Gå til innhold

Hjelp jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har rotet meg opp i noe jeg ikke vet jeg skal komme meg ut av. Jeg har blitt voldtatt og utsatt for seksuelle overgrep tidligere. Jeg er selv i midten av 20 årene og ble kjent med denne fyren som er 15+ år eldre. Vi begynte å prate mye fort, og han endte opp med å ringe mye, kjøre meg steder osv. En kveld når jeg drakk begynte han å stryke meg på låret og på armen, jeg er så ensom og sårbar at det føltes fint ut at noen ville gjøre sånt med meg etter tidligere opplevelser. Dagen etter kom han igjen til meg, og han pjusket meg på armen og jeg på hans. Etterhvert begynte han å stryke meg på magen og etterhvert prøvde han å få meg til å ta på låret hans. Der sa det stopp for meg. Jeg ser jeg har rotet meg opp i noe jeg ikke klarer å vite hvordan jeg skal håndtere dette. Dette er blitt en hemmelighet jeg ikke kan si til noen og nå er jeg så bevisst jeg må gjøre noe. Jeg vet hvor dette ender, og det er ikke noe jeg ønsker. Ughh!! Hvorfor kan ikke jeg bare fungere?? Jeg hater meg selv for å sette meg i denne situasjonen

Anonymkode: cbe44...d4c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver f.eks til ham:

Jeg føler ikke at jeg kan ha mer kontakt med deg. Dette er det beste for meg nå. Gi meg den forståelsen at du ikke kontakter meg mer. Takk.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (1 minutt siden):

Du skriver f.eks til ham:

Jeg føler ikke at jeg kan ha mer kontakt med deg. Dette er det beste for meg nå. Gi meg den forståelsen at du ikke kontakter meg mer. Takk.

Jeg må det, men pga dette er i en situasjon hvor jeg må omgås han i etterkant, må jeg være smart i hvordan å si dette. Jobb~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det mange veier ut. Det kommer litt an på hvilket utfall du ønsker selv? 

Du vet ikke hvor det ender, men du er veldig redd for at det skal ende på en spesiell måte. Det er to forskjellige ting. 

Redselen din styrer hvilket utfall du tror kommer, ikke fornuften. 

Hvis jeg var deg så ville jeg vert dønn ærlig med deg selv på hva det er du egentlig ønsker også hadde jeg fortalt en versjon av det til han mannen du treffer. Trolig er han voksen nok til å høre det? 

Anonymkode: 225dc...cc4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er jobb kan du snakke med tillitsvalgt eller sjefen din for å få hjelp. Dersom denne personen er sjefen din så snakk med en annen kollega, gjerne en dame. Snakk med noen du stoler på!

Du må også trene deg på å si fra til menn om grensene dine. Jeg vil ikke ha fysisk kontakt med deg. Jeg er ikke interessert i deg på den måten. Slutt å ta på meg.

Vær direkte, det er din kropp. Du kan si NEI. 

Anonymkode: 12252...e13

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis det er jobb kan du snakke med tillitsvalgt eller sjefen din for å få hjelp. Dersom denne personen er sjefen din så snakk med en annen kollega, gjerne en dame. Snakk med noen du stoler på!

Du må også trene deg på å si fra til menn om grensene dine. Jeg vil ikke ha fysisk kontakt med deg. Jeg er ikke interessert i deg på den måten. Slutt å ta på meg.

Vær direkte, det er din kropp. Du kan si NEI. 

Anonymkode: 12252...e13

Jeg er redd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som kjennetegner mange som har vært utsatt for overgrep tidligere, er at de har problemer med grensesetting, noe som også bidrar til at kvinner i voldelige forhold lett havner i nye voldelige forhold når det gamle er over.

Så det jeg vil råde deg til å gjøre, ikke bare når det gjelder denne situasjonen, er å lære å sette klare grenser for hva du selv er i stand til; hvis du føler at noe - som dette - går for langt, må du bare kunne si til deg selv; NEI, dette går ikke lenger; her må jeg si stopp. Tro meg; livet er ingenting å være redd for.

Om du må omgås ham i etterkant, som du skriver, kunne du på en høflig måte trekke deg litt unna, og si at det er i orden at dere har kontakt i profesjonell sammenheng, men det kan dessverre ikke bli noe mer. Skulle han be om en forklaring, sier du bare at dette er en privatsak; du skylder ham ikke noe som helst selv om dere har hatt litt kontakt. Dersom han er sjefen din, angår dette utelukkende jobben, og ingenting annet.

Poenget er at det å lære seg å sette grenser gjør livet mye enklere; selv om du har opplevd vonde ting før, er det fullt mulig å gå videre i livet og la fortid være fortid; ikke vær redd, ikke la frykten ta over livet ditt; det er du altfor verdifull til - du er sterkere enn frykten.

Ønsker deg alt godt videre, og håper dette ordner seg; det er ingen grunn til å være redd, det er du selv som bestemmer over kroppen og livet ditt, du selv, og ingen annen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev nå: Jeg har tenkt litt etter *hendelsen* og jeg syns det har endret seg veldig fort og jeg merker nå det er ukomfortabelt. Jeg syns det er veldig gøy å prate men jeg tror jeg må si stopp her fordi det blir feil for både deg og meg å ikke si noe. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han svarte han så den ikke komme og spør hva som ble feil. Og at han vil prøve å forsvare det senere. Uff dette blir vanskelig, men jeg føler det er red flags og jeg vil stole på magefølelsen

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han svarte han så den ikke komme og spør hva som ble feil. Og at han vil prøve å forsvare det senere. Uff dette blir vanskelig, men jeg føler det er red flags og jeg vil stole på magefølelsen

«Det er jeg ikke interessert i. Syns det var ubehagelig nok å si ifra i utgangspunktet. Håper du forstår»

Anonymkode: 03034...527

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

«Det er jeg ikke interessert i. Syns det var ubehagelig nok å si ifra i utgangspunktet. Håper du forstår»

Anonymkode: 03034...527

Jeg vurderer å nevne det for en annen på jobb, men er redd dette kan eskalere saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg skrev nå: Jeg har tenkt litt etter *hendelsen* og jeg syns det har endret seg veldig fort og jeg merker nå det er ukomfortabelt. Jeg syns det er veldig gøy å prate men jeg tror jeg må si stopp her fordi det blir feil for både deg og meg å ikke si noe. 

Alt var bra, til den siste delen. Ikke "både for deg og meg". Du kan ikke fortelle andre at det blir feil for dem, for da prøver du å begrunne at det er feil for DEG med hva de liksom sjal føle. Og hva gjør du da hvis det føles helt riktig for dem???

Du må fokusere på at det er feil for DEG, og at du er rett og slett ikke klar for slike ting enda, at du ikke føler det er riktig for DEG nå, og kanskje til om med at "jeg har innsett at du er ikke helt rett person for meg". Hvis du ellers synes han er grei nok, skriv gjerne "men jeg ønsker deg alt godt, og at vi kan ha et vennskapelig (eller profesjonelt) forhold fremover". 

Endret av katties
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig fint. Bare jeg ville satt punktum etter deg og meg, og ikke skrevet "å ikke si noe"

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja fordi han prøver nå å si at dette er forhastet og kanskje unødvendig å sette fullstendig stopper på alt enn å se hvor det kan gå og prøver å forklare at han gikk kanskje litt for langt men ikke mente det osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja fordi han prøver nå å si at dette er forhastet og kanskje unødvendig å sette fullstendig stopper på alt enn å se hvor det kan gå og prøver å forklare at han gikk kanskje litt for langt men ikke mente det osv

Du må bare si fra. "Jeg er dessverre ikke klar for noe mer akkurat nå. Håper du kan respektere det."

Anonymkode: 427ba...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dropp alt av «ikke klar akkurat nå», «ikke klar enda» osv. Vær helt tydelig på at du ikke vil fortsette. Ikke la det være rom for noe fremtidig som han da kan argumentere videre på

Anonymkode: bf042...3b9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dropp alt av «ikke klar akkurat nå», «ikke klar enda» osv. Vær helt tydelig på at du ikke vil fortsette. Ikke la det være rom for noe fremtidig som han da kan argumentere videre på

Anonymkode: bf042...3b9

Dette er viktig. 

Anonymkode: 464ce...374

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...