AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Del Skrevet 13. januar Hei, Jeg har et barn på 2 år som har gått i barnehagen i ca. 4 måneder. Jeg var ganske fornøyd i starten, men nå har det dukket opp en del ting som plager meg litt... Først og fremst er barna veldig lite ute. De var ute i starten da han begynte (og det fortsatt var mildt), men så stadig mindre. De har opplyst om at de har en grense på -10 (enten reellt eller "opplevd") for å være ute, men det har kanskje vært to dager det har vært såpass kaldt. Hvis det aktivt snør er de alltid inne, og selv helt normale dager med rundt 0 grader merker jeg at de ikke har vært ute (dress og luer/votter har ligget urørt siden levering). Det er nok flere som har reagert, for jeg hørte en mor kommentere til barnet da hun hentet "jeg ser dere ikke har vært ute i dag heller". En dag jeg leverte spurte jeg aktivt om de skulle ut, og hun sa ja, og da fikk vi bilde av at de var ute. Men det virker åpenbart at de ansatte helst vil slippe, og det er jo kjedelig å måtte spørre HVER gang. Hvis det er noe de ansatte aktivt unngår, så føles det jo litt som om de dytter dem ut en halvtime for å ta bilde og sende foreldre. Jeg trodde små barn var ute ganske mye i barnehagen, kanskje mer enn én tur til og med. Som barn gikk jeg i park, men dette tilbudet eksisterer dessverre ikke lenger. Det er ikke dårlig dekning av voksne der for å presisere det, eller vært noe særlig med sykdom. Det andre er at jeg merker de ansatte er mye på mobilen, og jeg har opplevd at flere bare sitter og scroller. Det er ikke slik at de "oppdaterer info om barna", jeg så sist at de satt og så på reels på sosiale medier. Vi har ingen skjermtid hjemme for barnet, og jeg unngår helst å sitte med mobilen sammen med barnet også, men vet ikke om dette er for mye forlangt. Jeg merker jo at barna suges til videoen på skjermen med en gang de kommer. De siste par gangene jeg har levert har jeg gjort det med en litt dårlig magefølelse. Barnet har korte dager i barnehagen, men jeg føler hele tiden at de burde vært enda kortere og at vi må kompensere ved å leke mye ute og ta igjen all innetiden fra barnehagen. Samtidig har jo barnet vendt seg til denne barnehagen - vi hadde en lengre tilvenning for å gjøre barnet trygt. Blir litt lei meg av å tenke på å starte helt på nytt et annet sted, og "røske opp" på nytt. Hva slags forventninger har dere til utetid for barna? Er det sånn det er mange steder, og noe man må akseptere? Hva skal til for at dere bytter? Og for dere som har gjort det, hvordan har det gått? Anonymkode: 385c4...fce 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Del Skrevet 13. januar Jeg tenker at det ikke skader å dra på besøk til andre barnehager dere evt kan bytte til. Når barnet har gått der såpass kort tid er hen ikke for knyttet til ansatte eller rutiner. Vi har kun byttet en gang grunnet at vi flyttet. Men det gikk helt fint. Det viktigste for meg er at de ansatte er genuint gode mennesker som ser barna og ønsker å leke og være sammen med barna. Jeg har vært heldig med fantastiske ansatte i begge barnehagene vi var hatt. Anonymkode: 98827...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Del Skrevet 13. januar Vi byttet barnehage. Jenta vår starten i barnehage da hun var 1 år. Jeg reagerte på at hun lå mye og krabbet ute (hun kunne ikke å gå) og at de ansatte ikke var så nær henne selv om hun lå der helt utsatt for eldre barn som syklet og div. De fikk søt yoghurt og kjeks hver dag. Mye is når det var varmt ute. Så ble hun forstyrret da hun sov i vogna. Eldre barn fra andre avdelinger hadde det gøy med å gå bort til vognene og vekke de små. Ingen voksne som tok dette på alvor og bare lo av at "hun sov bare 20 minutter i dag for det var noen store som vekket henne". Så var det også en ansatt som ofte hadde morgenvakt alene, hun måtte vi lete etter inne i barnehagen og hun hadde ofte ikke låst opp da vi kom for å levere. Hun snakket bare om seg selv når vi prøvde å snakke om barnet. Jenta mi hadde fri en dag i uka og jeg hentet tidlig hver dag (senest kl 14.30). Likevel virket det som de ansatte mente at hun var mye i barnehagen og at det var et bry at hun ikke kunne å gå de første mnd hun gikk der. Hun lærte det jo selvsagt etterhvert. De oppdaterte ekstremt lite om hverdagen til barna. De syns også det var et enormt bry og irritasjonsmoment at hun sluttet med bleie da hun var 2 år og mente at barn gjerne kunne ha bleie mye lengre enn dette. De tok på henne bleie selv om vi sa at vi ikke ønsket dette og at jenta var helt tørr hjemme.. Alt dette førte til at vi byttet barnehage da jenta vår var litt over 2 år. Jeg er veldig glad for valget, for jeg syns at alt dette som vi opplevde var ugreit og utrygt. Den nye barnehagen hadde en helt annen kvalitet. Og selvsagt stakk det litt i mammahjertet da vi tok henne bort fra der hun hadde vært. Men i den nye barnehagen ble hun sett og fulgt opp på en annen måte og de voksne var mye flinkere. Det var mye mer oversiktelig uteområde og alt i alt masse tryggere. I dag er jenta mi 8 år og er trygg, blid og omsorgsfull mot de rundt seg. Hun har masse venner og er en kul liten frøken som står opp for seg selv. Hun husker ikke at hun har gått i 2 barnehager!! Følg magefølelsen din Anonymkode: c86b5...b53 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Del Skrevet 13. januar Vi har barnehage nært mannens jobb, og har tenkt på om det er upraktisk i lengden (ønsker å flytte, men vanskelig å finne bolig). Imidlertid sitter det ekstremt langt inne fordi de ansatte er tilstedeværende, trygge og gode voksne, som gjør masse med barna, både inne og ute. De er stort sett ute hver dag (dog har det vært noen uker med litt lite utetid nå grunnet kulde og dårlig vær, men som forventet), og barna blir virkelig sett - altså stikk motsatt av det du forteller. Vi kunne ikke vært mer fornøyd med selve barnehagen. Anonymkode: 3cc18...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 13. januar #5 Del Skrevet 13. januar Barnet ditt skal vel kanskje bytte til stor avdeling til høsten når det fyller 3 i uansett? Vi er litt i tenkeboksen selv, men tenker å evt bytte til høsten for da får han en forandring uansett. Akkurat samme problem her, de går ikke ut, sitter bare inne på basen der hele dagen. Opplever også at det er større sjans for at de faktisk går ut hvis jeg sier på morgenen «i dag blir det fint vær å være ute i, det vet jeg X gleder seg veldig til». Så blir de alltid litt ille til mote og sier de må se an, men har jeg sagt sånt ved levering går de som oftest ut. Ganske irriterende å måtte oppfordre til det, tar det egentlig som en selvfølge at de skal ut hver dag - og som du sier helst mer enn 1 gang. Gikk selv i park og hadde valgt det hvis det hadde vært en mulighet. Synes barnehage er en uting. Har faktisk vurdert om det er lov og hva som skal til for å starte barnepark selv 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Del Skrevet 13. januar Anononyma skrev (19 minutter siden): Barnet ditt skal vel kanskje bytte til stor avdeling til høsten når det fyller 3 i uansett? Vi er litt i tenkeboksen selv, men tenker å evt bytte til høsten for da får han en forandring uansett. Akkurat samme problem her, de går ikke ut, sitter bare inne på basen der hele dagen. Opplever også at det er større sjans for at de faktisk går ut hvis jeg sier på morgenen «i dag blir det fint vær å være ute i, det vet jeg X gleder seg veldig til». Så blir de alltid litt ille til mote og sier de må se an, men har jeg sagt sånt ved levering går de som oftest ut. Ganske irriterende å måtte oppfordre til det, tar det egentlig som en selvfølge at de skal ut hver dag - og som du sier helst mer enn 1 gang. Gikk selv i park og hadde valgt det hvis det hadde vært en mulighet. Synes barnehage er en uting. Har faktisk vurdert om det er lov og hva som skal til for å starte barnepark selv 🤔 Ja, han fyller 2 nå og 3 i januar 2026, så det er vel da det er bytte? Jeg vil jo unngå at han må bytte to ganger, men jeg må vel kanskje det hvis vi skal bytte før januar 2026. Vi skal snart flytte men vet ikke hvor, og jeg var usikker på om jeg skulle "pendle" til den gamle eller finne en ny med en gang. Hvordan er barnehagen med å ta med barna ut når det ikke er så kaldt? Jeg opplever omtrent at de har "gått i hi" i desember og januar. Så jeg håper bare det blir bedre når det blir mildere. Det er én barnepark igjen i Oslo, men den ligger ikke i umiddelbar nærhet til oss. Så det er neppe ulovlig, myndigheten har nok bare endret rammebetingelsene såpass at de skviser ut de fleste, siden de ønsker alle barna over i fulltids barnehage. TS Anonymkode: 385c4...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi byttet barnehage. Jenta vår starten i barnehage da hun var 1 år. Jeg reagerte på at hun lå mye og krabbet ute (hun kunne ikke å gå) og at de ansatte ikke var så nær henne selv om hun lå der helt utsatt for eldre barn som syklet og div. De fikk søt yoghurt og kjeks hver dag. Mye is når det var varmt ute. Så ble hun forstyrret da hun sov i vogna. Eldre barn fra andre avdelinger hadde det gøy med å gå bort til vognene og vekke de små. Ingen voksne som tok dette på alvor og bare lo av at "hun sov bare 20 minutter i dag for det var noen store som vekket henne". Så var det også en ansatt som ofte hadde morgenvakt alene, hun måtte vi lete etter inne i barnehagen og hun hadde ofte ikke låst opp da vi kom for å levere. Hun snakket bare om seg selv når vi prøvde å snakke om barnet. Jenta mi hadde fri en dag i uka og jeg hentet tidlig hver dag (senest kl 14.30). Likevel virket det som de ansatte mente at hun var mye i barnehagen og at det var et bry at hun ikke kunne å gå de første mnd hun gikk der. Hun lærte det jo selvsagt etterhvert. De oppdaterte ekstremt lite om hverdagen til barna. De syns også det var et enormt bry og irritasjonsmoment at hun sluttet med bleie da hun var 2 år og mente at barn gjerne kunne ha bleie mye lengre enn dette. De tok på henne bleie selv om vi sa at vi ikke ønsket dette og at jenta var helt tørr hjemme.. Alt dette førte til at vi byttet barnehage da jenta vår var litt over 2 år. Jeg er veldig glad for valget, for jeg syns at alt dette som vi opplevde var ugreit og utrygt. Den nye barnehagen hadde en helt annen kvalitet. Og selvsagt stakk det litt i mammahjertet da vi tok henne bort fra der hun hadde vært. Men i den nye barnehagen ble hun sett og fulgt opp på en annen måte og de voksne var mye flinkere. Det var mye mer oversiktelig uteområde og alt i alt masse tryggere. I dag er jenta mi 8 år og er trygg, blid og omsorgsfull mot de rundt seg. Hun har masse venner og er en kul liten frøken som står opp for seg selv. Hun husker ikke at hun har gått i 2 barnehager!! Følg magefølelsen din Anonymkode: c86b5...b53 Huff! Jeg hadde klikket i vinkel om han ble vekket på den måten. Søvnen er alfa og omega for å fungere i barnehagen - og for så vidt resten av dagen. Ga du tydelig beskjed til barnehagen, evt. sa noe på spørreundersøkelsen? Barnehagen vår har fått ganske gode tilbakemeldinger på foreldreundersøkelse. Hadde jeg visst at de var så lite ute hadde jeg nok valgt en annen barnehage, for vi hadde valget mellom et par stykker. TS Anonymkode: 385c4...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 13. januar #8 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, han fyller 2 nå og 3 i januar 2026, så det er vel da det er bytte? Jeg vil jo unngå at han må bytte to ganger, men jeg må vel kanskje det hvis vi skal bytte før januar 2026. Vi skal snart flytte men vet ikke hvor, og jeg var usikker på om jeg skulle "pendle" til den gamle eller finne en ny med en gang. Hvordan er barnehagen med å ta med barna ut når det ikke er så kaldt? Jeg opplever omtrent at de har "gått i hi" i desember og januar. Så jeg håper bare det blir bedre når det blir mildere. Det er én barnepark igjen i Oslo, men den ligger ikke i umiddelbar nærhet til oss. Så det er neppe ulovlig, myndigheten har nok bare endret rammebetingelsene såpass at de skviser ut de fleste, siden de ønsker alle barna over i fulltids barnehage. TS Anonymkode: 385c4...fce Aha, ja, da er det nok ikke stor avd før i 26 nei. Ville vurdert nøye om du skal bytte før det, evt komme rett på stor avd i ny bhg. Tror ikke det er så bra å bytte så ofte når de er så små. I strålende sol og 20 grader går de ut, men så lenge det kreves påkledning av enten vinterdress eller softshell og luer, votter etc er min erfaring at interessen for å gå ut har vært laber i vår bhg både i år og i fjor. Irriterte meg like mye i fjor. Vet at stor avdeling er ute hver dag da, ser de ute både formiddag og ettermiddag så det blir jo bedre. Oooh, interessant! Det skal jeg sjekke ut, takk for tips 😍 Det finnes jo også et par naturbarnehager mot marka dersom du er villig til å kjøre litt, det er høyt oppe på vurderingslista vår! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg har et barn på 2 år som har gått i barnehagen i ca. 4 måneder. Jeg var ganske fornøyd i starten, men nå har det dukket opp en del ting som plager meg litt... Først og fremst er barna veldig lite ute. De var ute i starten da han begynte (og det fortsatt var mildt), men så stadig mindre. De har opplyst om at de har en grense på -10 (enten reellt eller "opplevd") for å være ute, men det har kanskje vært to dager det har vært såpass kaldt. Hvis det aktivt snør er de alltid inne, og selv helt normale dager med rundt 0 grader merker jeg at de ikke har vært ute (dress og luer/votter har ligget urørt siden levering). Det er nok flere som har reagert, for jeg hørte en mor kommentere til barnet da hun hentet "jeg ser dere ikke har vært ute i dag heller". En dag jeg leverte spurte jeg aktivt om de skulle ut, og hun sa ja, og da fikk vi bilde av at de var ute. Men det virker åpenbart at de ansatte helst vil slippe, og det er jo kjedelig å måtte spørre HVER gang. Hvis det er noe de ansatte aktivt unngår, så føles det jo litt som om de dytter dem ut en halvtime for å ta bilde og sende foreldre. Jeg trodde små barn var ute ganske mye i barnehagen, kanskje mer enn én tur til og med. Som barn gikk jeg i park, men dette tilbudet eksisterer dessverre ikke lenger. Det er ikke dårlig dekning av voksne der for å presisere det, eller vært noe særlig med sykdom. Det andre er at jeg merker de ansatte er mye på mobilen, og jeg har opplevd at flere bare sitter og scroller. Det er ikke slik at de "oppdaterer info om barna", jeg så sist at de satt og så på reels på sosiale medier. Vi har ingen skjermtid hjemme for barnet, og jeg unngår helst å sitte med mobilen sammen med barnet også, men vet ikke om dette er for mye forlangt. Jeg merker jo at barna suges til videoen på skjermen med en gang de kommer. De siste par gangene jeg har levert har jeg gjort det med en litt dårlig magefølelse. Barnet har korte dager i barnehagen, men jeg føler hele tiden at de burde vært enda kortere og at vi må kompensere ved å leke mye ute og ta igjen all innetiden fra barnehagen. Samtidig har jo barnet vendt seg til denne barnehagen - vi hadde en lengre tilvenning for å gjøre barnet trygt. Blir litt lei meg av å tenke på å starte helt på nytt et annet sted, og "røske opp" på nytt. Hva slags forventninger har dere til utetid for barna? Er det sånn det er mange steder, og noe man må akseptere? Hva skal til for at dere bytter? Og for dere som har gjort det, hvordan har det gått? Anonymkode: 385c4...fce Jeg angrer på at jeg ikke byttet barnehage for vår daværende 2,5-åring. Han er nå 8 og jeg angrer fortsatt. De var sjeldent ute, hjalp han ikke sosialt inn i gruppa, satt for mye på mobilen, ungene fikk masse skjerm, ipad. Dårlig magefølelse og jeg angrer på at jeg ikke agerte på det. Han tok mye mer skade av å gå i denne barnehagen enn å starte i en der pedagogene var helt fantastisk flinke. Han mistet nok muligheten til å utvikle gode vennskap og levde under høyt stress under lang tid i denne barnehagen Lillebror går nå i en helt fantastisk barnehage. Og jeg blir lei meg av tanken på at storebror mistet denne. muligheten til å føle seg ønsket, velkommen, og få den støtten og utviklingen han trengte. Anonymkode: 7193a...d0d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mangolassie Skrevet 13. januar #10 Del Skrevet 13. januar Vi har byttet barnehage to ganger for vår eldste, og det har gått helt fint! Første gang var pga flytting, så det var ikke til å unngå. Barnehagen han begynte i i ny by var vi ikke fornøyde med - det var mye bråk og uro, de ansatte satte på mye skjerm, og barnet så flere ganger filmer i barnehagen som han fikk mareritt av. I tillegg var det flere episoder hvor noen av de ansatte snakket negativt om barnet vårt (kalte ham bl.a. «sær» fordi han ikke trivdes i de bråkete omgivelsene, var utrygg der og til tider heller ville være for seg selv) Vi tok en alvorsprat med styrer i barnehagen, men valgte å bytte etter et år da vi ikke opplevde at de tok oss på alvor, dette til tross for at han bare hadde ett år igjen i barnehagen. Byttet gikk kjempefint, han er nå trygg og koser seg mye mer i den nye barnehagen, og de ansatte er på et helt annet nivå. Angrer ikke et sekund! Jeg vil råde deg til å følge magefølelsen og bytte. Når det gjelder utetid har alle barnehagene vårt barn har gått i vært mye på tur og ute minst én gang hver dag, uansett vær (den vi byttet fra hadde nok litt mindre utetid enn de andre, men det var ikke hovedårsaken til byttet, og hadde alt annet vært bra der hadde vi vært fornøyd med det nivået). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Huff! Jeg hadde klikket i vinkel om han ble vekket på den måten. Søvnen er alfa og omega for å fungere i barnehagen - og for så vidt resten av dagen. Ga du tydelig beskjed til barnehagen, evt. sa noe på spørreundersøkelsen? Barnehagen vår har fått ganske gode tilbakemeldinger på foreldreundersøkelse. Hadde jeg visst at de var så lite ute hadde jeg nok valgt en annen barnehage, for vi hadde valget mellom et par stykker. TS Anonymkode: 385c4...fce Jeg sa i fra om alt egentlig. - syntes at de som var 1 år fikk så mye søtt. Svar fra leder var at det da slettes ikke var mye søtt. - sa fra om at de ikke håndterte bleieslutten noe bra. Svar fra leder var at vi hadde sluttet med bleie for tidlig. - sa fra om at jeg ikke likte vedkommende ansatt som var veldig vimsete og glemte å låse opp dør/ høre på hva vi ville si om barnet. Svar fra leder var at hun skulle snakke med henne. Tror ikke det ble gjort. Fikk også høre at barnet mitt sov lett og at det var fordi vi hadde vent henne til en vogn i bevegelse. Så da var det ikke rom for å høre på at hun ble vekket av andre barn. Men så snart hun kom i ny barnehage gikk søvnen kjempebra. Fikk ingen kommentarer på at hun var vanskelig å legge eller sov lett. Hva om du bytter barnehage til nytt barnehageår etter sommeren? Da slipper barnet å komme inn i en gruppe sånn midt i året. Da er det nok mange barn som også er nye som er overført fra andre avdelinger etc. sånn var det hvertfall for oss. Hun gikk på småbarnsavdelingen i den gamle barnehagen og kom rett over på storbarn i den nye. Da var det mange som var nye og måtte ha tilvenning og rolige dager da var hun ikke alene om å være ny. midt i året så kommer barnet rett i en gruppe som allerede er godt kjent. Anonymkode: c86b5...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Del Skrevet 13. januar Jeg ville byttet! Min toåring er ute hver eneste dag en god stund. Nesten uansett vær. De ser nesten aldri skjerm og har aldri noen gang (hatt tre barn i samme bhg) sett en ansatt bruke privat telefon. Dette er for dårlig! Du bør i det minste ta en skikkelig samtale med leder i bhg. Anonymkode: b29d0...8e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #13 Del Skrevet 13. januar Vi byttet barnehage etter det første året. Var veldig fornøyd med de ansatte, og hadde ikke noe konkret å utsette på den første barnehagen, men den lå i feil skolekrets og litt upraktisk til i forhold til logistikk. Så etter sommeren så byttet vi til en som ligger nærmere. Vi visste ikke så mye om den, men den ligger ved siden av et friområde og i riktig skolekrets. Vi er altså super-fornøyd med byttet. De er ofte utenfor barnehagens område (på friområdet/i skogen), de er flinke å dele gruppa etter alder slik at toåringene kan få utfolde seg mer fysisk enn ettåringene som er på et annet nivå. Vi tok oss god tid til innkjøring i barnehage to, men ikke like mye som første barnehage selvsagt. Barnet har ikke reagert negativt på byttet, og vi ser han har det helt supert. Ikke direkte sammenlignbart med ditt problem, men ville bare vise at det ikke trenger å være et problem å bytte. Anonymkode: 3d25f...0f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #14 Del Skrevet 13. januar Om du bare tar des og det lille i januar som nakgrunn for at de er lite ute så ville jeg ventet. Desember er ofte unntakslover hvor det lages mye i bhg . vi byttet barnehage ved 4 år pga nærmiljø og angret bittert Anonymkode: e8d03...656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Del Skrevet 13. januar Vi byttet når barnet var 2 år, av akkurat samme grunnene. Barnet var sjeldent ute, var ikke så fornøyd med de ansatte, dårlig/lite kommunikasjon med oss foreldre, virket generelt som en dårlig barnehage. Det var trist å flytte barnet fra gode venner han hadde der. Men vi har forsøkt å holde litt kontakt, klarer dette ganske bra med en av de. Mye mer fornøyd med ny barnehage. Ute hver dag, flere timer. Mye bedre kommunikasjon. Barnet tok det litt tungt en mnd eller to. Men trives nå bra, gleder seg hver dag, og har nye venner. Anonymkode: b1169...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Jeg har et barn på 2 år som har gått i barnehagen i ca. 4 måneder. Jeg var ganske fornøyd i starten, men nå har det dukket opp en del ting som plager meg litt... Først og fremst er barna veldig lite ute. De var ute i starten da han begynte (og det fortsatt var mildt), men så stadig mindre. De har opplyst om at de har en grense på -10 (enten reellt eller "opplevd") for å være ute, men det har kanskje vært to dager det har vært såpass kaldt. Hvis det aktivt snør er de alltid inne, og selv helt normale dager med rundt 0 grader merker jeg at de ikke har vært ute (dress og luer/votter har ligget urørt siden levering). Det er nok flere som har reagert, for jeg hørte en mor kommentere til barnet da hun hentet "jeg ser dere ikke har vært ute i dag heller". En dag jeg leverte spurte jeg aktivt om de skulle ut, og hun sa ja, og da fikk vi bilde av at de var ute. Men det virker åpenbart at de ansatte helst vil slippe, og det er jo kjedelig å måtte spørre HVER gang. Hvis det er noe de ansatte aktivt unngår, så føles det jo litt som om de dytter dem ut en halvtime for å ta bilde og sende foreldre. Jeg trodde små barn var ute ganske mye i barnehagen, kanskje mer enn én tur til og med. Som barn gikk jeg i park, men dette tilbudet eksisterer dessverre ikke lenger. Det er ikke dårlig dekning av voksne der for å presisere det, eller vært noe særlig med sykdom. Det andre er at jeg merker de ansatte er mye på mobilen, og jeg har opplevd at flere bare sitter og scroller. Det er ikke slik at de "oppdaterer info om barna", jeg så sist at de satt og så på reels på sosiale medier. Vi har ingen skjermtid hjemme for barnet, og jeg unngår helst å sitte med mobilen sammen med barnet også, men vet ikke om dette er for mye forlangt. Jeg merker jo at barna suges til videoen på skjermen med en gang de kommer. De siste par gangene jeg har levert har jeg gjort det med en litt dårlig magefølelse. Barnet har korte dager i barnehagen, men jeg føler hele tiden at de burde vært enda kortere og at vi må kompensere ved å leke mye ute og ta igjen all innetiden fra barnehagen. Samtidig har jo barnet vendt seg til denne barnehagen - vi hadde en lengre tilvenning for å gjøre barnet trygt. Blir litt lei meg av å tenke på å starte helt på nytt et annet sted, og "røske opp" på nytt. Hva slags forventninger har dere til utetid for barna? Er det sånn det er mange steder, og noe man må akseptere? Hva skal til for at dere bytter? Og for dere som har gjort det, hvordan har det gått? Anonymkode: 385c4...fce Jeg forventer at de er ute minst en gang om dagen, så lenge det ikke er full storm eller -40… Her er de ute i all slags vær, og det er egentlig ikke noe som heter «for kaldt» men barnet mitt går på storbarnsavdeling (2-5 år). De minste (1 åringene) har egen avdeling og de er selvfølgelig ikke ute når det er veldig kaldt. Grense på - 10 grader for å være ute har jeg aldri hørt om før, det benyttet vi kun for de aller minste og ved soving ute blant 1 åringene. Her har 2 åringen også sovet ute i -20 hjemme.. Ta det opp med FAU? At de ansatte ikke gidder å kle på seg for å være ute skal ikke gå på bekostning av barna, da får de finne seg en annen jobb. Ta også opp dette med mobilbruk. Det er ikke ok. Jeg hadde byttet barnehage om det ikke blir bedring! Hva med å slenge inn en søknad nå før søknadsfristen? Så har dere en åpen mulighet i det minste. Anonymkode: 0aa70...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #17 Del Skrevet 14. januar Vi byttet BHG etter ett år, pga mange forskjellige ting vi ikke var fornøyde med. Vanskelig å velge BHG for første barnet når man ikke vet helt hva man skal se etter. Styrer tok heller ikke bekymringene våre seriøst. Byttet etter sommerferien og det har gått veldig bra. Måtte ha en uke med ny tilvenning, men det var det verdt. Min erfaring er at når magefølelsen ikke er god når man forlater BHG etter levering/henting må man gjøre noe. Enten snakke med styrer eller i verste fall bytte. I det lange løp har det i alle fall vært best for oss, selv om vi selvfølgelig hadde dårlig samvittighet for å rykke barnet opp fra stedet det endelig hadde blitt kjent med for å så plassere det i noe helt nytt. Men som sagt, gikk det veldig bra! Har du tatt opp utetid og mobilbruk med pedleder på avd eller styrer i BHG? Jeg ville startet der og høre hva de sier før jeg hadde tatt avgjørelsen om å bytte. Anonymkode: bc1eb...980 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg forventer at de er ute minst en gang om dagen, så lenge det ikke er full storm eller -40… Her er de ute i all slags vær, og det er egentlig ikke noe som heter «for kaldt» men barnet mitt går på storbarnsavdeling (2-5 år). De minste (1 åringene) har egen avdeling og de er selvfølgelig ikke ute når det er veldig kaldt. Grense på - 10 grader for å være ute har jeg aldri hørt om før, det benyttet vi kun for de aller minste og ved soving ute blant 1 åringene. Her har 2 åringen også sovet ute i -20 hjemme.. Ta det opp med FAU? At de ansatte ikke gidder å kle på seg for å være ute skal ikke gå på bekostning av barna, da får de finne seg en annen jobb. Ta også opp dette med mobilbruk. Det er ikke ok. Jeg hadde byttet barnehage om det ikke blir bedring! Hva med å slenge inn en søknad nå før søknadsfristen? Så har dere en åpen mulighet i det minste. Anonymkode: 0aa70...e67 Grense på minus ti er altså helt vanlig på småbarn Anonymkode: e8d03...656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 14. januar #19 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei, Jeg har et barn på 2 år som har gått i barnehagen i ca. 4 måneder. Jeg var ganske fornøyd i starten, men nå har det dukket opp en del ting som plager meg litt... Først og fremst er barna veldig lite ute. De var ute i starten da han begynte (og det fortsatt var mildt), men så stadig mindre. De har opplyst om at de har en grense på -10 (enten reellt eller "opplevd") for å være ute, men det har kanskje vært to dager det har vært såpass kaldt. Hvis det aktivt snør er de alltid inne, og selv helt normale dager med rundt 0 grader merker jeg at de ikke har vært ute (dress og luer/votter har ligget urørt siden levering). Det er nok flere som har reagert, for jeg hørte en mor kommentere til barnet da hun hentet "jeg ser dere ikke har vært ute i dag heller". En dag jeg leverte spurte jeg aktivt om de skulle ut, og hun sa ja, og da fikk vi bilde av at de var ute. Men det virker åpenbart at de ansatte helst vil slippe, og det er jo kjedelig å måtte spørre HVER gang. Hvis det er noe de ansatte aktivt unngår, så føles det jo litt som om de dytter dem ut en halvtime for å ta bilde og sende foreldre. Jeg trodde små barn var ute ganske mye i barnehagen, kanskje mer enn én tur til og med. Som barn gikk jeg i park, men dette tilbudet eksisterer dessverre ikke lenger. Det er ikke dårlig dekning av voksne der for å presisere det, eller vært noe særlig med sykdom. Det andre er at jeg merker de ansatte er mye på mobilen, og jeg har opplevd at flere bare sitter og scroller. Det er ikke slik at de "oppdaterer info om barna", jeg så sist at de satt og så på reels på sosiale medier. Vi har ingen skjermtid hjemme for barnet, og jeg unngår helst å sitte med mobilen sammen med barnet også, men vet ikke om dette er for mye forlangt. Jeg merker jo at barna suges til videoen på skjermen med en gang de kommer. De siste par gangene jeg har levert har jeg gjort det med en litt dårlig magefølelse. Barnet har korte dager i barnehagen, men jeg føler hele tiden at de burde vært enda kortere og at vi må kompensere ved å leke mye ute og ta igjen all innetiden fra barnehagen. Samtidig har jo barnet vendt seg til denne barnehagen - vi hadde en lengre tilvenning for å gjøre barnet trygt. Blir litt lei meg av å tenke på å starte helt på nytt et annet sted, og "røske opp" på nytt. Hva slags forventninger har dere til utetid for barna? Er det sånn det er mange steder, og noe man må akseptere? Hva skal til for at dere bytter? Og for dere som har gjort det, hvordan har det gått? Anonymkode: 385c4...fce Hvor korte dager er det snakk om? I vår barnehage går barna ut fra kl. 15-15.30 og tilhenting. Kanskje ditt barn blir hentet for tidlig? Ellers i desember var det mye innetid på planen på grunn av verksteder og juleaktiviteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #20 Del Skrevet 14. januar Ny Bruker skrev (5 timer siden): Hvor korte dager er det snakk om? I vår barnehage går barna ut fra kl. 15-15.30 og tilhenting. Kanskje ditt barn blir hentet for tidlig? Ellers i desember var det mye innetid på planen på grunn av verksteder og juleaktiviteter. Jeg pleier å hente senest 15.30. Da har de aldri vært på vei ut. De ansatte er nok klar over at vi foreldre ønsker utetid, jeg har jo overhørt kommentarer fra andre og vi har spurt om det et par ganger. Vi får også alltid bilder dersom de har vært ute (eller har en pedagogisk inne-aktivitet). Dersom de hadde for vane å gå ut sent på dagen, hadde de nok sagt det. Men vi har fått vage svar av typen "vært så kaldt", "litt innkjøring på nyåret...". De har hatt litt aktiviteter inne i forbindelse med julen, men ikke hele dagen hver dag. Jeg regner jo også med at de legger slike aktiviteter til de aller kaldeste dagene. Synes forøvrig inneaktiviteter som maling og håndverk er supert. Det som plager meg aller mest er dager der det hverken er utetid eller noen ordentlige inneaktiviteter. Da jeg leverte sent og barna var stuet inne på samme rom med hver sin ansatt liggende på mobilen, fikk jeg følelsen av å ha overrasket et kollektiv dagen derpå. TS Anonymkode: 385c4...fce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå