AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #81 Del Skrevet 16 timer siden 0. Tror jeg har en femmer i veska Anonymkode: df270...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #82 Del Skrevet 16 timer siden Kanskje 10 kr en plass. Har ikke brukt kontanter på ca 5 år. Anonymkode: b930b...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #83 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei. jeg bor i et nabolag. Om alt av digitale betalinger faller bort - hvordan tenker regjeringen at butikker skal skaffe veksel? Regne ut kostnad, sum og tilbakebetaling? Ingen kan dette i 2025. Og absolutt ingen butikk har mer veksel enn til de vanlige kontant-kundene sine. Ok. Så faller evnen til å betale digitalt bort en stund. Da tyr man ikke til kontanter (som altså ingen uansett har veksel for). Man tyr til å handle på krita. Og er det krise-krise? Da hjelper ikke kontanter. I ordentlig krise er valutaen kunst eller gull. Anonymkode: f8ab0...a56 Du tror ingen i 2025 mestrer helt ordinær pluss/minus? Anonymkode: f31a3...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #84 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er det dumt å ha euro? Det første du må spørre deg om er litt mer spesifikt hvile scenarier du ønsker å bygge beredskap for? Jeg er jo der at jeg booker fleksibel "beredskapsferie" ved litt vel mye uro, men har hittil til gode å faktisk reise. Poenget er at hvis du ser det sannsynlig å reise på kort tid, så kan kanskje litt Euro være helt OK. Spesielt hvis du likevel kan bruke dem på ferier du uansett drar på. Men hvis du tenker lenger frem, så vil faktisk gullmynter være bedre egnet. Det er lett å ta med seg, lett å gjemme og det er byttevaren med desidert bredest appell. Det finnes mynthandlere i alle europeiske storbyer. Jeg ville ikke hatt store beløp med euro liggende. Man trenger ikke være et geni for se at vannet fosser inn i "Euro-Titanic". Tyskland vil ikke være villig til å backe opp Hellas, Italia, Spania, Frankrike og resten av eurosonen når gjeldskrisen blusser opp igjen. Energiwende har fått seg et skudd for baugen, bilindustrien som er enormt viktig - står i en skikkelig skvis. Det brenner på dass. Da ville jeg heller hatt U.S. Dollar som kan tendere til å styrke seg av flere grunner. Anonymkode: 7ad98...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #85 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det første du må spørre deg om er litt mer spesifikt hvile scenarier du ønsker å bygge beredskap for? Jeg er jo der at jeg booker fleksibel "beredskapsferie" ved litt vel mye uro, men har hittil til gode å faktisk reise. Poenget er at hvis du ser det sannsynlig å reise på kort tid, så kan kanskje litt Euro være helt OK. Spesielt hvis du likevel kan bruke dem på ferier du uansett drar på. Men hvis du tenker lenger frem, så vil faktisk gullmynter være bedre egnet. Det er lett å ta med seg, lett å gjemme og det er byttevaren med desidert bredest appell. Det finnes mynthandlere i alle europeiske storbyer. Jeg ville ikke hatt store beløp med euro liggende. Man trenger ikke være et geni for se at vannet fosser inn i "Euro-Titanic". Tyskland vil ikke være villig til å backe opp Hellas, Italia, Spania, Frankrike og resten av eurosonen når gjeldskrisen blusser opp igjen. Energiwende har fått seg et skudd for baugen, bilindustrien som er enormt viktig - står i en skikkelig skvis. Det brenner på dass. Da ville jeg heller hatt U.S. Dollar som kan tendere til å styrke seg av flere grunner. Anonymkode: 7ad98...f10 Wow jeg har ikke tenkt så langt som du😄Meen har flex billetter klar. Jeg eier ikke bolig, og har tenkt en stund på å kjøpe. Men siden banken krever at jeg legger hele EK i den, har jeg mistet litt lysten. Jeg ønsker evt en høyt belånt bolig, der jeg har både brannsikker safe med noe euro(og dollar!), og hvis jeg får tak i gull, ønsker jeg det og. Mat, medisiner mm. Jeg er oppvoktst i en utkant der strømmen kunne være borte typ 4-5 dager, men vi greide oss uten problemer. Men på 39m2 uten lagerplass og vedfyring, er det kjipere. Aner ikke hvilket land jeg kunne tenkt meg å dratt til hvis det scenarioet skulle dukke opp, men i dag vurderer jeg å kjøpe en rimelig bolig for utleie i et annet land(som en slags “hytte”), og fortsette å leie. For å unngå å binde alt jeg har i en ting. 😄 Anonymkode: 8cc0a...8da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #86 Del Skrevet 15 timer siden Varierer en del da jeg ikke har noe system på det, men det er vel 6-7000 nå. I tillegg kommer sparebøssa til barnet. Stjeler ikke, men i ytterste krise får jeg nok låne et par tusen. Får fortsatt kontanter av mor og tante til jul og bursdag og det hoper seg litt opp da jeg sjelden får meg til å "plage" butikkansatte med dette. Tok meg sammen nå etter jul og tok med noen 500-lapper på handel og det var ikke problem å bruke de. De tok imot både på dagligvaren og på apotek. Fikk ikke Trumf da jeg betalte kontant på Meny da, men sånn er livet Anonymkode: aeffe...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #87 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Varierer en del da jeg ikke har noe system på det, men det er vel 6-7000 nå. I tillegg kommer sparebøssa til barnet. Stjeler ikke, men i ytterste krise får jeg nok låne et par tusen. Får fortsatt kontanter av mor og tante til jul og bursdag og det hoper seg litt opp da jeg sjelden får meg til å "plage" butikkansatte med dette. Tok meg sammen nå etter jul og tok med noen 500-lapper på handel og det var ikke problem å bruke de. De tok imot både på dagligvaren og på apotek. Fikk ikke Trumf da jeg betalte kontant på Meny da, men sånn er livet Anonymkode: aeffe...458 Du kan skanne strekkoden i app eller med trumfkort, så det er bare din egen latskap sin skyld 😛 Anonymkode: f31a3...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #88 Del Skrevet 14 timer siden Har også litt mynt, mest 20-kroninger fordi barnet gir ut disse i gave til klassevenner i bursdag. Og så litt mynter til kioskkjøp i idretten, og til å kjøpe meg egg av en som selgeer på jobb (jeg har ikke vipps). Bruker stort sett bankkort men litt mynt kan være greit å ha liggende. Anonymkode: aeffe...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #89 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan skanne strekkoden i app eller med trumfkort, så det er bare din egen latskap sin skyld 😛 Anonymkode: f31a3...c3c Har ikke trumfkortet lenger (det som kun er et scannekort) fordi jeg alltid pleier å betale med visa, og jeg har trumfen i visakortet, så jeg kastet trumfkortet for mange år siden. Jeg går stort sett alltid i selvscanning, men måtte jo gå i betjent kasse for å kvitte meg med en 500-lapp. Jeg spurte om jeg kunne registrere trumf med visakortet men han i kassa sa det ikke gikk når jeg betaler kontant. Uansett ikke viktig og blir litt avsporing (beklager), det var ikke snakk om store summene Har ikke app. Anonymkode: aeffe...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #90 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ønsker evt en høyt belånt bolig Når du nevner høyt belånt bolig i denne konteksten, så kom jeg til å tenke på at enkelte "gold bugs" inkludert meg selv, tar opp lån i boligen og binder renten for lengst mulig periode. Startlån fra kommunen/Husbanken er drømmebanken fordi rentene er lavere der og de har de lengste bindingstidene på 20 år, noe jeg ikke kan huske å ha sett hos de kommersielle bankene der jeg selv har bindet renten. Det er både forsikring mot inflasjon/høyere renter og spekulasjon. Gevinsten kan potensielt komme hvis fastrentetilbudet i banken blir høyere enn det nivået du bandt renten på. Da får man potensielt utbetalt en underkurs. Jeg tjente litt på det for noen år siden. I gullsammenheng er det en ide om at man kan la inflasjonen spise opp lånet uten å kveles av høyere renter. På et gunstig tidspunkt kan så en del av gullet veksles til fiatvaluta for å betale ned hele boliglånet med inflaterte fiatkroner. Det er ikke ment som en anbefaling, bare for å tilføre et perspektiv. Anonymkode: 7ad98...f10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #91 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når du nevner høyt belånt bolig i denne konteksten, så kom jeg til å tenke på at enkelte "gold bugs" inkludert meg selv, tar opp lån i boligen og binder renten for lengst mulig periode. Startlån fra kommunen/Husbanken er drømmebanken fordi rentene er lavere der og de har de lengste bindingstidene på 20 år, noe jeg ikke kan huske å ha sett hos de kommersielle bankene der jeg selv har bindet renten. Det er både forsikring mot inflasjon/høyere renter og spekulasjon. Gevinsten kan potensielt komme hvis fastrentetilbudet i banken blir høyere enn det nivået du bandt renten på. Da får man potensielt utbetalt en underkurs. Jeg tjente litt på det for noen år siden. I gullsammenheng er det en ide om at man kan la inflasjonen spise opp lånet uten å kveles av høyere renter. På et gunstig tidspunkt kan så en del av gullet veksles til fiatvaluta for å betale ned hele boliglånet med inflaterte fiatkroner. Det er ikke ment som en anbefaling, bare for å tilføre et perspektiv. Anonymkode: 7ad98...f10 Takk☺️Jeg har mulighet for husbanklån, men da får jeg bare beholde 1G😞Det er umulig for meg; ikke pga beredskap men store helseutgifter jeg dekker selv. Jeg har litt kryptovaluta; har tjent mye mer på det enn fond og aksjer, og synes det er trygt å ha en digital wallet. Kan ikke brenne opp eller bli møllspist hehe. Anonymkode: 8cc0a...8da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #92 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Aner ikke hvilket land jeg kunne tenkt meg å dratt til hvis det scenarioet skulle dukke opp, men i dag vurderer jeg å kjøpe en rimelig bolig for utleie i et annet land(som en slags “hytte”), og fortsette å leie. Det kommer helt an på en del forhold ved din bakgrunn. Er du uføretrygdet, især ung ufør må du hensynsta dette ved valg av land. Er du næringsdrivende? Har du en utdannelse som du kan nyttiggjøre deg av i andre land, hvis profesjon ala. psykolog, vil det også være stor forskjell på landene og hvor enkelt du kan jobbe videre som det. Norge har trygdeavtaler og skatteavtaler med andre land, disse er viktige å sjekke. Liker du spansk eller kunne du tenke deg å lære det? Da ville jeg sett på Sør-Amerika. Folka er litt sosialistiske og kan være litt politisk hissige i Chile, men det er et av de mest vestlig orienterte landene med minst kriminalitet (regionavhengig). De mer formuende leker seg med tanken om å flytte til Argentina av alle ting, eller nabolandet Uruguay som oppleves som stabilt. Paraguay er et inneklemt land som er litt oversett men som jeg godt kunne vurdert. Konservativt, lave og gunstige skatter og veldig lava bo- og levekostnader. Pensjonister (som jo også uføretrygdede er) har også et fortrinn ved at de ønskes velkommen i mange av de latinamerikanske landene, med egne oppholdstillatelser for denne gruppen. Næringsdrivende og velstående kandidater kan kjøpe eiendom eller gjøre godkjente investeringer for å oppnå oppholdstillatelse og i noen tilfeller fast-track til statsborgerskap. For utleie av feriebolig er vel kanskje Spania det mest nærliggende? Det er kostbart for oss nordboere som får inntekt i norske kroner. En slektning av meg solgte en feriebolig i Spania for år tilbake, faktisk ganske sammenfallende med den tiden kronen begynte å svekke seg. Hun kan angre nå, med fasit i hånd 🙈 Anonymkode: 7ad98...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #93 Del Skrevet 14 timer siden Men det var kontanter vi skulle diskutere i denne tråden, beklager digresjonen. Anonymkode: 7ad98...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #94 Del Skrevet 14 timer siden Ca 20.000, omtrent halvparten hver i NOK og Euro. En pølse i slaktetida, men mer kontanter gidder vi ikke å ha liggende. Anonymkode: 65702...e92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #95 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det var kontanter vi skulle diskutere i denne tråden, beklager digresjonen. Anonymkode: 7ad98...f10 Kanskje vi kunne laget en tråd til😊Jeg synes diskusjonene ble interessante. Anonymkode: 8cc0a...8da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 14 timer siden #96 Del Skrevet 14 timer siden Har med meg noen hundrelapper i nød-cash. Burde sikkert ha noe liggende hjemme også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 14 timer siden #97 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg bruker mye kontanter og i byen der jeg pleier å ta ut kontanter er det flere minibanker i gåavstand fra hverandre. Noen ganger, på grunn av uttaksbegrensninger må jeg ta ut i flere minibanker. En av dem deler ut alle slags valører og du kan velge. Grense for 9900 i uttak per dag. Den andre minibanken har maks uttak 2000 kroner per gang du stikker inn kortet, men høyere total grense. Aberet er at den kun deler ut 200-lapper 😄 Anonymkode: 7ad98...f10 Ok? hvorfor siterte du meg for å fortelle dette? Glemte du fjerne sitatet kanskje eller glemte du å komme med poenget ifht mitt sitat? 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygdefrue Skrevet 14 timer siden #98 Del Skrevet 14 timer siden Har 20-30.000 i en skuff til en regnværsdag, bursdagsgaver til nevøer, eller en bytur. har også ca 7000kr liggende i dominikanske peso, $57usd og $180cad og av en eller annen snål grunn en haug med russiske rubler… disse vurderer jeg å bruke som opptenningspapir 🤣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #99 Del Skrevet 4 timer siden Har ikke kontanter. Anonymkode: ba8bc...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #100 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når du nevner høyt belånt bolig i denne konteksten, så kom jeg til å tenke på at enkelte "gold bugs" inkludert meg selv, tar opp lån i boligen og binder renten for lengst mulig periode. Startlån fra kommunen/Husbanken er drømmebanken fordi rentene er lavere der og de har de lengste bindingstidene på 20 år, noe jeg ikke kan huske å ha sett hos de kommersielle bankene der jeg selv har bindet renten. Det er både forsikring mot inflasjon/høyere renter og spekulasjon. Gevinsten kan potensielt komme hvis fastrentetilbudet i banken blir høyere enn det nivået du bandt renten på. Da får man potensielt utbetalt en underkurs. Jeg tjente litt på det for noen år siden. I gullsammenheng er det en ide om at man kan la inflasjonen spise opp lånet uten å kveles av høyere renter. På et gunstig tidspunkt kan så en del av gullet veksles til fiatvaluta for å betale ned hele boliglånet med inflaterte fiatkroner. Det er ikke ment som en anbefaling, bare for å tilføre et perspektiv. Anonymkode: 7ad98...f10 Fastrente ved kommunalt husblån 20 år binding er 4,376%(per i dag). Flytende rente er vel forventet å gå ned ila 1-2 år, men likevel må det mange kutt til for å nærme seg fast husb rente. Det beste jeg får i dag er ca 6,05%. Men i Spania er det mulig å få fastrente lån til rundt 2,5%. Vil det være totalt ulogisk å kjøpe en høyt belånt bolig med fastrentelån der🤨Og leie i Norge😀 Anonymkode: 8cc0a...8da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå