AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Dette har pågått over lang tid, det er tydelig at det ikke hjelper snakke om følelsene, hvorfor, at man sårer noen med å stjele osv. I dag leverte jeg barnet på morgen sfo, så skulle jeg hjem og fargelegge litt. Sånn som strikking for andre. Jeg har ekstremt dyre tusjer, og ser da det mangler seks tusjer. Går tilbake til sfo, spør hvor de er. Hun vet ingenting, når jeg sier at da må vi sitte og vente til hun husker(som betyr ikke leking på sfo) får jeg vite det. Spør en ekstra gang om alle ligger der, jada det gjør de. Kommer hjem, finner bare 4 tusjer. Må altså gå tilbake, da har hun gjemt de 2 andre en annen plass, hun husker ikke igjen. Før jeg selvfølgelig tar hun vekk fra lek fram til hun sier det. Grunnen til at hun stjeler er som regel alltid at hun vil ha de samme tingene selv fordi de er fine. Men hun har super mye fargeleggingen ting. Og jeg kjøper ikke profesjonelle tusjer til ett barn på 7år. Hadde hun hatt interesse for det så hadde jeg det, men hun fargelegger med hard hånd, og overalt uten system. Så ja. Skal nevnes at hun er under utredning, og at bupa mer eller mindre har sagt at det virker som adhd etter bare tre møter da symptomene er så sterke. Men jeg føler meg litt hjelpeløs da sånt som dette skjer hele tiden med veldig mye ting. Hva skal man si/gjøre? Anonymkode: b0133...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg vet ikke om jeg hadde gått tilbake til sfo for å snakke med ungen om dette, og det to ganger.. jeg hadde nok bare tatt høyde for at barnet stjeler, det sliter med impulskontroll og konsekvenstenking, og hatt det jeg ikke vil dele/miste utenfor rekkevidde. Barnet er under utredning så du kan ikke snakke barnet til å slutte, ser det ut som, så da må du bare ta grep og så bare ta det som kommer og slå ned på tyveriene på rett måte, men få ting unna rekkevidde i første omgang. Anonymkode: 4c998...738 16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden GÅR TILBAKE TIL SFO TO GANGER??? En mor som har adhd og eller? Anonymkode: 0df1b...3e5 25 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardonken Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden (endret) jeg må legge ting som Bare er mine et sted min 7 åring ikke finner dem - de har enda manglende impulskontroll, tegne/malsaker er Veldig attraktive og blir ofte med i pennalet - har og tusjer som har lidd under dette - garn lageret er også utsatt for raid 😑 når hun tok noen porselensfigurer som er viktige for meg (arvet etter farmor) så hadde vi en mer alvorlig samtale og de har hun ikke tatt flere ganger, - men alt av tusjer/blyanter/snop jeg vil ha alene må fremdelses gjemmes vekk. Men finere maleskrin/blyanter/tusjer er jo veldig mye bedre å bruke - det merker nok frøkna di også, - det glir bedre og blir penere - men om det ikke brukes forsiktig så kan man jo ikke slippe barna løse på utstyret, men jeg forstår at hun gjerne vil bruke de beste tusjene... Endret 9 timer siden av bardonken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): GÅR TILBAKE TIL SFO TO GANGER??? En mor som har adhd og eller? Anonymkode: 0df1b...3e5 Nei, en mor som ikke har råd til å kjøpe ting på nytt hele tiden. Bare de tyskerne hun tok nå koster meg 400kr. Sannsynligheten for at hun hadde de på skolen er stor, derfor går jeg bort. Anonymkode: b0133...3a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke om jeg hadde gått tilbake til sfo for å snakke med ungen om dette, og det to ganger.. jeg hadde nok bare tatt høyde for at barnet stjeler, det sliter med impulskontroll og konsekvenstenking, og hatt det jeg ikke vil dele/miste utenfor rekkevidde. Barnet er under utredning så du kan ikke snakke barnet til å slutte, ser det ut som, så da må du bare ta grep og så bare ta det som kommer og slå ned på tyveriene på rett måte, men få ting unna rekkevidde i første omgang. Anonymkode: 4c998...738 Gikk tilbake, fordi når ting forsvinner har hun som regel tatt det med på skolen. Alt som blir med på skolen ender opp ødelagt. Legge utenfor rekkevidde blir så vanskelig da hun tar med alt hun får tak i, og en syvåring som er innstilt på noe kommer seg liksom overalt uansett. Har gjort det mange ganger før, men da blir det med på ett eller annet vis til slutt uansett. Da ser jeg bare ikke at det mangler i tillegg. Anonymkode: b0133...3a4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, en mor som ikke har råd til å kjøpe ting på nytt hele tiden. Bare de tyskerne hun tok nå koster meg 400kr. Sannsynligheten for at hun hadde de på skolen er stor, derfor går jeg bort. Anonymkode: b0133...3a4 Det er bare helt drøyt at du gikk dit og forstyrret barnet og personalet. Du kunne vel bare ha ringt og spurt personalet om de fant noen tusjer? Ærlig talt! Ikke rart datteren stjeler, du er en kontrollfreak. Anonymkode: 0df1b...3e5 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden Tusj er tusj for et barn på 7 år. Selv om barnet vet at du har egne tusjer så har hun nok ikke et forhold til penger og hva dette koster deg. Anonymkode: b8b02...f3d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden Må si meg enig i at det var merkelig å gå tilbake til SFO for dette. Også to ganger! Du forstyrrer jo flyten på SFO også, tviler på at de ansatte synes dette er ok. Tenker dere burde hatt en prat om dette i ettermiddag. Uansett; Step 1 er å prate med henne igjen. Step 2 er å gjemme de tingene hun typisk tar unna et sted hun ikke får tak i dem. Step 3 er å sjekke sekk om lommer hver morgen før dere drar til skolen, hvis det er typisk at hun tar med deg ting hun ikke får lov til. Anonymkode: cd7fd...c54 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermines Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden Oi, dette var spesiell reaksjon fra deg. Ville tatt en prat med barnet om at slikt ikke er ok. Typ :hva hadde du gjort og jeg tok ting fra deg som du liker ekstra godt.. Tror du må øve litt impulskontroll, akkurat som syvåringen din. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden Har selv dyre tusjer og da ville selvsagt jentungen også bruke disse. Selv om hun var liten så lagde vi en liten avtale at tusjene kunne brukes men hun måtte være forsiktig og spør før hun brukte dem. Kanskje dere også kan gjøre noe slikt? På den måten får hun en slags ansvar følelse?. Jeg har ganske mange copic penner og de er dyre. Anonymkode: d5ea8...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gikk tilbake, fordi når ting forsvinner har hun som regel tatt det med på skolen. Alt som blir med på skolen ender opp ødelagt. Legge utenfor rekkevidde blir så vanskelig da hun tar med alt hun får tak i, og en syvåring som er innstilt på noe kommer seg liksom overalt uansett. Har gjort det mange ganger før, men da blir det med på ett eller annet vis til slutt uansett. Da ser jeg bare ikke at det mangler i tillegg. Anonymkode: b0133...3a4 Nei, en syvåring som er innstilt på noe kommer ikke til uansett, dårlig unnskyldning for ikke å gjøre noe eller hva? Kjøp deg et låsbart skap med nøkkel, feks medisinskap eller noe, lås det og gjem nøklene, ærlig talt. Anonymkode: 4c998...738 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden Hengelås på et skap? Anonymkode: c1047...e55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden Så legg de sånn at ungen ikke får tak i de da, herregud for en merkelig reaksjon på deg. SFO-ansatte må jo tro du er helt rar som kommer to ganger for å snakke med ungen og forstyrrer de pga noen tusjer… Anonymkode: 0626e...b1e 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden Du får nesten legge tusjene dine i en låsbar boks Anonymkode: 43a59...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden Fikk det noen konsekvenser for barnet at hun stjal? Koseprat og å bli holdt igjen til hun sier sannheten er ikke ekte konsekvenser. Hadde det vært mitt barn hadde jeg blitt streng, konfiskert en favorittleke i minst en uke eller ikke gitt lørdagsgodteri. Stjeling ser jeg strengt på (handlingen i seg selv), så det må bli konsekvenser. Dette selvfølgelig i tillegg til forklaring på hvorfor man ikke stjeler og sammenligning med hva hun ville følt hvis andre tok noe som var hennes. Anonymkode: 8e2be...870 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden Du har for mye fritid altsa! Flere turer til SFO og fargelegging på morgenkvisten.. Men lås inn ting du er redd for. Du må selvsagt snakke med ungen, men tenk sånn som med babyer, hold ting utenfor rekkevidde Anonymkode: ad063...df1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Del Skrevet 9 timer siden Har selv opplevd et barn som stjeler. Dvs, tror ikke hun opplevde det som stjeling, men hun så på alt i huset som fritt for bruk. Veldig rart, siden hverken vi eller søsken er «sånn». Det var et stort problem faktisk, hun hadde jo flere søsken å skylde på og storesøster følte hun holdt på å bli gal før hun flytta ut. Har jeg mister det eller er det stjelt? Mistenkt ADHD, nektet utredning. Men dette var et litt større barn da. Hun begynte i 8-årsalder, håper hun har slutta nå (flyttet hjemmefra, er 20+) Det fikk absurde utslag (stjal farens jeans og la opp) og tragiske (hennes søster savnet et nyinnkjøpt klesplagg og ca 1/2 etter la en venninne av tyven ut et bilde på SoMe der hun var iført plagget) Stusser litt på at du oppsøkte SFO 2(!) ganger, det ville ikke jeg ha gjort. Tipper nok de ansatte gjør seg sine tanker om det. Samtidig skjønner jeg jo at du er redd for de dyre tusjene. Anonymkode: 49611...898 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden Veldig spesiell oppførsel av deg også.. Anonymkode: f70e9...321 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #20 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): GÅR TILBAKE TIL SFO TO GANGER??? En mor som har adhd og eller? Anonymkode: 0df1b...3e5 Det reagerte jeg og på. PS Rusta har et fint tusjsett. Anonymkode: 8b521...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå