Gå til innhold

Kan jeg dra hjem til (foreldrene) hennes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå må du finne fram personalhåndboka og ta kontakt med HR og/eller noen som kan noe på jobben din. Dette er ganske normale lederoppgaver, fraværsreglementet kan du like godt lære deg nå siden du ikke kan det.

I det voksne arbeidsliv kan man ikke bare bli hjemme og gjøre som man vil. Sånn er det bare, og da har bedriften noen rutiner som følges. Du kan være omsorgsfull og løsningsorientert selv om du er profesjonell og ryddig. Det er ikke motsetninger.

Anonymkode: 0baaf...fd7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke bry deg om at mor ble sur, det sier kun noe om henne. Hun kan selvfølgelig ikke bare ta seg fri, men må jo enten levere egenmelding eller sykemelding. 

Anonymkode: 2ee6a...b7d

Fordi hun var borte fredag så kan hun ikke bruke egenmelding, så vi må få sykemelding. Dette skrev jeg til henne på SMS i morges, men har ikke fått svar. 

Anonymkode: c73d3...21f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt møte opp for å forhøre deg hvorfor person ikke stiller på arbeid om det har mislykket kontakt på andre måter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi hun var borte fredag så kan hun ikke bruke egenmelding, så vi må få sykemelding. Dette skrev jeg til henne på SMS i morges, men har ikke fått svar. 

Jeg synes du skal ta kontakt med noen og forhøre deg, slik at du griper dette ann riktig. Ugyldig fravær kan være oppsigelsesgrunn.  

For sent fremmøte eller at arbeidsstedet forlates før arbeidstidens slutt anses som ulovlig fravær. Dersom den ansatte har gyldig fraværsgrunn, men unnlater å underrette arbeidsgiver, vil også dette anses som ulovlig fravær. Beroende på omfanget av pliktbruddet, kan ulovlig fravær føre til oppsigelse eller avskjed.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg som kommenterte ovenfor her. Jeg mener ikke at du nødvendigvis skal sparke henne midt i et sammenbrudd altså, men du bør sørge for å få dokumentert denne hendelsen. Slik at dersom dette ikke er et alvorlig sammenbrudd, så kan hun i det minste få en advarsel og forstå at hun må gi beskjed når noe oppstår. Har det tiltet helt for henne må du nok bare se det ann, da må jo evt foreldrene få henne til lege og sykemeldes. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jobber en del på sykehjem så sender vi personal hjem for å vekke eller å få tak i personell som ikke har gitt lyd fra seg til vakt.  I de fleste tilfeller er det forsovelse. Det er ikke noe trussel hvor arbeidsgiver møter opp å lurer på hva som skjer der ingen andre løsninger har vunnet frem. Heller tvert om . Møt opp å spør etter ansatt. God dialog fra arbeidsgiver uansett utfall 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
hanfranord skrev (6 minutter siden):

Her jobber en del på sykehjem så sender vi personal hjem for å vekke eller å få tak i personell som ikke har gitt lyd fra seg til vakt.  I de fleste tilfeller er det forsovelse. Det er ikke noe trussel hvor arbeidsgiver møter opp å lurer på hva som skjer der ingen andre løsninger har vunnet frem. Heller tvert om . Møt opp å spør etter ansatt. God dialog fra arbeidsgiver uansett utfall 😇

Dere har jo ganske god tid og er godt bemannet om dere kan avse en person til å kjøre hjem til noen og så kjøre tilbake på jobb med noen form for regelmessighet. 

Altså - i beste fall bor vedkommende nedi gata, og da er jo det hele raskt og effektivt, og men det er jo også like vanlig å ha en times pendlevei til jobb, der man må ta hensyn til ferge-, hurtigbåt- eller togtider.

Anonymkode: 68ab9...b72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere har jo ganske god tid og er godt bemannet om dere kan avse en person til å kjøre hjem til noen og så kjøre tilbake på jobb med noen form for regelmessighet. 

Altså - i beste fall bor vedkommende nedi gata, og da er jo det hele raskt og effektivt, og men det er jo også like vanlig å ha en times pendlevei til jobb, der man må ta hensyn til ferge-, hurtigbåt- eller togtider.

Anonymkode: 68ab9...b72

Når man først er underbemannet det ingen andre stillet opp så ja da sendes det ut personell fra kommunen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg ringte mor i morges, og hun ble faktisk sur for at jeg ringte, men hun kunne fortelle at datteren har tatt seg fri fra jobb grunnet psykisk belastning etter samlivsbrudd.
Min ansatte har enda ikke gitt meg beskjed om fraværet, og nå er det altså tre arbeidsdager hun har vært borte. Hun svarer hverken på telefon eller SMS. 

Etter mitt syn et overtramp inn i den ansattes privatliv. Det finnes offisielle kanaler man kan benytte, du tok en litt dirty snarvei etter mitt syn.

Politiet hadde kontaktet mor om de hadde følt behov for det. Politiet håndterer savnede personer og velferdssjekker.

Dette er jo elementær lære, og noe alle ledere burde kjenne til!

Anonymkode: caef9...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 17.18):

Jeg ville forsøkt å ringe hennes mor. Får du ikke svar hos moren, da ville jeg kontaktet politiet - i dag!

Takk for at du er en som bryr seg! ❤️

Anonymkode: b8c3e...6b4

Dette.

Vi har jo dessverre også sett flere tilfeller av såkalte familietragedier de siste årene. De fleste (om ikke alle?) har kommet som lyn fra klar himmel for de som stod rundt. Så, heller melde en gang for mye enn for lite.

Anonymkode: 51bf1...ed7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis hun ikke kommer med sykemelding eller egenmelding er de dagene å regne som skulk. Da kan hun trekkes i lønn for de dagene hun er borte. Mulig hun burde gjøres oppmerksom på dette slik at hun kommer seg til lege. 

Anonymkode: e6ec3...53b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg ringte mor i morges, og hun ble faktisk sur for at jeg ringte, men hun kunne fortelle at datteren har tatt seg fri fra jobb grunnet psykisk belastning etter samlivsbrudd.
Min ansatte har enda ikke gitt meg beskjed om fraværet, og nå er det altså tre arbeidsdager hun har vært borte. Hun svarer hverken på telefon eller SMS. 

Mor ble sur, ja?

Vel, da forstår man hvor denne unge kvinnen har fått sin manglende arbeidsmoral fra.. 

Anonymkode: 58f10...393

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Etter mitt syn et overtramp inn i den ansattes privatliv. Det finnes offisielle kanaler man kan benytte, du tok en litt dirty snarvei etter mitt syn.

Politiet hadde kontaktet mor om de hadde følt behov for det. Politiet håndterer savnede personer og velferdssjekker.

Alvorlig talt, skal politiet bruke sine begrensede ressurser på at sjekke hvorfor folk ikke går på jobb? Det må da være helt innafor å ta en telefon til pårørende i tilfeller som dette. Moren behøvde ikke oppgitt grunn, men kunne sagt at datteren var akutt syk, uten å spesifisere om det var psykisk eller fysisk. Så er jo alle normale mennesker klar over at man da må bli sykemeldt og gi beskjed til arbeidsgiver. Man kan ikke bare ta seg fri. «Arbeidstakeren har plikt til å melde fra om sykefraværet tidligst mulig og senest innen arbeidsdagens slutt, jf. folketrygdloven § 8-18 tredje ledd.»

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det er politiet etter arbeidsgiver som ringer synes jeg ikke utgjør noen forskjell. 

Min kusine ble funnet død etter kort tid fordi arbeidsgiver etterlyste henne allerede samme dag hun ikke møtte på jobb. Hadde de ikke det, kunne det fott gått noen dager før det ble oppdaget siden hun bodde alene.  

At mor blir sur fordi arbeidsgiver ringer får være hennes problem. Jeg som mor hadde blitt glad for å vite at mitt barn blir savnet og etterlyst om barnet ikke møter opp jobb uten å gi beskjed. 

Anonymkode: 393eb...4e4

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nettopp! Jeg har selv jobbet i et privat firma i 25 år. Ikke før de siste fem årene har vi hatt noe som heter HR. I mindre selskap i den private bransje er det mange små og mellomstore selskap som ikke kan ta seg råd til luksusstillinger som HR.

Anonymkode: 20a77...32e

Man trenger ikke en HRstilling, men sikre at de som har lederansvar har tilstrekkelig kompetanse og forståelse for hvilket ansvar man har. Videre må bedriften sikre gode rutiner, og at ledere enkelt kan stille spørsmål/få støtte til/fra ledere høyere opp.

Anonymkode: 3a7db...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alvorlig talt, skal politiet bruke sine begrensede ressurser på at sjekke hvorfor folk ikke går på jobb?

Om de er i akutt fare, nød, ligger hjemme såpass syke at de ikke kan kontakte omverdenen og lignende tilfeller - JA!

Politiet er rette instansen for slikt. Og det er svært vanlig at politiet bistår helse i det store og hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er politiet etter arbeidsgiver som ringer synes jeg ikke utgjør noen forskjell. 

Det gjør en enorm forskjell da politiet har myndighet til langt mer enn arbeidsgiver. Møter arb.giver en lås dør, så må vedkommende gå igjen. Møter politiet en låst dør, kan de bryte den opp, knuse en rute eller på andre måter ta seg inn i boligen.

I slike tilfeller kan det haste og dreie seg om liv og død. Da er direktelinje til politiet et langt tryggere valg enn å ta kontakt med en potensielt engstelig forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tull! 

Hilsen HR-avd.

Anonymkode: bbadb...3bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de er i akutt fare, nød, ligger hjemme såpass syke at de ikke kan kontakte omverdenen og lignende tilfeller - JA!

Politiet er rette instansen for slikt. Og det er svært vanlig at politiet bistår helse i det store og hele.

Ja, selvfølgelig! Men når arbeidsgiver vet at arbeidstaker bor med sine foreldre, så er det vel nærliggende å ringe hjem først? Ikke bare sende politiet på døra. Dersom man ikke kommer i kontakt med noen, eller dersom arbeidstaker bor alene, da ville jeg selvsagt kontaktet politiet med bekymring. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jammen jeg hadde bestridt de sykemeldingen var jeg deg. 

Anonymkode: 97c98...339

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...