Gå til innhold

Hva kommer det av at det tradisjonelle i andre deler av verden, ikke er slik i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kom som flytking til norge for 15 år siden, og det som slår meg i det Norske samfunnet er at kvinner ikke ønsker seg det tradisjonelle familielivet, der mannen tar for seg det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft og kjøring etc, der kvinnen har hovedoppgaven med å holde hus og hjem reint og fint, og stå for mesteparten av matlaging. 

Det er ganske fasinerende for meg med en helt annen kultur å se dette:) Sier ikke at det er noe galt i det, men vil det ikke skape endel konflikter om mann ikke har ulike roller i hjemmet? 

Vil gjerne høre erfaringer fra menn og kvinner 

Anonymkode: d0bcb...666

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror en stor grunn til dine opplevelser er at Norge er et velutviklet land der kvinner har alle rettigheter og alle muligheter. Kvinner i Norge er ikke lenger avhengig av en forsørger og mange stortrives med sin selvstendighet.

Altså motsatt en hva man ser i mange land kvinner flykter i fra.

Jeg liker like lite å vaske, rydde og lage mat som det min mann gjør. Derfor er det helt naturlig at vi fordeler dette likt. Om jeg feks ikke hadde en mann som så dette som en selvfølge, så hadde Jeg ikke vært interessert i å bo med han. 

Å dra innom dekkhotell for dekkskift tar 2 x 1 time i løpet av et år. Det er ikke en jobb.

Måke snø i oppkjørsel klarer jeg like fint som min mann. Samme med å slå gresset 3 ganger i året. Det gjør jeg mens jeg har på hodetelefoner og koser meg med en podcast. Så kan mannen min henge opp klesvasken.

I våre 21 år sammen har vi aldri hatt noen konflikter hjemme om hvem som gjør hva. Vi er begge oppegående og vet hva som skal og må gjøres i en husholdning. Har ikke jeg støvsuget og ryddet inn oppvasken en dag, så gjør mannen min det uten noe om og menn. Og motsatt. Dette løser seg av seg selv når man tenker likt om det 💁🏼‍♀️

Anonymkode: 91066...201

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kom som flytking til norge for 15 år siden, og det som slår meg i det Norske samfunnet er at kvinner ikke ønsker seg det tradisjonelle familielivet, der mannen tar for seg det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft og kjøring etc, der kvinnen har hovedoppgaven med å holde hus og hjem reint og fint, og stå for mesteparten av matlaging. 

Det er ganske fasinerende for meg med en helt annen kultur å se dette:) Sier ikke at det er noe galt i det, men vil det ikke skape endel konflikter om mann ikke har ulike roller i hjemmet? 

I Norge er det vanlig at både menn og kvinner er i jobb. Og dermed er det også vanlig at arbeidsoppgavene i hjemmet, som må gjøres på fritiden, deles relativt likt. 
Ettersom mange ikke har behov for "det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft, kjøring etc." i hverdagen, men det alltid er behov for matlaging, og å holde hjemmet rent og fint, så sier det seg selv at oppgavene må deles på. 
De fleste kvinner kan fint kjøre selv også. Og mange kvinner klarer helt fint både snekkerarbeid og tekniske ting. 

Joda, det er greit å ha avtale om hvilke roller man har i hjemmet, og hvilket ansvar den enkelte har. 
Men mange deler da de oppgavene det er behov for å gjøres, etter det den enkelte synes er "minst ille". 
Mange menn foretrekker å støvsuge og vaske gulv, fremfor å vaske klær. Andre liker å lage mat. 
Men oftest er det behov for at begge gjør litt av alt. 

Det er også basert på at voksne mennesker, både menn og kvinner, ønsker å kunne være selvstendige, og ikke være avhengige av noen andre for å klare seg i livet. 
De fleste kvinner i dag klarer alt av jobb i egen husholdning selv, og forventer at en man kan det samme. 

Anonymkode: 903ce...820

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I Norge er det vanlig at både menn og kvinner er i jobb. Og dermed er det også vanlig at arbeidsoppgavene i hjemmet, som må gjøres på fritiden, deles relativt likt. 
Ettersom mange ikke har behov for "det tekniske, snekkerarbeid, tunge løft, kjøring etc." i hverdagen, men det alltid er behov for matlaging, og å holde hjemmet rent og fint, så sier det seg selv at oppgavene må deles på. 
De fleste kvinner kan fint kjøre selv også. Og mange kvinner klarer helt fint både snekkerarbeid og tekniske ting. 

Joda, det er greit å ha avtale om hvilke roller man har i hjemmet, og hvilket ansvar den enkelte har. 
Men mange deler da de oppgavene det er behov for å gjøres, etter det den enkelte synes er "minst ille". 
Mange menn foretrekker å støvsuge og vaske gulv, fremfor å vaske klær. Andre liker å lage mat. 
Men oftest er det behov for at begge gjør litt av alt. 

Det er også basert på at voksne mennesker, både menn og kvinner, ønsker å kunne være selvstendige, og ikke være avhengige av noen andre for å klare seg i livet. 
De fleste kvinner i dag klarer alt av jobb i egen husholdning selv, og forventer at en man kan det samme. 

Min egen erfaring, som kvinne, er at jeg har lite respekt for en mann som ikke klarer å lage mat til seg selv, eller å vaske etter seg selv. 
Og skulle han komme med uttalelser som "det er kvinnearbeid" så hadde jeg sett på det som en uttalelse som indikerte at kvinner var mindre verd enn menn. Og dermed tatt avstand til hele fyren. 
Jeg klarer jo "mannsarbeidet" like godt selv, og har ikke noe behov for en mann til å omtale meg nedlatende fordi det er oppgaver i eget hjem han er avhengig av, men ser på som nedverdigende å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har klare manne- og kvinneoppgaver i vårt hjem.

Anonymkode: 0deb3...2fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som andre skriver, kvinner har rettigheter her. I tillegg er det slik at svært få norske menn gidder å jobbe 14 timers dager for å fullforsørge en kone som går hjemme. 

Anonymkode: c9a87...52a

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min egen erfaring, som kvinne, er at jeg har lite respekt for en mann som ikke klarer å lage mat til seg selv, eller å vaske etter seg selv. 
Og skulle han komme med uttalelser som "det er kvinnearbeid" så hadde jeg sett på det som en uttalelse som indikerte at kvinner var mindre verd enn menn. Og dermed tatt avstand til hele fyren. 
Jeg klarer jo "mannsarbeidet" like godt selv, og har ikke noe behov for en mann til å omtale meg nedlatende fordi det er oppgaver i eget hjem han er avhengig av, men ser på som nedverdigende å gjøre.

I tillegg er "manneoppgavene" morsommere, og utføres vanligvis uten små barn på slep.

Anonymkode: c9a87...52a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man fordeler jo oppgaver, men ikke etter kjønnsorgan. 

Det må da skape mye mer konflikter? Jeg er handy og god på snekkerarbeid og den slags - og glad i det -, mens mannen er god til å lage mat og liker det. Å skulle fordele etter innovertiss og utovertiss i stedet for evne, lyst og generelt rettferdig fordeling er jo intet mindre enn idiotisk. 

Og hva skal et homofilt par gjøre... begge bare kjører bil, mens huset støver ned? 😅

Forøvrig er det jo også som noen er inne på "tradisjonelt" sett litt sånn at mannen gjør mye mindre, de har morsommere oppgaver som det er færre av... 

Vil du ha en hjemmeværende husmor, så finnes det de som kunne vært det også, men da må du tjene nok til å forsørge. Hadde jeg ikke jobbet, hadde jeg selvsagt tatt mye mer av rengjøring og matlaging, til den slitne mannen kom hjem fra jobb. Men nå er det jo sånn her, at begge kommer slitne hjem av jobb. Da er det urettferdig at far skal sette seg i sofaen og prompe imens mor skal starte jobb nummer to med å holde huset rent. Mot at far måker oppkjørselen et par ganger i året liksom.

Anonymkode: 5c97a...de6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

..nmen vil det ikke skape endel konflikter om mann ikke har ulike roller i hjemmet? 

Her i huset fordeles de ulike arbeidsoppgavene uavhengig av "rolle". Vi liker forskjellige ting, så begge har valgt noen oppgaver vi liker eller synes det er greit å gjøre, og de oppgavene ingen av oss egentlig vil ha, har vi trukket lodd om🙂 Null konflikt her🙂

Anonymkode: db730...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De korporate kreftene  Vesten er veldig sterke slik at begge må jobbe siden skattenivået er veldig høyt. Dette har ledet til at vi får mer misfornøyde kjønnsroller og mer press på lønninger og livskvalitet. 

Alliansen imellom wokisme, militant hyperfemisme og korporater som stadig jager profitt hr ledet til dette i "demokratiene". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler bare om valgfrihet, at man legger opp livet slik det passer for hver enkelt familie. Mannen min elsker å lage mat, og gjør dermed oftest det. Husarbeid generelt deler vi mellom oss. Jeg er økonomiansvarlig fordi jeg har mer interesse for slikt enn han, og er ikke redd for å  bytte forsikringer, forhandle renter og slike ting. Vedlikehold/opppussing deltar vi begge på. Han snekrer, jeg maler. Jeg har venninner med mer «tradisjonelle» roller hjemme, siden de ønsker det og det best passer for de. Ingenting er rett eller feil, man må finne det som fungerer best for sin familie. 

Anonymkode: e33d9...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør ingen «manneoppgaver» i vårt hjem, men mannen gjør «kvinneoppgaver». Han jobber mindre enn meg og har mer tid, derfor har det blitt sånn. 

Anonymkode: 0b057...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...