AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Del Skrevet 12. januar Jeg legger merke til det. Mange gutter jeg ser i 11-13 års alderen og oppover begynner å bli overvektig . Mage og runde ansikt. Mange var tynne før. Ser det også på skolen til ungene (mine går på småtrinnet) er det det at mange stopper med idrett i den alderen? Eller at de gamer så mye at kalorier inn overstiger kalorier ut ? Eller er det normal fase i puberteten ? Anonymkode: 2b9de...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Del Skrevet 12. januar Kroppen spiser seg opp til å gjøre en skikkelig vekstperiode. Valpefett. Anonymkode: e1957...007 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Del Skrevet 12. januar Prepubertet, hormonnivå og økt sult kombinert med mange som slutter å være aktive med familie og trening. Anonymkode: f0362...1b9 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Del Skrevet 12. januar Det gjelder jentene også. Lite mosjon i hverdagen, kaloririk mat, lite søvn. Anonymkode: 7305f...32f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #5 Del Skrevet 12. januar Går og kjøper godteri og kjeks etter skolen. Anonymkode: 803d3...37a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 12. januar #6 Del Skrevet 12. januar Helt vanlig at gutter legger på seg en del før de vokser 20cm. Og da kan de plutselig spise hele kjøleskapet uten å legge på seg. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 12. januar #7 Del Skrevet 12. januar Energidrikke, mye junk food, sukker ++ Man kan lure på hva de tenker. Tenker i hvert fall ikke langsiktig, men lever her og nå, skal være med de andre, spise og drikke som de andre. Så usikre etterdiltere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet 12. januar #8 Del Skrevet 12. januar (endret) Det er helt normalt at gutter legger på seg og blir småchubby i den alderen. Virker omtrent programmert å bygge opp en del energilager rett før pubertet. Så plutselig vokser de 25 cm på ett år og blir tynne som en strek, og kan spise for tre voksne uten å legge på seg et gram. Endret 12. januar av GMT800 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Del Skrevet 13. januar Min erfaring er helt motsatt av din. Jeg har to gutter på vgs og bet meg merke i at både de og klassekameratene deres var og er slanke. De har alle vokst og blitt høye og har gått fra tynne til slanke, men det er bare én gutt jeg har sett som har vært direkte overvektig. Det å ikke være tynn er ikke det samme som å være overvektig. Tror du skal få deg nye briller. Anonymkode: bf5c3...10a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Del Skrevet 13. januar Man skal ha litt valpefett lurer på hva du mener med overvekt hos barn? At de får litt ekstra på kroppen å vokse på er ikke overvekt. Et barn skal heller ikke være overvektig, da må foreldrene ta tak med kosthold og aktivitetsnivå i familien. Anonymkode: f2744...ac6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Del Skrevet 13. januar Virker som vekta går stabilt oppover mens høyden går i rykk og napp med en pause på slutten a barneskolen før de plutselig vokser helt enormt? Min gutt var sånn - så strakk han seg plutselig og ble høyere enn meg uten å gå opp i vekt. Anonymkode: 8e4b4...3c4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Del Skrevet 13. januar Mine gutter har alle blitt litt ekstra runde i den alderen. Og når da vekstspurten kommer litt etterpå, blir de tynne igjen. Hadde de ikke hatt litt ekstra å gå på, hadde de blir skjelett under vekstspurten. Tror det er veldig vanlig, og har nok lite med for mye mat og for lite aktivitet. Her har de alle spist sunt, kun godteri på lørdager og vært veldig aktive med idrett hele tiden. Anonymkode: 5b3fd...dfc 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #13 Del Skrevet 13. januar De kommer endelig i den alderen at de får nok lommepenger til å kjøpe brus og snop og boller og drit, og frihet til å gå ut alene så de kan gjøre det uhemmet. Anonymkode: 41725...8a9 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #14 Del Skrevet 13. januar Har med hormoner og endringer i kroppen. Hørte for en stund siden at flere måtte faktisk forstå at dette var en normal endring i kroppen for at kroppen ska stabilisere seg igjen. Vanlig ut fra en lege sa var opp 2 til 5 kg uten at en strakk seg. Hofter som gikk ut, bryst som endret seg, skuldre osv. Pubertet og ungdomstid - NHI.no https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/pubertet Pubertet hos gutter - NHI.no https://nhi.no/familie/barn/pubertet/pubertet-hos-gutter Anonymkode: ab9e8...171 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Del Skrevet 13. januar Det er helt normalt. Kalles "valpefett" og forsvinner som regel når de kommer i tenårene. Anonymkode: 40a96...f91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Del Skrevet 13. januar norw skrev (8 timer siden): Energidrikke, mye junk food, sukker ++ Man kan lure på hva de tenker. Tenker i hvert fall ikke langsiktig, men lever her og nå, skal være med de andre, spise og drikke som de andre. Så usikre etterdiltere. Det er snakk om barn på barneskolen. De er som regel ikke i stand til å tenke langsiktig. Det er jo derfor skolen er obligatorisk og foreldrene har ansvaret for barna. Hadde barna visst sitt eget beste så hadde de fått styre sine egne liv. Anonymkode: 0b075...52a 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Del Skrevet 13. januar De vokser i rykk og napp- litt på vekten og så i høyden. Har selv en sønn som ble litt chubby i 12-14 års alder og som nesten ikke vokste i høyden. Så mellom 14-16 vokste han veldig i høyden og er nå over 180 cm og jobber hardt med å bygge muskler fordi han er tynn. Anonymkode: 2be3a...528 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Del Skrevet 13. januar Store mengder brus og godteri. Anonymkode: e50ea...bc1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 13. januar #19 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg legger merke til det. Mange gutter jeg ser i 11-13 års alderen og oppover begynner å bli overvektig . Mage og runde ansikt. Mange var tynne før. Ser det også på skolen til ungene (mine går på småtrinnet) er det det at mange stopper med idrett i den alderen? Eller at de gamer så mye at kalorier inn overstiger kalorier ut ? Eller er det normal fase i puberteten ? Anonymkode: 2b9de...ce7 De som jeg har sett som var småchubby som 13-14 år fløy opp 20-30 cm ganske fort 🙈 også nå er de tynne, men skremmende høye.. de som var tynne har gjerne blitt på den høyden de var.. 🙈 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 13. januar #20 Del Skrevet 13. januar Det er ganske normalt i den alderen, før puberteten setter inn. "Hvalpefett". For øvrig viser undersøkelser at blant barn/ungdom er flere jenter enn gutter er overvektige (hos voksne er flere menn enn kvinner overvektige). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå