Gå til innhold

Hvor mye har du i kontanter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har noen tusen liggende hjemme i kontanter.

For meg har det ingenting med beredskap å gjøre, men fordi kortterminalene kan streike, og det har jo skjedd.... Så jeg har alltid kontanter.

Men 99% av kvinneguiden vil nok påstå at jeg er hardbarka kriminell siden jeg bruker kontanter.

Anonymkode: f4f09...c9b

Det er jo en slags beredskap det da 😊 Du tar jo høyde for at terminalene skal streike og det kan jo være kritisk i seg selv.

Anonymkode: a6e1b...10e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ca 1.000 kr + ca 150 euro liggende i ei lommebok som ligger fast i bilen.

Da har jeg de med meg om en kortterminal eller kortet mitt ikke virker av en eller annen grunn når jeg er på tur/handler.

Tenker at det er lite vits i at de ligger i en skuff på kjøkkenet, er jo ikke der jeg trenger de om andre betalingsmåte streiker når jeg er I butikken...

Anonymkode: 0ffea...fd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kontanter. Har ikke brukt det på mange år. Hvis kortterminalen har slitt, blir Visa-delen av kortet brukt. Er strømmen helt borte, får du ikke handlet med kontanter heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh, kanskje 10 kr, om jeg leter gjennom skuffene 😄

Skulle kortet streike har jeg alltids mat så jeg klarer meg noen dager. Skulle hele samfunnet virkelig gå til helvete så hjelper det ikke stort med kontanter likevel. Er det ikke strømtilgang eller leveranser til Rema så hjelper det ikke å stå der med en tusenlapp? 

Anonymkode: eb4e0...fc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altfor lite... kanskje ett par hundre... Glemmer alltid å ta ut.

Anonymkode: 29bb1...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Regjeringen ber oss ha liggende litt kontanter som en del av beredskapen. 

Både av den grunn, men også for hverdags, så lurer jeg på hvor mye dere har av kontanter hjemme? 

Er det en beredskapsgreie, eller bruker dere litt kontanter? 

Kan ikke huske å ha brukt fysiske penger siden tannfeen..

Anonymkode: ad130...1c8

Har liggende sånn ca. 35000 liggende i mynt og sedler i et norgesglass. Alltid en plass jeg legger litt penger til side.

Anonymkode: e8668...3ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ofte 500 i lommeboka. Og nokre 1000 i konvolutten med julegåvepengar;) Svigermor gir alltid kontanter, og dei blir liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sedler kan gå ut på dato, sedler kan brenne opp..

Anonymkode: b33e4...2a1

Hørte om ei dame (i utlandet, husker ikke hvor jeg las dette men det gjorde inntrykk på meg) som hadde mye kontanter liggende hjemme. Så ble det spist opp av insekter/udyr 🙈🤯 

Mine kontanter ligger i safe som jeg tror er brannsikkert (-ish ihvertfall) og de er fordelt i glidelåsposer fordi jeg tenker på utøy, vann og brannskader. Jeg har også noen sølvmynter liggende. Så ser vi når Armageddon kommer da om jeg har sikret oss godt nok.

Anonymkode: dcfaa...b69

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hørte om ei dame (i utlandet, husker ikke hvor jeg las dette men det gjorde inntrykk på meg) som hadde mye kontanter liggende hjemme. Så ble det spist opp av insekter/udyr 🙈🤯 

Mine kontanter ligger i safe som jeg tror er brannsikkert (-ish ihvertfall) og de er fordelt i glidelåsposer fordi jeg tenker på utøy, vann og brannskader. Jeg har også noen sølvmynter liggende. Så ser vi når Armageddon kommer da om jeg har sikret oss godt nok.

Kan jeg komme med et lite tips? (selv om jeg selv satser på sølvmynter). Hadde jeg vert deg, hadde jeg lagt pengene i et tett Norgesglass e.l. og plassert det nederst i fryseboksen! Her vil de aldri brenne opp, aldri bli spist av mus/innsekter, og et sted innbruddstyver aldri leter (tror jeg).

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt en 1000-lapp. I en deilig miks av 100lapper og mynt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (6 timer siden):

Har ikke kontanter. Har ikke brukt det på mange år. Hvis kortterminalen har slitt, blir Visa-delen av kortet brukt. Er strømmen helt borte, får du ikke handlet med kontanter heller. 

Jeg tror du har til dels rett, for hvis du tilfeldigvis er på en butikk med tafatte ungdommer i kassen, så får du sikkert ikke betalt når strømmen går. Er det mer langvarig og/eller butikksjefen er aktiv, så finnes det løsninger og det er gode sjanser for å få betale kontant hvis det er større varer eller få varer som er enkelt å hente frem prisen på.

Strømbrudd er det typiske eksempelet på at man ikke får betalt i kassen med kort, men jeg har bodd i et lite tettsamfunn der strømmen gikk i flere dager. Det gikk bare fint å betale for matvarer med kontanter. Etterhvert fikk de opp en generator slik at frysevarene ikke skulle gå til spille, og jeg regner med at kassa funket for alle da. Vanligvis er det tekniske problemer i kassen, på en server eller i en av leddene fra kortautomat til bank, som svikter. Da får man stort sett betalt med kontanter, det har jeg noen ganger.

Anonymkode: 7ad98...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PurpleTuliip skrev (15 minutter siden):

Rundt en 1000-lapp. I en deilig miks av 100lapper og mynt. 

Jeg bruker mye kontanter og i byen der jeg pleier å ta ut kontanter er det flere minibanker i gåavstand fra hverandre. Noen ganger, på grunn av uttaksbegrensninger må jeg ta ut i flere minibanker. En av dem deler ut alle slags valører og du kan velge. Grense for 9900 i uttak per dag. Den andre minibanken har maks uttak 2000 kroner per gang du stikker inn kortet, men høyere total grense. Aberet er at den kun deler ut 200-lapper 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaalt for mye. Må til banken og sette inn og kjøpe aksjer, for det er vel antakeligvis ca 50 000....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan jeg komme med et lite tips? (selv om jeg selv satser på sølvmynter). Hadde jeg vert deg, hadde jeg lagt pengene i et tett Norgesglass e.l. og plassert det nederst i fryseboksen! Her vil de aldri brenne opp, aldri bli spist av mus/innsekter, og et sted innbruddstyver aldri leter (tror jeg).

En sølvformue en sjørøverdatter verdig, i en stor eske med fryste reker 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (5 minutter siden):

Aaaaaalt for mye. Må til banken og sette inn og kjøpe aksjer, for det er vel antakeligvis ca 50 000....

Hadde heller droppet banken og kjøpt en gullmynt og noen sølvmynter for resten 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat nå er det rundt 15k. Er en blading av gaver til oss, pant og julegave til ungene som de ville ha vippset på konto i stedet. 

Anonymkode: c6c1e...f34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Genialt!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 100 000kr i en brannsikker safe. Ironisk nok har jeg hverken vedfyring, gassbluss eller makrell i tomat hjemme😜

Anonymkode: 8cc0a...8da

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 14.18):

Regjeringen ber oss ha liggende litt kontanter som en del av beredskapen. 

Både av den grunn, men også for hverdags, så lurer jeg på hvor mye dere har av kontanter hjemme? 

Er det en beredskapsgreie, eller bruker dere litt kontanter? 

Kan ikke huske å ha brukt fysiske penger siden tannfeen..

Anonymkode: ad130...1c8

40,000, samt noe ekstra her og der.

Anonymkode: f02e4...6df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Frysere kan brenne, faktisk heftig og. De har mye isolasjon, og særlig eldre utgaver trenger ikke nødvendigvis ha brannsikker isolasjon. De er uansett selvsagt påvirket av sterk varme på utsiden, og kan på ingen måte betraktes som en enhet hvor innholdet er sikkert under brann.

Vedr. skadedyr er det nok et godt tips, men en brannsikker safe er vesentlig bedre, vanskeligere å stjele, tryggere mtp. brann, vanskeligere å komme inn i med mer (er vel ikke mange som har heftig lås på fryseboksen).

Selv har jeg en brannsikker safe jeg kjøpte billig(ere) pga. lakkeringsfeil. Den veier en del kilo, og er ikke noe du bare tar under armen og stikker av med, for å si det mildt.

Fryseboks er vel like sikkert som en metallboks/et skrin av metall - ikke spesielt trygt, med andre ord.

Anonymkode: f02e4...6df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...