AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Det har vært forskning på at nordmenn flest mangler jod, men dette snakkes lite om. Det har også vært internasjonal forskning på området og skrevet bok om jodkrisen i befolkningen (The iodine crisis). Likevel vet jeg ikke om noen som har målt jod i kroppen og legene ser ikke ut til å ha fokus på dette. Det er mer -vitamin mangel som er i fokus. Så da lurer jeg på om noen her har fått testet jodnivået i kroppen eller hørt om andre som har det? Anonymkode: 5b3db...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Ja, nivået var normalt. Anonymkode: 0852b...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Jeg spurte om å få teste jod etter å ha fulgt dustete kostholdsråd som spis fet fisk og unngå melkeprodukter i åresvis. Jeg hadde fått påvist lavt stoffskifte og lurte på om grunnen var jodmangel. Jeg fikk ikke teste det. Det er visstnok en dyr test som testes på urin, samlet i en uke, men testen gir angivelig bare svar på om man har fått nok jod den uken så vidt jeg forstod. Anonymkode: 0718c...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg spurte om å få teste jod etter å ha fulgt dustete kostholdsråd som spis fet fisk og unngå melkeprodukter i åresvis. Jeg hadde fått påvist lavt stoffskifte og lurte på om grunnen var jodmangel. Jeg fikk ikke teste det. Det er visstnok en dyr test som testes på urin, samlet i en uke, men testen gir angivelig bare svar på om man har fått nok jod den uken så vidt jeg forstod. Anonymkode: 0718c...324 Oki. Hvorfor fikk du ikke testet det? Anonymkode: 5b3db...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, nivået var normalt. Anonymkode: 0852b...702 Hvordan testet du nivået? Anonymkode: 5b3db...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Jeg spiser tang; søl, kelp og nori, og ble kvitt et ubehagelig press på skjoldkjertelen med det. Vet ikke om det kan ha vært begynnelsen til noe, men det gikk bort i alle fall. Anonymkode: 7df76...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Jeg fikk testet med en slik ukestest med urinsamling. Men det viser jo bare hva du skiller ut, ikke nødvendigvis hva du beholder i kroppen. De tar for gitt at normale mengder i urin også tilsier normale verdier i kroppen, men det trenger ikke stemme. Har tatt lignende prøve for et annet mineral i kroppen, resultatet var visstnok perfekt, for nivåene var så lave. Jeg påpekte at da er noe feil i kroppen, fordi urinprøvene ikke kunne stemme om blodprøvene stemte. Måtte ta samme urinprøvene jevnlig over flere år. Samme resultat, samme lovprising av legene - tross at resultatet var helt ulogisk om man sammenlignet det med blodprøveverdiene. Enda flere år frem i tid og jeg fikk påvist så unormale verdier på andre prøver (som jeg da hadde kranglet for å få ta i flere år), at det forklarer alle mine symptomer. Jeg er i dag uføretrygdet pga. det som feiler meg. I forbindelse med dette har jeg også stadig noen merkelige stoffskifteprøver, men får aldri testet jod igjen, av en eller merkelig grunn, for den prøven var jo normal for 20 år siden (sukk...). For 20 år siden ble det heller ikke gjort noe mer selv om stoffskifteprøvene varierte veldig. Jeg begynte å ta jodtilskudd selv, da fungere kroppen noe bedre. Diskuterte det med lege etterhvert, og fikk støtte i at jeg bare skulle fortsette med det. Takk for påminnelsen, Ts - jeg har glemt å ta jod i flere uker nå, tipper det er årsak til at formen er dalende. Ny start i morgen! Ps til en over - det er ikke fet fisk man får mest jod i! Skal man spise fisk for å få i seg jod, da er det mager fisk man bør spise! (Fet fisk er derimot mye bedre for å få i seg omega3.) Anonymkode: 7e8e2...63e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg spiser tang; søl, kelp og nori, og ble kvitt et ubehagelig press på skjoldkjertelen med det. Vet ikke om det kan ha vært begynnelsen til noe, men det gikk bort i alle fall. Anonymkode: 7df76...9a5 Jeg ble anbefalt å teste jodnivået fordi skjoldbruskkjertelen skiller ut feil mengde kalsium i blodet, og jeg har også betennelser I kroppen. Men er nysgjerrig på andres opplevelser av å ha testet det før jeg går i gang. Anonymkode: 5b3db...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg fikk testet med en slik ukestest med urinsamling. Men det viser jo bare hva du skiller ut, ikke nødvendigvis hva du beholder i kroppen. De tar for gitt at normale mengder i urin også tilsier normale verdier i kroppen, men det trenger ikke stemme. Har tatt lignende prøve for et annet mineral i kroppen, resultatet var visstnok perfekt, for nivåene var så lave. Jeg påpekte at da er noe feil i kroppen, fordi urinprøvene ikke kunne stemme om blodprøvene stemte. Måtte ta samme urinprøvene jevnlig over flere år. Samme resultat, samme lovprising av legene - tross at resultatet var helt ulogisk om man sammenlignet det med blodprøveverdiene. Enda flere år frem i tid og jeg fikk påvist så unormale verdier på andre prøver (som jeg da hadde kranglet for å få ta i flere år), at det forklarer alle mine symptomer. Jeg er i dag uføretrygdet pga. det som feiler meg. I forbindelse med dette har jeg også stadig noen merkelige stoffskifteprøver, men får aldri testet jod igjen, av en eller merkelig grunn, for den prøven var jo normal for 20 år siden (sukk...). For 20 år siden ble det heller ikke gjort noe mer selv om stoffskifteprøvene varierte veldig. Jeg begynte å ta jodtilskudd selv, da fungere kroppen noe bedre. Diskuterte det med lege etterhvert, og fikk støtte i at jeg bare skulle fortsette med det. Takk for påminnelsen, Ts - jeg har glemt å ta jod i flere uker nå, tipper det er årsak til at formen er dalende. Ny start i morgen! Ps til en over - det er ikke fet fisk man får mest jod i! Skal man spise fisk for å få i seg jod, da er det mager fisk man bør spise! (Fet fisk er derimot mye bedre for å få i seg omega3.) Anonymkode: 7e8e2...63e Interessant å lese. Jeg hørte at man kan levere jod test til et utenlandsk laboratorium som har forsket mer på det. Men vil høre litt mer om andres erfaringer først. Jeg sliter med skjoldbruskkjertelen og betennelser I beina. Skulle gjerne sjekket plast nivået i kroppen også, men den forskningen er nok på et for tidlig stadium dessverre. Anonymkode: 5b3db...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå