AnonymBruker Skrevet i går, 19:18 #1 Del Skrevet i går, 19:18 Jeg har lest mye om denne rasen og vurderer den nøye. Jeg har erfaring med hest generelt, og spesielt med unge hester. Jeg har en stor hest nå, men ønsker å få en til. Denne rasen har vært en drøm for meg siden jeg var liten, og om det blir aktuelt, kommer hesten til å kjøpes i Nederland🙂 Anonymkode: b56db...d3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:22 #2 Del Skrevet i går, 22:22 Ingen erfaring, men hører alltid at de er ''gentle giants'' Anonymkode: 04e41...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden Jeg var på rideferie et par uker en gang i fjellet. Da var det en som hadde en frieser. Virket som en trivelig hest, men den snublet mye og virket ikke som den var like flink å fote seg som de andre hestene. (Varmblods, dølahest) Anonymkode: 338bf...23f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jea10 Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden (endret) Gentle giants for sure! De jeg har ridd har helt fantastisk fine bevegelser og godt gemytt. Det jeg har hørt fra venner som eier frieser er at de kan ha genetiske problemer, typ eksem/allergi, ledd/muskelsykdom og ifht hjertet. Så det kan være endel å følge opp, men ble anbefalt å sjekke stamtavler og alt av arvelige faktorer samt sykdomshistorikk som kan virke inn. Ikke kjøp usett med andre ord. Endret 12 timer siden av Jea10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden Min erfaring med frieser er at de er snille og omgjengelige hester stort sett, de kan være noe våkne og ivrige, men mange er veldig greie å håndtere også. Har du ridd mye friesere? For de er dritvanskelige å ri! Synes jeg i hvert fall, jeg har ridd mange typer hester og i mange år, men på frieser føler jeg meg alltid som en ordentlig nybegynner 😅. De har veeeldig store bevegelser, og i trav er det plent umulig å sitte ned på en god måte. Jeg vil anbefale deg å ri noen friesere før du bestemmer deg, om du ikke har gjort det. Vær litt obs om du kjøper fra Nederland - de har godt materiale og avler gode hester, men de har ofte hestene i firkantede paddocker på helt flate jorder. Da får ikke hestene brukt kroppen på en god og variert måte, og mange av hestene som kommer til Norge er fryktelige klønete ute i skog og mark og terreng, i hvert fall i starten... Anonymkode: 3b0d6...1c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden Hva skal du bruke hesten til TS? Det er ofte veldig trivelige hester, men mange av dem egner seg bedre som kjørehester enn som ridehester. Skal du f.eks. bruke hesten mye til å hoppe ville jeg valgt en annen rase. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Usunne nervevrak. Mye dårlig avl dessverre Anonymkode: 151c8...f39 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava+, Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden Det er flotte hester, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Jeg har skjønt det sånn at de sliter mye med ulike genetiske sykdommer. Tipper du må være forberedt på høye dyrlegeregninger om du likevel velger å kjøpe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Usunne nervevrak. Mye dårlig avl dessverre Anonymkode: 151c8...f39 Dette. Har vært borti en del friesere opp igjennom, og mange av de har rett og slett vært slitsomme. Noen få på grensa til farlige. Du merker heldigvis fort om du har med en nevrotisk apekatt eller en gentle giant å gjøre, så ville absolutt ikke kjøpt usett. Anonymkode: 24aa9...6dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden De har MYE krøll med helsa. Beinproblem, kronisk mugg, allergier og ryggproblem spesielt men også nerver og mageproblem. De sliter også med flere genetiske og andre lidelser som PSSM og ESPA/DSLD. Definitivt ikke en sterk eller sunn rase å anbefale. Anonymkode: e68f8...dda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Har svært mye hesteerfaring, og har vært borti en god del friesere. Gjennomgående er de: - Veldig snille - Dumme som brød (de har virkelig hardt for å lære og forstå, typ går seg vill på beitet og forstår ikke grunnleggende problemløsning - Som nevnt ovenfor har de en laaang liste med helseproblemer, og du er nesten garantert å få ett eller flere av dem - Krever uendelig med kjedelig stell og vedlikehold av man og hale - Og det aller viktigste: De er avlet for å SE fine ut, ikke for å bevege seg på en SUNN måte. De er avlet for å flakse med frembeina, svaie ryggen og bruke underhalsen. Det skal svært mye (og veldig spesialisert trening) til for at en frieser skal klare å bære seg selv og rytteren riktig og på en måte som ikke gir slitasjeskader, og jeg har til gode å se en frieser med et sunt bevegelsesmønster. Konklusjon: For et trent øye uten glansbilde-briller er frieseren virkelig en hesterase man bør holde seg langt unna. Anonymkode: 9aad6...af1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå