Gå til innhold

Hvorfor er det slik i spesialisthelsetjenesten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spesialisthelsetjenesten er det fastlegene som skal purre på og følge opp at pasientene får hjelp fra. Send en melding til fastlegen din og be han purre. Han kan sende elektronisk dialogmelding via Helsenorge. 

Anonymkode: f0c84...cc9

E nei. Har ungdom som har hatt oppfølging hele veien av spesial helsevesen pga epilepsi.  Den behandlingen har ikke fastlege noe med  er kun barne og ungdomspoliklinikken på sykehuset. Så hver gang det har gjeldt noe med epilepsi så har vå måtte ringe på sykehuset

Anonymkode: 1bc28...164

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gå til fastlegen din. 

Er du blitt dårligere/ikke bedre kan fastlegen pushe på. De har ofte lettere for å komme i kontakt med riktige personer i spesialisthelsetjenesten og kan evt. skrive en ny og bedre henvisning. 

Anonymkode: 23092...b5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gå til fastlegen din. 

Er du blitt dårligere/ikke bedre kan fastlegen pushe på. De har ofte lettere for å komme i kontakt med riktige personer i spesialisthelsetjenesten og kan evt. skrive en ny og bedre henvisning. 

Har fått time som jeg skrev i hi, fastlegen kan ikke gjøre noe i denne situasjonen. Har snakket med han. 
Er ikke henvist dit. 
Ts

Anonymkode: b050f...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

E nei. Har ungdom som har hatt oppfølging hele veien av spesial helsevesen pga epilepsi.  Den behandlingen har ikke fastlege noe med  er kun barne og ungdomspoliklinikken på sykehuset. Så hver gang det har gjeldt noe med epilepsi så har vå måtte ringe på sykehuset

Anonymkode: 1bc28...164

Det er noe annet når man først har kommet inn i et løp i spesialisthelsetjenesten. Barnet ditt har fått tildelt behandler og forholder seg til den/avdelingen.

I TS tilfelle høres det ut som hun enda ikke har fått tildelt time og behandler, og dermed har hun ingen konkrete hun kan forholde seg til.

Jeg er uenig, jeg tror fastlegen kan hjelpe og få pushet på. Fastlegen har mulighet til å si noe om helsetilstanden har blitt forverret etc., og det kan ha tynge i forhold til å komme lenger frem i køen. I verste fall kan fastlegen vurdere det slik at ny innlegges kreves for å få hjelp fort nok, å henvise til innleggelse.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer ikke folk å skjønne at TS ikke er ute etter råd om hvordan hun skal løse sin egen situasjon, men bare bruker situasjonen og det hun opplevde som eksempel for å illustrere den problemstillingen hun faktisk er ute etter å diskutere her? 

Anonymkode: 005dd...b20

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er noe annet når man først har kommet inn i et løp i spesialisthelsetjenesten. Barnet ditt har fått tildelt behandler og forholder seg til den/avdelingen.

I TS tilfelle høres det ut som hun enda ikke har fått tildelt time og behandler, og dermed har hun ingen konkrete hun kan forholde seg til.

Jeg er uenig, jeg tror fastlegen kan hjelpe og få pushet på. Fastlegen har mulighet til å si noe om helsetilstanden har blitt forverret etc., og det kan ha tynge i forhold til å komme lenger frem i køen. I verste fall kan fastlegen vurdere det slik at ny innlegges kreves for å få hjelp fort nok, å henvise til innleggelse.

Jeg er i behandling, gått til denne avdelingen i syv år. Min sykdom har blitt svært mye verre, dette vet min lege på denne avdelingen. Derfor skulle det behandles poliklinisk. Hvordan ellers hadde jeg vedtak som de måtte fornyes. 

For det første finner jeg det merkelig at du vet mer enn meg og min helse. 

Og for det andre at du må diskutere noe helt annet enn trådenstema. 
Jeg er underlagt denne avdelingen, jeg har vært der i mange år, har fast lege der, og derfor er jeg pasient der og ikke hos fastlege. 
Ja, legen kan legge meg inn igjen, jeg kan også selv legge meg inn igjen. Det gjorde jeg nå som jeg var sist inne nettopp fordi jeg er pasient der og har forverret sykdom. 
Tråden handlet ikke om dette, derfor legger jeg ikke ut hele min journal. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Klarer ikke folk å skjønne at TS ikke er ute etter råd om hvordan hun skal løse sin egen situasjon, men bare bruker situasjonen og det hun opplevde som eksempel for å illustrere den problemstillingen hun faktisk er ute etter å diskutere her? 

Beklager, jeg leste faktisk ikke HI helt ferdig.

Ser nå at TS omsider har fått time om 14 dager. Flott.

Men lurer på om det bare er spesialisten som kan skrive medisinene TS trenger for å bli bedre?

Om det feks. er snakk om en sykdom som Chrons og Ulcerøs kolitt, der man skal begynne biologisk behandling, så er det helt innafor å kontakte fastlege/legevakt i mellomtiden om man ikke får time når man blir lovet og trenger å få startet opp behandling raskt og man ikke blir bedre. Kun spesialist som kan skrive de medisinene, men fastlege kan ta kontakt med gastro for å fortelle om symptomforverring og dårligere allmenform. Ved et stort oppbluss kan man miste så mye blod at man kanskje trenger blodoverføring eller jerninfusjoner, eller risikerer å få elektrolyttubalanse, så det er viktig for å ha lav terskel for å kontakte fastlege/legevakt etter utskrivelse selv om man venter på få tildelt time.

Vet selv at det kan ta tid å få tildelt time til oppstart av biologisk behandling, fordi man må ha opplæring på sykehus første gangen,.blodprøvescreening,  ta røntgen i forkant osv. 

Jeg har ulcerøs kolitt selv, og har pågående behandling på gastro, denne henvisningen har vært åpen siden august 2023, men ved behov har fastlege sendt en melding eller ringt til behandleren min om symptomforverring for å få fortgang i prosessen, og det har hjulpet. Har hatt flere telefonsamtaler/timer med overlegen som har skjedd raskt etter kontakt, og der jeg har fått avtalt oppstart/bytte av medisiner utenom de avtalte timene. Jeg har også blitt lovet oppfølgingstimer jeg ikke har fått, feks. telefontime etter 4 mnd og ble først fulgt opp når fastlegen kontaktet, sendte inn ny informasjon om tilstand og forverring, til tross for at henvisningen min er åpen. Så av egen erfaring så må man gjerne være litt på og fastlegen må minne på/mase litt om at jeg trenger oppfølging/medisinbytte. Jeg vet også at de har det sykt travelt på gastroavdelingen, så det er virkelig ikke lett å bli fulgt opp selv med en såpass alvorlig diagnose. Noen medisiner kan forøvrig fastlegen selv skrive resept på, slik som Prednisolon, men han konferer med overlege alltid ang. medisinsk behandling da det er overlegen som styrer behandlingen min. Etter jeg har startet opp på biologisk behandling har jeg heldigvis kommet inn i et program som gjør til at du får bedre og tettere oppfølging fra sykehus. Det skyldes også at kun spesialisten kan skrive resept på medisinen. Det er såkallet H-resept, sykehus dekker medisinen og det er en veldig kostbar behandling.

Nå er det ikke sikkert det er noe tilsvarende TS sliter med, men dette synest jeg er et godt eksempel på en situasjon der man til tross for at man skal få oppfølging fra sykehuset bør og må ta kontakt med fastlegen når ting går for tregt eller symptom forverrer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i behandling, gått til denne avdelingen i syv år. Min sykdom har blitt svært mye verre, dette vet min lege på denne avdelingen. Derfor skulle det behandles poliklinisk. Hvordan ellers hadde jeg vedtak som de måtte fornyes. 

For det første finner jeg det merkelig at du vet mer enn meg og min helse. 

Og for det andre at du må diskutere noe helt annet enn trådenstema. 
Jeg er underlagt denne avdelingen, jeg har vært der i mange år, har fast lege der, og derfor er jeg pasient der og ikke hos fastlege. 
Ja, legen kan legge meg inn igjen, jeg kan også selv legge meg inn igjen. Det gjorde jeg nå som jeg var sist inne nettopp fordi jeg er pasient der og har forverret sykdom. 
Tråden handlet ikke om dette, derfor legger jeg ikke ut hele min journal. 
Ts

Beklager at du følte deg truffet, men hadde virkelig ingen intensjon å hevde at jeg vet mer om din helse, dette innlegget var skrevet basert på generelle råd om hvordan jeg ville forholdt meg til sykehus og spesialister. Jeg innser jo, som skrevet i innlegget mitt over, at jeg ikke leste Hi godt nok, og det beklager jeg. Trodde du var innlagt for første gang og ventet time hos poliklinikk for første gang. Ser jo at du har fått time, og håper det ordner seg for deg. Og jeg har aldri sagt at du trenger å dele journalen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, jeg leste faktisk ikke HI helt ferdig.

Ser nå at TS omsider har fått time om 14 dager. Flott.

Men lurer på om det bare er spesialisten som kan skrive medisinene TS trenger for å bli bedre?

Om det feks. er snakk om en sykdom som Chrons og Ulcerøs kolitt, der man skal begynne biologisk behandling, så er det helt innafor å kontakte fastlege/legevakt i mellomtiden om man ikke får time når man blir lovet og trenger å få startet opp behandling raskt og man ikke blir bedre. Kun spesialist som kan skrive de medisinene, men fastlege kan ta kontakt med gastro for å fortelle om symptomforverring og dårligere allmenform. Ved et stort oppbluss kan man miste så mye blod at man kanskje trenger blodoverføring eller jerninfusjoner, eller risikerer å få elektrolyttubalanse, så det er viktig for å ha lav terskel for å kontakte fastlege/legevakt etter utskrivelse selv om man venter på få tildelt time.

Vet selv at det kan ta tid å få tildelt time til oppstart av biologisk behandling, fordi man må ha opplæring på sykehus første gangen,.blodprøvescreening,  ta røntgen i forkant osv. 

Jeg har ulcerøs kolitt selv, og har pågående behandling på gastro, denne henvisningen har vært åpen siden august 2023, men ved behov har fastlege sendt en melding eller ringt til behandleren min om symptomforverring for å få fortgang i prosessen, og det har hjulpet. Har hatt flere telefonsamtaler/timer med overlegen som har skjedd raskt etter kontakt, og der jeg har fått avtalt oppstart/bytte av medisiner utenom de avtalte timene. Jeg har også blitt lovet oppfølgingstimer jeg ikke har fått, feks. telefontime etter 4 mnd og ble først fulgt opp når fastlegen kontaktet, sendte inn ny informasjon om tilstand og forverring, til tross for at henvisningen min er åpen. Så av egen erfaring så må man gjerne være litt på og fastlegen må minne på/mase litt om at jeg trenger oppfølging/medisinbytte. Jeg vet også at de har det sykt travelt på gastroavdelingen, så det er virkelig ikke lett å bli fulgt opp selv med en såpass alvorlig diagnose. Noen medisiner kan forøvrig fastlegen selv skrive resept på, slik som Prednisolon, men han konferer med overlege alltid ang. medisinsk behandling da det er overlegen som styrer behandlingen min. Etter jeg har startet opp på biologisk behandling har jeg heldigvis kommet inn i et program som gjør til at du får bedre og tettere oppfølging fra sykehus. Det skyldes også at kun spesialisten kan skrive resept på medisinen. Det er såkallet H-resept, sykehus dekker medisinen og det er en veldig kostbar behandling.

Nå er det ikke sikkert det er noe tilsvarende TS sliter med, men dette synest jeg er et godt eksempel på en situasjon der man til tross for at man skal få oppfølging fra sykehuset bør og må ta kontakt med fastlegen når ting går for tregt eller symptom forverrer seg. 

Dette gjelder ikke bare bytte av medisiner, eller mangel på vedtak. Min sykdom er såpass forverret at jeg burde være innlagt, siden sykdommen ble enda verre på sykehuset så fant overlegen ut i samråd med meg(basert på mitt ønske) at jeg kan få videre hjelp på poliklinikk. Jeg må ta medisiner intravenøst, det er også kun spesialist som kan søke helfo om medisinene mine. 
Det finnes tusenvis av forskjellige pasienter og selv om en får sånn type behandling så gjør ikke neste det.
Tråden handlet ikke om meg og hva jeg skal gjøre. Jeg klarer meg, men det kan være andre som bare gir opp så lenge. 
Siden jeg nå står uten smertelindring, har jeg tenkt mye på dette livet. Andre kan gi opp. 
Jeg ønsker å belyse og diskutere hvordan det oppleves i helsevesenet vårt. 
Det er ikke kun de som jobber der som har det tøft. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er rart at det ikke ble satt opp time da du ble utskrevet. De gangene jeg har vært innlagt og det har vært behov for rask oppfølging utover den vanlige polikliniske oppfølging, så er det blitt avtalt time ved utskrivelse. Men mulig dette er annerledes i somatikken enn i psykiatrien, selv om det jo burde være likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er rart at det ikke ble satt opp time da du ble utskrevet. De gangene jeg har vært innlagt og det har vært behov for rask oppfølging utover den vanlige polikliniske oppfølging, så er det blitt avtalt time ved utskrivelse. Men mulig dette er annerledes i somatikken enn i psykiatrien, selv om det jo burde være likt. 

Jeg er ikke i psykiatrien, men det har vært vanlig tidligere, denne runden har alt vært veldig mye tyngre enn før. Nå fikk jeg beskjed om at jeg skulle få time kjapt. Måtte bare få på plass bildene og prøvene, men denne avdelingen har kjempe problemer med bemanningen. Leger slutter, og siden jeg må ha spesialist til min sykdom så er det vel litt mangel der.(blitt fortalt dette av min fastlege)  Likevel de hadde timer, men jeg måtte mase. Det er veldig synd, og jeg synes jeg allerede har vært fryktelig tålmodig. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og TS for å prøve å svare på spørsmålet ditt - hvorfor er det slik? Jeg tenker det gjerne er slik fordi når man ringer, så er det første man møter resepsjonister som får ti tusen slike spørsmål hver dag om når man får timen man venter på, og som ikke kan gi et bedre svar enn deg, de ser jo at du ligger i et system og er i en kø, og har selv lite makt til å påvirke. De er også voktere for behandlere, og passer på at de ikke blir "plaget" unødvendig. Behandlere er som kjenttoverarbeidet og ikke lett å få tak i. Det er sikkert ikke lett å gjøre en vurdering om hvem som faktisk master, hvem som snakker sant osv., og de vet nok heller ikke hvorfor du ikke fikk timen du ble lovd og må vente så lenge, men antagelig handler det om kapasitet som er ingen sin feil, annet dårlig sykehuspolitikk De vet nok at de ikke holder seg til fristene. Brudd på frist er vanlig, og kanskje får du et brev om at du har rett på hjelp fra Helfo til å finne et sykehus som kan gi deg time raskere. Fra egen erfaring, de sier at de kan legge igjen en beskjed til behandler, men opplever at det ikke når frem. 

Så, det er derfor jeg igjen maser om å involvere en annen person som feks. fastlege for å nå bedre frem til rett person. Opplever at når fastlege skriver til avdelingen, så når det rett frem i det minste. Og, om ikke det hjelper - så har man i det minste skriftlig at man etterlyser hjelp/time, som kanskje kan være nyttig senere om man ender opp med å søke om feks. PSE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke i psykiatrien, men det har vært vanlig tidligere, denne runden har alt vært veldig mye tyngre enn før. Nå fikk jeg beskjed om at jeg skulle få time kjapt. Måtte bare få på plass bildene og prøvene, men denne avdelingen har kjempe problemer med bemanningen. Leger slutter, og siden jeg må ha spesialist til min sykdom så er det vel litt mangel der.(blitt fortalt dette av min fastlege)  Likevel de hadde timer, men jeg måtte mase. Det er veldig synd, og jeg synes jeg allerede har vært fryktelig tålmodig. 
Ts

Ja, jeg forsto det. Jeg viste til min erfaring med psykiatrien, og synest det er rart at det ikke skulle være det samme i somatikken. Men det du skriver om bemanningsproblemer osv. forklarer jo en del av det. Det fører kanskje igjen til en del rot i systemet, nye ansatte som ikke har helt rutiner osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts

Jeg mener du har fritt sykehusvalg, selv om det ikke er like bent frem som før. Forhør deg med fastlegen eller kontakt Helfo, for klarer ikke de å holde egne frister skal du ha rett på hjelp en annen plass. Men vet også at fristbrudd ofte bare blir brukt ved henvisning, og ikke når man er i et løp allerede.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg forsto det. Jeg viste til min erfaring med psykiatrien, og synest det er rart at det ikke skulle være det samme i somatikken. Men det du skriver om bemanningsproblemer osv. forklarer jo en del av det. Det fører kanskje igjen til en del rot i systemet, nye ansatte som ikke har helt rutiner osv? 

Det er nok en god forklaring på det ja, etter så mange år på den avdelingen vet jeg også at jeg må faktisk mase litt for å ikke bli glemt. 
Jeg har også klaget de inn da jeg startet på nytt med ny lege hver gang som var uenig med forrige lege. Tok meg av medisiner og startet med andre. Har vært noen tøffe runder, og dette går helt klart på bemanning. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette gjelder ikke bare bytte av medisiner, eller mangel på vedtak. Min sykdom er såpass forverret at jeg burde være innlagt, siden sykdommen ble enda verre på sykehuset så fant overlegen ut i samråd med meg(basert på mitt ønske) at jeg kan få videre hjelp på poliklinikk. Jeg må ta medisiner intravenøst, det er også kun spesialist som kan søke helfo om medisinene mine. 
Det finnes tusenvis av forskjellige pasienter og selv om en får sånn type behandling så gjør ikke neste det.
Tråden handlet ikke om meg og hva jeg skal gjøre. Jeg klarer meg, men det kan være andre som bare gir opp så lenge. 
Siden jeg nå står uten smertelindring, har jeg tenkt mye på dette livet. Andre kan gi opp. 
Jeg ønsker å belyse og diskutere hvordan det oppleves i helsevesenet vårt. 
Det er ikke kun de som jobber der som har det tøft. 
Ts

Skjønner, jeg er ikke uenig i deg om tingenes tilstand i spesialisthelsetjenesten. Det er helt fryktelig at det skal være sånn. Jeg er fortsatt åpen henvisning siden 2023 på to avdelinger, og ventetiden er fryktelig. Har hatt diagnose og vært syk siden 2011. Og ja, sånne som oss som har alvorlig sykdom risikerer å bli sykere av all ventetiden og ikke få behandling raskt nok. Hadde jeg kommet raskt til og få startet opp riktig behandling så hadde jeg sluppet å være her som jeg er 2 år senere, blir dårligere og dårligere, må stadig skifte medisiner og sykdom som utvikler seg. Nå er vel antageligvis intravenøs neste steg for meg også, siden injeksjoner hjemme dessverre ikke har gjort nytten etter 3 mnd. 

Jeg er enig i at mange syke i helsevesenet har det tøft, men det tror jeg også mange er klar over. Det hjelper dessverre ikke så mye på ventetiden. Det beste vi egentlig kan gjøre er å være pågående for å prøve å komme til fortere, også tenke litt over hvem vi stemmer på ved valget,  og stemme på de som har tenkt å løfte sykehusene og spesialisthelsetjenesten.

Jeg tenker ofte på å gå privat, hadde jeg hatt mer penger. Vi er heldig som har gratis helsevesen men det koster i form av ventetid. Men behandlingen alene er rådyr.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er nok en god forklaring på det ja, etter så mange år på den avdelingen vet jeg også at jeg må faktisk mase litt for å ikke bli glemt. 
Jeg har også klaget de inn da jeg startet på nytt med ny lege hver gang som var uenig med forrige lege. Tok meg av medisiner og startet med andre. Har vært noen tøffe runder, og dette går helt klart på bemanning. 
Ts

Det høres utrolig belastende ut, og det er virkelig ikke greit at det skal være sånn! Jeg tror nok det blir en del av det i avdelinger med mye utskifting, og med en dårlig ledelse som ikke har gode nok rutiner for å håndtere disse utskiftingene. Som igjen er grunnen til mye endringer av personale.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...