AnonymBruker Skrevet i går, 13:18 #1 Del Skrevet i går, 13:18 Regjeringen ber oss ha liggende litt kontanter som en del av beredskapen. Både av den grunn, men også for hverdags, så lurer jeg på hvor mye dere har av kontanter hjemme? Er det en beredskapsgreie, eller bruker dere litt kontanter? Kan ikke huske å ha brukt fysiske penger siden tannfeen.. Anonymkode: ad130...1c8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:33 #2 Del Skrevet i går, 13:33 Jeg har noen tusen liggende hjemme i kontanter. For meg har det ingenting med beredskap å gjøre, men fordi kortterminalene kan streike, og det har jo skjedd.... Så jeg har alltid kontanter. Men 99% av kvinneguiden vil nok påstå at jeg er hardbarka kriminell siden jeg bruker kontanter. Anonymkode: f4f09...c9b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:41 #3 Del Skrevet i går, 13:41 800kr i sedler som har ligget i en skål i stua siden pandemien, og 200 i lommeboka som har ligget der omtrent like lenge. Anonymkode: 9bb16...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:45 #4 Del Skrevet i går, 13:45 Jeg har alltid et par tusen liggende. Har fått bruk for dem flere ganger. Anonymkode: 97fcc...aeb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:50 #5 Del Skrevet i går, 13:50 Jeg har alltid minst 3000 kr i lommeboken, og har fått bruk for det flere ganger da det har vært problemer med betalingsterminalen på matbutikken. Man opplever i løpet av ett år at NETS er nede en gang eller flere og da er det greit å kunne betale for seg. En av truslene som finnes nå er også hybridkrig og da kan alt i fra strømnettet, bankene, nødnumre mm bli hacket og utilgjengelig en periode. Anonymkode: d7655...0c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:04 #6 Del Skrevet i går, 15:04 Det er nesten ikke lov å ha kontanter liggende hjemme lengre? Alle penger skal være synlig mtp skatt/årsoppgjør og dermed vil de samme som sier: "ha noen kontanter hjemme" også være dem som sier: "vi ønsker å fase ut kontanter i omløp og digitalisere alt". En kan ikke vinne? Anonymkode: dcfaa...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:07 #7 Del Skrevet i går, 15:07 Et par-tre tusen kroner, samt kanskje omtrent det samme i euro/dollar (uten at det er ment som noen beredskap). Så på ingen måte sånn at jeg kunne finansiert noe stort med det, men nok til å kunne betale for meg på butikken hvis alle digitale løsninger skulle gå ned etter et større angrep e.l. Anonymkode: 0fef8...50f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:25 #8 Del Skrevet i går, 15:25 Har alltid kontanter i beredskap i tillegg til at jeg bruker kontanter i hverdagen av prinsipp. Det varierer med forbruket hvor mye kontanter jeg har utenom beredskap, men typisk 10 - 30 000 kroner. Betaler også større kjøp og tjenester med kontanter opptil grensen på 20 000,- Selvfølgelig med kvittering og uten noe snusk. Bruker kort også. Jeg er vanligvis nokså økonomisk av meg men kontanter er et prinsipp jeg velger å betaler litt ekstra for. Folk blir provosert av å måtte betale for å ta ut penger i minibank men jeg blir mer provosert over uttaksbegrensninger som jeg uansett omgår uten store problemer. Betaler jeg litt gebyr til minibankeieren, har de også et incentiv for å opprettholde minibanktjenester. Anonymkode: 7ad98...f10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:35 #9 Del Skrevet i går, 15:35 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er nesten ikke lov å ha kontanter liggende hjemme lengre? Alle penger skal være synlig mtp skatt/årsoppgjør og dermed vil de samme som sier: "ha noen kontanter hjemme" også være dem som sier: "vi ønsker å fase ut kontanter i omløp og digitalisere alt". En kan ikke vinne? Anonymkode: dcfaa...b69 Det er bare å opplyse om kontanter i skattemeldingen. Banken har full oversikt over alle uttak og jeg har utførlig fylt ut skjema som forklarer hvor mye jeg tenker å ta ut og hva pengene går til. De kan ikke si noe mot det. Og hvis de gjør det så fordeler jeg bare på flere ulike banker, slik at hver bank har mindre oppfattet risiko på sin kappe. Skatteetaten har også grei tilgang, så jeg ville ikke vært så bekymret for det. Opplys til banken at du har et mønster på å ta ut kontanter, hvor pengene kommer fra og hva formålet er. Still med åpne kort overfor Skatteetaten i skattemeldingen og ved kontroll. Kontantene er ikke tatt ut av sirkulasjon og alt er ikke digitalisert, enda. Hvis alle som var opptatt av dette faktisk brukte i alle fall litt kontanter jevnlig, så ville det være vanskeligere å presse på for digitale sentralbankpenger. Fiatvalutaene destruerer seg selv over tid, så akkurat der vil du vinne før eller siden. Mot overvåking og maktmisbruk må man alltid være villig til å yte politisk motstand. Anonymkode: 7ad98...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:36 #10 Del Skrevet i går, 15:36 Liker å ha 1000 kroner i krisecash (som jeg kaller det) i lommeboka hvis kortet skulle streike. Nå kan jeg jo betale med vipps også da, men den streiker visst rett som det er. Anonymkode: 612eb...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:19 #11 Del Skrevet i går, 17:19 Kontanter orker jeg ikke styre med, men har 100.000 i gullmynter i beredskapslageret. Anonymkode: e5b06...6ae 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:24 #12 Del Skrevet i går, 17:24 Jeg har 7000kr i kontanter og 1/2 kilo gull (smykker) i en safe. Det får holde. Anonymkode: 15c2c...baa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:25 #13 Del Skrevet i går, 17:25 Har ikke hatt kontanter av norsk valuta hjemme på mange, mange år. Har 100-200 Euro for å slippe å ta ut med en gang vi kommer til et europeisk land (noe vi ofte gjør). Noen pund, og noen dollar. Anonymkode: a3a57...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:27 #14 Del Skrevet i går, 17:27 Har to tre tusen, ca tusen av de i lommeboka og resten i en skuff hjemme. Jeg har måtte bruke kontanter kanskje fire, fem ganger de siste årene, så dette kommer jeg til å fortsette med. Anonymkode: a1af5...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:37 #15 Del Skrevet i går, 17:37 Har ca 10 000kr i kontanter hjemme, tror det går helt fint at det ikke er oppgitt som formue på likningen😄 Anonymkode: fb333...251 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet i går, 17:46 #16 Del Skrevet i går, 17:46 Det sier jeg ikke for da kommer skattemyndighetene 😉 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:50 #17 Del Skrevet i går, 17:50 Maskinfører skrev (3 minutter siden): Det sier jeg ikke for da kommer skattemyndighetene 😉 Hva er grensen for det? 10k? 20k? Anonymkode: dcfaa...b69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet i går, 17:58 #18 Del Skrevet i går, 17:58 Rundt 1200 i kroner og omtrent det samme i euro. Kronene kan vel kalles beredskap, euroene er veldig greie å ha når vi drar til Hellas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:19 #19 Del Skrevet i går, 18:19 Tre-fire tusen. Anonymkode: bfd8d...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:30 #20 Del Skrevet i går, 18:30 Ja ca 10 000 nok. Så har jeg euro. Men husker ikke hvor mye. Ja jeg bruker litt kontanter ja. Særlig når jeg er med ene venninna min. For hun mener alle mener jeg er ei hore siden jeg har kontanter. Så det synes jeg er artig. Så jeg liker å gjør slik at hun rødmer😂😂 hun går ut av butikken når jeg drar opp kontanter. Flire lik godt hver gang. Anonymkode: 05b9b...969 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå