AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #41 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er din personlige mening, jeg for min del jobber heller ekstra for å kunne kjøpe meg fri fra husarbeidet. Det er mer interessant og givende å sitte å telle snøfnugg enn å gjøre husarbeid. Jeg kan omså måke innkjørselen med en spiseskje, hvis jeg slipper husarbeidet. Det er langt i fra alle som synes det er noe i nærheten av tilfredsstillende å gå rundt med en vaskebøtte og støvklut, sortere sokker og brette klær, pusse vinduer og ta oppvasken... Anonymkode: 8e785...5f0 Samme her. Husarbeid anser jeg som slitsomt, ekkelt og veldig tidkrevende. Hadde heller skrudd på bilen, snekret eller måkt snø. Da får man i hvert fall trim og/eller frisk luft. Anonymkode: c9a87...52a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #42 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Husarbeid er dønn kjedelig og finnes ikke tilfredsstillende, det er kun et nødvendig onde. Om mannen hadde ønsket å ta ansvar for hus, hjem og evt. barn mens jeg jobbet og utviklet meg, så hadde jeg selvsagt ikke hatt noe i mot det. Anonymkode: db730...942 Men mennene vil jo ikke ha det tilfredsstillende! De vil heller plages i hjel på jobb Anonymkode: c9a87...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #43 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg elsker det tradisjonelle livet og hadde aldri ville bytta vekk matlaging og husarbeid for utearbeid og det handy styret i huset. Det er mitt valg å ha det slik og jeg trenger ikke likestilling til å definere noe. Anonymkode: ead2f...b4c Hvilket "handy styr"? I et moderne hjem er det knapt behov for fysiske arbeidsoppaver overhodet. Hva er det mannen din gjør som tar like mye tid som alle hushjelp-oppgavene dine? Du lager sikkert både mat og vasker, tar gressklipping og snømåking (dette er kanskje "mannearbeid"?) flere timer hver dag? Du er enten en kvinne med lvl 100 i selvbedrag, eller et inceltroll Anonymkode: 7c303...3c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #44 Del Skrevet 14 timer siden Må innrømme at jeg veldig sjeldent måker snø eller klipper gresset. Eller hogger ved. Fordi jeg syns det er kjedelig og tungt. Mannen lager sjelden middag,og vasker sjelden klær. Men... er mannen borte og det snør,måker jeg jo. Og er jeg borte lager han mat og vasker klær. Vi kan jo gjøre det meste begge to,men i hverdagen blir det fordelt litt tradisjonelt. Anonymkode: 54f6b...8dc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 14 timer siden #45 Del Skrevet 14 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 13.54): Jeg kom som flytking til norge for 15 år siden, og det som slår meg i det Norske samfunnet er at kvinner ikke ønsker seg det tradisjonelle familielivet, der mannen tar for seg det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft og kjøring etc, der kvinnen har hovedoppgaven med å holde hus og hjem reint og fint, og stå for mesteparten av matlaging. Det er ganske fasinerende for meg med en helt annen kultur å se dette:) Sier ikke at det er noe galt i det, men vil det ikke skape endel konflikter om mann ikke har ulike roller i hjemmet? Vil gjerne høre erfaringer fra menn og kvinner Anonymkode: d0bcb...666 I Norge handlet alt om å overleve vinteren. Hvis ikke både menn og kvinner bidro med å produsere nok mat slik at man hadde et lager som varte gjennom vinteren, så sultet man i hjel. Slik var det ikke i sydligere strøk da man kunne dyrke mat året rundt/hadde enkel tilgang til import av korn fra Afrika. Endret 10 timer siden av 000VF000 ord 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adriana1987 Skrevet 14 timer siden #46 Del Skrevet 14 timer siden (endret) Den reelle årsaken til at det er slik, er at norske kvinner har blitt lært opp til at det er noe negativt med det. At de blir undertrykt og holdt nede. Det er ikke status å være tradisjonell. Det som er status er å jobbe seg ihjel for de rike og mektige. Ta lang utdanning. Slik at de ikke orker å få særlig med barn eller å lære dem opp. Endret 14 timer siden av Adriana1987 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #47 Del Skrevet 14 timer siden Adriana1987 skrev (3 minutter siden): Den reelle årsaken til at det er slik, er at norske kvinner har blitt lært opp til at det er noe negativt med det. At de blir undertrykt og holdt nede. Det er ikke status å være tradisjonell. Det som er status er å jobbe seg ihjel for de rike og mektige. Ta lang utdanning. Slik at de ikke orker å få særlig med barn eller å lære dem opp. Nei. Det er VALGFRIHET å ha en jobb og egen lønn, slik at kan man forlate en mann som begynner å slå, pule på andre damer, sløse med felles penger og så videre. Ingen er opptatt av "status" i 2025. Men jeg som voksent, smart menneske hadde aldri i livet lagt mitt liv i hendene på en annen person, og stolt på at denne personen ALLTID vil være der, og ALLTID vil ønske meg intet annet enn godt. Jeg har for øvrig fire barn. Anonymkode: c9a87...52a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #48 Del Skrevet 14 timer siden Hadde noen bestemt at jeg skulle være hjemme å gjøre husarbeid, lage mat osv.Hadde det ikke vært noe mer meg, jeg er ikke lagd slik. Finnes ikke noe mer kjedelig enn dette. Jeg lager ikke mat (til min mors fortvilelse, for jeg er vokst opp veldig tradisjonelt), jeg tar ikke oppvask. Hater husarbeid. Når jeg jobber så er det helt nydelig, jeg elsker jobben min, stortrives med egne penger. Selv om alt jeg tjener går i samme pott som mannen. Jeg vil aldri ende opp som mamma, fullstendig avhengig av min far sin inntekt. Så til tross for vold ble hos han til hun døde. Det at kvinner jobber gir oss valgfrihet til å gifte seg med hvem hun vil, gir hun mulighet til å gå, gir henne mening i livet. Det er kun i "nyere" tider kvinnen ble redusert til husmor, vi har alltid jobbet tidligere, Anonymkode: 3874e...b5a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #49 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Husarbeid er dønn kjedelig og finnes ikke tilfredsstillende, det er kun et nødvendig onde. Om mannen hadde ønsket å ta ansvar for hus, hjem og evt. barn mens jeg jobbet og utviklet meg, så hadde jeg selvsagt ikke hatt noe i mot det. Anonymkode: db730...942 Godt vi er forskjellige og du ikke har fasit. Jeg går heller i fullt husarbeidsmodus enn i jobb. Gjøre noe som gavner meg selv er bedre enn å stampe i hamsterhjulet. Anonymkode: ead2f...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #50 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvilket "handy styr"? I et moderne hjem er det knapt behov for fysiske arbeidsoppaver overhodet. Hva er det mannen din gjør som tar like mye tid som alle hushjelp-oppgavene dine? Du lager sikkert både mat og vasker, tar gressklipping og snømåking (dette er kanskje "mannearbeid"?) flere timer hver dag? Du er enten en kvinne med lvl 100 i selvbedrag, eller et inceltroll Anonymkode: 7c303...3c7 Handy styr er reperasjoner,ved bæring, oppussing og vedlikehold. Jeg greier slike oppgaver men velger ikke det når mannen trivs med å drive med slik og jeg trives inne. Hverken selvbedrag eller troll men en dame som har valgt det jeg ønsker å trives med. Hvorfor blir du sint og sur for det? Går det utover deg? Anonymkode: ead2f...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #51 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Godt vi er forskjellige og du ikke har fasit. Jeg går heller i fullt husarbeidsmodus enn i jobb. Gjøre noe som gavner meg selv er bedre enn å stampe i hamsterhjulet. Anonymkode: ead2f...b4c Men er det ikke fantastisk da at vi kan velge? Så blir hverken du eller jeg tvunget til noe vi ikke ønsker? Anonymkode: e33d9...269 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #52 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg kom som flytking til norge for 15 år siden, og det som slår meg i det Norske samfunnet er at kvinner ikke ønsker seg det tradisjonelle familielivet, der mannen tar for seg det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft og kjøring etc, der kvinnen har hovedoppgaven med å holde hus og hjem reint og fint, og stå for mesteparten av matlaging. Det er ganske fasinerende for meg med en helt annen kultur å se dette:) Sier ikke at det er noe galt i det, men vil det ikke skape endel konflikter om mann ikke har ulike roller i hjemmet? Vil gjerne høre erfaringer fra menn og kvinner Anonymkode: d0bcb...666 Fordi kvinner som jobber kan forsørge seg selv dersom mannen svikter/ ekteskapet ender. Og når hun jobber, må han bidra i hjemmet. Husarbeid og matlaging må gjøres hver dag. Større og tyngre jobber gjøres periodevis. Anonymkode: 431fc...f1f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #53 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Handy styr er reperasjoner,ved bæring, oppussing og vedlikehold. Jeg greier slike oppgaver men velger ikke det når mannen trivs med å drive med slik og jeg trives inne. Hverken selvbedrag eller troll men en dame som har valgt det jeg ønsker å trives med. Hvorfor blir du sint og sur for det? Går det utover deg? Anonymkode: ead2f...b4c Mange av oss bor heldigvis slik at vi ikke trenger å gjøre masse reparasjoner, oppussing og vedlikehold. Og de tingene som trengs å gjøres, hvert 5. år eller noe, de leier vi inn profesjonelle til å gjøre. (De færreste kan pusse opp badet selv i dag.) Vi har vel brukt en sekk ved totalt siste 5 år, så vedbæring er ikke et tema. Og den ene sekken skulle jeg klart å bære de 2 meterne fra døra/bilen til peisen selv. Det vil altså si at du og mannen har valgt dere en måte å leve på, som krever at dere gjør en del arbeid på huset dere bor i. Mens mange av oss andre har valgt å bo et sted der vi slipper det meste av sånt. For meg er hagearbeid hobby, så det er egentlig ikke arbeid. Så da er det som gjenstår å fordele av arbeid med hus og hjem, stort sett de tradisjonelle "kvinneoppgavene". Og jeg er også av typen som gjerne hadde jobbet mer, dersom mannen hadde tatt mesteparten av husarbeidet. Men vi har nå valgt at begge jobber og at vi deler på husarbeidet. Ikke for at vi MÅ , men for at vi trives med det. Vi bidrar også frivillig begge to til barnas fritidsaktiviteter. Men det skulle jo bare mangle. Ikke opplever jeg at jeg jobber for status. Og heller ikke at jeg jobber for de rike og mektige. Min opplevelse er at det at jeg jobber er et bidrag til fellesskapet, og at det jeg gjør er viktig. Ikke at noen skor seg på min innsats. Anonymkode: 903ce...820 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #54 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange av oss bor heldigvis slik at vi ikke trenger å gjøre masse reparasjoner, oppussing og vedlikehold. Og de tingene som trengs å gjøres, hvert 5. år eller noe, de leier vi inn profesjonelle til å gjøre. (De færreste kan pusse opp badet selv i dag.) Vi har vel brukt en sekk ved totalt siste 5 år, så vedbæring er ikke et tema. Og den ene sekken skulle jeg klart å bære de 2 meterne fra døra/bilen til peisen selv. Det vil altså si at du og mannen har valgt dere en måte å leve på, som krever at dere gjør en del arbeid på huset dere bor i. Mens mange av oss andre har valgt å bo et sted der vi slipper det meste av sånt. For meg er hagearbeid hobby, så det er egentlig ikke arbeid. Så da er det som gjenstår å fordele av arbeid med hus og hjem, stort sett de tradisjonelle "kvinneoppgavene". Og jeg er også av typen som gjerne hadde jobbet mer, dersom mannen hadde tatt mesteparten av husarbeidet. Men vi har nå valgt at begge jobber og at vi deler på husarbeidet. Ikke for at vi MÅ , men for at vi trives med det. Vi bidrar også frivillig begge to til barnas fritidsaktiviteter. Men det skulle jo bare mangle. Ikke opplever jeg at jeg jobber for status. Og heller ikke at jeg jobber for de rike og mektige. Min opplevelse er at det at jeg jobber er et bidrag til fellesskapet, og at det jeg gjør er viktig. Ikke at noen skor seg på min innsats. Anonymkode: 903ce...820 Og når jeg svarer for meg selv så betyr det selvsagt at jeg har hus og eiendom som krever masse utearbeid og oppvarming med ved hver dag på vinteren. Dvs mye vedbæring og vedlikehold. For MEG er det den vanligste boformen hos de aller fleste i min krets. Anonymkode: ead2f...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #55 Del Skrevet 13 timer siden Adriana1987 skrev (47 minutter siden): Den reelle årsaken til at det er slik, er at norske kvinner har blitt lært opp til at det er noe negativt med det. At de blir undertrykt og holdt nede. Det er ikke status å være tradisjonell. Det som er status er å jobbe seg ihjel for de rike og mektige. Ta lang utdanning. Slik at de ikke orker å få særlig med barn eller å lære dem opp. Den reelle årsaken er at kvinner er like mye verdt som menn, og at de har samme behov for selvrealisering og meningsfulle aktiviteter. Kvinner har begynt å gjøre som menn; Leve livet slik de vil. Verden er overbefolket, at kvinner nedprioriterer barn er det noe av det beste som kan skje med hensyn til menneskehetens fremtid her på jorda. Jo raskere vi får redusert befolkningen og ressursbruken, desto større sjanse er det for at vi ikke utrydder hele arten. Anonymkode: 7c303...3c7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 13 timer siden #56 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Godt vi er forskjellige og du ikke har fasit. Jeg går heller i fullt husarbeidsmodus enn i jobb. Gjøre noe som gavner meg selv er bedre enn å stampe i hamsterhjulet. Anonymkode: ead2f...b4c Nettopp! Det er overhodet ingen ting galt med å være hjemmeværende, jeg bare sier at det er det siste jeg kunne tenkt meg. (jeg kom borti anonymknappen i stad, men det var altså meg). Jeg føler at jobben min gavner meg selv på en måte som husarbeid aldri kan gjøre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #57 Del Skrevet 13 timer siden AdonisFFM skrev (1 time siden): Husarbeid er mye mer tilfredsstillende enn å være lønnslave. Da kan du du gjøre husarbeid, da. Jeg vil ha en jobb. Anonymkode: 1943a...49f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #58 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Handy styr er reperasjoner,ved bæring, oppussing og vedlikehold. Jeg greier slike oppgaver men velger ikke det når mannen trivs med å drive med slik og jeg trives inne. Hverken selvbedrag eller troll men en dame som har valgt det jeg ønsker å trives med. Hvorfor blir du sint og sur for det? Går det utover deg? Anonymkode: ead2f...b4c Hvor ofte må ting repareres da? Bor dere i et skur? Du forsøker å rasjonalisere dette, men studier har vist at kvinner har mer ansvar og mer arbeid i hjemmet enn menn. Jeg blir ikke sint, men oppgitt, fordi holdninger som dette ødelegger for kvinner generelt. "Internalised patriarchy" kalles det på engelsk. Dere ødelegger for dere selv på individuelt nivå også - hvis/når forholdet ender sitter du der uten arbeidserfaring og mulighet til å tjene egne penger. Og når du pensjonerer deg blir du minstepensjonist. Ved å trekke seg ut av arbeidslivet og ikke delta i verden, overlater du all kontroll til menn. Og historien har vist oss hvordan det går... Anonymkode: 7c303...3c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #59 Del Skrevet 13 timer siden Tenk på hvorfor familien din flyttet hit ts, og der finner du mye av årsaken . Det er bedre levestandard og frihet i landene hvor det er likhet mellom kjønnene og hvor flesteparten av menneskene er sysselsatt i arbeid. Krig er det også sjeldent. Anonymkode: 451ae...115 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #60 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor ofte må ting repareres da? Bor dere i et skur? Du forsøker å rasjonalisere dette, men studier har vist at kvinner har mer ansvar og mer arbeid i hjemmet enn menn. Jeg blir ikke sint, men oppgitt, fordi holdninger som dette ødelegger for kvinner generelt. "Internalised patriarchy" kalles det på engelsk. Dere ødelegger for dere selv på individuelt nivå også - hvis/når forholdet ender sitter du der uten arbeidserfaring og mulighet til å tjene egne penger. Og når du pensjonerer deg blir du minstepensjonist. Ved å trekke seg ut av arbeidslivet og ikke delta i verden, overlater du all kontroll til menn. Og historien har vist oss hvordan det går... Anonymkode: 7c303...3c7 Du vet ingenting om mitt liv. Jeg har heller ikke sagt at jeg ikke jobber. Og for å fortelle deg noe så gikk jeg ut av et forhold med null på konto da jeg var ung,og kom meg lett inn i jobb og har bygd meg opp dit jeg er idag. Jeg har ikke felles økonomi med noen og frykter ingenting,de valg jeg gjør har jeg kontroll på. Men i hjemmet er det full tradisjonell arbeidsfordeling. En annen ting: det er ingen reell valgfrihet da, når vi som velger tradisjonellt kjønnsroller mønster får beskjed om at vi ødelegger for andre. Vet du hva: jeg bryr meg ikke for mitt liv er mine valg. Anonymkode: ead2f...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå