarbeidet. Og ofte da gi en liten påminnelse her og der.

Anonymkode: 94e8a...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du lest "How to talk so kids will listen"? Den har mange gode tips. 

Og så er det viktig å huske på at du ikke kan kontrollere andre folk, du kan kun kontrollere deg selv. Ufattelig irriterende, men sånn er det..

Du kan kontrollere hvordan du reagerer på hvordan han oppfører seg. Logiske konsekvenser er som regel det som virker best. Masing går bare inn ene øret og ut det andre, og jo mer du maser, jo mer lærer de seg å bare ignorere det. 

Så er det noen regler man gjerne bare må gi opp, for det er ikke noen logiske konsekvenser som virker. Det med å sitte ved bordet til alle er ferdig for eksempel - jeg kan ikke komme på én eneste logisk konsekvens som kan virke der. Ikke en eneste. Så det er gjerne en kamel man må svelge. 

Når det gjelder å ikke legge frem matboks, så om han ikke gjør det så neivel, da har han ikke matboks dagen etter da, da må han vaske den selv før han lager seg matpakke. Problemet er vel at da ender han opp med å ikke gidde, og heller gå uten mat, eller om skolen tillater at de forlater området, går og kjøper seg drittmat på butikken. 

Å ta en prat er vel og bra for de som har unger som er mottagelig for sånt. Men så er det nå en gang sånn at unger kommer med ulikt temperement, og noen har ekstremt behov for å markere seg og "trasse" og være selvstendige og "voksne" og vise at ingen bestemmer over dem. Da kan du like gjerne stå og gaule ute i skogen. 

Anonymkode: 705c4...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fjern goder for hver gang han ikke hører etter når det kommer til helt ordinære ting. Kutt internett, kutt i lommepenger, ikke kjør han en eneste plass. Sperr mobilen for en dag osv. Gi godene tilbake etterhvert som han lærer seg at «basishøflighet» er forventet. 

Anonymkode: 01168...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye rare kommentarer her 😅

Men «Pick your battles»?  Du kan ikke kjefte for alt heller.
-Bruk matpapir eller la ham lage matpakka sjøl. 

-Send ham og hund bort fra tv’n. 

-han må pent sitte til bords og oppføre seg ellers mister han goder (lommepenger/telefontid/spilltid).

ikke klikk!!! 

Anonymkode: d0f63...c7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...