AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #21 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg kom som flytking til norge for 15 år siden, og det som slår meg i det Norske samfunnet er at kvinner ikke ønsker seg det tradisjonelle familielivet, der mannen tar for seg det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft og kjøring etc, der kvinnen har hovedoppgaven med å holde hus og hjem reint og fint, og stå for mesteparten av matlaging. Det er ganske fasinerende for meg med en helt annen kultur å se dette:) Sier ikke at det er noe galt i det, men vil det ikke skape endel konflikter om mann ikke har ulike roller i hjemmet? Vil gjerne høre erfaringer fra menn og kvinner Anonymkode: d0bcb...666 Vi har det sånn. Etniske nordmenn. Hvordan vet du at det ikke er sånn i mange hjem? Norske medier skriver bare om politisk korrekte saker, dvs woke, pride, ekstrem-feminisme. Anonymkode: bbf14...2ac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 23 timer siden #22 Del Skrevet 23 timer siden Selv om kvinner tradisjonelt passet på his og barn har den norske kvinnen hatt stor respekt og ansvar også i tidligere tider. I vikingtiden var det den gifte kvinnen som hadde nøkkel til husene og hun hadde rett til å få sin stemme hørt. Selv om hun hadde kvinneoppgaver, var hun friere enn andre kvinner i verden på den tiden. Så kom kristendommen med sin undertrykkelse av kvinner, men det skal mye til å undertrykke noe som har fått feste seg i flere århundrer. Norge er et hardført land og alle måtte jobbe utenfor huset for å få mat på bordet. Det gjorde at kvinnene ikke kunne gjemmes bort inne i huset. Så i nyere tid kom kvinnebevegelsen som var veldig sterk her i landet. Det ble opprør mot husmoryrket og husmoren ble latterliggjort. For hvem vil bare være hjemme og passe barn? Det var og er en sterk forventning om at kvinnene skal ønske seg ut av hjemmet. Det gikk sport i å vise at kvinner kan gjøre det like godt, om ikke bedre, i alle «mannsoppgaver». Og jeg mistenker at noen menn synes det er litt deilig at de ikke må gjøre alt tungt arbeid. Hjemme hos oss snakker vi sammen og planlegger de forskjellige oppgavene. Det gjør at det ikke blir konflikter og barna våre ser at vi klarer å samarbeide om den daglige driften av familien. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #23 Del Skrevet 23 timer siden Fordi det er typisk norsk å være selvstendig. Valgfrihet er nødvendig for å kunne være selvstendig. Da nytter det ikke å fordele oppgaver på forhånd. Anonymkode: 8c392...262 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #24 Del Skrevet 23 timer siden AdonisFFM skrev (1 time siden): At begge to i familien er tvunget inn i arbeid for å oppnå liten forbedring i netto kjøpekraft for fanilien virker ikke så veldig smart. Her har arbeidsgivere vunnet stort og familien gitt ifra seg mye personlig tid for liten gevinst. Liten forbedring? De fleste selv lavtlønte i dag har en livsstil som selv folk som velta seg i luksus ikke hadde før. Anonymkode: 1943a...49f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #25 Del Skrevet 22 timer siden AdonisFFM skrev (2 timer siden): At begge to i familien er tvunget inn i arbeid for å oppnå liten forbedring i netto kjøpekraft for fanilien virker ikke så veldig smart. Her har arbeidsgivere vunnet stort og familien gitt ifra seg mye personlig tid for liten gevinst. Kjøpekraft har ingenting med individuelt intellekt å gjøre. Jeg HATER husarbeid, og hadde blitt dypt deprimert, dum og udugelig av å gå hjemme, vaske og lage mat som eneste aktiviteter hele livet. Fysj. En annen ting er at da jeg måtte bryte med eksmannen, hadde jeg fast jobb med bra lønn, slik at jeg ikke sto på bar bakke etter skilsmissen, og kunne klare meg selv. Anonymkode: c9a87...52a 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #26 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har det sånn. Etniske nordmenn. Hvordan vet du at det ikke er sånn i mange hjem? Norske medier skriver bare om politisk korrekte saker, dvs woke, pride, ekstrem-feminisme. Anonymkode: bbf14...2ac Spar meg. Vi er helt vanlige mennesker selv om vi begge er i jobb og fordeler oppgaver slik det passer oss som de individene vi er. Min mann er rørlegger, og jeg jobber i administrasjon i et lokalt firma. Vi er hverken woke eller ekstremfeminister. Jeg vil gjerne skyte inn at ingen kvinner jeg kan komme på i min slekt har vært 100 % hjemmeværende. Tradisjonelt rundt i Norge har både kvinner og menn vært med og dratt lasset, ikke av prinsipielle grunner, men for å sette mat på bordet. Alle måtte bidra for at hjulene skulle gå rundt. Mine oldemødre jobbet absolutt, selv om de ikke var karrierekvinner. Tre av de jobbet på gård, og tok deltidsjobber i fiskeforedling, butikk og ei var kokke på turiststasjon. Den fjerde drev et pensjonat sammen med sin bror. Mine bestemødre og deres generasjon ønsket seg utdannelser for å slippe å stå i disse fysisk tunge og dårlig betalte jobbene, både for seg og sine sønner og døtre. Anonymkode: e33d9...269 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #27 Del Skrevet 21 timer siden Jeg var glad for at jeg kan skifte dekk, klippe gress, legge gulv, flislegge ute og inne, stake opp tette rør og mye mer da jeg ble alene. Aldri skjønt kvinnen som ikke vil kunne selv, plutselig en dag står du der. Vært på besøk hos utenlandske familier og er ikke kona hjemme eller større barn blir det ikke kaffe nei. Hadde en utenlandsk kjæreste og han sa selv hvor hjelpesløs de var uten hverandre. Han hadde dog lært seg å lagd mat og vaske klær og holde orden og rent i leiligheten, men det fikk han ikke lov til da han var gift. Selvstendighet!! Anonymkode: 43a46...911 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #28 Del Skrevet 21 timer siden AdonisFFM skrev (2 timer siden): At begge to i familien er tvunget inn i arbeid for å oppnå liten forbedring i netto kjøpekraft for fanilien virker ikke så veldig smart. Her har arbeidsgivere vunnet stort og familien gitt ifra seg mye personlig tid for liten gevinst. Hadde vært mye verre å bli tvunget til å være hjemme med unger og husarbeid og vært avhengig av mannens inntekt. Anonymkode: db730...942 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #29 Del Skrevet 21 timer siden AdonisFFM skrev (13 timer siden): De korporate kreftene Vesten er veldig sterke slik at begge må jobbe siden skattenivået er veldig høyt. Dette har ledet til at vi får mer misfornøyde kjønnsroller og mer press på lønninger og livskvalitet. Alliansen imellom wokisme, militant hyperfemisme og korporater som stadig jager profitt hr ledet til dette i "demokratiene". Nei, begge må jobbe for at begge skal kunne ha like rettigheter og muligheter. Ved at kun en (mannen) jobber i en "ordentlig jobb" som gir en inntekt man kan leve av, så forringes maktbalansen i hjemmet. Den som ikke jobber, og som da ikke har inntekt, har ingen andre muligheter enn å bli i forholdet og passe på at den som jobber er fornøyd. Det handler altså veldig lite om kjøpekraft, og veldig mye om likeverd og valgfrihet. (Reell valgfrihet.) Utfordringen med dette er at mange kvinner faktisk er så frie og selvstendige at de ikke er avhengige av å ha en mann. De klarer seg alene, på sin ene inntekt. Og de klarer å utføre alle hjemmets oppgaver selv, eller med litt hjelp av andre. Og mange menn er da misfornøyde med at disse kvinnene ikke ønsker å være "mamma"/"husmor" for dem, i et forhold der de skal slippe unna med "snømåking, vedhogst, tunge løft, snekkerarbeid og bilkjøring" mens huset er strøkent, barna blir oppdratt, klær vaskes og maten står på bordet når de kommer hjem fra jobb. Samtidig som de heller ikke ønsker å jobbe masse, og dermed ha inntekt nok til at kvinnen KAN jobbe mindre mot at hun gjør mer hjemme. Det er jo utallige tråder her på KG om menn som tror at de i et vanlig familieliv kan velge bort det å vaske hus, legge barn, lage mat og vaske klær, til fordel for å spille på PC'en, se på TV, eller dra på puben/fylla, og se fotball med gutta. (Med andre ord, leve som en ansvarsløs tenåring, mens de har erstattet mor med en ny kvinne som gjør alt for dem.) I velfungerende hjem i Norge (Og de tror jeg det er desidert flest av), så blir paret selv enige om en arbeidsfordeling hjemme som begge kan leve med. Der begge tar de hverdagsoppgavene de trives best med, og deler på de oppgavene "ingen vil gjøre". Da får også begge litt tid til egne ting, og overskudd. Men det er ikke lenger noen selvfølge at arbeidsoppgavene fordeles etter hvilket kjønnsorgan man har. Men heller etter hvilke personlige interesser, styrker og svakheter man har. Anonymkode: 903ce...820 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 21 timer siden #30 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde vært mye verre å bli tvunget til å være hjemme med unger og husarbeid og vært avhengig av mannens inntekt. Anonymkode: db730...942 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kjøpekraft har ingenting med individuelt intellekt å gjøre. Jeg HATER husarbeid, og hadde blitt dypt deprimert, dum og udugelig av å gå hjemme, vaske og lage mat som eneste aktiviteter hele livet. Fysj. En annen ting er at da jeg måtte bryte med eksmannen, hadde jeg fast jobb med bra lønn, slik at jeg ikke sto på bar bakke etter skilsmissen, og kunne klare meg selv. Anonymkode: c9a87...52a Egentlig ikke vanskelig: To i full jobb og gir halvparten av inntektene til staten i form av skatter og avgifter. En i full jobb og skattebyrden delt på hele familien ville frigjort mye mer kvalitetstid. Ta bort mye av det hjernedøde konsumet og alskens tulleprosjekter som staten pøser ut våre penger på og vi hadde hatt en mye bedre livskvalitet og klart oss på mye mindre. Det vil komme etter hvert som EU kollapser. Til syvende og sist handler jo dette likedan om preferanser. Det mannen vil ha og den Norske kvinnen vil ha er ikke alltid samkjørt. Kjøpekraft er absolutt en reell faktor. Når en familie må gi dobbelt så mye av sin tid i livet til staten, men det kunne ha fungert greit utenom dette med samme levestandard, er det klart at mange ville valgt det. Pakten imellom korporat wokeisme og millitant feminisme har vært veldig ødeleggende for arbeidsrettigheter. Og nå skal pensjonsalderen heves. Det er vel ingen som snakker om 6-timersdagen lenger, selv om dette i seg selv hadde vært nok til at en hverken hadde trengt barnehager eller haugevis av andre sosiale ting vi har gjort oss avhengige av. Husarbeid er mye mer tilfredsstillende enn å være lønnslave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 21 timer siden #31 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Liten forbedring? De fleste selv lavtlønte i dag har en livsstil som selv folk som velta seg i luksus ikke hadde før. Anonymkode: 1943a...49f Hva mener du med før? I dag er det jo vanskelig for familier med en inntekt å få boliglån. På 60/70 tallet var det jo vanlig med EN inntekt og alikevel fikk de kjøpt seg enebolig. Tingene trender i dyrere retning overalt og inntektene står ikke i forhold. Skattenivået bare stiger og stiger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #32 Del Skrevet 21 timer siden Men ts skriver da ikke at mor må være hjemmeværende? Anonymkode: bbf14...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #33 Del Skrevet 21 timer siden Jeg elsker det tradisjonelle livet og hadde aldri ville bytta vekk matlaging og husarbeid for utearbeid og det handy styret i huset. Det er mitt valg å ha det slik og jeg trenger ikke likestilling til å definere noe. Anonymkode: ead2f...b4c 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #34 Del Skrevet 21 timer siden Fordi vi er i 2025, og vet at utover/innovertiss spiller liten rolle i fordeling av oppgaver. Anonymkode: 49086...e07 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #35 Del Skrevet 21 timer siden AdonisFFM skrev (13 minutter siden): Husarbeid er mye mer tilfredsstillende enn å være lønnslave. Husarbeid er dønn kjedelig og finnes ikke tilfredsstillende, det er kun et nødvendig onde. Om mannen hadde ønsket å ta ansvar for hus, hjem og evt. barn mens jeg jobbet og utviklet meg, så hadde jeg selvsagt ikke hatt noe i mot det. Anonymkode: db730...942 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 21 timer siden #36 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg kom som flytking til norge for 15 år siden, og det som slår meg i det Norske samfunnet er at kvinner ikke ønsker seg det tradisjonelle familielivet, der mannen tar for seg det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft og kjøring etc, der kvinnen har hovedoppgaven med å holde hus og hjem reint og fint, og stå for mesteparten av matlaging. Det er ganske fasinerende for meg med en helt annen kultur å se dette:) Sier ikke at det er noe galt i det, men vil det ikke skape endel konflikter om mann ikke har ulike roller i hjemmet? Vil gjerne høre erfaringer fra menn og kvinner Anonymkode: d0bcb...666 Det kommer litt an på effektivitet i samarbeidet for min del. Jeg har ikke noe imot tradisjonelle roller sånn sett, så lenge de ikke er enerådende for relasjonen. Det er viktig å kunne løsrive seg også tenker jeg. Ikke gro fast i mønstre. Rutiner er bra. Så syns jeg det er veldig greit å kunne bytte på innimellom. Få en pause og gjøre noe annet. Bare et pusterom. Det betyr mye for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 21 timer siden #37 Del Skrevet 21 timer siden Hvis folk hadde hatt mer fritid, så ville de hatt mer kvalitetstid til å optimalisere sine hjem på så mange flere måter. De som er lønnsslaver og MÅ jobbe for å kunne betale renter og avdrag på en bolig de knapt bruker anet enn å sove hadde nok satt pris på 40 timer mer fritid i uka. Til å begynne med kunne jo Norge som foregangsland gått inn for en 6-timersdag istedet for å kaste bort penger på "grønne skifte"; finansiere USA sin velstand samt støtte opp om konflikter verden rundt. Det er utrolig mye vi kunne gjort fir å redusere staten sine utgifter for deretter å gi folk mer fritid. en 6-timers dag ifra 7 1/2 timers dag i dag ville gitt et par 5 timer mer tid for seg selv i uka. DET er mulig å gjøre i Norge og Norden forøvrig. Likedan er det helt tuklete at en regjering fra Arbeiderpartiet har økt pensjonsalder slik at vi skal jobbe for en ENDA større velferdsstat. Jobb mindre, betal mindre skatt ha mer tid for deg og dine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #38 Del Skrevet 20 timer siden AdonisFFM skrev (21 minutter siden): Egentlig ikke vanskelig: To i full jobb og gir halvparten av inntektene til staten i form av skatter og avgifter. En i full jobb og skattebyrden delt på hele familien ville frigjort mye mer kvalitetstid. Ta bort mye av det hjernedøde konsumet og alskens tulleprosjekter som staten pøser ut våre penger på og vi hadde hatt en mye bedre livskvalitet og klart oss på mye mindre. Det vil komme etter hvert som EU kollapser. Til syvende og sist handler jo dette likedan om preferanser. Det mannen vil ha og den Norske kvinnen vil ha er ikke alltid samkjørt. Kjøpekraft er absolutt en reell faktor. Når en familie må gi dobbelt så mye av sin tid i livet til staten, men det kunne ha fungert greit utenom dette med samme levestandard, er det klart at mange ville valgt det. Pakten imellom korporat wokeisme og millitant feminisme har vært veldig ødeleggende for arbeidsrettigheter. Og nå skal pensjonsalderen heves. Det er vel ingen som snakker om 6-timersdagen lenger, selv om dette i seg selv hadde vært nok til at en hverken hadde trengt barnehager eller haugevis av andre sosiale ting vi har gjort oss avhengige av. Husarbeid er mye mer tilfredsstillende enn å være lønnslave. Det er din personlige mening, jeg for min del jobber heller ekstra for å kunne kjøpe meg fri fra husarbeidet. Det er mer interessant og givende å sitte å telle snøfnugg enn å gjøre husarbeid. Jeg kan omså måke innkjørselen med en spiseskje, hvis jeg slipper husarbeidet. Det er langt i fra alle som synes det er noe i nærheten av tilfredsstillende å gå rundt med en vaskebøtte og støvklut, sortere sokker og brette klær, pusse vinduer og ta oppvasken... Anonymkode: 8e785...5f0 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #39 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg kom som flytking til norge for 15 år siden, og det som slår meg i det Norske samfunnet er at kvinner ikke ønsker seg det tradisjonelle familielivet, der mannen tar for seg det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft og kjøring etc, der kvinnen har hovedoppgaven med å holde hus og hjem reint og fint, og stå for mesteparten av matlaging. Det er ganske fasinerende for meg med en helt annen kultur å se dette:) Sier ikke at det er noe galt i det, men vil det ikke skape endel konflikter om mann ikke har ulike roller i hjemmet? Vil gjerne høre erfaringer fra menn og kvinner Anonymkode: d0bcb...666 Fordi jeg, som kvinne, også ønsker å leve livet mitt? For min del er det en selvfølge å jobbe og tjene egne penger, det er galskap å gjøre seg avhengig av en mann. Det er svært lite fysisk arbeid som er nødvendig i et moderne hjem. Det tradisjonelle "mannsarbeidet" har i stor grad falt bort eller blitt mekanisert. "Kvinnearbeid" derimot (matlaging, ta seg av unger, vasking, osv) må fremdeles gjøres. Resultatet har da blitt at kvinner har full jobb i tillegg til det "tradisjonelle" husarbeidet. Jeg har null interesse av å være en manns hushjelp. Jeg forventer at samboeren min tar på seg halvparten av både ansvar og utførelse når det gjelder matlaging, vasking og annet husarbeid. Hadde han ikke gjort dette, da kan vi snakke om konflikt. Jeg har gått fra menn som ikke bidrar i hjemmet. Ingen mann er verdt å slite seg ut for. Anonymkode: 7c303...3c7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #40 Del Skrevet 20 timer siden AdonisFFM skrev (29 minutter siden): Egentlig ikke vanskelig: To i full jobb og gir halvparten av inntektene til staten i form av skatter og avgifter. En i full jobb og skattebyrden delt på hele familien ville frigjort mye mer kvalitetstid. Ta bort mye av det hjernedøde konsumet og alskens tulleprosjekter som staten pøser ut våre penger på og vi hadde hatt en mye bedre livskvalitet og klart oss på mye mindre. Det vil komme etter hvert som EU kollapser. Til syvende og sist handler jo dette likedan om preferanser. Det mannen vil ha og den Norske kvinnen vil ha er ikke alltid samkjørt. Kjøpekraft er absolutt en reell faktor. Når en familie må gi dobbelt så mye av sin tid i livet til staten, men det kunne ha fungert greit utenom dette med samme levestandard, er det klart at mange ville valgt det. Pakten imellom korporat wokeisme og millitant feminisme har vært veldig ødeleggende for arbeidsrettigheter. Og nå skal pensjonsalderen heves. Det er vel ingen som snakker om 6-timersdagen lenger, selv om dette i seg selv hadde vært nok til at en hverken hadde trengt barnehager eller haugevis av andre sosiale ting vi har gjort oss avhengige av. Husarbeid er mye mer tilfredsstillende enn å være lønnslave. Men da kan DU trø hjemme og gjøre det fine, tilfredsstillende husarbeidet. Så kan kona di gjøre det kjedelige, ekle som er å ha en lønnet jobb. Hvorfor vil du ikke det? Eller mener du at husarbeid er mer tilfredsstillende for KVINNER? Anonymkode: c9a87...52a 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå