Gå til innhold

Hvor mye har du i kontanter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vel en 8-9 tusen liggende til en hver tid i kontanter. Alt for lite i en ustabil verden så må nok øke 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 14.18):

Regjeringen ber oss ha liggende litt kontanter som en del av beredskapen. 

Både av den grunn, men også for hverdags, så lurer jeg på hvor mye dere har av kontanter hjemme? 

Er det en beredskapsgreie, eller bruker dere litt kontanter? 

Kan ikke huske å ha brukt fysiske penger siden tannfeen..

Anonymkode: ad130...1c8

Nei.

jeg bor i et nabolag. Om alt av digitale betalinger faller bort - hvordan tenker regjeringen at butikker skal skaffe veksel? Regne ut kostnad, sum og tilbakebetaling? 

Ingen kan dette i 2025. Og absolutt ingen butikk har mer veksel enn til de vanlige kontant-kundene sine.

Ok. Så faller evnen til å betale digitalt bort en stund. Da tyr man ikke til kontanter (som altså ingen uansett har veksel for). Man tyr til å handle på krita.

Og er det krise-krise? Da hjelper ikke kontanter. I ordentlig krise er valutaen kunst eller gull. 

Anonymkode: f8ab0...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Frysere kan brenne, faktisk heftig og. De har mye isolasjon, og særlig eldre utgaver trenger ikke nødvendigvis ha brannsikker isolasjon. De er uansett selvsagt påvirket av sterk varme på utsiden, og kan på ingen måte betraktes som en enhet hvor innholdet er sikkert under brann.

Vedr. skadedyr er det nok et godt tips, men en brannsikker safe er vesentlig bedre, vanskeligere å stjele, tryggere mtp. brann, vanskeligere å komme inn i med mer (er vel ikke mange som har heftig lås på fryseboksen).

Selv har jeg en brannsikker safe jeg kjøpte billig(ere) pga. lakkeringsfeil. Den veier en del kilo, og er ikke noe du bare tar under armen og stikker av med, for å si det mildt.

Fryseboks er vel like sikkert som en metallboks/et skrin av metall - ikke spesielt trygt, med andre ord.

Anonymkode: f02e4...6df

Hva med de som ikke har råd eller plass til en slik safe? Ellers har jeg sett en branntomt der innholdet i fryseren nesten var intakt, bortsett fra at det selvfølgelig var sotet på utsiden. Står fryseren tett opp til en yttervegg, trenger ikke innholdet bli særlig skadet da det skal fryktelig mye varme til å tine opp og sette fyr på en fryser full av nedfryste varer. Hvilket annet sted i huset hadde vert tryggere, liksom?

Anonymkode: b33e4...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hanfranord skrev (42 minutter siden):

Vi har vel en 8-9 tusen liggende til en hver tid i kontanter. Alt for lite i en ustabil verden så må nok øke 

Hadde satset på et lite strømaggregat, noen liter bensin og et våpen i tillegg (til jakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde satset på et lite strømaggregat, noen liter bensin og et våpen i tillegg (til jakt).

Strøm aggregat har vert diskutert. Våpen har vi en del av. Nå bor vi på bygda å har gård så skal nok klare oss. Verre med by folk 😇

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva med de som ikke har råd eller plass til en slik safe? Ellers har jeg sett en branntomt der innholdet i fryseren nesten var intakt, bortsett fra at det selvfølgelig var sotet på utsiden. Står fryseren tett opp til en yttervegg, trenger ikke innholdet bli særlig skadet da det skal fryktelig mye varme til å tine opp og sette fyr på en fryser full av nedfryste varer. Hvilket annet sted i huset hadde vert tryggere, liksom?

Anekdotisk bevis, joda, du har mulig sett det, men det kan være så mange tilfeldigheter som gjør at det så slik ut at man kan på ingen måte konkludere med at de er sikre av den grunn.

En brannsikker safe derimot, har garantier. Og "alle" har plass til en slik, den er ikke nødvendigvis stor, og tar i hvert fall mindre plass enn en selvstendig fryseboks. Har man ikke råd til det, så får man ta noen av de lappene man har tenkt å ha i safen først, og kjøpe den.. ;) 

Og nei, det skal ikke "fryktelig mye varme" til å tine en fryser på -18 grader. Husk at mangt en husbrann er fra noen hundre grader til 1000 - da har det ingenting å si om fryseren holder -18, 0 eller 18 plussgrader.. 

Anonymkode: f02e4...6df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei.

jeg bor i et nabolag. Om alt av digitale betalinger faller bort - hvordan tenker regjeringen at butikker skal skaffe veksel? Regne ut kostnad, sum og tilbakebetaling? 

Ingen kan dette i 2025. Og absolutt ingen butikk har mer veksel enn til de vanlige kontant-kundene sine.

Ok. Så faller evnen til å betale digitalt bort en stund. Da tyr man ikke til kontanter (som altså ingen uansett har veksel for). Man tyr til å handle på krita.

Og er det krise-krise? Da hjelper ikke kontanter. I ordentlig krise er valutaen kunst eller gull. 

Anonymkode: f8ab0...a56

Også ganske vanlig byttemiddel i krise-krise: rasjoneringskort.

Anonymkode: 7ad98...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Safe trenger ikke å være spesielt dyrt eller plasskrevende. Vi kjøpte to stykker brukt på Finn. Har en i en ekstern bod som vi leier, og den andre hjemme. 

Anonymkode: f31a3...c3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte en helt ny safe som var nesten like stor som en vaskemaskin for klær. Tungt og solidt skap som kan boltes fast i gulv og vegg. Det er en brannsafe og beskytter derfor innholdet så langt det går ved en brann. Men gullmynter brenner ikke opp, det smelter og deformeres. Gull er gull.

Spesielt sølvmynter tar mye plass, derfor vurderer jeg å kjøpe en ekstra safe av samme type og størrelse. Gull trenger nesten ikke safe hvis man har litt kreativitet på gjemmesteder. Gull korroderer ikke, så det tåler godt å bli gravd ned i jorden. En vanlig 1 oz gullmynt er i dag verdt rundt 30 000 kr, slik at det ikke skal så mange mynter til for å utgjøre en liten formue. 300 000 kroner får man plass til i form av gullmynter i en god gammeldags lommebok. Jeg har prøvd 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte en helt ny safe som var nesten like stor som en vaskemaskin for klær. Tungt og solidt skap som kan boltes fast i gulv og vegg. Det er en brannsafe og beskytter derfor innholdet så langt det går ved en brann. Men gullmynter brenner ikke opp, det smelter og deformeres. Gull er gull.

Spesielt sølvmynter tar mye plass, derfor vurderer jeg å kjøpe en ekstra safe av samme type og størrelse. Gull trenger nesten ikke safe hvis man har litt kreativitet på gjemmesteder. Gull korroderer ikke, så det tåler godt å bli gravd ned i jorden. En vanlig 1 oz gullmynt er i dag verdt rundt 30 000 kr, slik at det ikke skal så mange mynter til for å utgjøre en liten formue. 300 000 kroner får man plass til i form av gullmynter i en god gammeldags lommebok. Jeg har prøvd 😄

Har et FG godkjent våpenskap som har egenvekt på 135kg. beregnet til 8 våpen. I dag har jeg kun et våpen, så her har jeg om nødvendig plass til flere tusen sølvmynter. Så mange kommer jeg aldri til å eie uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ca 3000 nok og 100 pund. 
Skal oppjustere, man vet aldri hva som kommer rundt neste sving. 

Anonymkode: 8ce85...3a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det dumt å ha euro? 

Chat gpt gikk for diversifisering; cash, gull, krypto. Og selvsagt mat og medisiner.

Anonymkode: 8cc0a...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har ikke hatt kontanter på noen år. Jeg har ikke brukt minibank på noen år heller. Jeg burde kanskje hatt noe liggende. Har ikke tenkt så mye på det. 

Anonymkode: 48b88...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del kontanter/verdier som kan omsettes. 

Pengeskap eller safe finner man gratis på Finn.no. Mange som ønsker å kvitte seg med sånt, vi har en safe i boden vi fikk gratis mot henting. Måtte kjøpe en trallesak for å frakte den for den er faen så tung, men føler meg temmelig trygg på at den ikke blir stjålet (og om de stjeler den skal de slite med å få åpnet den uansett).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...