Gå til innhold

Hva skal man gjøre i dette scenarioet? *barn som stjeler av foreldre*

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette har pågått over lang tid, det er tydelig at det ikke hjelper snakke om følelsene, hvorfor, at man sårer noen med å stjele osv. 

I dag leverte jeg barnet på morgen sfo, så skulle jeg hjem og fargelegge litt. Sånn som strikking for andre. Jeg har ekstremt dyre tusjer, og ser da det mangler seks tusjer. Går tilbake til sfo, spør hvor de er. Hun vet ingenting, når jeg sier at da må vi sitte og vente til hun husker(som betyr ikke leking på sfo) får jeg vite det. Spør en ekstra gang om alle ligger der, jada det gjør de. Kommer hjem, finner bare 4 tusjer. Må altså gå tilbake, da har hun gjemt de 2 andre en annen plass, hun husker ikke igjen. Før jeg selvfølgelig tar hun vekk fra lek fram til hun sier det. 

Grunnen til at hun stjeler er som regel alltid at hun vil ha de samme tingene selv fordi de er fine. Men hun har super mye fargeleggingen ting. Og jeg kjøper ikke profesjonelle tusjer til ett barn på 7år. Hadde hun hatt interesse for det så hadde jeg det, men hun fargelegger med hard hånd, og overalt uten system. Så ja. 

Skal nevnes at hun er under utredning, og at bupa mer eller mindre har sagt at det virker som adhd etter bare tre møter da symptomene er så sterke. Men jeg føler meg litt hjelpeløs da sånt som dette skjer hele tiden med veldig mye ting. Hva skal man si/gjøre? 

Anonymkode: b0133...3a4

Eneste å gjøre er å pakke det vekk og legge det på ett hemmelig sted…

Som folk gjør med sex leketøy!🤣

Evt, kjøp en hengelås og monter på en skuff…

Anonymkode: 46717...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette innlegget var ikke slik som jeg forventet. 

Barn låner ting de ikke tror er så farlig. En 7-åring kan ikke forventes å vite at noen tusjer er kjempedyre og uerstattelige. 

At du reiser til SFO og har timeout (?) med datteren din er utrolig rart! Hvorfor kunne ikke du vente med dette til i ettermiddag? Snakk om å gi dårlig start på skoledagen for jenta. 

Du må jobbe med deg selv. Både forventninger, og grensesetting. Å reise ned sinna på skolen er ikke ok. 

Anonymkode: 4d376...17e

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag leverte jeg barnet på morgen sfo, så skulle jeg hjem og fargelegge litt. Sånn som strikking for andre. Jeg har ekstremt dyre tusjer, og ser da det mangler seks tusjer. Går tilbake til sfo, spør hvor de er. Hun vet ingenting, når jeg sier at da må vi sitte og vente til hun husker(som betyr ikke leking på sfo) får jeg vite det. Spør en ekstra gang om alle ligger der, jada det gjør de. Kommer hjem, finner bare 4 tusjer. Må altså gå tilbake, da har hun gjemt de 2 andre en annen plass, hun husker ikke igjen. Før jeg selvfølgelig tar hun vekk fra lek fram til hun sier det. 

Du drar ikke til sfo (TO GANGER!!!) for å ta en time out med ungen pga tusjer. Du kaller dette stjeling. Det er ikke stjeling, hun låner de.

Du overreagerer voldsomt. Ungen er kanskje under utredning, har du vært det?

Ting du er redd for, legger du slik at de er utilgjenglig for ungen.

Anonymkode: 4cade...31b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har pågått over lang tid, det er tydelig at det ikke hjelper snakke om følelsene, hvorfor, at man sårer noen med å stjele osv. 

Grunnen til at hun stjeler er som regel alltid at hun vil ha de samme tingene selv fordi de er fine. Men hun har super mye fargeleggingen ting. Og jeg kjøper ikke profesjonelle tusjer til ett barn på 7år. Hadde hun hatt interesse for det så hadde jeg det, men hun fargelegger med hard hånd, og overalt uten system. Så ja. 

Skal nevnes at hun er under utredning, og at bupa mer eller mindre har sagt at det virker som adhd etter bare tre møter da symptomene er så sterke. Men jeg føler meg litt hjelpeløs da sånt som dette skjer hele tiden med veldig mye ting. Hva skal man si/gjøre? 

For det første så går man ikke bort på SFO etter å ha levert 😊 du ringer dersom det er noe. Reflekterer du ikke over hva de ansatte på skolen tenker om deg? 🙈 For det andre så må du se på dette som en lærepenge. Ting du er redd for legger du et sted der de er utilgjengelig, sånn at hun ikke får tak i de 😊 

Endret av Blått
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når ikke du klarer å sette grenser for barnet eller oppbevare dyre ting på et sikkert sted, får du la vær å kjøpe dyre ting til deg selv.

Hvordan skal du klare å mestre ungen i tenårene er meg en gåte når du drar til SFO to 2 !!! Ganger over tusj. Tusj!!! 

Anonymkode: 8b521...06d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst morgen sfo er ikke det samme som ettermiddags sfo. Det er fri lek, den andre gangen jeg dro tilbake så var barna allerede sendt opp utenfor skolen. Regner med ingen reagerer, da dette har vært ett stort problem tidligere med stjeling av venninner osv også. Ett stort nok problem til at alle barna i klassen mente det var hun som hadde stjelt hvis noe forsvant. Så dette er ikke første gang, og det følte jeg at jeg gjorde klart i innlegget. Utallige meldinger fra lærer og sfo, og spesielle tiltak for å slippe tull. Så tviler på at de reagerer, da de vet like godt som meg at vi må ta ting som blir gjort med en gang. Vi har utrolig god dialog rundt dette. Da mangel på impuls er ett stort problem på sfo, skole og hjemme. 

Som nevnt i dag var det tusjer, en annen dag er det sminke, eller en såpe, eller leke. Det kan være hva som helst. Men spesifikt i dag var det tusjer. Vi har som regel sjekket hun opp og ned, kommer, og jakker. Sekk og sko. Men er noen ganger det går oss forbi. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det fornuftige her er antagelig å drøfte problematikken med BUP. 

Anonymkode: f71ad...44f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Først og fremst morgen sfo er ikke det samme som ettermiddags sfo. Det er fri lek, den andre gangen jeg dro tilbake så var barna allerede sendt opp utenfor skolen. Regner med ingen reagerer, da dette har vært ett stort problem tidligere med stjeling av venninner osv også. Ett stort nok problem til at alle barna i klassen mente det var hun som hadde stjelt hvis noe forsvant. Så dette er ikke første gang, og det følte jeg at jeg gjorde klart i innlegget. Utallige meldinger fra lærer og sfo, og spesielle tiltak for å slippe tull. Så tviler på at de reagerer, da de vet like godt som meg at vi må ta ting som blir gjort med en gang. Vi har utrolig god dialog rundt dette. Da mangel på impuls er ett stort problem på sfo, skole og hjemme. 

Det at problemet bør tas tak i betyr ikke at du kan gjøre hva som helst for å løse det. 

Å drive med grensesetting, eller egentlig straff, i skoletid for noe som skjedde hjemme er ugreit. Særlig når dette skjer i påsyn av andre barn. 

Skolen kan nok ønske hands on foreldre for problemer som skjer på skolen, men ikke trekk hjemmeproblemer inn i skolen

Jeg synes det er bekymringsfullt at du et helt uvillig til å se på egen atferd og tenke om du overreagerte og feilreagerte

Anonymkode: 4d376...17e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det reagerte jeg og på.

PS Rusta har et fint tusjsett. 

Anonymkode: 8b521...06d

Bruker du barnemaling til å male vegger ?  Så mye er forskjellen på ordentlige tusjer og det fra Rusta.  Det ER en grunn til at noen blyanter, tusjer, pensler osv er dyrere. Noen av oss har hobbyer med sånt og er med i teams hvor man har deadlines og med mange manglende tusjer så kan man kanskje ikke lage de tenkte tingene.   I mine design teams så har jeg minst 2-3 deadlines hver uke på prosjekter som skal være lagt ut på blogg/youtube/insta.  For meg er det ikke tusjer som er viktige, men noen andre ting som barna ikke får røre.

I stedet for å latterliggjøre prøv å tenke ut grunn til at pennene kunne være viktige for ts.

Anonymkode: b1644...c4d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjele og stjele. Hun trodde sikkert tusjer som lå i hjemmet hennes var til fri bruk for alle i husstanden.

Og du sier hun stjeler såpe? Samme greie barna mine antar at såpe som finnes i hjemmet deres er noe de kan vaske seg med

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg ville kalt dette stjeling. De fleste unger tenker vel at tusjer er tusjer, og at de kan bruke tingene som finnes i huset? 

Jeg synes også det virker som en total overreaksjon fra mor å oppsøke SFO to ganger. Høres ut som om mor også sliter med impulskontrollen?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
minister-mio skrev (31 minutter siden):

Stjele og stjele. Hun trodde sikkert tusjer som lå i hjemmet hennes var til fri bruk for alle i husstanden.

Og du sier hun stjeler såpe? Samme greie barna mine antar at såpe som finnes i hjemmet deres er noe de kan vaske seg med

Tydelig at du ikke er kjent med barn med atferdsproblemer, hvis ett barn tar med såpe, tusjer, sminke etc. Før det deretter smører det utover vegger osv. Så er det ikke normalt. Ingen vet ganske så stor forskjell på rett og galt, men alt som på ett vis kan taes blir gjerne tatt med. Ofte brukt til noe helt annet enn det faktisk skal bli brukt til. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud her er er jo virkelig DU ts som har utfordringer som må jobbes med. Oppsøke datteren på SFO hele TO ganger for noen tusjer? Det er jo psykopatisk oppførsel! 

Nei, dette må være en trolletråd. 

Anonymkode: 64a4d...96a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tydelig at du ikke er kjent med barn med atferdsproblemer, hvis ett barn tar med såpe, tusjer, sminke etc. Før det deretter smører det utover vegger osv. Så er det ikke normalt. Ingen vet ganske så stor forskjell på rett og galt, men alt som på ett vis kan taes blir gjerne tatt med. Ofte brukt til noe helt annet enn det faktisk skal bli brukt til. 

Jeg er kjent med barn med særlig behov.

Hvem har skrevet noe om at barnet smørte det utover vegger?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye snakker du med henne om dette? At noen ting er felles som alle kan bruke og deler på. Noen ting tilhører 1 person, da må man spørre og ikke greit å ta, da blir det faktisk stjeling. I vår familie så lyver vi ikke, og vi stjeler ikke. 

Disse tusjene er mamma sine, de er veldig dyre. Mamma har spart ukepengene sine lenge for å kjøpe dem. Du har dine egne tusjer. Du kan få låne mamma sine her hjemme, hvis du spør, er forsiktig med dem, og legger dem tilbake med toppen på. De skal ikke ligge andre steder enn i boksen, og aldri ut av huset. 

Hvis hun fortsetter, så må du la henne erfare hvordan det er å miste favorittingene sine. Ta noe av hennes å legg på loftet noen dager. Så sier du at det er fordi hun tok ditt, så mister hun sitt for noen dager. 

Anonymkode: c9a0a...ce4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
minister-mio skrev (24 minutter siden):

Jeg er kjent med barn med særlig behov.

Hvem har skrevet noe om at barnet smørte det utover vegger?

Trodde jeg hadde nevnt det, men det er ett problem. IMG_8952.thumb.jpeg.d1df1866d530dd1c23d5a4f67f39a9c9.jpeg

Sånn som i det tilfellet her. Da er det sminke fra hjemmet her som er tatt for å smøre og leke med. Det gjelder alt som blir tatt herfra. Skal nevnes at hun har egen sminke også, men tar fra skuffen min. Vi prøver og sminke hun innimellom når hun vil og ikke skal noe ut. For å unngå sånne situasjoner. Men allikevel blir alle disse tingene tatt med og brukt til noe helt annet enn det gjerne skal. Såpe kan hun bruke hjemme naturligvis, sminke kan vi ha det gøy med av og til. Men hun vet utrolig godt at disse tingene ikke skal være med på skolen. Så når hun er morgen sfo, og jeg ser at noe er tatt drar jeg jo får å hente det hvis ikke skolen har startet enda. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vet at hun "stjeler" ting hvorfra har du kjempe dyre tusjer liggende ute?

Du skriver at hun tar ting..men er det så ille om hun tar ned såpe etc?

Om du har vist lenge at dette er et problem.. hvorfra legger dere ikke vekk dyre ting?

Og hvorfor går dere ikke igjennom hennes ransel før sfo?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor mye snakker du med henne om dette? At noen ting er felles som alle kan bruke og deler på. Noen ting tilhører 1 person, da må man spørre og ikke greit å ta, da blir det faktisk stjeling. I vår familie så lyver vi ikke, og vi stjeler ikke. 

Disse tusjene er mamma sine, de er veldig dyre. Mamma har spart ukepengene sine lenge for å kjøpe dem. Du har dine egne tusjer. Du kan få låne mamma sine her hjemme, hvis du spør, er forsiktig med dem, og legger dem tilbake med toppen på. De skal ikke ligge andre steder enn i boksen, og aldri ut av huset. 

Hvis hun fortsetter, så må du la henne erfare hvordan det er å miste favorittingene sine. Ta noe av hennes å legg på loftet noen dager. Så sier du at det er fordi hun tok ditt, så mister hun sitt for noen dager. 

Anonymkode: c9a0a...ce4

Angående de spesifikke tusjene har vi snakket om, andre ting hun har tatt også har vi snakket om. Når hun stjelte fra klasse venninner snakket vi om følelser, at de kan bli lei seg og at hun selv kan ønske seg de tingene. Før hun måtte levere det tilbake på døra eller skole og unnskylde seg. Vi har også snakket om at ting som blir ødelagt må erstattes som gir den naturligvis konsekvensen med at man kanskje ikke får gjort andre ting da. Fordi vi heller må kjøpe ting som er ødelagt. Men hun virker å leve veldig i nuet, og kan føles ut som hun ikke angrer seg heller. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å stjele handler da ikke om følelser og det å såre noen. Det handler om tillit og pålitelighet og det å forholde seg til at ting tilhører andre. 

Altså, om hun stjeler, så må hun forklares at dette ikke er akseptabelt, og at dersom hun ikke slutter, så må det gjøres tiltak som hindrer henne i å stjele.
På samme måte som at man gjemmer ting fra, og fotfølger små barn, for å hindre at de får tak i ting de ikke skal ha tak i. 
Du må forklare henne at dersom du ikke kan stole på at hun ikke tar ting du har sagt hun ikke skal ta, så må du både følge med på henne som om hun var en baby, og du må begynne å låse ting inn så hun ikke får tak i dem. 

Jeg antar hun forstår konseptet mitt og ditt, og at hun f.eks. forstår at din tannbørste og hennes tannbørste er henholdsvis din og hennes, og ikke skal brukes av andre. Altså handler dette om at hun ikke respekterer mitt og ditt når det er ting hun har lyst på. 

Men har dere snakket om hva som skjer med folk som stjeler og som ikke er til å stole på? 
Har hun fått høre om at hvis hun stjeler ting fra venner, så vil de slutte å være sammen med henne, og begynne å passe på at hun ikke får tak i ting de er redde for? 
Har hun fått høre om at folk som stjeler som voksne, havner i fengsel? 

Der har sikkert snakket masse om hvordan hun ville følt om folk tok ting fra henne. Men det har nok ikke satt noen ordentlig støkk i henne. 

For min del ville jeg startet å behandle henne som et barn som var så umodent at det ikke kunne stoles på. 
Altså, hengt over henne hele tiden når hun er på steder der du også har dine ting. Samt kjøpt en låsbar boks til ting jeg ikke ønsket at hun fikk tak i, og låst alle ting jeg var redd for inn i denne hver gang du selv ikke kunne stå og passe på dem. 
Samt sette barnesikring på skap i en høyde der hun ikke kommer til selv. 
Om hun føler dette er dårlig gjort, eller urettferdig, så får hun beskjed om at så lenge hun ikke er til å stole på, så må du behandle henne som det. 
Om hun klarer å bevise at hun er moden nok til å stoles på, kan du begynne å åpne opp igjen.

Det er jo helt tydelig at du ikke kan la ting ligge fremme og friste henne, og tro at hun klarer å la være å "låne". 

Det blir jo som å legge frem sjokolade, og så tro at ingen tar, bare for at du ikke har sagt "værsågod".

Anonymkode: 778df...f8d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å stjele handler da ikke om følelser og det å såre noen. Det handler om tillit og pålitelighet og det å forholde seg til at ting tilhører andre. 

Altså, om hun stjeler, så må hun forklares at dette ikke er akseptabelt, og at dersom hun ikke slutter, så må det gjøres tiltak som hindrer henne i å stjele.
På samme måte som at man gjemmer ting fra, og fotfølger små barn, for å hindre at de får tak i ting de ikke skal ha tak i. 
Du må forklare henne at dersom du ikke kan stole på at hun ikke tar ting du har sagt hun ikke skal ta, så må du både følge med på henne som om hun var en baby, og du må begynne å låse ting inn så hun ikke får tak i dem. 

Jeg antar hun forstår konseptet mitt og ditt, og at hun f.eks. forstår at din tannbørste og hennes tannbørste er henholdsvis din og hennes, og ikke skal brukes av andre. Altså handler dette om at hun ikke respekterer mitt og ditt når det er ting hun har lyst på. 

Men har dere snakket om hva som skjer med folk som stjeler og som ikke er til å stole på? 
Har hun fått høre om at hvis hun stjeler ting fra venner, så vil de slutte å være sammen med henne, og begynne å passe på at hun ikke får tak i ting de er redde for? 
Har hun fått høre om at folk som stjeler som voksne, havner i fengsel? 

Der har sikkert snakket masse om hvordan hun ville følt om folk tok ting fra henne. Men det har nok ikke satt noen ordentlig støkk i henne. 

For min del ville jeg startet å behandle henne som et barn som var så umodent at det ikke kunne stoles på. 
Altså, hengt over henne hele tiden når hun er på steder der du også har dine ting. Samt kjøpt en låsbar boks til ting jeg ikke ønsket at hun fikk tak i, og låst alle ting jeg var redd for inn i denne hver gang du selv ikke kunne stå og passe på dem. 
Samt sette barnesikring på skap i en høyde der hun ikke kommer til selv. 
Om hun føler dette er dårlig gjort, eller urettferdig, så får hun beskjed om at så lenge hun ikke er til å stole på, så må du behandle henne som det. 
Om hun klarer å bevise at hun er moden nok til å stoles på, kan du begynne å åpne opp igjen.

Det er jo helt tydelig at du ikke kan la ting ligge fremme og friste henne, og tro at hun klarer å la være å "låne". 

Det blir jo som å legge frem sjokolade, og så tro at ingen tar, bare for at du ikke har sagt "værsågod".

Anonymkode: 778df...f8d

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare godt og detaljert! Forstår konseptet, vi har snakket om hva som skjer når man stjeler. Det med venner fikk hun jo erfart på skolen, da som skrevet i ett innlegg at hun ble syndebukken når hun ikke gjorde det også. Vi har snakket om at det ulovlig, politi og fengsel. Men ja, barnesikringer skal opp, og fotfølges som en liten baby. Miste mye av selvstendigheten kan høres fornuftig på ut, så skal hun fortjene den på nytt igjen. Takk igjen for at du tok deg tid! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...