AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har 500.000 i aksjefond, de er fordelt over nærmere 15 forskjellige fond. Blant annet DNB Teknologi, DNB Miljøinvest, Holberg Norge og Norden med flere. Mesteparten av fondene er ikke i ASK, hvis det har noe å si. Cirka 230.000 av dette er avkastning, altså det jeg har tjent. Det er dette jeg må skatte av. De resterende 270.000 har jeg satt inn og trenger ikke skatte av. Jeg planlegger å kjøpe bolig for deler av disse pengene. Kommer neppe til å bruke alt, da jeg har 300.000 på sparekonto i tillegg. Jeg kommer til å ønske å ha en buffer i aksjefond videre. Spørsmålet er da hva som er lurt å gjøre. Skjønner ikke helt hvordan alt fungerer. Sett at jeg tar ut 270.000 av disse, som tilsvarer det har jeg satt inn. Er det først når det overstiger det jeg har satt inn at jeg må skatte? Er det like greit å ta ut alt med en gang, for så å sette inn det jeg ønsker i fond senere? Og er det slik som jeg har trodd, at man må skatte 37.84 % av avkastningen, eller er det betraktelig lavere som en bekjent av meg mente på? Takk for svar på forhånd! Anonymkode: 1a207...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Du sier mesteparten av pengene ikke er på ASK, hva slags konto er de på? Det finnes flere alternativer, og de utløser skatt på ulike måter ved salg. Skatteprosenten du skrev stemmer (i 2024). Egentlig er vel skatten 22%, men den oppjusteres med en oppjusteringsfaktor. For ASK stemmer det at du først må skatte når du har tatt ut hele innskuddet. Det gjelder separat for hver ASK, hvis du har flere. La oss si at du har satt 100 000 på en ASK. Verdien er nå 150k, dvs 50k er avkastning. Da kan du ta ut 100k fra ASKen uten at det utløser skatt. Hvis du tar ut 120 000, må du betale skatt på 20 000. Hvis du tar ut de siste 30 000 neste år, må du betale skatt for de 30k da. Anonymkode: 06d1b...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Buffer bør du forresten ha på høyrentekonto, ikke i fond. Hvis du må punge ut 50 000kr for en eller annen reparasjon på boligen du skal kjøpe deg, er det dumt hvis du trenger pengene akkurat når det er krise på børsen. Anonymkode: 06d1b...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du sier mesteparten av pengene ikke er på ASK, hva slags konto er de på? Det finnes flere alternativer, og de utløser skatt på ulike måter ved salg. Skatteprosenten du skrev stemmer (i 2024). Egentlig er vel skatten 22%, men den oppjusteres med en oppjusteringsfaktor. For ASK stemmer det at du først må skatte når du har tatt ut hele innskuddet. Det gjelder separat for hver ASK, hvis du har flere. La oss si at du har satt 100 000 på en ASK. Verdien er nå 150k, dvs 50k er avkastning. Da kan du ta ut 100k fra ASKen uten at det utløser skatt. Hvis du tar ut 120 000, må du betale skatt på 20 000. Hvis du tar ut de siste 30 000 neste år, må du betale skatt for de 30k da. Anonymkode: 06d1b...02b Jeg har kun 22.000 i ASK, resten er DNB og VPS. Anonymkode: 1a207...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå