AnonymBruker Skrevet i går, 12:51 #41 Del Skrevet i går, 12:51 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Først og fremst morgen sfo er ikke det samme som ettermiddags sfo. Det er fri lek, den andre gangen jeg dro tilbake så var barna allerede sendt opp utenfor skolen. Regner med ingen reagerer, da dette har vært ett stort problem tidligere med stjeling av venninner osv også. Ett stort nok problem til at alle barna i klassen mente det var hun som hadde stjelt hvis noe forsvant. Så dette er ikke første gang, og det følte jeg at jeg gjorde klart i innlegget. Utallige meldinger fra lærer og sfo, og spesielle tiltak for å slippe tull. Så tviler på at de reagerer, da de vet like godt som meg at vi må ta ting som blir gjort med en gang. Vi har utrolig god dialog rundt dette. Da mangel på impuls er ett stort problem på sfo, skole og hjemme. Som nevnt i dag var det tusjer, en annen dag er det sminke, eller en såpe, eller leke. Det kan være hva som helst. Men spesifikt i dag var det tusjer. Vi har som regel sjekket hun opp og ned, kommer, og jakker. Sekk og sko. Men er noen ganger det går oss forbi. Anonymkode: b0133...3a4 Høres jo kraftig ut som at mangel på impuls er et problem hos deg også. Alle vanlige voksne ville ventet til barnet kom hjem- Anonymkode: 0df1b...3e5 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:54 #42 Del Skrevet i går, 12:54 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Trodde jeg hadde nevnt det, men det er ett problem. Sånn som i det tilfellet her. Da er det sminke fra hjemmet her som er tatt for å smøre og leke med. Det gjelder alt som blir tatt herfra. Skal nevnes at hun har egen sminke også, men tar fra skuffen min. Vi prøver og sminke hun innimellom når hun vil og ikke skal noe ut. For å unngå sånne situasjoner. Men allikevel blir alle disse tingene tatt med og brukt til noe helt annet enn det gjerne skal. Såpe kan hun bruke hjemme naturligvis, sminke kan vi ha det gøy med av og til. Men hun vet utrolig godt at disse tingene ikke skal være med på skolen. Så når hun er morgen sfo, og jeg ser at noe er tatt drar jeg jo får å hente det hvis ikke skolen har startet enda. Anonymkode: b0133...3a4 Du vet hvorfor hun holder på sånn ikke sant? Fordi du er en kontrollfreak av rang. Anonymkode: 0df1b...3e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:57 #43 Del Skrevet i går, 12:57 Forøvrig er ikke det faktum at ting smøres utover vegger grunn til nok å oppsøke skolen. Du sender melding til SFO "hei jeg mistenker at xx tok med seg tusjer hjemmefra i dag, hold gjerne ekstra oppsyn så de ikke blir brukt på toalettvegger etc". Anonymkode: 0df1b...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet i går, 13:03 #44 Del Skrevet i går, 13:03 Jeg tror heller jeg ville hatt det som en konsekvens en ukes tid å ransake sekken før SFO enn å blande inn SFO i hjemmeproblem. At du engasjerer deg når skolen melder i fra er supert, men det er et skille her mellom hjem og borte som du ikke lærer barnet ditt. Forstår dog at det er vanskelig! Mine tips: Gå igjennom sekk hver dag en stund, stjålne ting fra utenfor huset som blir funnet- hun må levere tilbake selv (med deg) og be om unnskyldning, og de neste dagene må hun ransakes når hun kommer hjem etter å ha vært et annet sted. stjålne ting fra huset - hun må erstatte eller jobbe for penger til å erstatte. og så må det være avtaler om hva som er husholdningen sin, altså lov å ta men ikke over styr, hva som ikke skal tas og hva som er hennes som hun bestemmer over helt selv. Konsekvensene og avtalene må være klinkende klare, følges opp nøyaktig og hver gang en ny ting kommer inn i huset må det være tydelig om den er hennes, felles eller privat. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet i går, 13:12 #45 Del Skrevet i går, 13:12 Emmajunga skrev (8 minutter siden): Jeg tror heller jeg ville hatt det som en konsekvens en ukes tid å ransake sekken før SFO enn å blande inn SFO i hjemmeproblem. At du engasjerer deg når skolen melder i fra er supert, men det er et skille her mellom hjem og borte som du ikke lærer barnet ditt. Forstår dog at det er vanskelig! Mine tips: Gå igjennom sekk hver dag en stund, stjålne ting fra utenfor huset som blir funnet- hun må levere tilbake selv (med deg) og be om unnskyldning, og de neste dagene må hun ransakes når hun kommer hjem etter å ha vært et annet sted. stjålne ting fra huset - hun må erstatte eller jobbe for penger til å erstatte. og så må det være avtaler om hva som er husholdningen sin, altså lov å ta men ikke over styr, hva som ikke skal tas og hva som er hennes som hun bestemmer over helt selv. Konsekvensene og avtalene må være klinkende klare, følges opp nøyaktig og hver gang en ny ting kommer inn i huset må det være tydelig om den er hennes, felles eller privat. En videre konsekvens kan være at døra til rommet hennes blir borte en stund, men avtal det i forkant i fredstid . «Neste gang vi finner at du har tatt noe som ikke er ditt tar vi bort døren til rommet ditt 3 dager. Du må vise at du ikke stjeler og gjemmer bort for å få lov til å lukke døra di å være helt alene». Det er jo en ganske inngripende handling, men det er stjeling også. Bare pass på at hvis dere velger å gå for det så avklar tydelig i forkant og følg opp når det gjelder, selv om det er dårlig timing. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet i går, 13:19 #46 Del Skrevet i går, 13:19 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette har pågått over lang tid, det er tydelig at det ikke hjelper snakke om følelsene, hvorfor, at man sårer noen med å stjele osv. I dag leverte jeg barnet på morgen sfo, så skulle jeg hjem og fargelegge litt. Sånn som strikking for andre. Jeg har ekstremt dyre tusjer, og ser da det mangler seks tusjer. Går tilbake til sfo, spør hvor de er. Hun vet ingenting, når jeg sier at da må vi sitte og vente til hun husker(som betyr ikke leking på sfo) får jeg vite det. Spør en ekstra gang om alle ligger der, jada det gjør de. Kommer hjem, finner bare 4 tusjer. Må altså gå tilbake, da har hun gjemt de 2 andre en annen plass, hun husker ikke igjen. Før jeg selvfølgelig tar hun vekk fra lek fram til hun sier det. Grunnen til at hun stjeler er som regel alltid at hun vil ha de samme tingene selv fordi de er fine. Men hun har super mye fargeleggingen ting. Og jeg kjøper ikke profesjonelle tusjer til ett barn på 7år. Hadde hun hatt interesse for det så hadde jeg det, men hun fargelegger med hard hånd, og overalt uten system. Så ja. Skal nevnes at hun er under utredning, og at bupa mer eller mindre har sagt at det virker som adhd etter bare tre møter da symptomene er så sterke. Men jeg føler meg litt hjelpeløs da sånt som dette skjer hele tiden med veldig mye ting. Hva skal man si/gjøre? Anonymkode: b0133...3a4 Helt ærlig bør du bli utreda også…Stakkars barn. Endret i går, 13:19 av Jajakvinne12 Skrivefeil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:55 #47 Del Skrevet i går, 15:55 Du trenger seriøst hjelp. Få veildening fra helsestasjonen eller en psykolog. Det er jo en syk reaksjon på helt normal oppførsel. Anonymkode: c0fbd...2df 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:59 #48 Del Skrevet i går, 15:59 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Går tilbake til sfo, spør hvor de er. Må altså gå tilbake. Før jeg selvfølgelig tar hun vekk fra lek fram til hun sier det. Skal nevnes at hun er under utredning Anonymkode: b0133...3a4 Bør du ha litt utredning selv også kanskje? Anonymkode: 3357b...25e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannabanna Skrevet i går, 16:19 #49 Del Skrevet i går, 16:19 Tviler på at du får mer ut av denne tråden TS, da de aller fleste virkerbsom de mener at å oppsøke sitt eget barn på SFO er helt sykt. Men som du har skrevet så er dette en problematisk situasjon som har pågått over tid, så du må vente på resultatet av utredningen og i mellomtiden også kommunisere med skole og SFO i forhold til når og om du skal oppsøke henne på skolen. Du skrev jo ikke noe om at du heiv deg i bilen i raseri som resten av hylekoret her skal ha det til, men i hvor stor grad du skal oppsøke barnet ditt på SFO burde vært oppe til samtale allerede. Ellers så er det å be om hjelp fra BUP mens utredningen foregår om du føler dere trenger det. Tviler på at å lese i denne tråden med mammapolitiet og alle anklagene mot deg vil hjelpe i en vanskelig situasjon. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet i går, 18:23 #50 Del Skrevet i går, 18:23 Men siden du sier at hun nesten stjeler hverdag.. ser du i sekken hennes for hun går på skolen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:38 #51 Del Skrevet i går, 18:38 Kanskje barnet trenger mer tid med deg og dette er en måte å få oppmerksomhet på. Hva med å tilbringe morningen sammen og levere når skolen begynner istedet for å levere barnet tidlig på SFO fordi du selv skal fargelegge. Det høres iallfall ut som en helt absurd prioritering av tid for meg. Anonymkode: 4de13...dfe 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:39 #52 Del Skrevet i går, 18:39 Emmajunga skrev (5 timer siden): En videre konsekvens kan være at døra til rommet hennes blir borte en stund, men avtal det i forkant i fredstid . «Neste gang vi finner at du har tatt noe som ikke er ditt tar vi bort døren til rommet ditt 3 dager. Du må vise at du ikke stjeler og gjemmer bort for å få lov til å lukke døra di å være helt alene». Det er jo en ganske inngripende handling, men det er stjeling også. Bare pass på at hvis dere velger å gå for det så avklar tydelig i forkant og følg opp når det gjelder, selv om det er dårlig timing. Ærlig talt, det synes jeg ikke man skal gjøre. Man straffer ikke barn på den måten. Anonymkode: 4de13...dfe 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:53 #53 Del Skrevet i går, 18:53 Hun er 7 år og du dro tilbake to ganger for å konfrontere henne, på SFO? Stakkars jente, må være flaut. Du må gjøre som andre foreldre gjør og låse bort verdifulle ting. En tusj er en tusj for en 7-åring. Høres egentlig ut som om du trenger litt foreldreveiledning også… Anonymkode: d71c6...581 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:09 #54 Del Skrevet i går, 19:09 Barnet ditt må tidlig på sfo fordi du skal sitte hjemme og sulle og fargelegge med de dyre tusjene dine (som du ikke unner ditt eget barn). Hvorfor drikker Jeppe liksom Anonymkode: 23fdd...8bc 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet i går, 19:45 #55 Del Skrevet i går, 19:45 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ærlig talt, det synes jeg ikke man skal gjøre. Man straffer ikke barn på den måten. Anonymkode: 4de13...dfe Enig i at det er ganske drøyt, men det er jo en naturlig konsekvens av handlingen da jeg antar at ting blir sett på og gjemt på rommet (hvis ikke er det ikke en naturlig konsekvens i denne sammenheng, bør det ikke brukes). Er nok ikke det første jeg hadde tydd til selv, men om annet ikke funket så kanskje. Vel og merke - avklart i forkant og skal skje uten kjeft og rop, sånn som alle andre konsekvenser jeg har foreslått. Er det bedre at barnet kan gjemme seg på rommet med tyvegods, mener du? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:52 #56 Del Skrevet i går, 21:52 Jeg regner med du tok henne sporenstreks med på skolen for å skrubbe av sminke fra doveggen? Ligger mye lærdom i å måtte ordne opp etter sine fantestreker. Anonymkode: c9a0a...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:29 #57 Del Skrevet i går, 22:29 Barnet ditt har vel ikke stjelt? Det er jo ting som er i husstanden.. ville aldri sagt mitt barn stjeler. Barnet mitt tar liplinerene mine og og tegner med de om eg ikke passer på å legge de vekk. Kaller ho ikke en tyv og at ødelegger tingene mine, da må eg sørge for de er utenfor rekkevidde. Skjønner jo ho ikke klarer å se forskjellen selvom den er tydelig for meg. og det å gå på SFO ikke bare en, men to ganger å skjemme ut barnet ditt foran personalt og andre barn det er helt hårreisande. Kalte du henne tyv da, sa ho stjal og løy? Det er isåfall helt forferdelig. Kanskje ho ikke «husket» hvor de var fordi ho skjemtes, turte ikke være ærlig. Du burde hjelpe henne med dette. Lag en boks der det står helt tydelig ikke rør og sett den vekk. Når eg fikk barn skjønte eg fort det er min egen feil visst ting eg var redd skulle bli ødelagt var tilgjengelig for barn. Anonymkode: 732a6...e60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #58 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det reagerte jeg og på. PS Rusta har et fint tusjsett. Anonymkode: 8b521...06d Mente til ungen. ❤️ Anonymkode: 8b521...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #59 Del Skrevet 9 timer siden Dessverre må jeg si du høres ikke riktig vel bevart som mor. Har du psykiske problemer? Hvorfor ikke tilbringe tid med datra di og gi positiv oppmerksomhet, så kanskje ting løser seg mer enn måten du løser det på nå. Har ikke hørt noe så drøyt som å oppsøke på skolen. Nesten trakassering. Jeg vil anbefale deg foreldreveiledning. For datra din si skyld. Anonymkode: 9fde9...99b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natu Skrevet 6 timer siden #60 Del Skrevet 6 timer siden Det må være slitsomt å ha ett barn som stjeler. Men kanskje litt rart å oppsøke SFO på den måten. Hva med og bare hente henne hjem som "straff" med en gang, siden du likevel er hjemme. Og hvis du pleier å oppsøke SFO hvis hun stjeler; du tror ikke hun stjeler for da vet hun at du kommer og egentlig søker hun DIN oppmerksomhet? Bare en tanke, barn er kompliserte. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå